Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?

Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Mye fint dere strikker på! 😍

Jeg er omsider ferdig med en cardigan. Nå har jeg funnet fram fire nøster sokkegarn jeg har hatt liggende en god stund og tenkte jeg skulle få brukt opp. Det er jo heller ikke dumt å ha gode ullsokker klare til vinteren. Når jeg er ferdig med ullsokkene er planen en Acanthus-genser til datteren min. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endelig funnet litt strikke-energi igjen, så nå produserer jeg varme raggsokker til meg selv, og tenker at det nok blir produsert noen par til julegaver også. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten flere som opplever at garnmengdene som står i oppskrifter ofte er helt feil? Jeg har aldri opplevd at det har vært for lite, men det er nesten alltid for mye. Jeg kan ikke huske sist jeg ikke satt igjen med 1-2 nøster til overs etter å ha strikket noe (særlig kjipt hvis det er et dyrt garn). Det genererer utrolig mye restegarn jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med. Altså, jeg skjønner jo at jeg f.eks. kan strikke en lue av ett nøste garn, men det er litt begrenset hvor mange luer en familie trenger. :Knegg:  Jeg synes det er ganske irriterende og skjønner ikke helt hvordan det er mulig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (36 minutter siden):

Er det forresten flere som opplever at garnmengdene som står i oppskrifter ofte er helt feil? Jeg har aldri opplevd at det har vært for lite, men det er nesten alltid for mye. Jeg kan ikke huske sist jeg ikke satt igjen med 1-2 nøster til overs etter å ha strikket noe (særlig kjipt hvis det er et dyrt garn). Det genererer utrolig mye restegarn jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med. Altså, jeg skjønner jo at jeg f.eks. kan strikke en lue av ett nøste garn, men det er litt begrenset hvor mange luer en familie trenger. :Knegg:  Jeg synes det er ganske irriterende og skjønner ikke helt hvordan det er mulig. 

Enig. Noen gensere har jeg tre hesper for mye av bunnfargen feks… Jeg strikker ofte med samme garn så har lært meg hvilke garn jeg kan kjøpe et eller to nøster mindre av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (40 minutter siden):

Samme opplever jeg, og jeg har flere ganger målt det ferdige plagget for å se om jeg har vært helt på bærtur og om målene ikke stemmer, men jo, det stemmer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LittDiva skrev (På 24.8.2022 den 13.45):

Nå skal jeg i gang med en Stockholm sweater i flerfarget silk mohair.😀

Akkurat ferdig med en zipper sweater til mannen og en anker trøye i lerke til niese.

Ååå, den er såå fin🥰

Men alltfor avansert for en som meg🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skruf skrev (På 24.8.2022 den 14.01):

Den var nydelig😍

Ja, Grete-genseren er kjempelekker. Virkelig synd jeg ikke kan strikke! Har så lyst på den genseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ikke bare er meg! Det er litt irriterende når man strikker en del og ganske fort bare ender med å øke garnlageret. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Jeg har noe merinogarn liggende med strikkefasthet 16/10 (anbefalt pinne 5mm) som jeg aldri fikk brukt. Lurer på om jeg kan bruke det til Novice Cardigan Chunky edition fra PetiteKnit som har strikkefasthet 14/10 (anbefalt pinne 7mm)? 

Jeg skal selvfølgelig strikke prøvelapp, men vil bare vite om jeg er helt på bærtur her 😅 Lenge siden jeg har strikket med annet garn enn det som har vært anbefalt i oppskriften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (3 timer siden):

Jeg har strikket litt babytøy av restegarnet, lettere å få solgt enn pannebånd og luer. Bortsett fra den ene babyen jeg vet blir født snart er det ingen småbarn eller babyer i omgangskretsen, hvis ikke hadde jeg nok prøvd å strikke plagg som kunne blitt gaver i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker cardigan til kjæresten, egenkomponert oppskrift i dobbel tråd Drops Brushed Alpacca. Garnet gir utrolig myke og gode plagg, men det er noe herk hvis man strikker feil. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør meg endelig ferdig med en bleiebukse til lillejenta. Jeg liker ikke å plukke opp masker til kant, og jeg liker ikke å sy fast belegg, og alt dette småpirket har tatt to uker allerede, men det blir veldig fint til slutt.

Deretter blir det nisselue til storebror, så jeg blir ferdig før desember. Den blir heldigvis enkel å strikke. 

Etter det blir det stripevotter til storebror, eller kanskje noen tykke pulsvarmere til meg.

Anonymkode: ae26e...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (På 23.9.2022 den 10.08):

Ååå, den er såå fin🥰

Men alltfor avansert for en som meg🤭

Neida! Kom igjen! Fine videoer så man får hjelp.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LittDiva skrev (4 timer siden):

Neida! Kom igjen! Fine videoer så man får hjelp.

Jeg har ikke tålmoghet til å se video for å lære noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke tålmoghet til å se video for å lære noe..

Ja da blir det verre😄. Men ser den- synes det er gørrkjedelig, men lysten til å få strikket ting vinner😛.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så lyst til å strikke noe heeeelt annet! Jeg har strikket for det aller meste Villmarksgensere/gensere med Alafosslopi og annet tykt ullgarn med mønster. Alt til utebruk og kalde dager. 

men lurer på om jrg skal prøve noe helt nytt… men hvor skal jeg begynne? Har prøvd meg på babystrikk da jeg gikk gravid, endte med to ufo-er som aldri ble ferdigstilt… 

vil jo utvikle meg, men hva skal jeg strikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
LittDiva skrev (1 time siden):

Ja da blir det verre😄. Men ser den- synes det er gørrkjedelig, men lysten til å få strikket ting vinner😛.

At det er kjedelig,ja?🤭

Men strikke sokker og andre ting som går fort,går greit🤗😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugar&Spice skrev (13 timer siden):

Har så lyst til å strikke noe heeeelt annet! Jeg har strikket for det aller meste Villmarksgensere/gensere med Alafosslopi og annet tykt ullgarn med mønster. Alt til utebruk og kalde dager. 

men lurer på om jrg skal prøve noe helt nytt… men hvor skal jeg begynne? Har prøvd meg på babystrikk da jeg gikk gravid, endte med to ufo-er som aldri ble ferdigstilt… 

vil jo utvikle meg, men hva skal jeg strikke?

Petiteknit har mye bra! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mercury_ skrev (På 23.9.2022 den 10.38):

Hei! 

Jeg har noe merinogarn liggende med strikkefasthet 16/10 (anbefalt pinne 5mm) som jeg aldri fikk brukt. Lurer på om jeg kan bruke det til Novice Cardigan Chunky edition fra PetiteKnit som har strikkefasthet 14/10 (anbefalt pinne 7mm)? 

Jeg skal selvfølgelig strikke prøvelapp, men vil bare vite om jeg er helt på bærtur her 😅 Lenge siden jeg har strikket med annet garn enn det som har vært anbefalt i oppskriften. 

Tror nok det blir for tynt garn til oppskriften dessverre.

Se etter oppskrifter som skal strikkes på pinne 5 mm, så vil du nok være mye nærmere.

Anonymkode: 9f627...7ee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...