Gå til innhold

Jeg kan ikke ta lappen pga sosial angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har så store psykiske problemer er kanskje ikke bilkjøring noe for deg. 

Anonymkode: 39238...38b

Hæ? Hvorfor skal ikke folk med store psykiske problemer få kjøre bil?

Anonymkode: fab91...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror overskriften er feil. Jeg VIL ikke ta lappen pga sosial angst høres riktigere ut. 

Anonymkode: 9a258...351

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Så du vil heller sitte på buss eller trikk resten av livet?

 Ved siden av veldig mange andre passasjerer, ukjente mennesker? 

Anonymkode: 2c897...512

Ja. 

Anonymkode: 5b23c...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror overskriften er feil. Jeg VIL ikke ta lappen pga sosial angst høres riktigere ut. 

Anonymkode: 9a258...351

Jo, jeg vil, men angsten hindrer meg. Derfor KAN jeg ikke. 

Hvis jeg trosser angsten for mye, kan det ende i selvmord. 

Anonymkode: 5b23c...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få tilpasninger, men det må tross alt kontrolleres at du bak rattet gjør riktige ting. Det er heller ikke lov at du sitter alene i bilen, så det går ikke an at man f.eks. tilrettelegger i form av et kamera der inne (om det i det hele tatt hadde vært bedre, jeg bare tenker høyt) som kjørelærer sjekker opptaket fra i ettertid. Du må rett og slett ha noen sammen med deg i bilen underveis i opplæringen. Mye kan tilpasses, men det kan man ikke tilpasse seg bort fra.

Innenfor de rammene kan man gjøre en haug med tilpasninger, men hvis hele problemet for deg er at det sitter noen ved siden av deg som attpåtil følger med på det du gjør sitter du nok dessverre bom fast. Jeg skjønner at det er synd, men det handler jo om hvilke hensyn samfunnet som sådan må ta når reglene utformes. Kanskje passer de reglene dårlig for ditt tilfelle, og du kunne blitt en trygg sjåfør uten, og jeg skjønner godt at det er fortvilende. Men det er snakk om å slippe folk ut i et kjøretøy med voldsome skadepotensisale, og man ser hvordan folk forsøker å ta snarveier til lappen hvis de kan, så regelsettet helt i bånn (som hvem man kan øvelseskjøre med og hvem som kan godkjenne trinnene i opplæringen) er ganske rigid selv om man utover det helt grunnleggende kan gjøre en del tilpasninger.

Jeg aner ikke hva som er mulig og ikke mulig for deg utover det du forteller her, men den beste muligheten måtte jo vært å kontakt flere kjøreskoler og spørre om hva de eventuelt kan tilby av tilpasninger. Jeg forstår at det også kan være ekstra vanskelig for deg, kanskje, men akkurat den delen av prosessen kan du vel antagelig få hjelp med dersom det å kontakte kjøreskoler med en slik henvendelse også utløser angst. Jeg håper du finner ut av det, og skulle gjerne gitt et supertips, men noen faste rammer ligger dessverre i bånn og kan vanskelig forhandles bort.

Anonymkode: 2abd8...b06

Takk for fint svar.

Vet godt at jeg må sitte ved siden av en kjørelærer, men det verste er egentlig dersom det sitter andre elever i bilen.

Anonymkode: 5b23c...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk spesialtilpasset opplegg p.ga angst. Det eneste jeg måtte gjøre sammen med andre elever var klasseromtimene. Alt annet var bare meg og kjørelærer. Slapp å betale masse ekstra for timene. 

Anonymkode: 227fb...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har så store psykiske problemer er kanskje ikke bilkjøring noe for deg. 

Anonymkode: 39238...38b

Hvorfor ikke? Skal kjørelæreren sitte ved siden TS i overskuelig framtid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å finne en kognitiv terapeut, så du kan få bukt med angsten. Er ikke bare-bare å gjøre det på egenhånd, men en terapeut kan hjelpe :)

Anonymkode: 558af...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta lappen på motorsykkel da vet du. Da kjører dere etter hverandre. 

Anonymkode: 9271e...e86

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angst meg her og angst meg der. Slike mennesker er livsfarlige i trafikken, om de skulle klare å få førerkort etter mangfoldige kjøretimer og tusener av kroner i utgifter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ville du reagert hvis du for eksempel kom ut for en ulykke på en øde strekning, og var den eneste som kunne hjelpe?

Anonymkode: f56a4...0c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Mystic woman skrev:

Angst meg her og angst meg der. Slike mennesker er livsfarlige i trafikken, om de skulle klare å få førerkort etter mangfoldige kjøretimer og tusener av kroner i utgifter.

Klarte førerkortet på det helt normale 4 måneder, og betalte ikke mere enn noen av de andre jeg tok førerkortet sammen med. Sto på første forsøk, null feil på teorien. Hvorfor er jeg mere livsfarlig i trafikken enn de andre fordi jeg har angst?

 

Anonymkode: 227fb...eee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2018 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg vil, men angsten hindrer meg. Derfor KAN jeg ikke. 

Hvis jeg trosser angsten for mye, kan det ende i selvmord. 

Anonymkode: 5b23c...784

Det er vel en grunn til at du ikke burde ha førerkort. 

Anonymkode: c9ed9...478

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde både glattkjøring og langkjøring uten andre elever i bilen, spurte ikke engang om det, men hvis det er vanlig praksis ved din kjøreskole er det nok bare å spørre :) 

Anonymkode: e9439...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.9.2018 den 11.47, AnonymBruker skrev:

Har eksponert meg i 20 år uten hell :)

Anonymkode: 5b23c...784

Du må bare akseptere at du ikke kan gjøre alt du vil hvis du skal fortsette å la angsten ta overhånd. 

Som andre med sosial angst her skriver så har de jobbet med seg selv for å få gjennomført ting de ønsker, så det er ikke umulig.

Det er regler for å kunne ta lappen her i Norge, og det kan ikke lages egne regler for deg. 

Anonymkode: fb34b...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2018 den 11.47, AnonymBruker skrev:

Har eksponert meg i 20 år uten hell :)

Anonymkode: 5b23c...784

Å ta kjøretimer er en ting, men oppkjøring med sensor som bedømmer din minste bevegelse gjør alle og enhver kjempenervøse. Så takler du ikke dette blir det desverre ingen lapp. Hvem vil vel ikke bytte ut sensor med feks et kamera.

Anonymkode: d31fe...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2018 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg vil, men angsten hindrer meg. Derfor KAN jeg ikke. 

Hvis jeg trosser angsten for mye, kan det ende i selvmord. 

Anonymkode: 5b23c...784

Du er nok forustabil til å ferdes ute i trafikken. 

På 16.9.2018 den 17.47, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lei av å høre om sosial angst.

Anonymkode: 7aa08...842

Sosial angst er nymotens og en måte å slippe unna forpliktelser i samfunnet,  som å jobbe. Jeg er også lei av å høre om det. 

Anonymkode: fb34b...8eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok forustabil til å ferdes ute i trafikken. 

Sosial angst er nymotens og en måte å slippe unna forpliktelser i samfunnet,  som å jobbe. Jeg er også lei av å høre om det. 

Anonymkode: fb34b...8eb

 

Hvorfor går du inn i en tråd hvor sosial angst er tittelen, om du er så lei av å høre om sosial angst? Eller klikket du deg bare inn for å trykke noen litt lengre ned i søla for moro skyld? Om folk var litt mere støttende og inkluderende, så kanskje det ikke hadde vært så mye sosial angst å høre om. 

Anonymkode: 227fb...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...