Gå til innhold

Fikk ikke gitt blod...

Fremhevede innlegg

Skrevet
17 minutter siden, Luckiness skrev:

Det er blodbanken som tar vurderingen på om personer får gi blod eller ikke. Det er nyttesløst å gå til fastlegen for å få en erklæring på at man er frisk nok til å gi blod. Det er selvsagt veldig positivt at du ønsker å bidra, men du må nok dessverre bare godta avslaget fra blodbanken. 

Jeg ser den. Synes bare grunnene er helt håpløse. Jeg er ikke psykisk frisk. Har PTSD i kompleks form, fatigue og søvnvansker+ dette idiotiske med hjertet for 20 år siden. Men, som sagt er nok dette for min egen del, noe som er kjipt. Skulle ønske de lot meg gi; for jeg hadde ikke skadet noen andre. Bærer ikke smitte av noe som helst. 

TS

Anonymkode: 58150...dae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får ikke gi blod fordi jeg veier under 50 kg. Jeg er ikke undervektig, bare lav, så det er litt synd at det ikke er mulig å tappe litt mindre blod fra meg enn fra dem med mer kroppsmasse.

Anonymkode: a1e80...987

Skrevet
18 minutter siden, Trude.lutt skrev:

Kjempe bra at du vil bidra. Er det noe annet du kan gjøre? Noe frivillighets arbeid? 

Ja. Jobber allerede i frivillig arbeid med barn og familier 🙂

Ts

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke være både O positiv og O negativ.

Anonymkode: 86854...2a3

Det vet jeg. Jeg husker bare ikke om jeg er positiv eller negativ. Vet bare at jeg er 0.

TS

Gjest theTitanic
Skrevet
30 minutter siden, Reputation skrev:

Ikke egentlig. Når man gir blod så risikerer man også jern- og B12 mangel. Begge kan gi fysiske symptomer som trettet, svimmelhet osv og kan i tillegg spille inn på psyken. Kanskje det var dårig forklart på blodbanken, eller så var det en av grunnen hun selv husker. 

Det visste jeg ikke. Har b12 mangel. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser den. Synes bare grunnene er helt håpløse. Jeg er ikke psykisk frisk. Har PTSD i kompleks form, fatigue og søvnvansker+ dette idiotiske med hjertet for 20 år siden. Men, som sagt er nok dette for min egen del, noe som er kjipt. Skulle ønske de lot meg gi; for jeg hadde ikke skadet noen andre. Bærer ikke smitte av noe som helst. 

TS

Men er det kun hjerte de sier er årsaken? Jeg vil tro at PTSD, søvnvansker og fatigue også ligger til grunn. F.eks. at de er redd det skal påvirke din PTSD, man kan bli noe trøttere etter å ha gitt blod og det er ikke så forenelig med allerede fatigue og søvnvansker. De ønsker ikke å påvirke personer som gir blod negativt, derfor tar de nok ekstra hensyn selv om hensynet gjerne ikke helt kan forstås alltid. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Luckiness skrev:

Men er det kun hjerte de sier er årsaken? Jeg vil tro at PTSD, søvnvansker og fatigue også ligger til grunn. F.eks. at de er redd det skal påvirke din PTSD, man kan bli noe trøttere etter å ha gitt blod og det er ikke så forenelig med allerede fatigue og søvnvansker. De ønsker ikke å påvirke personer som gir blod negativt, derfor tar de nok ekstra hensyn selv om hensynet gjerne ikke helt kan forstås alltid. 

Jeg oppga ikke at jeg hadde kompleks PTSD ettersom jeg ikke så på det som så veldig relevant, men jeg sa at jeg hadde søvnproblemer og var mye trøtt. Likevel fikk jeg brev om at hjertet var årsaken til at jeg ikke kunne gi

Ts

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er HCG og finnes dette i blodet til kun de som er gravide og hva gjør denne HCG-en?

Anonymkode: 3ca7f...782

https://www.lommelegen.no/annet/artikkel/hcg---graviditetshormonet/69003152

Det er fosteret som skiller ut dette hormonet i den gravide kvinnens blod. Sikkert litt for å varsle kroppen om at "jeg er her, ikke få mensen nå, la meg sitte"

Anonymkode: 38698...e49

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppga ikke at jeg hadde kompleks PTSD ettersom jeg ikke så på det som så veldig relevant, men jeg sa at jeg hadde søvnproblemer og var mye trøtt. Likevel fikk jeg brev om at hjertet var årsaken til at jeg ikke kunne gi

Ts

Forsøk å se det fra blodbankens perspektiv. Du oppgir at du har søvnvansker og fatigue. De undersøker litt mer, og oppdager at du er hjerteoperert. Kombinasjonen hjerteoperert og fatigue bør få varsellampene til å lyse, for det kan bety at du ikke har et hjerte som fungerer som det skal. Hvis du har problemer med hjertet vil det være farlig for deg å miste 10% av blodvolumet i løpet av et kvarter, og du får dermed ikke lov til å gi blod.

At din fatigue skyldes PTSD kan de ikke vite, for de vet ikke at du har PTSD. Som du selv sier, du oppga det ikke.

Anonymkode: 19914...8ff

• Liker 15
Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Jeg kan ikke gi, listen med grunner er lang som et vondt år. Men samboeren min er  verdens friskeste, har gitt blod i alle år. Men nå kan han ikke gi, forde han er sammen med en mann. Selv om vi begge to blir sjekket for alt som er smittsomt, er 100% ærlige på at vi ikke har andre sexpartnere enn hverandre, homofil trenger heller ikke bety at man har penetrerende sex, vi kan være gift, uansett så får han ikke gi blod. Heterofile kan ha mange sexpartnere, ha de former for sex de vil, men gi blod. Han hadde en diskusjon med en som jobber på blodbanken om dette. Og de var selv enige om at ikke alle grunner var logiske, de kan gå glipp av mye frisk og nødvendig blod på den måten. Men sånn er det bare. Litt kjipt, når man kan kunne bidrat med noe så viktig. 

Skrevet

Hjelpes. Sitter folk her inne og er krenket fordi de ikke får lov å gi blod!? Virkelig?

Reglene er der for å beskytte blodgivere og blodmottakere. Ja, det er strenge, men det er en grunn for det. Hvis man ikke forstår hvorfor man ikke får lov så ring blodbanken, de svarer gjerne. 

Anonymkode: c9de7...2d2

• Liker 9
Skrevet
6 timer siden, Daryl Dixon skrev:

Jeg kan ikke gi, listen med grunner er lang som et vondt år. Men samboeren min er  verdens friskeste, har gitt blod i alle år. Men nå kan han ikke gi, forde han er sammen med en mann. Selv om vi begge to blir sjekket for alt som er smittsomt, er 100% ærlige på at vi ikke har andre sexpartnere enn hverandre, homofil trenger heller ikke bety at man har penetrerende sex, vi kan være gift, uansett så får han ikke gi blod. Heterofile kan ha mange sexpartnere, ha de former for sex de vil, men gi blod. Han hadde en diskusjon med en som jobber på blodbanken om dette. Og de var selv enige om at ikke alle grunner var logiske, de kan gå glipp av mye frisk og nødvendig blod på den måten. Men sånn er det bare. Litt kjipt, når man kan kunne bidrat med noe så viktig. 

Heterofile får ikke gi blod om de har kigget med noen fra typ Afrika. Spiller ingen rolle om afrikaneren har bodd i norge i hele sitt liv og blitt testa for alt mulig. Og igjrn folk fra disse landene får ikke lov å gi blod. Så er ikke bare homofile

Skrevet

Jeg får ikke gitt blod på grunn av en kronisk sykdom. Tar ikke det så tungt egentlig. Syns det er viktig og riktig at de er nøye på hvem som får gi blod. Forhåpentligvis er det nok friske mennesker som gir blod :)

Gjest Daryl Dixon
Skrevet
46 minutter siden, Maleficenta skrev:

Heterofile får ikke gi blod om de har kigget med noen fra typ Afrika. Spiller ingen rolle om afrikaneren har bodd i norge i hele sitt liv og blitt testa for alt mulig. Og igjrn folk fra disse landene får ikke lov å gi blod. Så er ikke bare homofile

Sant.

-

Jeg ga blod før i tiden, en god del. Har fått igjen sikkert 3 ganger så mye. Så godt de som kan gi blod gjør det! I tillegg er jeg glad jeg har fått friskt blod og da, så i bunn og grunn gjør de en god jobb. :tommelopp:

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes. Sitter folk her inne og er krenket fordi de ikke får lov å gi blod!? Virkelig?

Reglene er der for å beskytte blodgivere og blodmottakere. Ja, det er strenge, men det er en grunn for det. Hvis man ikke forstår hvorfor man ikke får lov så ring blodbanken, de svarer gjerne. 

Det er helt tragisk. Stay krenka, sier jeg bare... 

Jammen glad vi er strenge i Norge og sørger for at de som trenger det får friskt blod. 

Anonymkode: 38ba3...b5f

• Liker 2
Skrevet

Får ikke lov, MS og immunsvikt. Men har motsatt flere ganger, tusen takk til alle dere som gir! Det er en stor trygghet å vite at systemet er så strengt, dette skaper trygghet for oss som mottar. 

Anonymkode: f6f45...725

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt tragisk. Stay krenka, sier jeg bare... 

Jammen glad vi er strenge i Norge og sørger for at de som trenger det får friskt blod. 

Anonymkode: 38ba3...b5f

TS her. Jeg er jo ikke krenket eller fornærmet. Synes det er kjedelig å ikke kunne bidra mtp at jeg ønsker å redde liv. 

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

ikke krenket, jeg bare skjønner ikke logikken. Har spurt blodbanken, de hadde heller ikke noe godt svar utover "sånn er reglene."

Anonymkode: 5b7f3...c51

• Liker 2
Skrevet

Som en som har mottat blod to ganger er jeg veldig glad de har så strenge regler som de har :) veldig fint at dere ønsker å gi blod, men hva med og jobbe med egen helse så du kan gi blod? :) skjønner godt at blodbanken ikke ønsker å risikere noe ved å la en hjerteoperert med fatuige gi blod. 

Anonymkode: 2a6f0...4a5

Gjest Reputation
Skrevet

Kom på en ting til:

Jeg fikk ikke gi blod når det var eksamensperiode. Det var fordi man kan bli dårlig, og å være stresset og ha mindre blodmengde ikke er bra. Blodbanken vil ikke at folk skal bli syke, selv om de trenger donasjonen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...