Gå til innhold

Jeg kan ikke ta lappen pga sosial angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tips? Kan ikke sitte i samme bil, ved siden av, en kjørelærer. Går bare ikke :o Jeg kan egentlig kjøre bil for har øvelseskjørt i 12 år :p Uten å greie å ta lappen. Men greier bare ikke. Og mitt VERSTE MARERITT når vi snakker om bil er å sitte i baksetet ved siden av noen. 

Tar de hensyn til folk med angst? 

Anonymkode: 5b23c...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tips? Kan ikke sitte i samme bil, ved siden av, en kjørelærer. Går bare ikke 😮 Jeg kan egentlig kjøre bil for har øvelseskjørt i 12 år 😛 Uten å greie å ta lappen. Men greier bare ikke. Og mitt VERSTE MARERITT når vi snakker om bil er å sitte i baksetet ved siden av noen. 

Tar de hensyn til folk med angst? 

Anonymkode: 5b23c...784

De tar hensyn, men du må jo nesten gjennom det samme som alle andre. Mulig du kan få egen bil ved mørke og glattkjøring om du betaler en god del ekstra. :)

Anonymkode: fcc91...1be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tar hensyn, men du må jo nesten gjennom det samme som alle andre. Mulig du kan få egen bil ved mørke og glattkjøring om du betaler en god del ekstra. :)

Anonymkode: fcc91...1be

Ja, da kan jeg vel glemme å ta lappen da. Jeg har sosial angst og er syk (fysisk), så har ikke flust med penger akkurat.

Anonymkode: 5b23c...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre? Hvis du ikke ønsker å snakke på telefon så kan du jo sende en epost 😊 👍

Forøvrig kjenner jeg en som sliter veldig med det samme og han tok lappen med mentaliteten at han kunne bare "drite seg ut" fordi når han var ferdig kom han ikke til å møte disse menneskene igjen.

Nå tar han faktisk klasse C så han kan leve av det!

Anonymkode: a2a9c...640

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har så store psykiske problemer er kanskje ikke bilkjøring noe for deg. 

Anonymkode: 39238...38b

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si det at hvis det er en ting du burde jobbe (det er hardt, jeg vet) med angsten for så er det å ta lappen. Du får så mye mer frihet i hverdagen.

Anonymkode: a2a9c...640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, da kan jeg vel glemme å ta lappen da. Jeg har sosial angst og er syk (fysisk), så har ikke flust med penger akkurat.

Anonymkode: 5b23c...784

Ja da må du nok droppe den foreløpig. Med det sagt så kan du jo forsøke, litt som eksponering. Jeg har selv sosial angst, men jeg fikk det til i løpet av noen år. :)

Anonymkode: fcc91...1be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja da må du nok droppe den foreløpig. Med det sagt så kan du jo forsøke, litt som eksponering. Jeg har selv sosial angst, men jeg fikk det til i løpet av noen år. :)

Anonymkode: fcc91...1be

Har eksponert meg i 20 år uten hell :)

Anonymkode: 5b23c...784

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare si det at hvis det er en ting du burde jobbe (det er hardt, jeg vet) med angsten for så er det å ta lappen. Du får så mye mer frihet i hverdagen.

Anonymkode: a2a9c...640

Jeg vet det. Det er derfor jeg jobber hardt med det.

Anonymkode: 5b23c...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har så store psykiske problemer er kanskje ikke bilkjøring noe for deg. 

Anonymkode: 39238...38b

Si ikke det, mannen min har lappen og han er sykere enn meg på mange måter, men kjører som en helt :)

Jeg har bare den sosiale angsten. Jeg har ikke sosial angst når jeg kjører bil, bare hvis jeg må være med kjørelærer eller andre elever. 

Anonymkode: 5b23c...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har eksponert meg i 20 år uten hell :)

Anonymkode: 5b23c...784

Jeg har heller ikke blitt bedre av eksponering, men jeg klarte etter en stund å ikke få angstanfall rundt kjørelæreren. Om det ikke er mulig for deg er det nok ikke så mye du kan gjøre for å få lappen. De kan strekke seg til at du kan ha noen du kjenner i baksetet(også under oppkjøring) men de må jo kunne vurdere deg og derfor være med i bilen.

Anonymkode: fcc91...1be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke blitt bedre av eksponering, men jeg klarte etter en stund å ikke få angstanfall rundt kjørelæreren. Om det ikke er mulig for deg er det nok ikke så mye du kan gjøre for å få lappen. De kan strekke seg til at du kan ha noen du kjenner i baksetet(også under oppkjøring) men de må jo kunne vurdere deg og derfor være med i bilen.

Anonymkode: fcc91...1be

Jeg får ikke angstanfall rundt kjørelæreren. Jeg får det etterpå, og det er ødeleggende. Jeg kunne fint gjennomført timene, men så er det kanskje 6 uker til neste gang jeg tåler en time, dersom det gikk ille. Hadde jeg hatt forskjellig kjørelærer hver gang hadde det faktisk gått mye greiere. 

Jeg vil helst ikke ha noen jeg kjenner tilstede da det er stressfaktor. 

Anonymkode: 5b23c...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke angstanfall rundt kjørelæreren. Jeg får det etterpå, og det er ødeleggende. Jeg kunne fint gjennomført timene, men så er det kanskje 6 uker til neste gang jeg tåler en time, dersom det gikk ille. Hadde jeg hatt forskjellig kjørelærer hver gang hadde det faktisk gått mye greiere. 

Jeg vil helst ikke ha noen jeg kjenner tilstede da det er stressfaktor. 

Anonymkode: 5b23c...784

Slik hadde jeg det også, og ja det er fryktelig slitsomt og vanskelig. Det er dessverre det eller å fortsette å ta buss/bli kjørt. Håper det ordner seg. ❤

Anonymkode: fcc91...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelper det om du har med deg noen du kjenner og er trygg på, som kan sitte i baksetet? Har du informert kjøreskolen om prolemene og hørt om det er noe de kan hjelpe deg med? For eksempel ha på lav musikk, ikke småprate osv?

Anonymkode: 4c7a7...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slik hadde jeg det også, og ja det er fryktelig slitsomt og vanskelig. Det er dessverre det eller å fortsette å ta buss/bli kjørt. Håper det ordner seg. ❤

Anonymkode: fcc91...1be

Ja, pr idag tar jeg tog og blir kjørt. Det fungerer greit nok, men greit å ha lappen så jeg blir mer fri. Har jo hatt lyst til dette i 10 år

Anonymkode: 5b23c...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hjelper det om du har med deg noen du kjenner og er trygg på, som kan sitte i baksetet? Har du informert kjøreskolen om prolemene og hørt om det er noe de kan hjelpe deg med? For eksempel ha på lav musikk, ikke småprate osv?

Anonymkode: 4c7a7...b84

Nei, det hjelper ikke. Det hadde gjort alt verre.

Har ikke forsøkt å ta kontakt med dem. Tenkte kanskje noen her inne hadde erfaring. Da mannen min tok lappen, satt han i baksetet med andre under langkjøring. Det er mitt største mareritt, da hadde jeg ikke klart å gjennomføre tror jeg.

Anonymkode: 5b23c...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du bor i Oslo området kan jeg anbefale Alna Trafikkskole.

Anonymkode: 05a3d...026

Bor dessverre ikke der, men takk for tips likevel. Legger de ekstra tilrette? 

Anonymkode: 5b23c...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få tilpasninger, men det må tross alt kontrolleres at du bak rattet gjør riktige ting. Det er heller ikke lov at du sitter alene i bilen, så det går ikke an at man f.eks. tilrettelegger i form av et kamera der inne (om det i det hele tatt hadde vært bedre, jeg bare tenker høyt) som kjørelærer sjekker opptaket fra i ettertid. Du må rett og slett ha noen sammen med deg i bilen underveis i opplæringen. Mye kan tilpasses, men det kan man ikke tilpasse seg bort fra.

Innenfor de rammene kan man gjøre en haug med tilpasninger, men hvis hele problemet for deg er at det sitter noen ved siden av deg som attpåtil følger med på det du gjør sitter du nok dessverre bom fast. Jeg skjønner at det er synd, men det handler jo om hvilke hensyn samfunnet som sådan må ta når reglene utformes. Kanskje passer de reglene dårlig for ditt tilfelle, og du kunne blitt en trygg sjåfør uten, og jeg skjønner godt at det er fortvilende. Men det er snakk om å slippe folk ut i et kjøretøy med voldsome skadepotensisale, og man ser hvordan folk forsøker å ta snarveier til lappen hvis de kan, så regelsettet helt i bånn (som hvem man kan øvelseskjøre med og hvem som kan godkjenne trinnene i opplæringen) er ganske rigid selv om man utover det helt grunnleggende kan gjøre en del tilpasninger.

Jeg aner ikke hva som er mulig og ikke mulig for deg utover det du forteller her, men den beste muligheten måtte jo vært å kontakt flere kjøreskoler og spørre om hva de eventuelt kan tilby av tilpasninger. Jeg forstår at det også kan være ekstra vanskelig for deg, kanskje, men akkurat den delen av prosessen kan du vel antagelig få hjelp med dersom det å kontakte kjøreskoler med en slik henvendelse også utløser angst. Jeg håper du finner ut av det, og skulle gjerne gitt et supertips, men noen faste rammer ligger dessverre i bånn og kan vanskelig forhandles bort.

Anonymkode: 2abd8...b06

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tips? Kan ikke sitte i samme bil, ved siden av, en kjørelærer. Går bare ikke :o Jeg kan egentlig kjøre bil for har øvelseskjørt i 12 år :p Uten å greie å ta lappen. Men greier bare ikke. Og mitt VERSTE MARERITT når vi snakker om bil er å sitte i baksetet ved siden av noen. 

Tar de hensyn til folk med angst? 

Anonymkode: 5b23c...784

 Så du vil heller sitte på buss eller trikk resten av livet?

 Ved siden av veldig mange andre passasjerer, ukjente mennesker? 

Anonymkode: 2c897...512

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...