Gå til innhold

Skravletråd for sykepleierstudenter ♡


Litjmusa

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobber på sykehjem. Har også fått jobb på sykehus men usikker om jeg orker å ha to jobber. Går 2.året og gleder meg til å bli ferdig med dette helvetes skoleår! 

På jobb har jeg fått en stilling som helsefagarbeider så jeg får gjøre alt de kan gjøre (stell, medisinutdeling, insulin, vitalia o.l.).

Anonymkode: bfa07...82c

Trives du med yrket? Hvorfor er 2. året så fælt? 

Anonymkode: 63ab1...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trives du med yrket? Hvorfor er 2. året så fælt? 

Anonymkode: 63ab1...af4

Både og. Er omsorgsfull, interessert i faget og har ingenting i mot det høye tempoet (på sykehus), men misliker ansvaret og hvordan helsevesenet fungerer. 2 året er fælt fordi det er intenst. Mye praksis og teori.

Anonymkode: bfa07...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan går det med dere her inne? Er det noen som har droppet ut? Jeg hat to eksamener igjen, men sliter med dårlige karakterer og føler jeg såvidt henger med. Har opplevd dødsfall, noe jeg blir mint på hver dag jeg er på jobb, og vært i ulykke dette året så klarer såvidt å holde hodet over vannet. Aldri hatt så mye problemer med et studie før.. 

Anonymkode: 63ab1...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det med dere her inne? Er det noen som har droppet ut? Jeg hat to eksamener igjen, men sliter med dårlige karakterer og føler jeg såvidt henger med. Har opplevd dødsfall, noe jeg blir mint på hver dag jeg er på jobb, og vært i ulykke dette året så klarer såvidt å holde hodet over vannet. Aldri hatt så mye problemer med et studie før.. 

Anonymkode: 63ab1...af4

Det går fint, men gleder meg enormt til å være ferdig med praksis nå. 

Har to eksamener igjen jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/7/2019 at 10:29 AM, charmisss said:

Det går fint, men gleder meg enormt til å være ferdig med praksis nå. 

Har to eksamener igjen jeg også. 

To eksamener her også  og 60 stp rikere :) 

Anonymkode: 63ab1...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sykdomslære igjen nå i juni og gleder meg stort til sommerferie (selv om jeg skal jobbe 😛) og første året gjennomført 😁

Anonymkode: 939e8...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har bare sykdomslære igjen nå i juni og gleder meg stort til sommerferie (selv om jeg skal jobbe 😛) og første året gjennomført 😁

Anonymkode: 939e8...d19

Vi har ikke eksamen i sykdomslære før neste år (2. året). Synes det er litt dumt at det er så forskjellig løp fra universitet til universitet. Men har du noen gode råd for å lære seg det faget? :) 

Anonymkode: 63ab1...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke eksamen i sykdomslære før neste år (2. året). Synes det er litt dumt at det er så forskjellig løp fra universitet til universitet. Men har du noen gode råd for å lære seg det faget? :) 

Anonymkode: 63ab1...af4

Ja, vet det er store forskjeller. Jeg liker veldig godt denne eksamen fordi vi ikke har noen andre fag samtidig (hadde praksis i sykehjem og eksamen i grunnleggende sykepleie tidligere i år). Så har egentlig bare lagt opp en leseplan der jeg tar for meg ett tema om gangen med tilhørende sykdommer/legemidler og lager notater og stikkord som jeg kommer til å lese på de siste dagene før eksamen. Bruker også sykepleiepluss, som var gull ved anatomieksamen :P 

Anonymkode: 939e8...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte sykepleiepluss mye jeg også. Og skal fortsette å bruke det. Selv om jeg til tider irriterer meg over de barnslige kommentarene til Nils- Christian 😂

Synes du ikke det er vanskelig å huske alle sykdommene og legemidlene? Synmptomer osv?🤯

Anonymkode: 63ab1...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Brukte sykepleiepluss mye jeg også. Og skal fortsette å bruke det. Selv om jeg til tider irriterer meg over de barnslige kommentarene til Nils- Christian 😂

Synes du ikke det er vanskelig å huske alle sykdommene og legemidlene? Synmptomer osv?🤯

Anonymkode: 63ab1...af4

Det er ikke samme person på videoene i sykdomslære, så du slipper Nils-Christian 😛 

Jeg synes legemidlene kan være litt stress, men det er ikke sånn at du må kunne alle legemiddelnavn, bare de viktigste. Og selvsagt litt om grupper av legemidler og hva de gjør osv. Men skjønner man sykdommene så skjønner man legemidlene litt også, og mange sykdommer benytter samme type legemidler. 😂

Symptomer er litt sånn at noen er lette å huske og noen er vanskelige. Og veeeldig mange symptomer er like selv om det ikke er samme sykdom, så gjelder å holde tunga rett i munnen der 😅 

Anonymkode: 939e8...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg drukner litt i all lesingen. Jeg syns det er så trist at det skal bli sånn stresslesing bare for å komme igjen alle sykdommene, fordi det ødelegger mye av gleden ved faget. Savner å ha den genuine interessen som jeg hadde i starten av semesteret hvor jeg virkelig satt meg inn i hvert emne. Nå må jeg bare rase gjennom for å rekke alt :(

Vi har forresten både sykdomslære og klinisk sykpleie i en og samme eksamen.

Hvordan går det med dere andre? Henger dere med eller stresser dere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2018 den 17.33, AnonymBruker skrev:

jeg videreutdanner meg innen palliasjon. Jeg er 36, er 11 år siden jeg var ferdig sykepleier. Jeg sliter som bare det. Selve undervisningen er fin og spennende. Men jeg hater å skrive oppgaver! ANgrer på at jeg begynte på videreutdanning, jobben betaler 30 000 så føler et visst press. /dumsometbrød

Anonymkode: 7bb16...c0c

Vet ikke om du følger med på denne tråden siden du er anonym, men... 

Går du på Lovisenberg?

Har søkt lindring og palliasjon, er veldig usikker. Er like gammel som deg, og er i tvil om skolebenken er det riktige. 

Skikkelig tenkeboks om dagen!

Anonymkode: cedf4...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg begynner på 1. året nå til høsten og gleder meg veldig til å begynne å studere, samtidig som jeg er litt nervøs. Jeg har jobbet på et omsorgssenter i sommer og jeg tenker nå at det å utdanne meg til å bli sykepleier kjennes ut som et veldig rett valg. Jeg trives med å jobbe med mennesker og jeg føler at jeg har mye å gi og at det er veldig givende. Det som gjør meg nervøs er at det er mye man skal lære og kunne etterhvert, og at det følger med et veldig stort ansvar med det å være sykepleier. Jeg har snakket med noen bekjente som er sykepleiere og flere sier at det er en rolle man vokser inn i etterhvert som man lærer og får erfaringer. Jeg er veldig spent på hvordan det kommer til å blir. 

Er det noen flere som begynner på studie nå i august? Og dere som allerede er studenter eller er ferdig utdannet, hvilke råd har dere til oss som er nye i år? 🙂

Anonymkode: c627e...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner på 1. året nå til høsten og gleder meg veldig til å begynne å studere, samtidig som jeg er litt nervøs. Jeg har jobbet på et omsorgssenter i sommer og jeg tenker nå at det å utdanne meg til å bli sykepleier kjennes ut som et veldig rett valg. Jeg trives med å jobbe med mennesker og jeg føler at jeg har mye å gi og at det er veldig givende. Det som gjør meg nervøs er at det er mye man skal lære og kunne etterhvert, og at det følger med et veldig stort ansvar med det å være sykepleier. Jeg har snakket med noen bekjente som er sykepleiere og flere sier at det er en rolle man vokser inn i etterhvert som man lærer og får erfaringer. Jeg er veldig spent på hvordan det kommer til å blir. 

Er det noen flere som begynner på studie nå i august? Og dere som allerede er studenter eller er ferdig utdannet, hvilke råd har dere til oss som er nye i år? 🙂

Anonymkode: c627e...72f

Jeg starter på førsteåret nå i August. Vet at det kommer til å bli tøft, men jeg gleder meg utrolig mye til å komme i gang 😊 3 år går fort 😊 plutselig er vi sykepleiere 😊

Anonymkode: abde9...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner på 1. året nå til høsten og gleder meg veldig til å begynne å studere, samtidig som jeg er litt nervøs. Jeg har jobbet på et omsorgssenter i sommer og jeg tenker nå at det å utdanne meg til å bli sykepleier kjennes ut som et veldig rett valg. Jeg trives med å jobbe med mennesker og jeg føler at jeg har mye å gi og at det er veldig givende. Det som gjør meg nervøs er at det er mye man skal lære og kunne etterhvert, og at det følger med et veldig stort ansvar med det å være sykepleier. Jeg har snakket med noen bekjente som er sykepleiere og flere sier at det er en rolle man vokser inn i etterhvert som man lærer og får erfaringer. Jeg er veldig spent på hvordan det kommer til å blir. 

Er det noen flere som begynner på studie nå i august? Og dere som allerede er studenter eller er ferdig utdannet, hvilke råd har dere til oss som er nye i år? 🙂

Anonymkode: c627e...72f

Det er bra du tar innover deg at det er mye ansvar og mye å lære! Du har et godt grunnlag når du har jobbet på omsorgssenter, det er godt å ha med seg. Ta studiet seriøst, tenk at du vil lære mest mulig for å kunne mest mulig til du skal ut i praksis og videre ut i jobb. Dette går nok supert! Lykke til :)

Anonymkode: 3f37c...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter på andre året nå neste mandag, så er det rett ut i sykehuspraksis. Første året var travelt, mye å lære seg, mange terskler å krysse. Samtidig har det vært utrolig spennende, og jeg har lært masse om meg selv. Mange i klassen har droppet ut underveis av forskjellige årsaker. Det er mye å gjøre, så anbefaler at oppgaver som kommer gjøres asap, selv om fristen kanskje virker lang. Det er 1000 andre ting i tillegg, så man risikerer å få for dårlig tid om man tror man kan vente med en innlevering f.eks. Så anbefaler å sette seg inn i fremdriftsplaner, delta på forelesninger og ikke bli hengende etter, da blir det fort veldig overveldende og kan føles uoverkommelig. Er du strukturert og arbeider jevnt og godt, så vil det flyte fint, og du har tid å få bra resultater.

Lykke til! Det er superspennende og morsomt når man har interessen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har nå fått tilbud på sykepleierutdanningen både på Oslo Met og Diakonova. Er veldig i tvil hvilken skole jeg skal si ja til. Håper noen av dere har noen anbefalinger🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2019 den 15.07, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner på 1. året nå til høsten og gleder meg veldig til å begynne å studere, samtidig som jeg er litt nervøs. Jeg har jobbet på et omsorgssenter i sommer og jeg tenker nå at det å utdanne meg til å bli sykepleier kjennes ut som et veldig rett valg. Jeg trives med å jobbe med mennesker og jeg føler at jeg har mye å gi og at det er veldig givende. Det som gjør meg nervøs er at det er mye man skal lære og kunne etterhvert, og at det følger med et veldig stort ansvar med det å være sykepleier. Jeg har snakket med noen bekjente som er sykepleiere og flere sier at det er en rolle man vokser inn i etterhvert som man lærer og får erfaringer. Jeg er veldig spent på hvordan det kommer til å blir. 

Er det noen flere som begynner på studie nå i august? Og dere som allerede er studenter eller er ferdig utdannet, hvilke råd har dere til oss som er nye i år? 🙂

Anonymkode: c627e...72f

Jeg starter også på 1.året nå, gleder meg utrolig mye til å bare komme i gang:) 

Noen flere her som skal til INN Elverum? 

Anonymkode: 2d9e8...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan har første uken fått for dere mye studenter? Alltid spennende å høre tankene til nye studenter 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...