Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Gladgutten79 skrev:

Nettopp, det var jo først da S.Klomsæt kom på banen at det virkelig ble "fart i sakene"

👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overskrift i Stavanger Aftenblad angående dokumentaren på tv2 ; 

«Det er en del amatørdetektiver som skriver bøker,» tidligere lensmann på Karmøy. https://www.aftenbladet.no/kultur/i/On74jV/-Det-er-en-del-amatordetektiver-som-skriver-boker 

Men at de største amatørene som var politiet selv bryr han seg ikke om...

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper folk her i Kopervik endrer tankegang etter serien og ser at fetteren er uskyldig!! Huff.

leste tidligere i tråden at folk her var enda redde for å gå tur på gamle sundsvei - jeg bor her i kopervik og kjenner mange her, hvor jeg da aldri har hørt at noen er redde for å gå der? Rart... går ofte tur der alene, veldig fin plass tross for at det har skjedd drap. 

Noen som og lurte på om mammaen til Birgitte enda lever; jada.

Anonymkode: 3c100...955

Innlegget er ryddet for persondebatt.

Endret av Papirfly
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 046778
1 time siden, Gladgutten79 skrev:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/3RmO9/Tilstaelsen-tro-og-tvil

Fetteren ville ringe Staff, men ble rådet av Elle å bruke en lokal advokat...

Lurer på hvordan saken hadde blitt om han hadde brukt Staff istedenfor ?

Det hadde nå blitt sirkus i alle fall. Politiet hadde ikke fått lov til å snakke med han når ikke advokaten hadde vært til stede, og da hadde aldri dette skjedd i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

«Det er en del amatørdetektiver som skriver bøker,» tidligere lensmann på Karmøy. https://www.aftenbladet.no/kultur/i/On74jV/-Det-er-en-del-amatordetektiver-som-skriver-boker 

Er det virkelig mulig?

Jaja, noen lever i sin egen lille boble, spørs om den ikke sprekker snart. 

Anonymkode: 4e964...5d9

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig mulig?

Jaja, noen lever i sin egen lille boble, spørs om den ikke sprekker snart. 

Anonymkode: 4e964...5d9

Det er dessverre en del eks politimenn som opptrer som usympatiske amatører i media. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sjokka skrev:

Rystende lesning. Stian Elle brukte psykisk terror for å få gjennom en tilståelse 😠 Hvordan Finsal klarer å leve med dette idag, er for meg en stor gåte.

Hadde advokat Staff fått saken, så hadde Elle og Finsal blitt "raukjørte". Det virker jo som de bevisst gikk inn for å sabotere for fetteren.

Vi vet jo ikke hvordan arbeidsforholdene var på dette politikammeret. Virker på meg at det var ikke særlig rom for selvstendig tenkning.

Anonymkode: b3ced...4fc

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 046778
23 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Om man studerer verdens historien, så ser man at så og si alle store og viktigste funn og oppdagelser er gjort av såkalte "amatører" og ikke beleste fagfolk.

Jeg tror at dette skyldes at en lekmann kan fordype seg i ting på en helt annen måte, tenke utenom boksen, og gjerne se tingene på en annen måte.

Har også tro på at disse som evner å se ting for seg er veldig praktisk anlagt. En teoretiker har som oftest venstre hjernehalvdel som sitt fortrinn, mens praktikeren har en velutviklet høyre hjernehalvdel. Der ligger også senteret for empati, sånn at det er sagt.

Hadde en venninne som var advokat og hun fortalte meg at hun aldri drømte i bilder, men i tekst! Praktikere ser for seg ting i bilder i større grad. De evner å se ting for seg, teste ut og bytte scenario og på den måten kunne gå igjennom en sak inne i hodet sitt. Da ser man lettere sammenheng, hva som passer inn og hva som ikke passer inn.

Det verste av alt er at hjerneforskerne har kommet fram til at vi har 7 forskjellige intelligenser, de fleste av disse lokaliseres i høyre hjernehalvdel.

Problemet er at det er teoretikere som har utformet skolesystemet og det er laget slik at man må ha en godt utviklet venstre hjernehalvdel om man skal ha gode vektall. Har man det, så har disse fått det til å se ut som om man er svært så intelligent om man er godt teoretisk utdannet, men en evne til å lære seg teori betyr ikke at man er intelligent for det. Derimot evnen til å tenke selv, finne egne løsninger på problemstillinger er intelligens, men man har gjerne helt elendige vekttall for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym 046778 skrev:

Om man studerer verdens historien, så ser man at så og si alle store og viktigste funn og oppdagelser er gjort av såkalte "amatører" og ikke beleste fagfolk.

Jeg tror at dette skyldes at en lekmann kan fordype seg i ting på en helt annen måte, tenke utenom boksen, og gjerne se tingene på en annen måte.

Har også tro på at disse som evner å se ting for seg er veldig praktisk anlagt. En teoretiker har som oftest venstre hjernehalvdel som sitt fortrinn, mens praktikeren har en velutviklet høyre hjernehalvdel. Der ligger også senteret for empati, sånn at det er sagt.

Hadde en venninne som var advokat og hun fortalte meg at hun aldri drømte i bilder, men i tekst! Praktikere ser for seg ting i bilder i større grad. De evner å se ting for seg, teste ut og bytte scenario og på den måten kunne gå igjennom en sak inne i hodet sitt. Da ser man lettere sammenheng, hva som passer inn og hva som ikke passer inn.

Det verste av alt er at hjerneforskerne har kommet fram til at vi har 7 forskjellige intelligenser, de fleste av disse lokaliseres i høyre hjernehalvdel.

Problemet er at det er teoretikere som har utformet skolesystemet og det er laget slik at man må ha en godt utviklet venstre hjernehalvdel om man skal ha gode vektall. Har man det, så har disse fått det til å se ut som om man er svært så intelligent om man er godt teoretisk utdannet, men en evne til å lære seg teori betyr ikke at man er intelligent for det. Derimot evnen til å tenke selv, finne egne løsninger på problemstillinger er intelligens, men man har gjerne helt elendige vekttall for det.

Meget interessant innlegg og god forklaring på forskjellen mellom en praktiker og teoretiker. Men jeg sliter allikevel med å forstå denne manglende evnen og ikke minst interessen i å prøve å rette opp i noe som de selv vet er galt. 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 046778
8 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Meget interessant innlegg og god forklaring på forskjellen mellom en praktiker og teoretiker. Men jeg sliter allikevel med å forstå denne manglende evnen og ikke minst interessen i å prøve å rette opp i noe som de selv vet er galt. 

Bare snu deg rundt å se på hvordan disse med høyere utdannelse ser på seg selv... Se på politikerene, byråkrater, bedriftsledere osv. Det går igjen hele veien at de har vanskelig for å se seg selv gjøre noen som helst form for feil. Det er noe vesentlig som mangler og det er gjerne en egenskap som ligger i den praktiske høyre hjernehalvdel.

Det er en kjempestor forskjell på empati og sympati. Om du faller ned i et hull og trenger hjelp til å komme deg opp, så vil gjerne mannen i dress stå på kanten av hullet og utdype sin sympati med deg før han stikker på jobb. Mannen som kommer etterpå i kjeledress har det gjerne svintravelt, men han ser seg selv nede i dette hullet og bruker gjerne hele dagen på å få deg opp uten tanke på seg selv. Det er det som heter empati.

Så kan man se på Birgittesaken og se om man ser noen likheter her med dette jeg har nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym 046778 skrev:

Bare snu deg rundt å se på hvordan disse med høyere utdannelse ser på seg selv... Se på politikerene, byråkrater, bedriftsledere osv. Det går igjen hele veien at de har vanskelig for å se seg selv gjøre noen som helst form for feil. Det er noe vesentlig som mangler og det er gjerne en egenskap som ligger i den praktiske høyre hjernehalvdel.

Det er en kjempestor forskjell på empati og sympati. Om du faller ned i et hull og trenger hjelp til å komme deg opp, så vil gjerne mannen i dress stå på kanten av hullet og utdype sin sympati med deg før han stikker på jobb. Mannen som kommer etterpå i kjeledress har det gjerne svintravelt, men han ser seg selv nede i dette hullet og bruker gjerne hele dagen på å få deg opp uten tanke på seg selv. Det er det som heter empati.

Så kan man se på Birgittesaken og se om man ser noen likheter her med dette jeg har nevnt.

Jeg forstår hva du mener og ser så absolutt likhetene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper folk her i Kopervik endrer tankegang etter serien og ser at fetteren er uskyldig!! Huff.

leste tidligere i tråden at folk her var enda redde for å gå tur på gamle sundsvei - jeg bor her i kopervik og kjenner mange her, hvor jeg da aldri har hørt at noen er redde for å gå der? Rart... går ofte tur der alene, veldig fin plass tross for at det har skjedd drap. 

Noen som og lurte på om mammaen til Birgitte enda lever; jada. Hun jobber i barnehagen hvor barnet mitt går. Veldig hyggelig og trivelig dame, men huff får vondt av hva hun har gått gjennom. Tror hu er sterkt i mot denne serien, da hun overhode ikke vil ha noe snakk om den.

Anonymkode: 3c100...955

Enig i det du skriver. Er heller ikke av oppfatning at folk er redd for å gå gamle sundsvegen nå. Var vel kanskje mer redsel for det i årene rett etter drapet? Jeg går ihvertfall turer der ofte, både alene og sammen med andre. 

Og jeg tror garantert at det er mange som endrer oppfatning nå. Heldigvis. 

Denne dokumentaren er den viktigste som er laget for dette lokalsamfunnet, men også for rettssikkerheten her til lands.  Og selvfølgelig for fetteren og hans familie. 

Jeg håper også inderlig at den rette gjerningsmannen blir funnet,  og at foreldrene til Birgitte får et svar og får fred selv om sorgen aldri kan bli borte. 

Anonymkode: b8c9d...aa0

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg lurer på hvordan søsknene til fetteren har opplevd det her. Det må jo ha vært et altoppslukende fokus på saken innafor husets fire vegger. Også håper jeg fetteren har fått støtte fra morens sin del av familien sin. Tenk å bli uskyldig dømt og miste halvparten av slektningene dine i samme slengen. Dere som skriver at fetteren bor i utlandet med kone, hvordan vet dere det? Trodde han bodde i Kopervik jeg.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hobbykokken skrev:

Jeg kjenner at jeg lurer på hvordan søsknene til fetteren har opplevd det her. Det må jo ha vært et altoppslukende fokus på saken innafor husets fire vegger. Også håper jeg fetteren har fått støtte fra morens sin del av familien sin. Tenk å bli uskyldig dømt og miste halvparten av slektningene dine i samme slengen. Dere som skriver at fetteren bor i utlandet med kone, hvordan vet dere det? Trodde han bodde i Kopervik jeg.

Hvor fetteren bor er ikke noe man får svar på i denne tråden.  Han bor imidlertid ikke i Kopervik. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonym 046778
17 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Jeg forstår hva du mener og ser så absolutt likhetene. 

Så da blir det alltid noen andre som har sympati med offer og pårørende som må rette opp uretten som andre myndighetspersoner med manglende empati har gjort. De har nok lest om empati, men de aner ingen ting om hvordan empati føles. Derfor ser de heller ikke at det er nødvendig å rette opp feil heller.

Endret av Anonym 046778
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor fetteren bor er ikke noe man får svar på i denne tråden.  Han bor imidlertid ikke i Kopervik. 

Saken har gjort ham kjent på feil premisser,  han studerte en stund i norge, og senere jobbet, men saken har jo gjort ting vanskelig da han har tross alt har kone og barn, han bodde i norge men flyttet utenlands for ca 1 år siden...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 046778
17 minutter siden, hobbykokken skrev:

Det er mangen som har spekulert hvor fetteren bor i tråden her. Mannen er frikjent og disse spekulasjonene har med ført at tråden har blitt stengt gang på gang. Synes det er best å bare la mannen være i fred. Han er helt ute av saken uansett! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om han ble gift med hun som var kjæresten hans i tiden før og etter drapet?

Anonymkode: af021...89c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...