Andreaaaa Skrevet 27. november 2018 #561 Del Skrevet 27. november 2018 På 25.11.2018 den 20.33, linsina skrev: Flere som kjenner litt på usikkerhet og er bekymret? Har ikke fått mage enda, og det stresser meg litt 😬 var på ultralyd i uke 10 (9+noe) og alt så bra ut ❤️ Har ikke hatt noen blødninger eller brunaktig utflod. Men jeg føler meg liksom ikke gravid lenger etter at kvalmen forsvant. Hadde litt stikking i magen i går bare. Er i uke 12 nå (11+3). Bør jeg bekymre meg for at barnet ikke har det bra/ikke lever mer eller er det normalt? Skal på første svangerskapskontroll i morgen hos jordmor. Ja jeg har vært det, men så var jeg på ultralyd for akkurat en uke siden og fikk bekreftet at alt er fint (var da 12+5), har heller ikke fått mage (bare oppblåst iblant, gått opp to BH størrelser og lagt på meg 6 kg generelt all over😂) Du trenger ikke bekymre deg for at kvalmen forsvinner, det er det bare å nyte:):) min avtok veldig rett før ultralyden, men alt stod bra til. drakk brus med sukker før jeg var på timen, så babyen sprellet noe voldsomt 🙈 vanskelig for jordmor å få sjekket alt fordi den snurra og var gæærn, så tenk over det før dere spiser/drikker rett før ultralyd 😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 28. november 2018 #562 Del Skrevet 28. november 2018 (endret) 4 timer siden, Andreaaaa skrev: Ja jeg har vært det, men så var jeg på ultralyd for akkurat en uke siden og fikk bekreftet at alt er fint (var da 12+5), har heller ikke fått mage (bare oppblåst iblant, gått opp to BH størrelser og lagt på meg 6 kg generelt all over😂) Du trenger ikke bekymre deg for at kvalmen forsvinner, det er det bare å nyte:):) min avtok veldig rett før ultralyden, men alt stod bra til. drakk brus med sukker før jeg var på timen, så babyen sprellet noe voldsomt 🙈 vanskelig for jordmor å få sjekket alt fordi den snurra og var gæærn, så tenk over det før dere spiser/drikker rett før ultralyd 😂 Jeg gleder meg til ultralyd selv. Jeg har ultralyd på mandag og er da uke 13+4 Jeg håper så inderlig det er liv!!! Jeg gleder meg og er nervøs på samme tid. Utrolig kjekt å høre at du hadde klart å komme vel forbi uke 12 med spiren din!! Gratulerer Nå er det et foster det gikk over fra å være et embryo til å bli et foster ved 10+1 Jeg håper jeg kan si det samme om under 1uke.. Ååååå jeg gleder meg til privat UL!!! Endret 28. november 2018 av kvinne35+ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butter Skrevet 28. november 2018 #563 Del Skrevet 28. november 2018 Da var jeg på ny ultralyd i uke 12 i går. Noen her som nevnte at det var så mye mer å se i uke 12 enn uke 8 og det kan jeg skrive under på 😁❤️. Sparket og holdt på. Fantastisk å se 😁. Skulle egentlig ikke hatt ultralyd før til fredag, men ble så bekymret da symptomene i forrige uke begynte å avta (selvom jeg vet det er ganske vanlig) så fikk UL tre dager tidligere. Alt var i skjønneste orden. Nå er også besteforeldre informert og de er ekstase ❤️😁 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 28. november 2018 #564 Del Skrevet 28. november 2018 1 time siden, Butter skrev: Da var jeg på ny ultralyd i uke 12 i går. Noen her som nevnte at det var så mye mer å se i uke 12 enn uke 8 og det kan jeg skrive under på 😁❤️. Sparket og holdt på. Fantastisk å se 😁. Skulle egentlig ikke hatt ultralyd før til fredag, men ble så bekymret da symptomene i forrige uke begynte å avta (selvom jeg vet det er ganske vanlig) så fikk UL tre dager tidligere. Alt var i skjønneste orden. Nå er også besteforeldre informert og de er ekstase ❤️😁 Gratulerer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreaaaa Skrevet 28. november 2018 #565 Del Skrevet 28. november 2018 13 timer siden, kvinne35+ skrev: Jeg gleder meg til ultralyd selv. Jeg har ultralyd på mandag og er da uke 13+4 Jeg håper så inderlig det er liv!!! Jeg gleder meg og er nervøs på samme tid. Utrolig kjekt å høre at du hadde klart å komme vel forbi uke 12 med spiren din!! Gratulerer Nå er det et foster det gikk over fra å være et embryo til å bli et foster ved 10+1 Jeg håper jeg kan si det samme om under 1uke.. Ååååå jeg gleder meg til privat UL!!! Jaaaa det går sikkert kjempe fint 😁👏🏼 Synes tiden bare flyr jeg nå, har en app som jeg prøver å holde kontrollen på, Preglife heter den. Kanskje du og flere har den? Helt genial Tusen takk for det! 😘 og lykke til til deg også!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butter Skrevet 28. november 2018 #566 Del Skrevet 28. november 2018 Var til ny kontroll hos fastlegen i dag (fikk beskjed forrige gang om å komme tilbake for blodprøver som da enda ikke kunne tas). Fikk imidlertid også svar på endel av de blodprøvene som jeg tok forrige gang. Jeg er visst allerede smittet med toxoplasma og resistent. Egentlig veldig greit siden vi har to katter. Fikk likevel beskjed om å ikke akkurat legge meg i kattedoen 😂. Det som ikke var så greit var at røde-hunder vaksinasjonen jeg fikk som barn tydeligvis ikke har virket helt så jeg er mottagelig for smitte av det. Nå tror jeg ikke det er så stort problem da folk flest vel er vaksinert og dermed ikke smitter meg. Synes imidlertid det ble endel surr på legekontoret i dag også (endel dårlig erfaring med det der). Da jeg var innom forrige gang spurte jeg om influensavaksine,men fikk beskjed om at det var for tidlig. Greit nok. Men nå var de tomme, så jeg ble sendt på apoteket, men også der var de tomme og jeg fikk beskjed om at det burde vært bestilt for to uker siden. De måtte bestille ny så jeg får. I tillegg spurte jeg legen min om gravidhelsekort. Virket som om han fikk sjokk da jeg ikke hadde det. Hvem andre enn fra fastlegen skulle jeg fått det fra liksom? Men det tok visst tid å fylle ut så han satt meg opp på ny time om en time. I mellomtiden løp jeg altså rundt på apotek og prøvde å få tak i vaksine samt pratet med min søster som tilfeldigvis dukket opp og hadde time etter meg 😂. Ble da til at jeg fortalte henne nyheten ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 28. november 2018 Forfatter #567 Del Skrevet 28. november 2018 20 minutter siden, Butter skrev: Var til ny kontroll hos fastlegen i dag (fikk beskjed forrige gang om å komme tilbake for blodprøver som da enda ikke kunne tas). Fikk imidlertid også svar på endel av de blodprøvene som jeg tok forrige gang. Jeg er visst allerede smittet med toxoplasma og resistent. Egentlig veldig greit siden vi har to katter. Fikk likevel beskjed om å ikke akkurat legge meg i kattedoen 😂. Det som ikke var så greit var at røde-hunder vaksinasjonen jeg fikk som barn tydeligvis ikke har virket helt så jeg er mottagelig for smitte av det. Nå tror jeg ikke det er så stort problem da folk flest vel er vaksinert og dermed ikke smitter meg. Synes imidlertid det ble endel surr på legekontoret i dag også (endel dårlig erfaring med det der). Da jeg var innom forrige gang spurte jeg om influensavaksine,men fikk beskjed om at det var for tidlig. Greit nok. Men nå var de tomme, så jeg ble sendt på apoteket, men også der var de tomme og jeg fikk beskjed om at det burde vært bestilt for to uker siden. De måtte bestille ny så jeg får. I tillegg spurte jeg legen min om gravidhelsekort. Virket som om han fikk sjokk da jeg ikke hadde det. Hvem andre enn fra fastlegen skulle jeg fått det fra liksom? Men det tok visst tid å fylle ut så han satt meg opp på ny time om en time. I mellomtiden løp jeg altså rundt på apotek og prøvde å få tak i vaksine samt pratet med min søster som tilfeldigvis dukket opp og hadde time etter meg 😂. Ble da til at jeg fortalte henne nyheten ❤️ Haha for et rot 😂 Hverken jeg eller @Vaiana hadde nok antistoff forrige svangerskap. Virker som Det er ganske mange egentlig 🤔 jeg fikk i hvertfall booster når storebror fikk sin første vaksine og hadde nok antistoff nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 28. november 2018 #568 Del Skrevet 28. november 2018 30 minutter siden, Butter skrev: Var til ny kontroll hos fastlegen i dag (fikk beskjed forrige gang om å komme tilbake for blodprøver som da enda ikke kunne tas). Fikk imidlertid også svar på endel av de blodprøvene som jeg tok forrige gang. Jeg er visst allerede smittet med toxoplasma og resistent. Egentlig veldig greit siden vi har to katter. Fikk likevel beskjed om å ikke akkurat legge meg i kattedoen 😂. Det som ikke var så greit var at røde-hunder vaksinasjonen jeg fikk som barn tydeligvis ikke har virket helt så jeg er mottagelig for smitte av det. Nå tror jeg ikke det er så stort problem da folk flest vel er vaksinert og dermed ikke smitter meg. Synes imidlertid det ble endel surr på legekontoret i dag også (endel dårlig erfaring med det der). Da jeg var innom forrige gang spurte jeg om influensavaksine,men fikk beskjed om at det var for tidlig. Greit nok. Men nå var de tomme, så jeg ble sendt på apoteket, men også der var de tomme og jeg fikk beskjed om at det burde vært bestilt for to uker siden. De måtte bestille ny så jeg får. I tillegg spurte jeg legen min om gravidhelsekort. Virket som om han fikk sjokk da jeg ikke hadde det. Hvem andre enn fra fastlegen skulle jeg fått det fra liksom? Men det tok visst tid å fylle ut så han satt meg opp på ny time om en time. I mellomtiden løp jeg altså rundt på apotek og prøvde å få tak i vaksine samt pratet med min søster som tilfeldigvis dukket opp og hadde time etter meg 😂. Ble da til at jeg fortalte henne nyheten ❤️ Så mye surring!! Det blir så en ikke vet om en skal le eller gråte vet du.. Fikk du ordnet papiret da ? Sa legen noe om du skulle ta glukosebelastning uke 24? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butter Skrevet 28. november 2018 #569 Del Skrevet 28. november 2018 4 minutter siden, kvinne35+ skrev: Så mye surring!! Det blir så en ikke vet om en skal le eller gråte vet du.. Fikk du ordnet papiret da ? Sa legen noe om du skulle ta glukosebelastning uke 24? Ja, fikk papirene til slutt 😂. Heldigvis. Ble litt irritert der og da, men får le av det i ettertid. Det han nevnte om glukosebelastning var bare at det hadde jeg selvfølgelig ikke tatt, uten å si noe om jeg skulle ta eller ikke 😝. Urinprøven var imidlertid fin og det er vel en slags inidikasjon? Tror heller ikke jeg er i risikogruppen annet enn at jeg er 31. Du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 28. november 2018 #570 Del Skrevet 28. november 2018 (endret) "I den nye retningslinjen anbefaler vi at en del kvinner testes med glukosebelastning i uke 24-28 av svangerskapet. Det gjelder kvinner som oppfyller ett eller flere av disse kriteriene: er førstegangsfødende og over 25 år har hatt svangerskapsdiabetes tidligere er over 40 år og har født barn før har KMI over 25 har etnisk bakgrunn fra land utenom Europa har foreldre med diabetes I tillegg foreslås det at gravide med særlig risiko (for eksempel KMI over 30, bakgrunn fra land med høy forekomst av diabetes eller tidligere svangerskapsdiabetes) testes med HbA1c så tidlig som mulig, helst før uke 12."https://helsedirektoratet.no/nyheter/ny-retningslinje-om-svangerskapsdiabetes-nye-kriterier-for-test-og-diagnosegrense (teksten hentet fra denne siden) ---------------------------------------------------------------------------------------------"Hva er risikofaktorer for svangerskapsdiabetes? Gravide med en av følgende karakteristika har økt risiko for svangerskapsdiabetes, og risikoen øker når flere faktorer er til stede: (Fra Up to Date mars 2014: Screening for and diagnosis of diabetes mellitus during pregnancy, Donald R Coustan, Lois Jovanovic, David M Nathan, Michael F Greene). -Diabetes i familien, spesielt hos førstegradsslektninger -Tidligere svangerskapsdiabetes eller nedsatt glukosetoleranse før svangerskapet -Etnisk opprinnelse fra land der prevalensen av diabetes type 2 er høy (Asia (spesielt Sør-Asia), Midt-Østen, Afrika og Sør- og Mellom-Amerika (opprinnelse fra andre land enn Europa) -Høy KMI før svangerskapet (KMI >30 kg/m²), stor vektøkning i yngre voksen alder, mellom svangerskap, og stor vektøkning i svangerskapet -Mors alder > 25 år -Tidligere makrosomt barn (> 4 100 g) -Tidligere barn med misdannelse eller uforklart perinatalt dødsfall -Mors egen fødselsevekt lav eller høy (<2,7 kg eller > 4,1 kg) -Glukosuri tidlig i svangerskapet -Medisinske tilstander som er assosiert med høy risiko for diabetes, som polycystic ovariesyndrome (PCOS), bruk av glucocorticoider, hypertensjon og det metabolske syndrom"https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsdiabetes/seksjon?Tittel=diagnostikk-og-tiltak-for-20014570 (teksten er hentet fra denne siden) Endret 28. november 2018 av kvinne35+ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 28. november 2018 #571 Del Skrevet 28. november 2018 (endret) 15 minutter siden, Butter skrev: Ja, fikk papirene til slutt 😂. Heldigvis. Ble litt irritert der og da, men får le av det i ettertid. Det han nevnte om glukosebelastning var bare at det hadde jeg selvfølgelig ikke tatt, uten å si noe om jeg skulle ta eller ikke 😝. Urinprøven var imidlertid fin og det er vel en slags inidikasjon? Tror heller ikke jeg er i risikogruppen annet enn at jeg er 31. Du? Jeg har BMI over 25, er i alder over 25år, har en foreldre med alders diabetes, har født tidligere makrosomt barn (over 4100g).... Jeg skal ta og det er så mye bedre å finne det ut enn å få komplikasjoner pga det eller noe.. Endret 28. november 2018 av kvinne35+ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metzili Skrevet 29. november 2018 #572 Del Skrevet 29. november 2018 Synes det er sykt å tenke på at jeg snart er halvveis, bare tre uker ijgen! Tiden går så utrolig for denne gangen, og jeg har knapt mulighet til å henge med. Jeg må si at jeg har litt dårlig samvittighet overfor den lille i magen, siden jeg føler jeg ikke har like mye tid til å fundere og knytte bånd denne gangen. Det føles fortsatt så uvirkelig at vi skal ha baby igjen. Flere som har det slik? Tror forresten jeg kjenner liv nå (er nå 16 + 6). Det kjennes ut som noen kiler meg fra innsiden 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma 2 gang Skrevet 29. november 2018 #573 Del Skrevet 29. november 2018 20 minutter siden, Metzili skrev: Synes det er sykt å tenke på at jeg snart er halvveis, bare tre uker ijgen! Tiden går så utrolig for denne gangen, og jeg har knapt mulighet til å henge med. Jeg må si at jeg har litt dårlig samvittighet overfor den lille i magen, siden jeg føler jeg ikke har like mye tid til å fundere og knytte bånd denne gangen. Det føles fortsatt så uvirkelig at vi skal ha baby igjen. Flere som har det slik? Tror forresten jeg kjenner liv nå (er nå 16 + 6). Det kjennes ut som noen kiler meg fra innsiden 😅 Hei ja har det på samme måte her. Ikke lett og henge med når man har en 3 åring som krever sitt pluss at jeg er syk😅 kjente liv i går og i dag er 16+2😍👶Kjennes ut som at det er noe som presser seg utover😍Hadde det sånn sist og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metzili Skrevet 29. november 2018 #574 Del Skrevet 29. november 2018 5 minutter siden, Mamma 2 gang said: Hei ja har det på samme måte her. Ikke lett og henge med når man har en 3 åring som krever sitt pluss at jeg er syk😅 kjente liv i går og i dag er 16+2😍👶Kjennes ut som at det er noe som presser seg utover😍Hadde det sånn sist og. god å høre at jeg ikke er alene om det! ååå liv ❤️ tiden hvor man kjenner liv er fantastisk, synes jeg. Forresten, hvor mye kaffe drikker dere? Jeg får dårlig samvittthet når jeg drikker, men har allikvel ikke klart å slutte. Drikker 1 kopp, noen ganger 2 om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maya89 Skrevet 29. november 2018 #575 Del Skrevet 29. november 2018 1 time siden, Metzili skrev: Synes det er sykt å tenke på at jeg snart er halvveis, bare tre uker ijgen! Tiden går så utrolig for denne gangen, og jeg har knapt mulighet til å henge med. Jeg må si at jeg har litt dårlig samvittighet overfor den lille i magen, siden jeg føler jeg ikke har like mye tid til å fundere og knytte bånd denne gangen. Det føles fortsatt så uvirkelig at vi skal ha baby igjen. Flere som har det slik? Tror forresten jeg kjenner liv nå (er nå 16 + 6). Det kjennes ut som noen kiler meg fra innsiden 😅 Tror det blir mer virkelig når man kjenner barnet beveger seg skikkelig😃 Er helt enig i at det føles uvirkelig🙈 Jeg er 16 uker idag, og tror jeg har kjent liv i flere dager nå... Magen bli presset noen ganger, andre ganger føles d som en lett viberering.. vanskelig å forklare😂 Når der gjelder kaffe, så rører ikke jeg en dråpe koffein selv🤣 Har lest tidligere at kaffe nå og da, ikke skal være farlig?😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 29. november 2018 #576 Del Skrevet 29. november 2018 3 hours ago, Metzili said: Synes det er sykt å tenke på at jeg snart er halvveis, bare tre uker ijgen! Tiden går så utrolig for denne gangen, og jeg har knapt mulighet til å henge med. Jeg må si at jeg har litt dårlig samvittighet overfor den lille i magen, siden jeg føler jeg ikke har like mye tid til å fundere og knytte bånd denne gangen. Det føles fortsatt så uvirkelig at vi skal ha baby igjen. Flere som har det slik? Tror forresten jeg kjenner liv nå (er nå 16 + 6). Det kjennes ut som noen kiler meg fra innsiden 😅 Føler det sånn jeg også. Jeg har jo den fine sønnen min, så vanskelig å være like oppslukt i graviditeten som første gang. Gruer meg også litt på hans vegne, hvordan livet hans skal snus opp ned om 5-6 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butter Skrevet 29. november 2018 #577 Del Skrevet 29. november 2018 12 timer siden, kvinne35+ skrev: Jeg har BMI over 25, er i alder over 25år, har en foreldre med alders diabetes, har født tidligere makrosomt barn (over 4100g).... Jeg skal ta og det er så mye bedre å finne det ut enn å få komplikasjoner pga det eller noe.. Ja, ber å finne ut av det. Særlig hvis du er i risikosonen. 😀 Jeg er i nedre enden av normalvektig og sliter med å legge på meg. Ikke noe kjent diabetes i familien annet enn en oldemor som fikk på sine gamle dager. Førstegangsfødende. Men anbefaler de tar jeg selvfølgelig 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 29. november 2018 Forfatter #578 Del Skrevet 29. november 2018 Her er det også en del liv om dagen 😍 har kjent siden uke 14-15 ca og er 17+2 i dag. Har tatt seg om og blitt sterkere bevegelser enn fiskehale. Dette er det beste med å gå gravid synes jeg! Det var først nå i uke 17-18 jeg kjente liv første gang så dette er noe annet:) magen er også større. En uke til OUL i dag! Noen som har vært allerede? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butter Skrevet 29. november 2018 #579 Del Skrevet 29. november 2018 1 time siden, lillemeg90 skrev: Her er det også en del liv om dagen 😍 har kjent siden uke 14-15 ca og er 17+2 i dag. Har tatt seg om og blitt sterkere bevegelser enn fiskehale. Dette er det beste med å gå gravid synes jeg! Det var først nå i uke 17-18 jeg kjente liv første gang så dette er noe annet:) magen er også større. En uke til OUL i dag! Noen som har vært allerede? Så gøy. Gleder meg så til å kjenne liv 😃. Tar ofte lengre tid for flrstegangsfødende har jeg skjønt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butter Skrevet 29. november 2018 #580 Del Skrevet 29. november 2018 15 timer siden, lillemeg90 skrev: Haha for et rot 😂 Hverken jeg eller @Vaiana hadde nok antistoff forrige svangerskap. Virker som Det er ganske mange egentlig 🤔 jeg fikk i hvertfall booster når storebror fikk sin første vaksine og hadde nok antistoff nå Ja, det var veldig mye surr. Sjefen hørtes ikke veldig fornøyd ut da jeg ringte og ga beskjed om at legebesøket kom til å ta 2,5 timer 😝. Heldigvis ikke så mange som går rundt med røde hunder, så er vel ikke så stor smittefare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå