AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #1 Skrevet 18. august 2018 Jeg fikk for noen dager siden brev fra blodbanken om at jeg dessverre ikke kan gi blod pga en hjerteoperasjon jeg hadde som baby. Synes det er kjipt med tanke på at jeg aldri har hatt noen flere plager, ikke har trengt kontroller og jeg generelt er veldig fysisk frisk (bortsett fra fatigue). Hadde håpet på å få hjelpe på en slik måte. Jeg vet at de trenger blod, og en hjertefeil som ble operert for 20 år siden kunne ikke påvirket mottakeren negativt. Jeg ble jo helt frisk. Har aldri tatt medisiner. Tydeligvis er de bare veldig pirkete..😔😔 Er det noen her som har fått avslag på å gi blod pga noe i fortiden som ikke lenger plager dere? Anonymkode: 58150...dae 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #2 Skrevet 18. august 2018 Skjønner at det er kjipt, men det gagner oss alle at de er pirkete og konsekvente det er de nødt til å være. Anonymkode: b55c6...bba 27
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #3 Skrevet 18. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at det er kjipt, men det gagner oss alle at de er pirkete og konsekvente det er de nødt til å være. Anonymkode: b55c6...bba Ja, sånn sett. Likevel så er det rart at noe som ble fikset for 20 år siden skal være et problem for blodbanken idag. Anonymkode: 58150...dae
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #4 Skrevet 18. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: en hjertefeil som ble operert for 20 år siden kunne ikke påvirket mottakeren negativt. Jeg regner med at det er DIN helse de tar hensyn til her. Du kan jo ta dette opp med fastlegen din, og spørre legen om det er noe i veien for at du skulle kunne gi blod, og få fastlegen til å skrive til blodbanken? Anonymkode: 3ca7f...782 28
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #5 Skrevet 18. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg regner med at det er DIN helse de tar hensyn til her. Du kan jo ta dette opp med fastlegen din, og spørre legen om det er noe i veien for at du skulle kunne gi blod, og få fastlegen til å skrive til blodbanken? Anonymkode: 3ca7f...782 Det kan jeg gjøre ja🙂 Det virker som de hadde gravd i tidligere epikriser og lest hva som var blitt gjort da jeg var baby, så mulig leger har vurdert det der. Men kan ta det med fastlegen ja. Anonymkode: 58150...dae 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #6 Skrevet 18. august 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk for noen dager siden brev fra blodbanken om at jeg dessverre ikke kan gi blod pga en hjerteoperasjon jeg hadde som baby. Synes det er kjipt med tanke på at jeg aldri har hatt noen flere plager, ikke har trengt kontroller og jeg generelt er veldig fysisk frisk (bortsett fra fatigue). Hadde håpet på å få hjelpe på en slik måte. Jeg vet at de trenger blod, og en hjertefeil som ble operert for 20 år siden kunne ikke påvirket mottakeren negativt. Jeg ble jo helt frisk. Har aldri tatt medisiner. Tydeligvis er de bare veldig pirkete..😔😔 Er det noen her som har fått avslag på å gi blod pga noe i fortiden som ikke lenger plager dere? Anonymkode: 58150...dae Er ikke fatuige grunn i seg selv til å ikke gå lov å gi? Anonymkode: ac7b3...2cd 36
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #7 Skrevet 18. august 2018 De har helt sikkert tatt hensyn til noe ved din egen helse Man kan ikke gi blod som gravid heller, selv om graviditet ikke er smittsomt (😂), blodet ikke er farlig, og de aller fleste gravide hadde tålt det helt fint. Er nok noen forhåndsregler de tar - for din egen del Anonymkode: 44ef8...d4b 11
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #8 Skrevet 18. august 2018 Gjør noe annet bra! Hva med å bli besøks person og besøke folk som ikke har familie hjemme eller på avdelinger på sykehus? Anonymkode: 5670f...3a7 8
Minya Skrevet 18. august 2018 #9 Skrevet 18. august 2018 Jeg får ikke lov å gi blod fordi jeg har piercing i nesa. 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #10 Skrevet 18. august 2018 Er du organdonor Ts? Det er faktisk ganske mye viktigere enn å være blodgiver, med mindre du har en veldig sjelden blodtype. Anonymkode: 5670f...3a7 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #11 Skrevet 18. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke fatuige grunn i seg selv til å ikke gå lov å gi? Anonymkode: ac7b3...2cd Jo. Skulle bare ønske de kunne slutte å tenke på meg. Jeg klarer meg, i motsetning til personers som holder på å dø av blodmangel. Vil si at jeg heller ville ofret min egen helse for å redde et annet liv. Anonymkode: 58150...dae 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #12 Skrevet 18. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjør noe annet bra! Hva med å bli besøks person og besøke folk som ikke har familie hjemme eller på avdelinger på sykehus? Anonymkode: 5670f...3a7 Det hadde vært koselig! Anonymkode: 58150...dae 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #13 Skrevet 19. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du organdonor Ts? Det er faktisk ganske mye viktigere enn å være blodgiver, med mindre du har en veldig sjelden blodtype. Anonymkode: 5670f...3a7 Nei. Jeg leste litt om det. Kanskje jeg melder meg som det. Vet du om man må gi i mens man er i live, eller kan jeg velge at organene blir donert når jeg dør? Jeg har en blodtype som egentlig kan gis til alle. 0 (-/+). Anonymkode: 58150...dae
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #14 Skrevet 19. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke fatuige grunn i seg selv til å ikke gå lov å gi? Anonymkode: ac7b3...2cd Jo. Det ligger mer i dette. Søvnproblemer og diverse. Anonymkode: 58150...dae
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #15 Skrevet 19. august 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg leste litt om det. Kanskje jeg melder meg som det. Vet du om man må gi i mens man er i live, eller kan jeg velge at organene blir donert når jeg dør? Jeg har en blodtype som egentlig kan gis til alle. 0 (-/+). Anonymkode: 58150...dae Organdonasjon er etter at du er død, du slipper å gi bort organer mens du lever. Anonymkode: 5670f...3a7 31
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #16 Skrevet 19. august 2018 Jeg får ikke gi blod fordi jeg går fast på betennelsesdempende medisiner (voltaren). Kan umulig være så stor blodmangel som de påstår... Medisinene jeg tar kan ikke påvises i blod engang. Anonymkode: 26ff5...87d
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #17 Skrevet 19. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: De har helt sikkert tatt hensyn til noe ved din egen helse Man kan ikke gi blod som gravid heller, selv om graviditet ikke er smittsomt (😂), blodet ikke er farlig, og de aller fleste gravide hadde tålt det helt fint. Er nok noen forhåndsregler de tar - for din egen del Anonymkode: 44ef8...d4b Nå er jeg helt uvitende her, men er det lurt å putte HCG inn i hvem-som-helst? Anonymkode: fd35c...179 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #18 Skrevet 19. august 2018 Heldigvis er de pirkete, ellers hadde det vært en risikosport å motta blod! Her vil jeg dog tro at det er hensynet til din helse som gjør at de ikke tillater blodgivning. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du organdonor Ts? Det er faktisk ganske mye viktigere enn å være blodgiver, med mindre du har en veldig sjelden blodtype. Anonymkode: 5670f...3a7 Dette er jo helt feil. Det er fint å melde seg som organodonor, men sjansen for at det noen gang blir aktuelt er forsvinnende liten. Blod er derimot ferskvare og trengs hele tiden på sykehus, så det er bedre samfunnsinnsats å gi blod enn å melde seg som organdonor. Anonymkode: 6100e...678 10
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #19 Skrevet 19. august 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg helt uvitende her, men er det lurt å putte HCG inn i hvem-som-helst? Anonymkode: fd35c...179 Hva er HCG og finnes dette i blodet til kun de som er gravide og hva gjør denne HCG-en? Anonymkode: 3ca7f...782
tirben Skrevet 19. august 2018 #20 Skrevet 19. august 2018 Jeg får ikke gi blod fordi jeg bodde i Storbritannia på slutten av åtti-tallet!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå