Gå til innhold

Skravletråd for sykepleierstudenter ♡


Litjmusa

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, Celaeno skrev:

Oi! Pilestredet? 

Jeg går på Kjeller og her var det 37 som strøk tror jeg. 

Ja, Pilestredet :) Var 456 som tok eksamen. 

Anonymkode: 939e8...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, Pilestredet :) Var 456 som tok eksamen. 

Anonymkode: 939e8...d19

Aahh, ja, dere er jo mange flere enn oss. Tenkte ikke over det😅 Da var det ikke like voldsomt med 107. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er i praksis på sykehjem om dagen, og siden jeg jobber på sykehjem ved siden av også begynner jeg å bli rimelig lei 😅

Anonymkode: 939e8...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i praksis på sykehjem om dagen, og siden jeg jobber på sykehjem ved siden av også begynner jeg å bli rimelig lei 😅

Anonymkode: 939e8...d19

 

Vi skal også snart ha sykehjemspraksis! Jeg er spent siden jeg også har vikarjobb på sykehjem. Tenker at jeg er passe lei etter de ukene. Blir det mye stell og sånn eller får du vært med på andre ting også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, charmisss skrev:

 

Vi skal også snart ha sykehjemspraksis! Jeg er spent siden jeg også har vikarjobb på sykehjem. Tenker at jeg er passe lei etter de ukene. Blir det mye stell og sånn eller får du vært med på andre ting også?

Jeg får være med på alt egentlig, men hovedfokuset skal jo være på stell, grunnleggende behov og kommunikasjon. Jeg har to primærpasienter, og hjelper i tillegg til med de andre pasientene etter behov. Dessverre er jeg på en liten avdeling med veldig friske pasienter, så jeg føler ikke at jeg lærer veldig mye nytt, men jeg har fått en mye større forståelse for helhetsbildet og hvor komplekse sykehistorier de eldre ofte har. Også er det selvsagt fint å bli helt trygg på feks crp måling, blodsukkermåling og stomiskift osv før hjemmesykepleiepraksisen der man ofte er alene. 

Anonymkode: 939e8...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jaa, jeg sto på medikamentregninga! Den grua jeg veldig for , så nå er jeg veldig letta. Gikk jo mye bedre enn forventet, deilig å stå på første forsøk🙏

Anonymkode: 3f37c...fa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at det var deilig å få bestått på sykehjemspraksisen i dag. Var egentlig ikke i tvil om at jeg kom til å få bestått, men likevel deilig å se det svart på hvitt 😊

Anonymkode: 939e8...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sykepleierstudent, men har et spørsmål til dere. :) Selv skal jeg bli sykepleier en vakker dag, men trenger generell studiekompetanse først... Uansett, jeg har hørt flere ganger at studenter ofte opplever kritikk, og at mange sykepleiere som er veiledere herser med studentene? Har selv vært vitne til det på min arbeidsplass (sykehjem) at en sykepleier herset med studentene. Hun ene studenten sa til meg en gang at hun følte seg så dum, og at hun ikke visste hvordan hun skulle håndtere hun sykepleieren. :( Jeg sa at hun måtte ikke ta seg nær av det, for hun var jo ikke dum i det hele tatt. Hun sykepleieren kunne være rimelig kritisk og hard, og ofte er det ufortjent. Jeg er jo vandt til hun sykepleieren og vet hun kan være en skikkelig sinnatagg. 

Gruer meg litt til å bli student om det er så ille som folk sier det er. Og hva skjer om man faktisk står opp for seg selv? I dette tilfellet jeg nevner så fikk hun studenten kjeft fordi hun hadde håret løst en stund i løpet av en vakt. Men sykepleieren selv går jo med aktivitetsarmbånd og har lange negler, ofte blank neglelakk. Hva hadde skjedd om studenten konfronterte henne med det for eksempel? 

Har dere noen slike opplevelser dere vil dele, og hvordan dere taklet det? 

Anonymkode: a065e...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sykepleierstudent, men har et spørsmål til dere. :) Selv skal jeg bli sykepleier en vakker dag, men trenger generell studiekompetanse først... Uansett, jeg har hørt flere ganger at studenter ofte opplever kritikk, og at mange sykepleiere som er veiledere herser med studentene? Har selv vært vitne til det på min arbeidsplass (sykehjem) at en sykepleier herset med studentene. Hun ene studenten sa til meg en gang at hun følte seg så dum, og at hun ikke visste hvordan hun skulle håndtere hun sykepleieren. :( Jeg sa at hun måtte ikke ta seg nær av det, for hun var jo ikke dum i det hele tatt. Hun sykepleieren kunne være rimelig kritisk og hard, og ofte er det ufortjent. Jeg er jo vandt til hun sykepleieren og vet hun kan være en skikkelig sinnatagg. 

Gruer meg litt til å bli student om det er så ille som folk sier det er. Og hva skjer om man faktisk står opp for seg selv? I dette tilfellet jeg nevner så fikk hun studenten kjeft fordi hun hadde håret løst en stund i løpet av en vakt. Men sykepleieren selv går jo med aktivitetsarmbånd og har lange negler, ofte blank neglelakk. Hva hadde skjedd om studenten konfronterte henne med det for eksempel? 

Har dere noen slike opplevelser dere vil dele, og hvordan dere taklet det? 

Anonymkode: a065e...6f1

Nå kan jeg bare svare for meg selv, men jeg har hittil bare hatt seriøse og flotte veiledere fra skolen og kontaktsykepleiere. Mulig det vil endre seg etterhvert 😅

Anonymkode: 939e8...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sykepleierstudent, men har et spørsmål til dere. :) Selv skal jeg bli sykepleier en vakker dag, men trenger generell studiekompetanse først... Uansett, jeg har hørt flere ganger at studenter ofte opplever kritikk, og at mange sykepleiere som er veiledere herser med studentene? Har selv vært vitne til det på min arbeidsplass (sykehjem) at en sykepleier herset med studentene. Hun ene studenten sa til meg en gang at hun følte seg så dum, og at hun ikke visste hvordan hun skulle håndtere hun sykepleieren. :( Jeg sa at hun måtte ikke ta seg nær av det, for hun var jo ikke dum i det hele tatt. Hun sykepleieren kunne være rimelig kritisk og hard, og ofte er det ufortjent. Jeg er jo vandt til hun sykepleieren og vet hun kan være en skikkelig sinnatagg. 

Gruer meg litt til å bli student om det er så ille som folk sier det er. Og hva skjer om man faktisk står opp for seg selv? I dette tilfellet jeg nevner så fikk hun studenten kjeft fordi hun hadde håret løst en stund i løpet av en vakt. Men sykepleieren selv går jo med aktivitetsarmbånd og har lange negler, ofte blank neglelakk. Hva hadde skjedd om studenten konfronterte henne med det for eksempel? 

Har dere noen slike opplevelser dere vil dele, og hvordan dere taklet det? 

Anonymkode: a065e...6f1

Jeg er sykepleier, ikke student. Jeg har hatt studenter og føler selv at jeg behandler de ordentlig og bidrar til læring på en god måte. Men jeg tror at man dessverre i alle yrkesgrupper finner sånne mennesker som du forklarer. Heldigvis har jeg opplevd at de er av den sjeldne sorten  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold dere unna nattarbeid. Gjort dette selv i nesten 20år regelmessig, nå som 41år klarte jeg ikke mer. Helt ødelagt mentalt.

Forsket mye på det, det er rett og slett farlig helsemessig.

Men ja, dessverre må noen jobbe natt. I 20årene går det greit, men 30+ kan bli vanskelig for noen.

Anonymkode: cdcf1...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dere som jobber ved siden av studiene? Hvilket år går dere? Hvor jobber dere og hva slags oppgaver har dere på jobb? :) 

Endret av Astoria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Astoria skrev:

Dere som jobber ved siden av studiene? Hvilket år går dere? Hvor jobber dere og hva slags oppgaver har dere på jobb? :) 

Jeg har jobbet vedsiden av studiene kun halve utdanningen. På andreåret jobbet jeg på sykehjem og i psykiatrien. På sykehjemmet ble jeg sett på som assistent, fikk ikke dele ut medisin engang.. Fikk de vanlige oppgavene som stell, skyllerom og kjøkken. I psykiatrien fikk jeg gjøre det meste bortsett fra I.M. sprøyter og dosettlegging. Nå på tredjeåret jobber jeg i hjemmesykepleien og får gjøre det samme som en helsefagarbeider, selv om jeg er ferdig om 1.5 måned. Synes det er skummelt at man plutselig skal få alt ansvaret når man er ferdig, og jeg har ikke hatt noe av det før. De er veldig strenge på dette på jobbene jeg har hatt hvert fall, at man ikke skal overgå sin kompetanse, ikke gjøre spl. oppgaver som student. Vet ikke om dere andre opplever det? Har hørt at på bygda får 2-3. års studenter ta blodprøver, cvk, intramuskulære injeksjoner osv. alene. 

Anonymkode: 6f6a2...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal levere bachelor på mandag og er så vidt kommet halvveis 😜 Hjelpes. 

Anonymkode: 15fa1...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Astoria skrev:

Dere som jobber ved siden av studiene? Hvilket år går dere? Hvor jobber dere og hva slags oppgaver har dere på jobb? :) 

Jobber på sykehjem. Gjør det samme som en helsefagarbeider, dvs. stell, mat og medisinutdeling (inkl. insulin)

Anonymkode: 3f37c...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jobber på sykehjem. Gjør det samme som en helsefagarbeider, dvs. stell, mat og medisinutdeling (inkl. insulin)

Anonymkode: 3f37c...fa2

Glemte å skrive at jeg straks er ferdig med 1.året. Har jobbet på samme sykehjem et års tid så de kjenner meg godt. Fikk nettopp medisinutdeling. 

Anonymkode: 3f37c...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Glemte å skrive at jeg straks er ferdig med 1.året. Har jobbet på samme sykehjem et års tid så de kjenner meg godt. Fikk nettopp medisinutdeling. 

Anonymkode: 3f37c...fa2

Hva fikk du gjøre i praksis første året? Jeg er kommet like langt som deg i studiet, og er helsefagarbeider. Men i praksis fikk hev gjøre mye spennende. Nå føler jeg at jeg savner utfordringer... :(  Liten forskjell fra assistenter med andre ord. Synd det uke finnes eget løp for spl.stud.

Anonymkode: 63ab1...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«- Det er vanlig, og naturlig, at sykepleierstudenter får andre oppgaver en ufaglærte. Det er opp til arbeidsgiver å lage lokale bestemmelser som regulerer lønnen til sykepleierstudenter. Det vanligste er å differensiere lønna i forhold til studieprogresjon. Det riktige er at du får en lønn som står i forhold til den jobben du utfører. Dersom en avgangsstudent utfører en jobb som er tett opptil hva sykepleieren gjør, er det rimelig å forlange at dette avspeiles i lønna, ifølge NSF. «

https://sykepleien.no/2016/06/rad-til-sommervikarer

 

Anonymkode: 63ab1...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2019 den 0.15, Astoria skrev:

Dere som jobber ved siden av studiene? Hvilket år går dere? Hvor jobber dere og hva slags oppgaver har dere på jobb? :) 

Jobber på sykehjem. Har også fått jobb på sykehus men usikker om jeg orker å ha to jobber. Går 2.året og gleder meg til å bli ferdig med dette helvetes skoleår! 

På jobb har jeg fått en stilling som helsefagarbeider så jeg får gjøre alt de kan gjøre (stell, medisinutdeling, insulin, vitalia o.l.).

Anonymkode: bfa07...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...