Gå til innhold

Jeg kan ikke ta lappen pga sosial angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok forustabil til å ferdes ute i trafikken. 

Sosial angst er nymotens og en måte å slippe unna forpliktelser i samfunnet,  som å jobbe. Jeg er også lei av å høre om det. 

Anonymkode: fb34b...8eb

Før var det dysleksi, så ble det ADHD og nå er angst den nye folkesykdommen er mitt inntrykk. 

Anonymkode: 9a258...351

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at dette er et flott, konkret mål du kan jobbe mot. Sett deg opp mange, bittesmå delmål på vei mot det å kunne ta lappen som du gradvis utsetter deg for i kontrollerte former. Gjerne sammen med en god terapeut. 

Anonymkode: c2da8...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2018 den 22.33, AnonymBruker skrev:

hva med å flytte til ny by? 

Anonymkode: 87674...26a

Hva skulle det hjelpe for? 

Anonymkode: fb34b...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16. september 2018 den 11.38, AnonymBruker skrev:

Tips? Kan ikke sitte i samme bil, ved siden av, en kjørelærer. Går bare ikke :o Jeg kan egentlig kjøre bil for har øvelseskjørt i 12 år :p Uten å greie å ta lappen. Men greier bare ikke. Og mitt VERSTE MARERITT når vi snakker om bil er å sitte i baksetet ved siden av noen. 

Tar de hensyn til folk med angst? 

Anonymkode: 5b23c...784

Jo, du kan ta lappen ts. Problemet er overskriften du skriver her, for når du skriver at "jeg kan ikke ta lappen pga sosial angst", sier du til underbevisstheten din at du ikke kan ta den, og da gjør den som du sier. Låser seg og gir deg angst.

Hvis du derimot sier at "du kan ta lappen", vil underbevisstheten din lytte til dette, tro på deg, og du vil klare å ta lappen.

Så snakk deg selv opp, ikke ned. Det er faktisk veldig viktig!

Anonymkode: 59490...83f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2018 den 11.47, AnonymBruker skrev:

Har eksponert meg i 20 år uten hell :)

Anonymkode: 5b23c...784

Har du gjort all denne eksponeringen i samarbeid med terapeuter som kan det? Eksponering er mye mer en å gjøre ting som er ubehagelig eller utenfor din komforsone. Det har lite for seg å gjøre det slik. Eksponerings terapi er ganske avanserte greier. 

Anonymkode: 6cfe7...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at å kjøre bil også innebærer plikt til å hjelpe andre hvis du kan om du kommer i eller kjører forbi en trafikkulykke. Er først på stedet feks.

Eller skal du la noen dø fordi du har sosialt angst?

Kan isåfall straffes etter straffelovens § 287 «forsømmelse av hjelpeplikt»

Kanskje også problematisk hvis politiet stopper deg i feks promillekontroll. Eller kjører du bare videre? (mulig jeg overdrev litt nå, men det kan være flere situasjoner der man tvinges til å "være sosial" i trafikken)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du kan ta lappen ts. Problemet er overskriften du skriver her, for når du skriver at "jeg kan ikke ta lappen pga sosial angst", sier du til underbevisstheten din at du ikke kan ta den, og da gjør den som du sier. Låser seg og gir deg angst.

Hvis du derimot sier at "du kan ta lappen", vil underbevisstheten din lytte til dette, tro på deg, og du vil klare å ta lappen.

Så snakk deg selv opp, ikke ned. Det er faktisk veldig viktig!

Anonymkode: 59490...83f

Sier meg enig i dette. Du ødelegger alt av muligheter og vanskeliggjør alt du foretar deg ved å skrive: keg kan ikke, jeg er ikke osv. 

Anonymkode: 6cfe7...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Charlie Amberson skrev:

Husk at å kjøre bil også innebærer plikt til å hjelpe andre hvis du kan om du kommer i eller kjører forbi en trafikkulykke. Er først på stedet feks.

Eller skal du la noen dø fordi du har sosialt angst?

Kan isåfall straffes etter straffelovens § 287 «forsømmelse av hjelpeplikt»

Kanskje også problematisk hvis politiet stopper deg i feks promillekontroll. Eller kjører du bare videre? (mulig jeg overdrev litt nå, men det kan være flere situasjoner der man tvinges til å "være sosial" i trafikken)

Sosial angst er en hvilepute for mange for å slippe unna ubehagelige situasjoner som vi andre pent må håndtere. 

Anonymkode: fb34b...8eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du like stor angst med alle slags folk? Ellers har du jo litt medvirkning i valg av kjørelærer selv, gammel, ung, kvinne, mann, brautende breiale typer eller de litt mer musegrå. Hjelper det om noen du kjenner sitter i baksetet? Noen kjørelærere godtar kanskje det. Har vel et snev av sosial angst selv (mild form) så jeg kan ha litt forståelse her.

Endret av Charlie Amberson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2018 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Takk for fint svar.

Vet godt at jeg må sitte ved siden av en kjørelærer, men det verste er egentlig dersom det sitter andre elever i bilen.

Anonymkode: 5b23c...784

Jeg holder på med lappen nå, er ferdig med obligatorisk opplæring. Kjenner meg ikke igjen i dette, men kan jo dele min erfaring med kjøreskole. Jeg bruker en ganske liten skole da, og har hatt "flaks" med at andre elever ikke har vært på samme steg som meg eller nære når jeg har kommet til glattkjøring, etc., så den eneste gangen jeg har vært med andre elever i bilen var når jeg hadde forbikjøringskurs. Og da var det bare én annen elev, så jeg satt ikke ved siden av noen bak i bilen. Hun var veldig stille når jeg kjørte, så jeg merket nesten ikke at hun var der en gang. Og når hun kjørte kunne jeg bare slappe av bak alene. 

Hvis du sender e-poster litt rundtom så er det sikkert en skole i området ditt som kan tilrettelegge for deg slik at du slipper å ta kurs sammen med andre elever. Da ville jeg sett etter en litt nyere, mindre kjent og dermed mindre populær skole. De er nok mer serviceinnstilte fordi timeplanene deres ikke er så fulle som de største skolene, så de "må" tilrettelegge for deg uten å tape penger på å ikke inkludere flere elever på én time.

Husk at det er ikke mange timene som er obligatoriske, hvor du må sitte i bilen og risikerer å være flere elever. Det er vel kun forbikjøring og glattkjøring. Nesten alle som var på glattkjøringskurset jeg var på var alene med kjørelærer, det var kanskje to kjøreskoler som hadde to elever i en bil. Langkjøring tror jeg det er uvanlig at man er to elever på - jeg brukte tre timer på min tur - jeg hadde ALDRI godtatt å bruke nesten en arbeidsdag på langkjøring fordi kjørelæreren ikke gidder å sette meg av igjen på kjøreskolen hvor han kan plukke opp den andre eleven etterpå. Kjører man 1,5 timer hver blir det jo en vanlig dobbelttime, så poenget med langkjøring forsvinner litt da. 

Teori-timene må du nok belage deg på å være sammen med andre på. Jeg var alene på ett av dem fordi ingen andre var på samme stadie som meg, og jeg tror kjørelæreren vil bli kvitt meg. Neida. Men ut fra det du har skrevet her så virker det som det er selve bil-situasjonene som uroer deg mest? Håper innlegget mitt har beroliget deg litt!

Håper du får det til! 

Anonymkode: 51a27...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2018 den 11.38, AnonymBruker skrev:

Tips? Kan ikke sitte i samme bil, ved siden av, en kjørelærer. Går bare ikke 😮 Jeg kan egentlig kjøre bil for har øvelseskjørt i 12 år 😛 Uten å greie å ta lappen. Men greier bare ikke. Og mitt VERSTE MARERITT når vi snakker om bil er å sitte i baksetet ved siden av noen. 

Tar de hensyn til folk med angst? 

Anonymkode: 5b23c...784

Du må jo nesten bare gå igjennom det. Når du drar på kjøreskole er det ganske normalt at du har samme kjørelærer hver eneste gang, og h*n følger deg helt til oppkjøring. Det beste er hvis du drar dit, får en kjørelærer og tar en prat med han. Åpne deg til h*n ang angsten din, da er h*n klar over det og da blir det nok enklere for deg når h*n vet om situasjonen. 

Får du hjelp iforhold til angsten? Du må nesten bare hoppe ut i det du frykter, så merker du fort at det ikke er så farlig som du tror, selv om følelsen er ekte :) snakker av egen erfaring. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...