Gå til innhold

Hvordan fikk du nok egenkapital til første bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er singel, har ca. 26 000 utbetalt, og jeg sparer ca. 13 000 i måneden! Forstår ikke hvordan dere ikke klarer å spare mer enn 8000 i måneden når dere er to om det. Men joda, man må leve litt nøkternt. Jeg bor i kollektiv, så betaler 4250 i måneden for å leie, og jeg betaler også 3700 hver eneste måned til Lånekassen. Man kan ikke få i pose og sekk, så det sier seg selv at det er ikke rom for mye fritidsaktiviteter eller ferier. Det betyr ikke at jeg aldri tar et glass vin med venninner eller går på kino, men jeg begrenser det så langt som mulig. Matbudsjettet mitt er på 2000 kroner, mobil er ca. 120 kroner i måneden. Innboforsikring er 70 kroner, diverse 600 kroner (f.eks. klær/sminke), fagforening 470, medier 160, internett 130 (deler med de andre i kollektivet), pensjonssparing 500. Går vel til legen ca. 2 - 3 ganger i året, og så er det en og annen bursdagsgave og julegave her og der (men julegavene er kraftig begrenset). 

Man må nesten ofre litt for å få spart de slantene som trengs.

Anonymkode: eaa98...f50

Eh.....  Jeg skriver at jeg har 28.000,- utbetalt, og at den summen skal dekke alt for 2 personer!  (Jeg forsørger sønnen min på 17 år)

Anonymkode: 1e799...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboeren min hadde klart å spare opp 200.000 gjennom å bo hjemme en periode mens han jobba, mens jeg hadde fått 100.000 i erstatning etter en ulykke. Mitt tips er derfor å flytte hjem og jobbe for fult noen år, og spare.

Anonymkode: 8c376...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så foreldrene dine sparte nesten halvparten for deg?

Anonymkode: e2fc6...d00

Nei, hvor står det at de har spart opp halvparten? De har bare overført 1000 kr i noen månender. Har spart opp mesteparten selv. 

Anonymkode: c4394...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvor står det at de har spart opp halvparten? De har bare overført 1000 kr i noen månender. Har spart opp mesteparten selv. 

Anonymkode: c4394...c3e

Fortsettelse: Det vil da si at de har fram til nå hjulpet meg med rundt 10.000 kr hver. De resterende 80.000 kr har jeg spart opp selv. Vil si at det er langt i fra halvparten. 

Anonymkode: c4394...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine stilte som kausjonister. Betalte (og betaler) mye på lånet nå, så kunne fjerne de etter ett år. 

Anonymkode: 7839c...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Eh.....  Jeg skriver at jeg har 28.000,- utbetalt, og at den summen skal dekke alt for 2 personer!  (Jeg forsørger sønnen min på 17 år)

Anonymkode: 1e799...35b

Okei, da misforstod jeg. Ut fra resten av innlegget virket det som om det var to av det (de stadige henvisningene til "vi"). Da går det selvsagt ikke an å spare like mye. Når sønnen din flytter ut - og det er jo ikke så lenge tid - så vil du derimot kunne spare mer. 

Anonymkode: eaa98...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min hadde klart å spare opp 200.000 gjennom å bo hjemme en periode mens han jobba, mens jeg hadde fått 100.000 i erstatning etter en ulykke. Mitt tips er derfor å flytte hjem og jobbe for fult noen år, og spare.

Anonymkode: 8c376...3de

Det funker kanskje for noen få, men for veldig mange er det uaktuelt å bo hos foreldre i årevis, i hvert fall om det er en stund siden man flytta hjemmefra i utgangspunktet. Hadde jeg flytta inn hos mora mi som voksen, hadde jeg blitt sprø og antagelig dypt deprimert etter få uker.. Vår relasjon er langt bedre med avstand. Tror mange har det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leide en rønne langt fra alt skambillig i ett år, og sparte det vi kunne. Bodde og levde billig, så på det som et prosjekt. Vi hadde langt under 1.1 mill i samlet inntekt.

 

 

 

Anonymkode: 4b257...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen om 15 prosent er jo ny, da vi kjøpte to-roms i Oslo i 2007, kunne vi få både 100% lån (såkalt førstehjemslån) eller 90% boliglån. Da har vi begge bodde og jobbet i Oslo i 9 mnd ca, sparte alt vi kunne, og hadde total inntekt på ca 700 tusen, og kjøpte en leilighet til 2,7..  Syntes det var ganske skummelt med så mye lån, og renta var mye høyre da, men det gikk egentlig greit å betale lånet. Og 7 år senere solgte vi samme leilighet for 4,35, som er jo ganske sinnsykt. Vet ikke hva den samme leilighet ville koste nå, det er nå tre år siden.

Anonymkode: 08709...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i en stor by, men jeg har likevel kjøpt et hus som er like dyrt som en knøttliten leilighet i Oslo. Jeg bodde hjemme de første to årene jeg studerte og det første halvåret jeg jobbet. Da betalte jeg ikke husleie og kunne spare så godt som alt jeg fikk utbetalt av lånekassa og senere all lønna mi. Etter jeg begynte å jobbe kunne jeg spare ca. 20 000 kr i måneden. Så foreldrene mine "slapp" å stille som medlånetakere/kausjonister siden de lot meg bo hjemme gratis

Anonymkode: 95663...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nesten litt synd på dem som aldri har måttet spare opp egenkapital til bolig jeg. Hvis man aldri lærer verdien av penger kan man gå på en kjempesmell når økonomien blir trangere.

Anonymkode: 67660...9b3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 21.9.2018 den 16.54, AnonymBruker skrev:

Hvordan har dere klart å spare så latterlig lite? 

Her har vi samlet inntekt på rundt 500 000. Tidligere år enda mindre. Allikevel har vi spart opp 600 000 på ca 4 år pluss at vi har reist på lange dyre ferier 

Anonymkode: 84824...6cb

Enig. Vi har spart 200 000 på et år med samme inntekt. 540 000 til sammen.. Hvor gjør folk av pengene?

Anonymkode: b4bc7...261

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte alene i Oslo rundt årskiftet 2014/2015. Jeg jobbet mye ved siden av studiene, og hadde 210.000 kr i egenkapital da jeg kjøpte. Jeg fikk kjøpt meg en bitteliten leilighet, den billigste jeg fant i Oslo på det tidspunktet (fikk ikke så veldig mye i lån, så hadde ikke så mye valg), og det var slik jeg klarte å komme meg inn på boligmarkedet.

Fikk verken forskudd på arv eller annen hjelp fra mine foreldre/familie. 

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min hadde klart å spare opp 200.000 gjennom å bo hjemme en periode mens han jobba, mens jeg hadde fått 100.000 i erstatning etter en ulykke. Mitt tips er derfor å flytte hjem og jobbe for fult noen år, og spare.

Anonymkode: 8c376...3de

Sikkert et godt tips hvis man har mulighet til det. For meg ville det ikke gått, fordi jeg har jobb et helt annet sted i landet enn der foreldrene mine bor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regelen om 15 prosent er jo ny

Anonymkode: 08709...ce0

Dette er en sannhet med modifikasjoner.

De formaliserte kravene er nok nye, men de enkelte bankene har i all tid hatt egne retningslinjer om lånefinansiering.

Jeg kan bare snakke om de bankene jeg eller bekjente har hatt kundeforhold i opp igjennom årene, og selv om de ikke har hatt formaliserte krav om egenkapital har mange operert med slike regler likevel.

Først av alt, jeg tror husbanken alltid har operert med at de ikke finansierte mer enn 80 % av kjøpe-/byggesum.

I tillegg har de fleste bankene i alle år hatt begrensninger på samlet lånebyrde, ved at man ikke kan låne mer enn opptil 2 - 3 ganger samlet årsinntekt uten kausjonist, eller tilleggssikring.  (Det var først på slutten av 90-tallet at jeg hørte at folk fikk innvilget mer enn 3 ganger samlet årsinntekt.)
Siden inntektene til folk flest ikke var så høye, og boligprisene ikke så lave, at de fleste kunne fullfinansiere en bolig med denne lånebegrensningen, fantes det også før et indirekte krav om egenkapital for flertallet.

(Unntakene med at man kan få fullfinansiert ved å stille med kausjonist eller tilleggsikring på egenandelen finnes også i dag)
 

Anonymkode: 41b40...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes nesten litt synd på dem som aldri har måttet spare opp egenkapital til bolig jeg. Hvis man aldri lærer verdien av penger kan man gå på en kjempesmell når økonomien blir trangere.

Anonymkode: 67660...9b3

At man fikk hjelp inn på boligmarkedet, er ikke synonymt med at man ikke har lært verdien av penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, Factum Factaria skrev:

At man fikk hjelp inn på boligmarkedet, er ikke synonymt med at man ikke har lært verdien av penger. 

Nei, men det er en temmelig god korrelasjon. Ganske mange som aldri har spart til noe i hele sitt liv. Fikk penger/kausjon til bolig, bolig doblet seg i verdi på 5 år, hver gang man trenger penger til noe refinansierer man. Ikke noe problem å kjøpe bil eller nytt kjøkken som koster en årslønn.

 

Anonymkode: 67660...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes nesten litt synd på dem som aldri har måttet spare opp egenkapital til bolig jeg. Hvis man aldri lærer verdien av penger kan man gå på en kjempesmell når økonomien blir trangere.

Anonymkode: 67660...9b3

Jeg sparte aldri opp egenkapital. Var heldig med tiden og fikk lånet hele kjøpesummen og solgte med 300.000 fortjeneste 1,5 år etter. Da satt jeg altså med 300.000 i egenkapital. Jeg har siden kjøpt og solgt boliger og vært med på verdistigningen som gjør at jeg i dag sitter på ca 5 millioner i egenkapital. Helt uten å spare en krone. Hva er det du mener jeg har gått glipp av? Du må uansett gjerne synes synd på folk som meg, det lever vi godt med.

Anonymkode: 19156...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sparte aldri opp egenkapital. Var heldig med tiden og fikk lånet hele kjøpesummen og solgte med 300.000 fortjeneste 1,5 år etter. Da satt jeg altså med 300.000 i egenkapital. Jeg har siden kjøpt og solgt boliger og vært med på verdistigningen som gjør at jeg i dag sitter på ca 5 millioner i egenkapital. Helt uten å spare en krone. Hva er det du mener jeg har gått glipp av? Du må uansett gjerne synes synd på folk som meg, det lever vi godt med.

Anonymkode: 19156...994

5 millioner er ikke så fryktelig mye i dag. Får jo ikke en halv Lamborghini en gang.

Anonymkode: 51e9f...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...