Gå til innhold

Fikk ikke gitt blod...

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, tirben skrev:

Jeg får ikke gi blod fordi jeg bodde i Storbritannia på slutten av åtti-tallet!!! 

Det er pga faren for smitte av prioner, da Storbrittania var rammet av Creutzfeldt-Jacobs på slutten av åtti/begynnelsen av nitti tallet. Syns ikke du det er greit at de er sikker på at evt latent smitte av det ikke overføres fra deg til andre?

Anonymkode: 6100e...678

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er pga faren for smitte av prioner, da Storbrittania var rammet av Creutzfeldt-Jacobs på slutten av åtti/begynnelsen av nitti tallet. Syns ikke du det er greit at de er sikker på at evt latent smitte av det ikke overføres fra deg til andre?

Kan det virkelig smitte 30 år etter, når jeg ikke var syk?

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan prion ene ligge latent så lenge? 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Minya skrev:

Jeg får ikke lov å gi blod fordi jeg har piercing i nesa.

Har du tatt piercingen i utlandet? 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Thyra skrev:

Har du tatt piercingen i utlandet? 

Jeg får heller ikke gi pga. piercing i nesen. Det er fordi da er det en åpen passasje i slimhinnen i nesen, som gir en mer direkte rute inn i blodbanen mtp. bakterier/virus.  Hvor man har tatt piercingen og hvor gammel den er spiller ingen rolle.

Anonymkode: 20027...28e

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får heller ikke gi pga. piercing i nesen. Det er fordi da er det en åpen passasje i slimhinnen i nesen, som gir en mer direkte rute inn i blodbanen mtp. bakterier/virus.  Hvor man har tatt piercingen og hvor gammel den er spiller ingen rolle.

Anonymkode: 20027...28e

Har hørt at de som har tatt tatoveringer og piercingen i utlandet ikke kan gi blod. 

Men om du tar ut nesepiercingen, kan du gi blod i fremtiden? 

Skrevet
17 minutter siden, tirben skrev:

Kan det virkelig smitte 30 år etter, når jeg ikke var syk?

9 minutter siden, Thyra skrev:

Kan prion ene ligge latent så lenge? 

Ingen vet hvor lenge det kan sitte i, og det kan ikke alltid påvises, så derfor er det tryggest for mottakere av blodproduktet at risikopasienter i denne gruppen ekskluderes. Og helt ærlig, er det viktigere at du ikke føler deg krenket og får gi blod, enn at den som skal motta blodet er trygg på at det er fritt for smitte? Det er mange andre som også ekskluderes, f.eks adopterte fra andre deler av verden som kan ha med smitte de har mottatt før de kom til Norge.

• Liker 18
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Jeg leste litt om det. Kanskje jeg melder meg som det. Vet du om man må gi i mens man er i live, eller kan jeg velge at organene blir donert når jeg dør? 

Jeg har en blodtype som egentlig kan gis til alle. 0 (-/+).

Anonymkode: 58150...dae

Du kan ikke være både O positiv og O negativ.

Anonymkode: 86854...2a3

• Liker 3
Skrevet
44 minutter siden, tirben skrev:

Jeg får ikke gi blod fordi jeg bodde i Storbritannia på slutten av åtti-tallet!!! 

Gale ku sykdommen ,

Anonymkode: 7b72e...f32

Skrevet

Jeg får heller ikke gi blod lengre, årsaken er at jeg går på AAP (pga ptsd) og siden jeg ikke kan være i jobb er det for slitsomt for meg å gi blod! (blodbankens ord, ikke mine!) Har vært blodgiver da, så fikk gitt fire ganger, hadde ingen problemer i etterkant men likevel ble det slutt når jeg ikke kunne jobbe mer.

Anonymkode: e148f...b6e

Skrevet

Jeg får ikke gi på 5 år fordi min samboer er adoptert fra et land i Afrika. Skulle kanskje tro at hvis han hadde fått med seg noen sykdommer så ville det vært oppdaget etter 33 år i Norge. Han (og andre adoptivbarn) blir jo gjennomtestet da de kommer. Han har tatt mange flere tester for å finne ut av sin egen helse enn jeg noen gang har gjort. Jeg spurte om de ikke kunne teste han for det de var bekymret for da, men det hjalp ikke. 5 års karantene. 

Anonymkode: 5b7f3...c51

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke gi blod fordi jeg går fast på betennelsesdempende medisiner (voltaren). Kan umulig være så stor blodmangel som de påstår... Medisinene jeg tar kan ikke påvises i blod engang. 

Anonymkode: 26ff5...87d

Det er ikke pga Voltaren i seg selv, og tilstedeværelsen i blod. Når du tar betennelsesdempende så kan det maskere andre betennelsestilstander som gjør at blodet ditt ikke er egnet. Ikke egnet, som i at du har en infeksjon du ikke vet om fordi Voltaren fjerner symptomer, og risikerer dermed livet til mottaker. 

• Liker 18
Skrevet

Jeg har en liten samling psykiske diagnoser. Det burde vel ikke ha noe å si for å gi blod? 

Bruker kun medisiner ved behov så går fint å styre unna disse tidspunktene. Jeg gidder ikke sette av tid til dette om de skal le av meg eller noe. 

Anonymkode: 7b2e4...b1c

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke gi på 5 år fordi min samboer er adoptert fra et land i Afrika. Skulle kanskje tro at hvis han hadde fått med seg noen sykdommer så ville det vært oppdaget etter 33 år i Norge. Han (og andre adoptivbarn) blir jo gjennomtestet da de kommer. Han har tatt mange flere tester for å finne ut av sin egen helse enn jeg noen gang har gjort. Jeg spurte om de ikke kunne teste han for det de var bekymret for da, men det hjalp ikke. 5 års karantene. 

Anonymkode: 5b7f3...c51

Det er faktisk sykdommer som kan ligge latent i kroppen i mange tiår før de bryter ut, Chagas f.eks eller sovesyke. Chagas overføres som mor-barn smitte, da hjelper det ikke hvor lenge du har bodd i Norge etterpå. Personer som har gjennomgått Malaria er også permanent ekskludert, og er man adoptert vet man ikke med sikkerhet om man har hatt en slik sykdom eller ikke. Det er derfor også krav om at seksulapartner skal ha 5 års karantene pga fare for smitte, det er jo en sikkerhet for dem som skal motta det blodet du vil gi. Hva syns du er viktigst, at du får lov å gi blod som i verste fall kan smitte noen, eller at det er trygt for andre å motta blodet selv om du da er i karantene?

• Liker 7
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en liten samling psykiske diagnoser. Det burde vel ikke ha noe å si for å gi blod? 

Bruker kun medisiner ved behov så går fint å styre unna disse tidspunktene. Jeg gidder ikke sette av tid til dette om de skal le av meg eller noe. 

Er du i arbeid? Hvis du ikke er i arbeid og det er pga psykiske lidelser, eller fysiske for den saks skyld, så får du høyst sannligvis ikke lov! Når det er sagt så kan det hende de har forandret reglene siden jeg prøvde for noen år siden da! Medisiner kan også være en hindring til tross for at det er behovsmedisin! Du kan sende en mail til blodbanken din og høre da! Det gjorde jeg og så ble jeg oppringt av en koselig lege som byråkratisk fortalte om diverse regler om ditt og datt før han avsluttet med å beklage at de var så strenge! Han sa også at jeg var hjertelig velkommen tilbake når jeg var i jobb igjen!

Skrevet
1 time siden, Thyra skrev:

Har hørt at de som har tatt tatoveringer og piercingen i utlandet ikke kan gi blod. 

Men om du tar ut nesepiercingen, kan du gi blod i fremtiden? 

Kun karantene ved piercinger og tatoveringer, men ikke hvis man har tatt slimhinnene man aldri får gitt.

Anonymkode: c94b3...2bc

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du i arbeid? Hvis du ikke er i arbeid og det er pga psykiske lidelser, eller fysiske for den saks skyld, så får du høyst sannligvis ikke lov! Når det er sagt så kan det hende de har forandret reglene siden jeg prøvde for noen år siden da! Medisiner kan også være en hindring til tross for at det er behovsmedisin! Du kan sende en mail til blodbanken din og høre da! Det gjorde jeg og så ble jeg oppringt av en koselig lege som byråkratisk fortalte om diverse regler om ditt og datt før han avsluttet med å beklage at de var så strenge! Han sa også at jeg var hjertelig velkommen tilbake når jeg var i jobb igjen!

Har aldri vært krav om jobb. Har vært blodgiver i 25 år, også hatt arbeidsløshet i den perioden. Går også på faste medisiner, men de er godkjente medisiner.

• Liker 2
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kommer ikke til å le av deg. Noen medisiner kan man gi på, andre ikke. Har gitt i flere tiår selv med psykisk diagnose.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri vært krav om jobb. Har vært blodgiver i 25 år, også hatt arbeidsløshet i den perioden. Går også på faste medisiner, men de er godkjente medisiner.

Jo, når man er på AAP så har man ikke fått lov å gi blod! Jeg var selv blodgiver, klarte ikke å jobbe mer pga en ubehandlet PTSD, havnet på AAP og fikk deretter ikke lov å gi mer blod! Jeg gikk ikke på noen medisiner og hadde heller ingen fysiske sykdommer/plager/skader som skulle tilsi at jeg ikke burde gi blod. Årsaken var at siden jeg ikke klarte å være i jobb så fikk jeg heller ikke gi blod da det er fysisk krevende, sikkert med tanke på at man kan bli sliten etter å ha gitt blod eller noe sånt. Men som jeg skrev litt lengre opp så er det godt mulig reglene er endret, dette var det jeg fikk beskjed om for ca tre år siden.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, når man er på AAP så har man ikke fått lov å gi blod! Jeg var selv blodgiver, klarte ikke å jobbe mer pga en ubehandlet PTSD, havnet på AAP og fikk deretter ikke lov å gi mer blod! Jeg gikk ikke på noen medisiner og hadde heller ingen fysiske sykdommer/plager/skader som skulle tilsi at jeg ikke burde gi blod. Årsaken var at siden jeg ikke klarte å være i jobb så fikk jeg heller ikke gi blod da det er fysisk krevende, sikkert med tanke på at man kan bli sliten etter å ha gitt blod eller noe sånt. Men som jeg skrev litt lengre opp så er det godt mulig reglene er endret, dette var det jeg fikk beskjed om for ca tre år siden.

Da var det pga du var sliten, ikke pga jobbsituasjon. Som nevnt over har jeg gittxi flere tiår og vært arbeidsledig ved to anledninger, Arbeidsledighet er ikke en grunn tilmå ikke få gitt blod, utbrenthet derimot er det.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...