Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker den boken var skrevet sånn at du skulle bli overbevist om at han var uskyldig. Har folk her virkelig så liten tiltro til det norske rettsvesen?

Ja, han har klart seg godt, noe som også skurrer: hvordan kan en såpass oppegående, sterk og intelligent person, bli "hjernevasket" så lett?

Anonymkode: a1504...ef1

Han var knapt nok voksen. Ja såpass liten tiltro har jeg til norsk rettsvesen på den tiden. Hele greia endte i en prestisjesak for politiet og aktoratet.

Anonymkode: 34643...1f9

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nekter å tro at noen kan bli "hjernevasket" i løpet av noen timer til å tro de har begått et mord, uansett hvor mye dere linker til vanvittig troverdige kilder (som wiki😂)! Ingen røyk uten ild, tenker nå jeg. Men dere må jo gjerne ha en annen oppfatning, folk er forskjellig. Mulig han er uskyldig, men dette programmet er ihvertfall ikke med på o overbevise meg, tvert imot.

Anonymkode: a1504...ef1

Dette er et allment kjent fenomen, såfremt du ikke har bodd under en stein. Dessuten linker jeg ikke til wikipedia dersom artikkelen ikke er godt kildebelagt, og det er denne artikkelen. Du står selvfølgelig fritt til å ettergå kildene (det fine med wikipedia), og diskreditere noen av de mest prominente forskerne på området, som Saul Kassin, men da bør du ha andre argumenter enn "ingen røyk uten ild". 

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker den boken var skrevet sånn at du skulle bli overbevist om at han var uskyldig. Har folk her virkelig så liten tiltro til det norske rettsvesen?

Ja, han har klart seg godt, noe som også skurrer: hvordan kan en såpass oppegående, sterk og intelligent person, bli "hjernevasket" så lett?

Anonymkode: a1504...ef1

Herregud!

Om du har klare bevis på hvem morderen er så kanskje du kan løse saken for politiet? 

 

Anonymkode: 4764f...4d7

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker den boken var skrevet sånn at du skulle bli overbevist om at han var uskyldig. Har folk her virkelig så liten tiltro til det norske rettsvesen?

Ja, han har klart seg godt, noe som også skurrer: hvordan kan en såpass oppegående, sterk og intelligent person, bli "hjernevasket" så lett?

Anonymkode: a1504...ef1

"Så lett?" Har du forsøkt å være isolert i ukesvis som ungdom med anklagen om å ha voldtatt og drept kusinen din og blitt foret med løgner om at alle rundt deg tror du har gjort det? Har du sett hvor mye som er feil i hans tilståelse når du sammenligner med sporene i saken?

Jeg har tillit med forbehold til det norske rettvesenet. Mener du at Liland, Moen og Rødseth ble rettferdig behandlet? Hva med Torgersen? Det er derfor det er så bra at det finnes folk som er i stand til å slå ned på dårlig arbeid hos politi og påtalemyndighet. Det gavner oss alle.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker den boken var skrevet sånn at du skulle bli overbevist om at han var uskyldig. Har folk her virkelig så liten tiltro til det norske rettsvesen?

Ja, han har klart seg godt, noe som også skurrer: hvordan kan en såpass oppegående, sterk og intelligent person, bli "hjernevasket" så lett?

Anonymkode: a1504...ef1

Det skumle er at du har såpass tiltro til det norske rettsvesenet at du tror det er 100% feilfritt, spesielt ettersom man senere har gått bort fra forhørsteknikken man brukte på 90-tallet, og det nettopp fordi den innehadde store svakheter.  

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Var jo flere utagerende, merkelige ting han hadde gjort, som slett ikke er normalt for unge gutter. Er mor til 3 unge menn selv.

Tror du ikke at noen klassekamerater kunne fortalt om merkelige ting dine sønner har gjort? Veldig naivt.

Anonymkode: 55be4...743

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jo, helt sikkert.

Enn om du visste at barnet ditt hadde kommet hjem og lagt seg og du kunne gi alibi, og retten baserte dommen blant annet på at du enten hadde løyet bevisst eller "måtte ha sovnet", sånn at du tok feil?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lever mora til Birgitte Tengs i dag? Siden hun ikke er med i dokumentaren, og vi bare får se gamle opptak med henne, tenker jeg.

Regner med det. Ikke så mange ukene siden jeg så henne i butikken.

Anonymkode: 9c943...b6b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13. mars 1997 tilsto fetteren drapet.

Ifølge Dagbladet https://www.dagbladet.no/nyheter/dom-fetteren-for-drapet/65462208 fikk han sommeren 1997 vite at det ikke var tekniske bevis mot ham. Han innrømmet til en medfange i fengselet at han var skyldig, og medfangen anbefalte han å trekke tilståelsen tilbake. Er det sannsynlig at han er uskyldig når han ventet månedsvis med å trekke tilbake tilståelsen ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, walkman skrev:

13. mars 1997 tilsto fetteren drapet.

Ifølge Dagbladet https://www.dagbladet.no/nyheter/dom-fetteren-for-drapet/65462208 fikk han sommeren 1997 vite at det ikke var tekniske bevis mot ham. Han innrømmet til en medfange i fengselet at han var skyldig, og medfangen anbefalte han å trekke tilståelsen tilbake. Er det sannsynlig at han er uskyldig når han ventet månedsvis med å trekke tilbake tilståelsen ?

Ja, i dette tilfellet er det sannsynlig. Og det mener også politiet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud!

Om du har klare bevis på hvem morderen er så kanskje du kan løse saken for politiet? 

 

Anonymkode: 4764f...4d7

Og du mener du kan bevise hans uskyld? Sier ikke at jeg vet hvem morderen er, sier bare at serien slettes ikke overbeviser meg om at politiet tok feil person i utgangspunktet. Utrolig med alle disse som vil skrive bok om mordere for å renvaske dem ( og samtidig tjene en god slump penger og pr.) Viggo (baneheiasaken), blirvel også "renvasket" snart. Samme orderud- morderne. Helt sykt!

Anonymkode: a1504...ef1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du mener du kan bevise hans uskyld? Sier ikke at jeg vet hvem morderen er, sier bare at serien slettes ikke overbeviser meg om at politiet tok feil person i utgangspunktet. Utrolig med alle disse som vil skrive bok om mordere for å renvaske dem ( og samtidig tjene en god slump penger og pr.) Viggo (baneheiasaken), blirvel også "renvasket" snart. Samme orderud- morderne. Helt sykt!

Anonymkode: a1504...ef1

Hvorfor skal han bevise sin uskyld når det ikke finnes bevis som knytter han til drapet? Kan du bevise din uskyld? Kan Per, Pål eller Askeladden? Skal vi kreve at resten av Sør-Vestlandet skal bevise sin uskyld? Kanskje ta med resten av Norge også, hvem vet...drapsmannen kan jo ha vært en tilreisende. Nei, jeg tror det er best vi krever at verdens befolkning, i hvert fall de som er født på midten 80-tallet og bakover skal bevise sin uskyld. 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du mener du kan bevise hans uskyld? Sier ikke at jeg vet hvem morderen er, sier bare at serien slettes ikke overbeviser meg om at politiet tok feil person i utgangspunktet. Utrolig med alle disse som vil skrive bok om mordere for å renvaske dem ( og samtidig tjene en god slump penger og pr.) Viggo (baneheiasaken), blirvel også "renvasket" snart. Samme orderud- morderne. Helt sykt!

Anonymkode: a1504...ef1

Han er blitt renvasket gjennom flere rettsinstanser. 

Anonymkode: 4764f...4d7

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var jo ikke KUN den ene episoden,da. Var jo flere utagerende, merkelige ting han hadde gjort, som slett ikke er normalt for unge gutter. Er mor til 3 unge menn selv. Kunne sikkert vært laget en dokumentar der man fokuserer på fetterens skyld, og alle ville ment det var han. Denne dokumentaren er laget med vinklingen "fetteren er uskyldig, dårlig politijobb". Litt sånn som "Making a murderer", når man leser og undersøker litt mer om saken, enn det som kommer frem i serien, så virker plutselig ikke mannen så uskyldig likevel...

Anonymkode: a1504...ef1

Enig. Virker som det er blitt en slags massesuggesjon der den ene trekker den andre med seg, og fetteren er uskyldig for enhver pris. Rene praktkaren. Det ses bort fra at han allerede før drapet viste avvikende seksuell atferd ved flere tilfeller, og at han har tilstått, selv om avhørsmetoden kan kritiseres. Retten mente det var sannsynlig at han var Birgittes morder.

Massene lar seg lede til å tro på alt som kommer fram i en dokumentar og en bok som vinkler det til fetterens fordel. Det er ikke objektivt.

Viggo er visstnok også uskyldig, Orderudklanen har sikkert ikke sagt sitt siste ord, og penger tjenes ved å lage underholdning av sakene, og ikke minst av dem som er ute etter store erstatningssummer fra det offentlige.

Anonymkode: 0d2bd...376

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Hutula skrev:

 

Jeg har tillit med forbehold til det norske rettvesenet. Mener du at Liland, Moen og Rødseth ble rettferdig behandlet? Hva med Torgersen? Det er derfor det er så bra at det finnes folk som er i stand til å slå ned på dårlig arbeid hos politi og påtalemyndighet. Det gavner oss alle.

De styggeste justismord i norsk rettshistorie.

Anonymkode: 5d661...9d5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nekter å tro at noen kan bli "hjernevasket" i løpet av noen timer til å tro de har begått et mord, uansett hvor mye dere linker til vanvittig troverdige kilder (som wiki😂)! Ingen røyk uten ild, tenker nå jeg. Men dere må jo gjerne ha en annen oppfatning, folk er forskjellig. Mulig han er uskyldig, men dette programmet er ihvertfall ikke med på o overbevise meg, tvert imot.

Anonymkode: a1504...ef1

det tok ikke noen timer. Det tok mange uker med isolasjon, løgn og manipulasjon. Og det har vært linket til gode og troverdige kilder her, hvilket du ville sett hvis du hadde åpnet dem og lest dem. Men du har åpenbart ikke satt deg inn i dette før du kommenterer.

Anonymkode: 87f7c...632

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dere å se «the confession tapes» på Netflix. Alle sakene handler om folk som blir presset/hjernevasket til å tilstå noe de ikke har gjort. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Virker som det er blitt en slags massesuggesjon der den ene trekker den andre med seg, og fetteren er uskyldig for enhver pris. Rene praktkaren. Det ses bort fra at han allerede før drapet viste avvikende seksuell atferd ved flere tilfeller, og at han har tilstått, selv om avhørsmetoden kan kritiseres. Retten mente det var sannsynlig at han var Birgittes morder.

Massene lar seg lede til å tro på alt som kommer fram i en dokumentar og en bok som vinkler det til fetterens fordel. Det er ikke objektivt.

Viggo er visstnok også uskyldig, Orderudklanen har sikkert ikke sagt sitt siste ord, og penger tjenes ved å lage underholdning av sakene, og ikke minst av dem som er ute etter store erstatningssummer fra det offentlige.

Anonymkode: 0d2bd...376

hvorfor trekker du inn to saker som har null relevans til denne saken? Det er jo helt usaklig.

Faktum er at fetteren er renvasket gjennom flere rettsinstanser, politiet er klare på at han ikke er mistenkt, og vi vet at der ikke finnes noen tekniske bevis som knytter ham til åstedet. Det vet vi fordi det ble grundig behandlet i rettssaken, det er ikke denne dokumentaren som gjør det.

Anonymkode: 87f7c...632

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...