Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Hoppetaujenta skrev (3 timer siden):

Er jeg den eneste her inne som lager ting fullstendig uten mønster, men kjenner på garnet
og ser for meg hva det kanskje kan bli?  :plystre:

Skulle ønske jeg var så erfaren! Jeg har strikket et par luer uten oppskrift, men ellers må jeg vite at noen har testet det for meg først, for å klare å stole på at resultatet blir bra 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hoppetaujenta skrev (2 timer siden):

Mitt største "verk" er et dobbelt sengeteppe i ull = TUNGT! Lager mønsteret ettersom det strikkes/hekles eller syr på stramei. Er det melert garn så lever det sitt eget liv, men med ensfarget kontrastgarn har jeg en kunstnerisk styring på det  og får et unikt design jeg er alene om og det liker jeg. Gensere, luer, halser, skjerf, votter og småtepper/vogntepper er på lista mi, alt etter som jeg får feelingen når jeg står med garn i hendene. Er ikke verdensmester, men jeg har det gøy og det betyr mest. :) 

Du kan trygt kåres til Årets Strikkedronning 👑👸

s_CU138.jpg.webp

Anonymkode: 66ee1...bee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget nå en ny butikk og de har 60% avslag på mye hekle- og strikkegarn, heklenåler, strikkepinner og mye annet utstyr.  Butikken heter: syogstrikkestua.no

Anonymkode: 66ee1...bee

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Lurer på hva deres tips til beste mohair-erstatning er. Syns det brukes mohair i alle oppskrifter for tiden. Jeg vet at jeg kan finne annet garn med passende strikkefasthet totalt sett (altså å bruke én tråd i stedet for mohair + f.eks merino), men lurte på om dere visste om noen fine tynne følgetråder :) syns mohair stikker litt... 

Og er det noen som har prøvd seg på en av Peacock variantene til Lene Holme Samsøe (LeKnit)? Er det vanskelig for noen som ikke har strikket noe særlig mønster før? ❤ syns de er så nydelige, har lyst til å prøve meg på den som strikkes i Sandnes Line. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt compatible cashmere (100% kasjmir) fra Knitting for Olive som følgetråd. https://www.garntopia.no/collections/compatible-cashmere Nydelig og supermykt. 

Filcolana har ganske nylig kommet med Alava, en følgetråd i 100% alpakka. Har ikke prøvd den selv ennå, men har planer om det. Den er da heller ikke så dyr. https://www.garntopia.no/collections/alva 

Tror man også kan bruke Cashmere Lace fra Gepard, men har ikke prøvd selv.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mercury_ skrev (40 minutter siden):

Hei! 

Lurer på hva deres tips til beste mohair-erstatning er. Syns det brukes mohair i alle oppskrifter for tiden. Jeg vet at jeg kan finne annet garn med passende strikkefasthet totalt sett (altså å bruke én tråd i stedet for mohair + f.eks merino), men lurte på om dere visste om noen fine tynne følgetråder :) syns mohair stikker litt... 

Og er det noen som har prøvd seg på en av Peacock variantene til Lene Holme Samsøe (LeKnit)? Er det vanskelig for noen som ikke har strikket noe særlig mønster før? ❤ syns de er så nydelige, har lyst til å prøve meg på den som strikkes i Sandnes Line. 

Hvis det er bare mohair du reagerer på, og ikke pusete garn generelt, kan du jo prøve alpaca silk eller Dreamline Air?  

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mercury_ skrev (1 time siden):

Hei! 

Lurer på hva deres tips til beste mohair-erstatning er. Syns det brukes mohair i alle oppskrifter for tiden. Jeg vet at jeg kan finne annet garn med passende strikkefasthet totalt sett (altså å bruke én tråd i stedet for mohair + f.eks merino), men lurte på om dere visste om noen fine tynne følgetråder :) syns mohair stikker litt... 

Og er det noen som har prøvd seg på en av Peacock variantene til Lene Holme Samsøe (LeKnit)? Er det vanskelig for noen som ikke har strikket noe særlig mønster før? ❤ syns de er så nydelige, har lyst til å prøve meg på den som strikkes i Sandnes Line. 

Hvilken mohair har du brukt? Jeg synes f.eks. at den fra Sandnesgarn stikker litt, men den fra Isager og Knitting for Olive er supermyk og stikker ikke.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (22 timer siden):

Hvis det er bare mohair du reagerer på, og ikke pusete garn generelt, kan du jo prøve alpaca silk eller Dreamline Air?  

Takk, skal sjekke dem!

Grønt blad skrev (21 timer siden):

Hvilken mohair har du brukt? Jeg synes f.eks. at den fra Sandnesgarn stikker litt, men den fra Isager og Knitting for Olive er supermyk og stikker ikke.

Jeg har prøvd Sandnes og Drops, kanskje jeg skal prøve meg på en av de andre du nevner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (22 timer siden):

Jeg har brukt compatible cashmere (100% kasjmir) fra Knitting for Olive som følgetråd. https://www.garntopia.no/collections/compatible-cashmere Nydelig og supermykt. 

Filcolana har ganske nylig kommet med Alava, en følgetråd i 100% alpakka. Har ikke prøvd den selv ennå, men har planer om det. Den er da heller ikke så dyr. https://www.garntopia.no/collections/alva 

Tror man også kan bruke Cashmere Lace fra Gepard, men har ikke prøvd selv.

Takk for mange gode tips, dette må googles! 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått trått med strikkingen lenge nå. Jeg begynte på et prosjekt som jeg måtte rekke opp, og så ble det liggende, og nå passer det nok ikke lenger til han jeg egentlig skulle strikke det til. Men jeg har nå begynt på prosjektet igjen, og har startet på første erme.

Denne uka har jeg også endelig fått festet tråder på et par votter, og tatt dem i bruk. Så har jeg kjøpt deilig merinogarn i en fin blåfarge for å strikke en hals til guttungen. Nytt garn gir ny motivasjon.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alt for mye garn og alt for mange prosjekter. Problemet mitt er at jeg er for kreativ og har for lite fritid.

Har vel 9 påbegynte prosjekter og  8 til som skal strikkes i år. Det er foreløpig

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende Celtic Heart. Jeg har ikke så mange prosjekter som venter ennå. Jeg skal strikke tøfler til datteren min og så samme type til meg (de forrige jeg strikket begynner å bli slitt under) og så har jeg garn til denne fine genseren liggende som blir prosjekt nr 3. Har også noen nøster med sokkegarn som jeg gjerne bruker som pauseprosjekter når jeg blir litt lei av å strikke på samme genser hver dag. 😄 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
Celtic Heart skrev (9 timer siden):

Har alt for mye garn og alt for mange prosjekter. Problemet mitt er at jeg er for kreativ og har for lite fritid.

Har vel 9 påbegynte prosjekter og  8 til som skal strikkes i år. Det er foreløpig

Jeg trodde jeg hadde mange prosjekt på gang, men jeg har bare 4 prosjekter på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har et enormt lager av halvstrikkede ting og restegarn. Ønsker å få strikket opp noe av det, men har også flere nye ting jeg vil strikke. Har akkurat lagt opp til en Terrazzo neck fra Petiteknit. Hadde mye av garnet, og må bare supplere litt. Unnskyldningen er at jeg trenger en varm hals...

Anonymkode: 62848...5e9

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har masse garn jeg vet jeg ikke kommer til å bruke. Restegarn etter ting jeg har strikket, hvor det er såpass lite igjen at det ikke kan brukes til noe, og garn jeg har fra ulike steder. Burde egentlig rydde og kvitte meg med det jeg ikke skal ha slik at det blir mer orden, men den terskelen er visst litt høy. Jeg husker veldig godt sist jeg ryddet, da gikk eldstemann i 1. klasse  (så 7 år siden 😄) og jeg donerte en hel søppelsekk (!) med restegarn til SFO på skolen. De ble kjempeglade og lederen kom og gav meg en klem. Det var visst storforbruk av garn der i gården så det har nok fått ben å gå på. Så det er absolutt på tide med ny opprydding. Jeg har for mye i forhold til hyllen jeg har det i, og det blir for dumt når sikkert halvparten av garnet i boksene ikke skal brukes. Er også ganske sikker på at jeg har en del UFOer jeg vet jeg aldri kommer til å fullføre, så burde bare rekke det opp og bruke garnet til noe annet i stedet. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå strikker jeg en ankerstrøye boyfriend size :) har strikket siden jeg var liten, men da bare frem og tilbake og rett og vrang 😅 strikket min første genser for et år siden, og er nå blitt hekta 🙈 så mye fint å lage! Takker youtube for gode videoer på ting jeg ikke forstår bæret av i oppskriftene. 

Anonymkode: d6a21...f3a

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det i dag har vært nesten nitten grader (på gradestokken i solveggen vel og merke - vinden er kald), 
så har jeg laget meg en lun diger lue av lett pleddgarn. Fant en passe stor rest som holdt til en til meg. :biggrin: 👍

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...