Gå til innhold

Hvordan fikk du nok egenkapital til første bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har kjøpt leiligheter i store byer hvor prisen er høy, hvordan fikk dere nok EK til første bolig?

Samboer og jeg har begge fått våre første "voksne" jobber i Oslo. Tjener ca 1.1 million i året til sammen. Kun studiegjeld, ingen annen gjeld. I løpet av studietida har vi spart på BSU når vi har hatt litt til overs, og har vel rundt 120 000 der nå til sammen. Men det er jo ikke i nærheten av nok, leilighetene i passende størrelse ligger på over 3 mill. Innser at vi bør spare mer, men det er jo ganske kjipt å gå i årevis på leiemarkedet uten å få investert lønna si i en egen bolig. 

Jeg har for øvrig en forelder som på eget initiativ har tilbudt seg å stille med sikkerhet (eier både hus og hytte og diverse). Men hvordan fungerer det med tanke på EK? Betyr det at man "slipper unna" med mindre EK?

Jeg er litt grønn og leser en del på nettet, men greit å høre noen andres erfaringer - om dere sparte opp hundrevis av tusen over lang tid, eller hvordan dere gjorde det :) 

Anonymkode: 3a039...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk forskudd på arv og kjøpte oss oppover. Hadde aldri greid å spare opp alt på egenhånd med de prisene som er i dag, men tjener dog flere hundre tusen mindre enn dere.

Anonymkode: f0233...962

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk forskudd på arv og kjøpte oss oppover. Hadde aldri greid å spare opp alt på egenhånd med de prisene som er i dag, men tjener dog flere hundre tusen mindre enn dere.

Anonymkode: f0233...962

Skjønner. :)

Det heller nok mot at vi får jobbe et år og legge unna så mye penger som mulig, siden vi tjener greit. Så får vi heller be forelder om å stille som sikkerhet for det som skulle mangle til neste år. 

Bare så irriterende når leieprisene er helt hinsides 😮 

Anonymkode: 3a039...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første to gangene jeg kjøpte stilte faren min dom medlåntaker med sikkerhet i egen bolig. Etter det har jeg hatt høy nok EK til å få lån alene. Et alternativ er at forelder tar opp nok lån på egen bolig til å dekke deres EK, så betaler dere på det lånet ved siden av. Ha avdragsfrihet på resten og betal ned dette lånet først. Bedre enn å leie lenger enn man må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis foreldre kan stille med sikkerhet i egen bolig for 15% av kjøpesum, så slipper dere å stille med fri egenkapital. Veldig mange gjør det på denne måten når de kjøper bolig. Etterhvert som boligens verdi stiger eller dere har nedbetalt nok til at dere kun har lån som tilsvarer 85% av boligens verdi, kan dere fjerne din mor si bolig som sikkerhet.

 

 

Anonymkode: cba39...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet ved siden av studiene og sparte mest mulig. Kjøpte først 40 vkm leilighet når jeg var 25 år. Betalte ned raskest mulig.  

Kjøpte meg oppover med årene. 8 år og 3 boligkjøp senere eier jeg et hus på 205 kvm med utleiedel.

Ingen annen lån enn boliglån. Ingen arv eller hjelp fra andre.

 

 

Anonymkode: 88c7c...756

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ikke kjøpt før jeg var 34. Var singel og ikke så flink til å legge opp penger, hadde på en måte gitt opp tanken om å ha råd til å kjøpe. Men så var jeg heldig og fikk forskudd på arv, så med arven og de 100 000 jeg hadde på BSU ble det leilighet likevel. Når dere begge tjener over 500 000 bør dere ha mulighet til å spare opp minst 100 000 hver hver år, så dette går nok bra.  

 

Anonymkode: a62b8...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparte fra jeg startet med BSU (18-19), og da jeg var 28 så hadde jeg 300 000 kroner og kunne kjøpe en et-roms til 2 millioner. Solgte to år etter og hadde tjent 1 million 😮 Skikkelig kontrast at jeg brukte ti år på spare opp 300 000 kroner (men jeg sparte ikke fast, altså, jeg både reiste og shoppet og koste meg). Men jeg hadde ikke fast jobb i min "karrierevei" før, og heller ikke muligheten til å få lån. Så kjøpte jeg og samboer en to-roms, som vi bor i nå. Samboer hadde "bare" 200 000, og 100 000 kroner av de hadde han klart å spare på bare et år. Ingen av oss har noe arv eller annen hjelp fra foreldre, så da er det bare å brette ermene opp :) Da kom han seg inn i boligmarkedet fordi jeg hadde EK fra salg av min leilighet. Kjøp dere inn raskest mulig, er mitt råd. Hadde nok ikke hatt mulighet til å kjøpe i området jeg bor i hvis jeg skulle kjøpt i dag. Kjøp ei rønne om det må til, pusse opp kan man alltids gjøre senere :) Vi tjener 850 000 til sammen og boliglånet er 2.7 millioner. Jeg har studiegjeld i tillegg, det har ikke han. Men så tjener jeg mer 😄

Anonymkode: d0a5d...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparte i årevis.

Før i tiden var det ikke sånn at man kunne kjøpe bolig straks man var ferdig utdannet.

Sutringen  i dag om hvor vanskelig det er å komme inn på boligmarkedet må være det mest historieløse vrøvl ever.

Anonymkode: e2fc6...d00

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet å spare som 19-åring for to år siden.  Har ikke jobb på siden av studier, men har klart å spare opp 100.00 på to år. Får litt hjelp fra foreldre, da de hver overfører 1000 kr i måneden.

Anonymkode: c4394...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde halvparten selv etter 7 år som student. Fikk jobb med god lønn og kunne fint betjene et lån, bare ikke få lov til å låne pga. manglende EK. Men heldig som jeg er har jeg to foreldre som lånte med den andre halvparten.

Anonymkode: 51180...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Startet å spare som 19-åring for to år siden.  Har ikke jobb på siden av studier, men har klart å spare opp 100.00 på to år. Får litt hjelp fra foreldre, da de hver overfører 1000 kr i måneden.

Anonymkode: c4394...c3e

Så foreldrene dine sparte nesten halvparten for deg?

Anonymkode: e2fc6...d00

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble oppfordret til å spare fra jeg var ung. Så her sto dåpspenger, sparing fra foreldre, konfirmasjonspenger, bursdagsgaver med mer på konto. Pappa hjalp meg med plassering av pengene, noe var høyrisikosparing, men han lovet å dekke mellomlegg om det ble tap. La også litt til side gjennom studiene, jobbet hardt hver sommerferie. Så hadde 800 000 i egenkapital da jeg var ferdig å studere, fast jobb og god lønn, så fikk enkelt lån for å kjøpe en grei leilighet i Oslo. 

Anonymkode: fa71a...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min første bolig i Oslo i 2004. Hadde ingen egenkapital. Fikk låne hele kjøpesummen.

Men den første boligen steg i verdi, og når jeg kjøpte min andre bolig i 2006 hadde jeg 300.000 i egenkapital. Har vært heldig og fått være med på største boligpristigningen i Oslo og har i dag ca 5 mill i egenkapital (antageligvis mer, er noen år siden siste verdisettting). Har egentlig ikke gjort annet enn å kjøpe og selge boliger på vanlig måte. Ikke verst for en ufaglært helsearbeider egentlig.

I dag går jo ikke det. Så hvis du har mulighet til å få hjelp med sikkerhet så burde du ta i mot med åpne armer.

Anonymkode: 19156...994

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan har dere klart å spare så latterlig lite? 

Her har vi samlet inntekt på rundt 500 000. Tidligere år enda mindre. Allikevel har vi spart opp 600 000 på ca 4 år pluss at vi har reist på lange dyre ferier 

Anonymkode: 84824...6cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arv + sparepenger. Slapp å ta lån. Da jeg solgte fikk jeg over dobbelt så mye for leiligheten som det jeg betalte 5 år tidligere. Til neste leilighet lånte jeg litt, men hadde over halvparten av kjøpesummen i egenkapital (salg av forrige leilighet + sparepenger). For 3 år siden solgte jeg leiligheten og kjøpte hus sammen med mannen. Måtte ta litt lån, men regner med å ha betalt det ned før mannen blir pensjonist om 1,5 år (i hans yrke går de av når de er 60).

Anonymkode: cc363...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leide bolig i mange år uten å egentlig tenke på å kjøpe meg noe. Vet ikke hvorfor, men det falt meg egentlig ikke inn.

Så møtte jeg han som senere ble mannen min, og han eide en liten ettroms leilighet. FLyttet inn hos han, bodde der i to år, så bestemte vi oss for å flytte (eller jeg bestemte det, for jeg trivdes ikke der han hadde leilighet). Da skulle vi altså kjøpe oss noe eget for første gang, og vi hadde ingen oppsparte midler. Dette var i 1999. Foreldrene hans gikk inn og stilte sikkerhet for det som jeg mener å huske ble kalt "topplån" den gangen. Det var ikke noe krav om 85% egenkapital den gangen, mener jeg å huske, men det er ikke sikkert.

Vi flyttet inn, bodde der i 4 år og fikk med oss verdistigning. Da vi så skulle flytte til noe større pga barn, hadde vi tjent nok på verdiøkningen til at vi ikke trengte hans foreldre lenger, men fikk boliglånet på egenhånd, vi to.

I 2016 ble det brudd, og jeg skulle da ut på boligmarkedet alene. Vi solgte felles bolig til omtrent det dobbelte av hva vi hadde gitt for den, og fikk nesten en million hver i egenkapital. En del fratrekk for meglerutgifter og diverse.

Dette beløpet ble min inngangsport på boligmarkedet alene i 2016, og jeg fikk boliglån alene, uten hjelp fra noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levde veldig sparsomt som student, jobba masse og brukte studielånet som EK. Hadde ikke råd til noe fancy, for å si det forsiktig, men hadde lave krav og pussa opp etterhvert. 

Anonymkode: 19ec3...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...