Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Arkana skrev:

På Ravelry kan du søke på garntyper og få opp alle oppskrifter som bruker det garnet. :) 

Her er resultatet når jeg søkte på Sandnes Alpakka. Nok å velge mellom.

Åh, tusen takk for tipset! 😄 :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gikk på en smell på salget denne uka og har nå en kasse bak i bilen med garn til 3 gensere 🙀 fikk for meg at 1300 i garn ikke var så dyrt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Skjotta skrev:

Gikk på en smell på salget denne uka og har nå en kasse bak i bilen med garn til 3 gensere 🙀 fikk for meg at 1300 i garn ikke var så dyrt....

Synes du har fått mye garn for pengene da! 😅😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Arkana skrev:

På Ravelry kan du søke på garntyper og få opp alle oppskrifter som bruker det garnet. :) 

Her er resultatet når jeg søkte på Sandnes Alpakka. Nok å velge mellom.

En ting er å søke på oppskrifter på ravelry, men å laste ned en oppskrifter koster gjerne penger, det bør folk være obs på. I tillegg synes jeg det er plundrete å få ned møstrene derfra. 

Anonymkode: 0105b...261

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Skjotta skrev:

Gikk på en smell på salget denne uka og har nå en kasse bak i bilen med garn til 3 gensere 🙀 fikk for meg at 1300 i garn ikke var så dyrt....

Betalte 300 kr. For garn til to voksne jakker/gensre. Så 1 300 er dyrt, men avhengig av kvalitet da selvsagt. Alpakka og silkegarn er jo bedre/finere enn ren ull. 

Ellers er det mye salg i nettbutikkene som selger garn denne svarte helga. 

Anonymkode: 0105b...261

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting er å søke på oppskrifter på ravelry, men å laste ned en oppskrifter koster gjerne penger, det bør folk være obs på. I tillegg synes jeg det er plundrete å få ned møstrene derfra. 

Anonymkode: 0105b...261

De har mange gratis oppskrifter og jeg har aldri opplevd at det er plundrete å få tak i mønstre derfra. Jeg bruker Ravelry mye, betaler sjelden for noe og synes det er praktisk og veldig enkelt. :) 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting er å søke på oppskrifter på ravelry, men å laste ned en oppskrifter koster gjerne penger, det bør folk være obs på. I tillegg synes jeg det er plundrete å få ned møstrene derfra. 

Anonymkode: 0105b...261

Det står jo hva oppskriftene koster, mange er gratis, mange koster litt, noen koster en hel del. (Og det er jo rett og rimelig, klart designeren skal ha betalt for jobben h*n har gjort.)

Anonymkode: 2b408...efe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Arkana skrev:

:fnise:

1300 for garn til tre gensere er ikke spesielt dyrt i alle fall, selv om det er mye penger ut på en gang. 

 

5 timer siden, Vampyrina skrev:

Synes du har fått mye garn for pengene da! 😅😃

Joda, 30-50% på alt, men jeg trengte virkelig ikke mere garn 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting er å søke på oppskrifter på ravelry, men å laste ned en oppskrifter koster gjerne penger, det bør folk være obs på. I tillegg synes jeg det er plundrete å få ned møstrene derfra. 

Anonymkode: 0105b...261

Er det rart at mange oppskrifter koster penger? :klo: Uansett, alle møstrene jeg kjøper ligger i "library" på min bruker der, har aldri hatt noe problemer med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vera Vinge skrev:

Er det rart at mange oppskrifter koster penger? :klo: Uansett, alle møstrene jeg kjøper ligger i "library" på min bruker der, har aldri hatt noe problemer med det. 

Ikke det minste rart med at ting koster penger, hvordan får du den oppfatningen av hva jeg skrev? :klo: :klo:

Menmå informere om at ting koster noe, når man anbefaler noen noe, er vanlig høflighet. Min erfaring med Ravelry er ikke lik din, og det gir jeg uttrykk for. 

Der finnes derimot mengder av gratis oppskrifter på både garnstudio og ikke minst hos Dale garn. Sandnes derimot skal ha betalt for omtrent alt av mønstre. Mange av gratis oppskriftene kan brukes med samme garntykkelse og løpemeter uansett leverandør.  Det er mitt mantra, man trenger ikke kjøpe når man kan finne tilsvarende gratis. Ja selv bibliotekene har mengder av bøker med grats mønstre man ellers må kjøpe for å få tak i. 

Anonymkode: 0105b...261

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke det minste rart med at ting koster penger, hvordan får du den oppfatningen av hva jeg skrev? :klo: :klo:

Menmå informere om at ting koster noe, når man anbefaler noen noe, er vanlig høflighet. Min erfaring med Ravelry er ikke lik din, og det gir jeg uttrykk for. 

Der finnes derimot mengder av gratis oppskrifter på både garnstudio og ikke minst hos Dale garn. Sandnes derimot skal ha betalt for omtrent alt av mønstre. Mange av gratis oppskriftene kan brukes med samme garntykkelse og løpemeter uansett leverandør.  Det er mitt mantra, man trenger ikke kjøpe når man kan finne tilsvarende gratis. Ja selv bibliotekene har mengder av bøker med grats mønstre man ellers må kjøpe for å få tak i. 

Anonymkode: 0105b...261

Nei, ok. Mitt utgangspunkt er at mønstre koster penger, da jeg syns det er naturlig at designere tar betalt for å lage mønstre. Det kan jo være annerledes når noen lager mønstre til garn de selger og gir ut mønsteret gratis i håp om å selge mer garn. Det virker som det er en holdning at mest mulig skal være gratis, og jeg syns bare det er litt rart at man må opplyse spesielt om at disse tingene kan koste penger. Strikkebøker koster jo også penger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Nei, ok. Mitt utgangspunkt er at mønstre koster penger, da jeg syns det er naturlig at designere tar betalt for å lage mønstre. Det kan jo være annerledes når noen lager mønstre til garn de selger og gir ut mønsteret gratis i håp om å selge mer garn. Det virker som det er en holdning at mest mulig skal være gratis, og jeg syns bare det er litt rart at man må opplyse spesielt om at disse tingene kan koste penger. Strikkebøker koster jo også penger. 

Jeg jobber i en garnbutikk og opplever nesten daglig kunder som forventer å få oppskrifter gratis. De ser gjennom strikkebøkene vi har til salg og finner seg en oppskrift. Så kommer de til kassen og ber meg ta kopi av den. Når jeg gir beskjed om at det er noe jeg ikke kan gjøre får jeg beskjed om at alle garnbutikker gir kopier av oppskrifter. Dette er en praksis jeg aldri har hørt om, og kan ikke forstå hvorfor folk ikke vil betale designere hvis de skal bruke deres oppskrifter.

Anonymkode: 9d2d7...11a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere! I går kveld lærte jeg at det finnes to metoder for strikking. Og så hadde jeg ingen steder å dele denne infoen, så jeg måtte bare gjøre det her. :fnise: 

I'm shook. Noen andre som visste noe om dette? I USA er det tydeligvis veldig vanlig med den engelske metoden, og da kan jeg jammen meg forstå hvorfor det er så mange av mine internettheklevenner som synes strikking er dritvanskelig.

https://blog.loveknitting.com/knitting-wars-english-vs-continental/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, det visste jeg, og det finnes faktisk flere enn disse to også. Det er vel verdt å prøve ulike måter for å finne en man er komfortabel med. Jeg strikker forøvrig på den engelske måten og synes den kontinentale er knotete. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når jeg strikker med to farger, så mikser jeg to teknikker: Jeg strikker kontinentalt med bunnfargen og kaster mønsterfargen.

Anonymkode: ed766...1cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at en del lærer den engelske metoden når de lærer å strikke som barn, fordi den skal være litt enklere å forstå for en nybegynner. Det er den eneste forklaringen jeg kan se på hvorfor ikke alle strikke på den kontinentale måten... for det må da være mye raskere? Jeg ser fordelen en over nevner med å kunne strikke med de to ulike teknikkene når man strikker mønsterstrikk. Ellers virker det komplett uforståelig for meg hvorfor noen vil strikke en og en maske med så mye bevegelse hver gang, framfor å få flyten og bare kjøre på. :vetikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye bevegelse, bare et lite rykk i pekefingeren, og det går akkurat like raskt og med flyt det også. :)  Det har nok mest med vane å gjøre. For meg er det like uforståelig at noen strikker på andre måter.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikker man "engelsk" kan strikketøyet bli jevnere faktisk (om man er vant til det). Et normalt problem med den "kontinentale" måten er at de fleste strikker strammere på rette masker enn vrange masker. Jeg kjenner folk som går ned en halv pinnestr når de strikker vrangmasker på en stor genser f.eks ;) Selv merker jeg ikke forskjell, men vet at det er et av de store argumentene.

Enda en liten fakta er at om man kjøper strømpepinner i England, får du bare 4 pinner og ikke 5. De strikker strømper med en pinne mindre.

__

Ellers tror jeg at jeg er den eneste her som aktivt prøver å redusere garnet jeg har? :P Jeg nekter å kjøpe nytt med mindre det er til et spesifikt stort prosjekt. Har så mye garn til småprosjekter (sokker, luer, votter) at jeg gjør det jeg kan for å redusere dette. Jeg ønsker faktisk å være uten garnlager, og heller kun kjøpe inn til spesifikke prosjekter. Maks ha en liten kasse, men ikke 4 på loftet som jeg har nå (og jeg hadde det doble før). Tror ikke jeg kjøpte noe garn i år, og har samme mål for neste år - som sagt med mindre det er til noe spesielt. 

Anonymkode: 07c72...61a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...