AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #81 Skrevet 21. august 2018 På 19.8.2018 den 9.46, Zzyzx skrev: Det er ikke pga Voltaren i seg selv, og tilstedeværelsen i blod. Når du tar betennelsesdempende så kan det maskere andre betennelsestilstander som gjør at blodet ditt ikke er egnet. Ikke egnet, som i at du har en infeksjon du ikke vet om fordi Voltaren fjerner symptomer, og risikerer dermed livet til mottaker. Tusen takk for at du tok deg tid til å forklare meg dette Har lurt på hva grunnen er, og tenker at mange går jo på slike medisiner. Nå ble det forståelig, har ikke tenkt over at medisinene kan kamuflere andre ting. Anonymkode: 26ff5...87d 1
Måbarefåsiat... Skrevet 21. august 2018 #82 Skrevet 21. august 2018 On 8/19/2018 at 9:32 AM, Thyra said: Har hørt at de som har tatt tatoveringer og piercingen i utlandet ikke kan gi blod. Men om du tar ut nesepiercingen, kan du gi blod i fremtiden? Jeg har også nesepiercing. Tatt i Norge og ga blod over 30 ganger før dette ble et problem. Det er som et kronisk sår i slimhinne. Ørepiercing er ikke problem.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #83 Skrevet 21. august 2018 Er dere seriøst såra/lei dere/irriterte for at dere ikke kan gi blod? Reglene er der av en grunn. De er utviklet av fagfolk. Det er ikke en menneskerett å gi blod! Men heller en menneskerett å motta helt smittefritt, rent blod. Gjør noe annet da. Meld dere som frivillige, få et fadderbarn eller to, plukk søppel... Bare slutt å ta det personlig at du ikke kan bli blodgiver. Jeez... Anonymkode: d0ca1...91c 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #84 Skrevet 21. august 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dere seriøst såra/lei dere/irriterte for at dere ikke kan gi blod? Reglene er der av en grunn. De er utviklet av fagfolk. Det er ikke en menneskerett å gi blod! Men heller en menneskerett å motta helt smittefritt, rent blod. Gjør noe annet da. Meld dere som frivillige, få et fadderbarn eller to, plukk søppel... Bare slutt å ta det personlig at du ikke kan bli blodgiver. Jeez... Anonymkode: d0ca1...91c Jeeez, blir du krenka over at noen synes det er kjipt at de ikke får lov til å gi blod? Leser ikke at folk blir lei seg eller irrkterte, men rett og slett synes det er synd at de ikke får lov. Noen grunner, som f.eks han som var GIFT (ikke nødvendigvis seksuell) med en mann men ellers 100% frisk, gir jo lite mening. Anonymkode: b600a...512 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #85 Skrevet 21. august 2018 Jeg kan heller ikke gi blod pga ms, men jeg ga mange ganger før jeg fikk diagnosen, og tenker at da har jeg bidratt. Jeg liker forøvrig at det er så trygt både å gi og å få blod i landet vårt, og hver gang diskusjoner som dette dukker opp tenker jeg på Odd Kåre Rabben. Vi vil jo ikke at slike ting skal skje, vil vi vel? Anonymkode: 877af...12c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #86 Skrevet 21. august 2018 På 18.8.2018 den 21.41, AnonymBruker skrev: Jeg regner med at det er DIN helse de tar hensyn til her. Du kan jo ta dette opp med fastlegen din, og spørre legen om det er noe i veien for at du skulle kunne gi blod, og få fastlegen til å skrive til blodbanken? Anonymkode: 3ca7f...782 Det er ikke fastlegen som avgjør om et menneske kan gi blod, det må blodbanken tilhørende transfusjonslege gjøre. Anonymkode: 3c5fa...f22
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #87 Skrevet 21. august 2018 På 19.8.2018 den 3.21, AnonymBruker skrev: Jeg får ikke gi blod fordi jeg går fast på betennelsesdempende medisiner (voltaren). Kan umulig være så stor blodmangel som de påstår... Medisinene jeg tar kan ikke påvises i blod engang. Anonymkode: 26ff5...87d Pasienten kan likevel reagere på medikamentet. Tror vi kan være glade for at reglene er som de er. Anonymkode: 3c5fa...f22 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #88 Skrevet 21. august 2018 På 19.8.2018 den 9.13, tirben skrev: Kan det virkelig smitte 30 år etter, når jeg ikke var syk? Hvis ikke ville ikke blodbanken hatt det i regelverket sitt. Anonymkode: 3c5fa...f22 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #89 Skrevet 21. august 2018 På 19.8.2018 den 1.20, AnonymBruker skrev: Jo. Skulle bare ønske de kunne slutte å tenke på meg. Jeg klarer meg, i motsetning til personers som holder på å dø av blodmangel. Vil si at jeg heller ville ofret min egen helse for å redde et annet liv. Anonymkode: 58150...dae Men de er helsepersonell veit du, og helsepersonell kan ikke ofre din helse. Anonymkode: 7a367...533
ajarRun Skrevet 21. august 2018 #90 Skrevet 21. august 2018 På 18.8.2018 den 21.33, AnonymBruker skrev: Jeg fikk for noen dager siden brev fra blodbanken om at jeg dessverre ikke kan gi blod pga en hjerteoperasjon jeg hadde som baby. Synes det er kjipt med tanke på at jeg aldri har hatt noen flere plager, ikke har trengt kontroller og jeg generelt er veldig fysisk frisk (bortsett fra fatigue). Hadde håpet på å få hjelpe på en slik måte. Jeg vet at de trenger blod, og en hjertefeil som ble operert for 20 år siden kunne ikke påvirket mottakeren negativt. Jeg ble jo helt frisk. Har aldri tatt medisiner. Tydeligvis er de bare veldig pirkete..😔😔 Er det noen her som har fått avslag på å gi blod pga noe i fortiden som ikke lenger plager dere? Anonymkode: 58150...dae Det ser ut som jeg kan gi blod!
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #91 Skrevet 21. august 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan heller ikke gi blod pga ms, men jeg ga mange ganger før jeg fikk diagnosen, og tenker at da har jeg bidratt. Jeg liker forøvrig at det er så trygt både å gi og å få blod i landet vårt, og hver gang diskusjoner som dette dukker opp tenker jeg på Odd Kåre Rabben. Vi vil jo ikke at slike ting skal skje, vil vi vel? Anonymkode: 877af...12c Dette skjedde før jeg ble stor nok til å "følge med". å kjære vene, så trist. Takk for at du delte, sånt bør må vite. Anonymkode: 7a367...533
Zzyzx Skrevet 21. august 2018 #92 Skrevet 21. august 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for at du tok deg tid til å forklare meg dette Har lurt på hva grunnen er, og tenker at mange går jo på slike medisiner. Nå ble det forståelig, har ikke tenkt over at medisinene kan kamuflere andre ting. Anonymkode: 26ff5...87d Det er samme grunn til at vi etablerte blodgivere kan avvises hvis vi har tatt f.eks. ibuprofen siste uken eller to før blodgiving. Fordi det er betennelsesdempende. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #93 Skrevet 21. august 2018 På 19.8.2018 den 9.46, Zzyzx skrev: Det er ikke pga Voltaren i seg selv, og tilstedeværelsen i blod. Når du tar betennelsesdempende så kan det maskere andre betennelsestilstander som gjør at blodet ditt ikke er egnet. Ikke egnet, som i at du har en infeksjon du ikke vet om fordi Voltaren fjerner symptomer, og risikerer dermed livet til mottaker. Det er skikkelig bra at du er her å svarer på spørsmål. Sjelden har fagkunnskap vært så opplysende og etterspurt Anonymkode: 7a367...533
heiturpottur Skrevet 21. august 2018 #94 Skrevet 21. august 2018 Jeg fikk ikke lov til å gi blod en gang fordi jeg oppga at jeg ikke hadde sovet så godt den natten og var litt trøtt. Fikk beskjed om å komme tilbake en dag jeg var uthvilt og hadde spist/drukket godt. De ønsker jo ikke å påføre verken meg eller mottaker skade, så jeg syntes det er bra de tar forhåndsregler. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå