Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette fortjener han virkelig, han har kjempet med nebb og klør, å det har kostet ham mye blod svette og tårer underveis

Gratulerer

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, February 15, 2019 den 21.09, Gladgutten79 skrev:

https://www.politiforum.no/artikler/syndebukken-del-2-br-drapet-som-endret-alt-1995-1999/457762

Hva tror dere ?

Lurer på hva han hadde tenkt om saken nå, dersom han fremdeles hadde vert blant oss ?

Her er den EN

Og her er del TO

Anonymkode: ec214...1bb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2019 den 22.09, Gladgutten79 skrev:

https://www.politiforum.no/artikler/syndebukken-del-2-br-drapet-som-endret-alt-1995-1999/457762

Hva tror dere ?

Lurer på hva han hadde tenkt om saken nå, dersom han fremdeles hadde vert blant oss ?

Han hadde nok hatt problemer med å se folk i øyene. Han slet i vitneboksen og hadde nok skjønt før den tid, hvilken alvorlig feil han hadde gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som vokste opp på Karmøy på 90-tallet må jeg bare si at denne saken fortsatt trenger en løsning, ikke bare for de pårørte (så klart), men også for hele lokalsamfunnets skyld. Men om ikke bevisene er totalt fellende og konkrete mot en spesifikk drapsmann eller kvinne, så kommer halve øya til å nekte å tro på det. Det ligger så langt inn i ryggmargen på øya at fetteren gjorde det. Mange boikottet TV-serien, og nekter å ta til seg ny info som har kommet frem.

Hele øya sirkulerte rundt denne saken i mange år, og vi fikk så lite info. Når denne boka og TV-serien kom fikk de fleste av oss totalt sjokk. Ufattelige detaljer om etterforskningen. Hvordan man fortsatt kan tro at fetteren gjorde det etter å ha fått disse opplysningene er for meg vanskelig å forstå.

Snakket med et familiemedlem/ slektning av både Birgitte og fetteren for et par måneder siden. H*n sa: "Vi har jo alltid vært 100% sikre på at fetteren gjorde det, det har aldri vært noen tvil hos oss". TV-serien har på en måte samla øysamfunnet og splittet det opp igjen på ny. 

Det MÅ komme en klinkende klar dom her. 

Anonymkode: e5fb6...0ad

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For meg som vokste opp på Karmøy på 90-tallet må jeg bare si at denne saken fortsatt trenger en løsning, ikke bare for de pårørte (så klart), men også for hele lokalsamfunnets skyld. Men om ikke bevisene er totalt fellende og konkrete mot en spesifikk drapsmann eller kvinne, så kommer halve øya til å nekte å tro på det. Det ligger så langt inn i ryggmargen på øya at fetteren gjorde det. Mange boikottet TV-serien, og nekter å ta til seg ny info som har kommet frem.

Hele øya sirkulerte rundt denne saken i mange år, og vi fikk så lite info. Når denne boka og TV-serien kom fikk de fleste av oss totalt sjokk. Ufattelige detaljer om etterforskningen. Hvordan man fortsatt kan tro at fetteren gjorde det etter å ha fått disse opplysningene er for meg vanskelig å forstå.

Snakket med et familiemedlem/ slektning av både Birgitte og fetteren for et par måneder siden. H*n sa: "Vi har jo alltid vært 100% sikre på at fetteren gjorde det, det har aldri vært noen tvil hos oss". TV-serien har på en måte samla øysamfunnet og splittet det opp igjen på ny. 

Det MÅ komme en klinkende klar dom her. 

Det kommer sannsynligvis ikke til å skje. Det betyr at lokalsamfunnet faktisk må ta inn over seg at den splittelsen har de selv ansvar for å rydde opp i.

Anonymkode: 87f7c...632

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det MÅ komme en klinkende klar dom her. 

Dersom man klarer å finne DNA som knytter en person til drapet, så er det mulig å få en dom. Men hva om dette er en person som er død? Da vil man aldri få en dom. Hvordan vil folk forholde seg til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han syke som hugget hun damen til døde med øks i Haugesund, er det en av de som har vært inni bildet?

Anonymkode: 9c943...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han syke som hugget hun damen til døde med øks i Haugesund, er det en av de som har vært inni bildet?

det har jeg og lurt på. Passer jo i alder med noen av moduskandidatene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme har jeg tenkt.... 

Anonymkode: b8c9d...aa0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer sannsynligvis ikke til å skje. Det betyr at lokalsamfunnet faktisk må ta inn over seg at den splittelsen har de selv ansvar for å rydde opp i.

Det føler jeg virkelig ikke at lokalsamfunnet har klart!

6 timer siden, NordicViking skrev:

Dersom man klarer å finne DNA som knytter en person til drapet, så er det mulig å få en dom. Men hva om dette er en person som er død? Da vil man aldri få en dom. Hvordan vil folk forholde seg til det?

Det er det jeg er redd for. Jeg tror mange da vil avfeie det med at vi aldri kan vite, og derfor stille seg bak gamle antakelser om at det va fetteren. Det virker som om det ligger mye stolthet i dette på øya. At mange vegrer seg for å si høyt at de kan ha tatt feil.

I tillegg opplever jeg at det er en kultur for å være bastante i sine meninger på Karmøy. Litt småfælt å si det, men akademia og objektiv vitenskap er ikke akkurat daglig lektyre for den gjengse karmøybu 😉 Folk snakker mye i overskrifter og store bokstaver der. Jeg lurer på om denne kulturen kan ha litt av "skylda" for at denne falske sannheten ble vedtatt i så mange år. Ting er veldig hysjhysj og skamfullt. Man snakker lite om det som er skambelagt, og stiller lite spørsmål om detaljer. Folk har hatt en sånn "Fysj, for en ekkel fyr"-holdning. "Det der vil vi ikke ha noe med å gjøre" - og så lukkes øyne og ører for all fornuft og detaljer som senere kommer frem. 

Jeg er ikke akkurat kjempestolt av lokalsamfunnet mitt når det kommer til dette..

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det føler jeg virkelig ikke at lokalsamfunnet har klart!

nei, de har jo ikke det. Poenget mitt var bare at det er lite trolig at de blir reddet av at det kommer et svar utenfra som gir klarhet. Det betyr at lokalsamfunnet har to muligheter - de kan fortsette som før med den dype splittelsen, eller de kan ta ansvar selv for å gjøre noe med det. Det virker som noen tror på et mirakel utenfra i form av et svar som kan hjelpe lokalsamfunnet. Men det realistiske alternativet er å fortsette som før ELLER ta eierskap til problemet og ta ansvar og gjøre noe med det selv.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skremmende tanke at gjerningsmannen kan ha gått fritt i så mange år, og i så fall mulig kan ha vært en kjenning av offentlige instanser gjennom disse årene. Huff. Jeg har fortsatt familie på både Karmøy og i Haugesund. Dette føles veldig nært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

nei, de har jo ikke det. Poenget mitt var bare at det er lite trolig at de blir reddet av at det kommer et svar utenfra som gir klarhet. Det betyr at lokalsamfunnet har to muligheter - de kan fortsette som før med den dype splittelsen, eller de kan ta ansvar selv for å gjøre noe med det. Det virker som noen tror på et mirakel utenfra i form av et svar som kan hjelpe lokalsamfunnet. Men det realistiske alternativet er å fortsette som før ELLER ta eierskap til problemet og ta ansvar og gjøre noe med det selv.

Det er vel kanskje det miraklet jeg håper på. Det trengs nemlig minst et mirakel, i form av knusende beviser, for å få den ene siden av karmøyfolket til å innrømme feil. Eierskap eller ansvar i noen form tror jeg vi kan se langt etter. Veldig trist, alt sammen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper de har dna klart her. Han er 47 år. Og drapet på B.T er snart 24 år siden. Kan det ha sammenheng?

Anonymkode: 48a71...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Håper de har dna klart her. Han er 47 år. Og drapet på B.T er snart 24 år siden. Kan det ha sammenheng?

Anonymkode: 48a71...158

Det hadde i så fall vært et mirakel. Om man kunne fått oppklart denne gamle saken sammen med denne nye og like brutale saken.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

https://hnytt.no/2019/02/21/48-aring-varetektsfengslet-i-fire-uker/

- Men er da nesten ikke mulig.. Det står her i artikkelen at mannen har vært straffedømt 22 ganger før. Da må han ha blitt sjekket opp i før.

Han fikk sin første dom på 80-tallet som tenåring, nærmere et tiår før drapet på BT.

Anonymkode: ccb8a...ad3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at det er MANGE flere enn før som har fått øynene opp for at fetteren er uskyldig også her i lokalsamfunnet. Mitt inntrykk er at det er ganske stort flertall som har tatt det innover seg faktisk. 

Anonymkode: b8c9d...aa0

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...