Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For all del. Det kan hende han faktisk var uheldig. Eller det kan hende han ville vise seg frem. Men om det blir oppfattet aldri så ekkelt, ER dette uskyldig! Dette kan bare ikke sidestilles med det å ta livet av noen!

Forstår det sånn at han aldri har blitt anmeldt for rene voldsepisoder. 

Han kom hjem like etter 00. På sykkel. Med rene klær. Og hadde vært i lag med kompisene tidligere den kvelden.

Han sa hele veien at han ikke husket å ha drept henne, og at han aldri kunne gjort noe slikt.

Fetteren trodde også en stund at politiet ville ha hjelp fra han, siden han kjente Birgitte og var i området. Han ville hjelpe de å løse saken. Men skjønte etterhvert at han var mistenkt, at "alle" trodde det var han som hadde gjort det. Og så sier politiet at han må være i avhør til han tilstår. Og at de kan bevise at det er han som har gjort det. At hjernen hans lurer han, og at han har hatt blackout. Dette sier de er helt normalt etter slike opplevelser. De vil hjelpe han å huske. Han får ikke treffe eller snakke med familien sin, kjæresten sin og vennene sine før han tilstår. Han får ikke ser tv eller lese aviser... etterhvert får han også beskjed om å skrive et filmmanus om hvordan Birgitte ble drept. Avhøreren retter på manuset der det ikke stemmer med virkeligheten. Etter at han har gjort dette, skal han skrive fortellingen på nytt, med morderen som "jeg"-person. Og dette blir liksom tilståelsen. Han husker fortsatt ikke å ha gjort det, men blir fortalt at dette er normalt. Når han tilstår vil han huske. Han tilstede dermed å ha gjort det, men husket det fremdeles ikke.

Hvis det virkelig var slik avhørene pågikk, kan jeg forstå at han ble manipulert og forvirret. 😢 

Jeg håper inderlig at saken kan bli oppklart nå endelig, slik at alle partene kan få fred. Det finnes fortsatt hår som ikke har blitt dna-testet. Har et håp om at det blir undersøkt, og at vi da endelig kan få svar på hvem gjerningsmannen er.

Jeg tror IKKE det er fetteren. Holder en finger på "Perry".. 

 

Anonymkode: ab791...2b1

Det er virkelig helt for jævlig. Og umulig for oss andre å sette oss inn i hva han gikk gjennom. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, miss summers skrev:

Det er virkelig helt for jævlig. Og umulig for oss andre å sette oss inn i hva han gikk gjennom. 

Helt enig 😢

Anonymkode: ab791...2b1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg tror IKKE det er fetteren. Holder en finger på "Perry".. 

 

Anonymkode: ab791...2b1

hvem er Perry???

Anonymkode: 87f7c...632

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, miss summers skrev:

Det er virkelig helt for jævlig. Og umulig for oss andre å sette oss inn i hva han gikk gjennom. 

Helt forferdelig. Gutten var bare 17 år! Det er helt utrolig at politiet ikke har fulgt «Perry»-sporet, da han ÅPENBART endret atferd i ettertid, OG hadde skader på seg selv, inkludert masse blid i leiligheten. Tenk hvis etterforskerne hadde fulgt sporte, og funnet blodspor av Birgitte i leiligheten hans. Da hadde saken vært løst på en uke. Nå sier ikke jeg at det VAR han, men HVIS... nå vet vi vel heller ikke hvilke DNA-prøver som er sendt til analyse. Kanskje det er fra neglene til Birgitte. En ting er jeg sikrere og sikrere på: det var IKKE fetteren som gjorde det. Podcasten om Birgitte er også ganske grundig. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvem er Perry???

Anonymkode: 87f7c...632

Rusmisbrukeren fra Åkra som ble fortalt om i serien i går. I boka til Jahr, kalles han altså "Perry".

Anonymkode: ab791...2b1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg ser det, er det fullt mulig at fetteren var en creepy type, oppførte seg uanstendig/slibrig i garderober og overfor jenter. Dermed har han blitt utpekt når politiet intervjuet ungdommer i lokalmiljøet. Fetterens navn har sikkert blitt nevnt av flere på spørsmål om hvem som var rare eller ubehagelige. Og siden fetteren bodde i nærheten av drapsstedet, hadde vært ute samme kveld, og hadde tilknytning til Birgitte, så har politiet bestemt seg for at det måtte være han. 

Det betyr selvsagt ikke at fetteren var skyldig i drapet på Birgitte, det meste av nåværende teorier og bevis peker på det motsatte. Man kan jo være både en slibrig ung mann OG samtidig fullstendig uskyldig i denne grusomme handlingen. Politiet har låst seg til én mulig gjerningsperson, heller enn å prøve å finne svakheter i sine egne mistanker og resonnementer.

Ikke for å dra inn Baneheia-saken og avspore tråden, men bare som en relevant sammenligning: Det er ingen tvil om at Viggo Kristiansen var en skummel type, da han tidligere hadde sjikanert og spionert på damer. I tillegg var han en einstøing og definitivt en snåling. Men han har nektet for all kjennskap til drapene i alle år, og det KAN tenkes at kompisen Jan Helge Andersen løy om Kristiansens deltagelse for å skyve skylden over på ham.

Det var kun Andersens vitnemål som fikk Kristiansen dømt, ingen tekniske beviser, og teknologiske spor fra Kristiansens telefon kan tyde på at Kristiansen befant seg et helt annet sted på gjerningstidspunktet. Så om man skal tro de som ønsker saken gjenopptatt så har politiet laget seg en fortelling om Kristiansens skyld basert bl.a. på hans bakgrunn som lokal pervo, og trodd på Andersen.

Poenget mitt er altså at det er ekstremt viktig at politiet går sine egne antagelser etter i sømmene. Det er fort gjort å lage et narrativ omkring en mistenkt basert på personens fortid og rykte i lokalmiljøet, og dermed bli blind for helt andre mulige hendingsforløp.

Anonymkode: 10b14...0ea

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det var den samme. Faren sier det tydelig i episode nr 3, så jeg tenker at det er noe han og reagerer på. 

Anonymkode: 07c9c...50b

Nei. Det var politimannen som tok rundspørringen. Husker du når i episoden han sa det var Elle? Jeg kan sjekke nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det var han som foretok de første avhørene? Jeg trodde Stian Elle var fra Østlandsområdet. Kan hende jeg tar feil.

Anonymkode: ab791...2b1

Jeg vet ikke hvor han var fra, men faren til fetteren sier, ifm om det var bilspor ved funnsted eller ikke at det var mange som hadde kjørt forbi, bla traktor og denne politimannen som hadde tatt avhørene. Han hadde kjørt med hunden løpende ved siden av, faren syntes det var så rart at han ikke hadde sett blodspor eller sjekket området (hunden hadde vært stiv av skrekk). Iom at han var politi. Og han nevner han ved navn og de viser bilde av han.

Anonymkode: 07c9c...50b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, miss summers skrev:

Nei. Det var politimannen som tok rundspørringen. Husker du når i episoden han sa det var Elle? Jeg kan sjekke nå. 

politimannen som latmannsluftet hunden morgenen etter drapet, er den samme politimannen som gikk fra dør til dør med utspørring i nabolaget, og han ga i den forbindelse masse info om åstedet som han burde holdt tett om av hensyn til etterforskingen. Denne politimannen het Sund Eliassen.

Politimannen som hadde de udokumenterte avhørene med fetteren, og som siden døde, het Stian Elle.

Anonymkode: 87f7c...632

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, miss summers skrev:

Nei. Det var politimannen som tok rundspørringen. Husker du når i episoden han sa det var Elle? Jeg kan sjekke nå. 

Åja Ok, det var vel midt i

Anonymkode: 07c9c...50b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

politimannen som latmannsluftet hunden morgenen etter drapet, er den samme politimannen som gikk fra dør til dør med utspørring i nabolaget, og han ga i den forbindelse masse info om åstedet som han burde holdt tett om av hensyn til etterforskingen. Denne politimannen het Sund Eliassen.

Politimannen som hadde de udokumenterte avhørene med fetteren, og som siden døde, het Stian Elle.

Anonymkode: 87f7c...632

Nettopp. Det jeg også oppfattet. Den andre AB roter og spekulerer rundt Elle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager da blandet jeg navnene. Godt å få det oppklart for jeg reagerte veldig på det.

Anonymkode: 07c9c...50b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Beklager da blandet jeg navnene. Godt å få det oppklart for jeg reagerte veldig på det.

Anonymkode: 07c9c...50b

Flott. Den faren snakker om var for snakkesalig i rundspørringen. Han har nok noen aversjoner der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, miss summers skrev:

Flott. Den faren snakker om var for snakkesalig i rundspørringen. Han har nok noen aversjoner der. 

jeg oppfatter at farens aversjon kommer fra det at politiet senere brukte det mot fetteren at han kjente detaljer fra åstedet. Men disse detaljene hadde han altså fått av politiet selv.

Anonymkode: 87f7c...632

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde Stian Elle var fra Østlandsområdet. Kan hende jeg tar feil.

Han var østlending ja. Du kan høre Stian Elle på denne NRK nett-tv videoen fra 1. 27 min

Anonymkode: 9c943...b6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Peonjenta skrev:

Det er bare typen mann, utseendet, de stirrende blå litt harde øyene, måten han prater på!

Det er mulig "etterforskerne" i denne saken har brukt samme argumentasjon som deg...

Anonymkode: 157ef...6cb

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har da denne personen som styrtet inn i leiligheten med blod osv, og som rett etter begynte å gjemme bilen og omlakkerte den.

En detalj jeg lurer på der:
Det ble sagt han hadde tydelige kloremerker i ansiktet. Men kan det ha vært Birgitte som klorte? Trodde de hadde undersøkt alt på henne når det gjalt sånne ting, og ville vel funnet spor etter kloring under neglene hennes da?

Ingen kommentar til det spørsmålet jeg hadde her?

Anonymkode: 9c943...b6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen kommentar til det spørsmålet jeg hadde her?

Anonymkode: 9c943...b6b

Aner ikke, men det burde jo absolutt vært undersøkt.

Anonymkode: ab791...2b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...