Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?

Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Strikk deg et resterillepledd ( Arne & Carlos ) :) 

Anonymkode: 5c00d...e00

Takk for godt forslag 🙂

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Grønt blad skrev (På 2.4.2023 den 6.48):

Spennende! Jeg har også hatt lyst til å prøve disse oppskriftene. Har veldig sansen for konseptet. Håper du holder oss oppdatert på hvordan det går 😊

Det gikk sånn passe på rattata... Bolen ble bittelitt for kort og jeg er ikke helt sikker på ermene heller. Jeg rett og slett mistet både øyemål og faste holdepunkter for målbåndet når jeg skulle måle når jeg strikket på den måten der. Strikker jeg nedenfra og opp så er det bare å bruke nedre kant av bole og ermer som startpunkt. Mye mer usikkert å måle fra under ermene og nedover. Vi får se når jeg får skylt den opp og blokket den... Muligens blir min sporty tante velsignet med ny ullgenser. Hun er littegrann mindre enn jeg. 

Mønsteret er ellers greit nok så jeg kan godt finne på å bruke det igjen, men da snur jeg det og strikker det nedenfra og opp i stedet så jeg er sikker på genseren kommer til å passe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så er jeg over på mellomprosjekt. I påsken sendte min fetter bilde av strikketøfler med store hull under. Jeg tar det som et hint...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med oppnedstrikk. Mamma strikket en genser for noen år siden hvor man strikket "på tvers", altså at man begynte ytterst på det ene ermet og strikket bortover og så ut på det andre ermet til slutt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhh...det er så mye garn på salg nå og jeg har ingenting spesielt jeg skulle ha laget, så da blir det å fylle ut en potensiell bestilling og så sletter jeg den igjen. En vakker dag så kommer jeg nok til å glemme å slette, men den tid en glede. :lur: 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (15 timer siden):

Åhh...det er så mye garn på salg nå og jeg har ingenting spesielt jeg skulle ha laget, så da blir det å fylle ut en potensiell bestilling og så sletter jeg den igjen. En vakker dag så kommer jeg nok til å glemme å slette, men den tid en glede. :lur: 

Det er farlig med alt tilbudet hele tiden,blir jo helt tullerusk i hodet,jeg..

Har IKKE lagt inn flere bestillinger jeg,nei..neida..🤪🤪

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tonebelinda skrev (15 timer siden):

Så fin  :)

Jaaa,syns også det😍

Bildet er lånt fra nett,btw🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (På 22.4.2023 den 11.51):

Det gikk sånn passe på rattata... Bolen ble bittelitt for kort og jeg er ikke helt sikker på ermene heller. Jeg rett og slett mistet både øyemål og faste holdepunkter for målbåndet når jeg skulle måle når jeg strikket på den måten der. Strikker jeg nedenfra og opp så er det bare å bruke nedre kant av bole og ermer som startpunkt. Mye mer usikkert å måle fra under ermene og nedover. Vi får se når jeg får skylt den opp og blokket den... Muligens blir min sporty tante velsignet med ny ullgenser. Hun er littegrann mindre enn jeg. 

Mønsteret er ellers greit nok så jeg kan godt finne på å bruke det igjen, men da snur jeg det og strikker det nedenfra og opp i stedet så jeg er sikker på genseren kommer til å passe. 

Interessant erfaring. Jeg er nok av dem som foretrekker å strikke ovenfra og ned. Synes det er mye enklere å prøve på plagget underveis for å sjekke lengde, men der er vi forskjellige 🙃

Jeg tenker at tanten din er veldig heldig som får genseren 😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker også ovenfra og ned pga prøving underveis (særlig nødvendig når jeg strikker til mannen min som har lang rygg og lange armer, han er en M i bredde, men trenger L/XL i lengde). 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skjønner jeg godt. Jeg klikket meg hjem garn til to nye gensere her om dagen. Det er nok av prosjekter å drive med for å si det sånn. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg er godt i gang med hettegenseren til datteren min. Jeg liker mønsteret, men lurer litt på om genseren er liten i størrelsen. Jeg har strikket damestørrelse small og datteren min er bare 10 år, så man skulle tro den var for stor til henne, men det ser nesten ikke slik ut. Dog er mønsteret veldig stretchy og det er kanskje poenget? Må få strikket litt til før hun kan prøve den og se.

Ellers har jeg funnet ut at med veldig mye restegarn og (så langt) tre nevøer og nieser i midten av 20-årene som det ikke er usannsynlig at skaffer barn de nærmeste årene skal jeg begynne å strikke babytøy. Det går raskt og særlig de minste størrelsene krever veldig lite garn slik at jeg håper jeg kan få brukt selv de garnsortene jeg bare har ett nøste igjen av. Og når de en gang annonserer at de venter barn kan tante Arkana sende dem en pakke hjemmestrikket babytøy i ulike størrelser og farger som jeg håper vil bli satt pris på og brukt. ❤️ 

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooooof, jeg "pelser ned" :ler: . Etter oppnedgenser som ble tantegenser og tøfler til fetter så har jeg gått i gang med ny sommergenser til meg selv: Har aldri strikket hullmønster før. Den delen går greit, meeeen...garnet avgir så mye "pels". Det er hår overalt. Vil noe sånt bli bedre etter genser er skylt opp - eller finnes det noen andre tips som fjerner overskuddspelsen? 

13-2.jpg

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den var veldig fin Cata. Det vil bli bedre etter at du har vasket den, da får man bort masse løshår (og overskuddsfarge og annet grums man ikke har så lyst på). :jepp:

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt ironisk å måtte kjøpe ekstra garn til et restegarnsprosjekt. :ler: Litt irriterende at garnmengden som stod i oppskriften da var feil, men men... Da må jeg finne noe nytt å bruke det nye restegarnet på. Damen i butikken (som spurte hva jeg hadde tenkt å strikke) bare lo da jeg fortalte det, men trøstet meg med at hun gjerne satt igjen med mer garn etter restegarnsprosjektene enn før så jeg var ikke alene. :ler:

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig dårlig på å være kreativ nok til å finne ut av hva jeg skal bruke diverse restegarn til, det er liksom ikke nok til et helt prosjekt. Hat brukt endel til å strikke Happy feet-sokker fra Marte Helgetun, veldig kjekt å ha på lur til gaver :) men er litt lei 

Har tidligere gitt bort endel garn til et asylmottak som venninna mi jobber på, men nå skal det starte opp en slags klubb/kafé/møtested/norskopplæring/treffsted for flyktninger her, så tenker det blir å gi bort endel garn der. Har forsåvidt også tenkt å melde meg til å jobbe der som frivillig når jeg har gode dager etter at de starter opp (det kan bli innmari lange dager av og til, og til høsten flytter veslejenta også….siste jenta vår sin tur til å teste vingene sine) og være med å bidra på noe bra :)

Det ble litt avsporing gitt😅

Jeg ble akkurat ferdig med en novise-genser fra Petiteknit, chunky edition. Strikket med 1 tråd Alpaca 3 fra Isager og 1 tråd silk mohair fra Isager. Veldig godt garn å strikke med, og jeg strikket den litt oversized.

Har noen ufo-er liggende som jeg burde fullført…….men så forelsket jeg meg helt i en enkel raglangenser som strikkes med to tråder Plum fra Rauma. Kjøpte mørk blå, nydelig kongeblå farge :) 

image.thumb.jpeg.b27649fafd4f91b3f318908c99abe3e6.jpeg
image.thumb.jpeg.34f7bcaaebf47783a1c495a3d1a51606.jpeg

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (23 timer siden):

Ooooof, jeg "pelser ned" :ler: . Etter oppnedgenser som ble tantegenser og tøfler til fetter så har jeg gått i gang med ny sommergenser til meg selv: Har aldri strikket hullmønster før. Den delen går greit, meeeen...garnet avgir så mye "pels". Det er hår overalt. Vil noe sånt bli bedre etter genser er skylt opp - eller finnes det noen andre tips som fjerner overskuddspelsen? 

13-2.jpg

Den var nydelig! Hullmønster er morsomt å strikke synes jeg, blir så fine effekter :) 

Jeg har ikke noe erfaring med akkurat det garnet du bruker, men jeg strikket en genser en gang i tjukk mohair fra Rauma, og det røytet noe innmari. Men ble mye bedre etter en runde på ullvask :) 

Har også lest tips om å putte plagget i fryseren, for at det ikke skal røyte etterpå, men har aldri testet det ut, så ikke noe jeg kan gå god for. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...