Maleficenta Skrevet 19. august 2018 #41 Skrevet 19. august 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo. Skulle bare ønske de kunne slutte å tenke på meg. Jeg klarer meg, i motsetning til personers som holder på å dø av blodmangel. Vil si at jeg heller ville ofret min egen helse for å redde et annet liv. Anonymkode: 58150...dae Om du ofrer egen helse så risikerer du å bli pasienten som trenger blod kanskje.. så da var man like langt 4
Maleficenta Skrevet 19. august 2018 #42 Skrevet 19. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg får heller ikke gi blod lengre, årsaken er at jeg går på AAP (pga ptsd) og siden jeg ikke kan være i jobb er det for slitsomt for meg å gi blod! (blodbankens ord, ikke mine!) Har vært blodgiver da, så fikk gitt fire ganger, hadde ingen problemer i etterkant men likevel ble det slutt når jeg ikke kunne jobbe mer. Anonymkode: e148f...b6e Det var en merksnodig grunn for ikke å få gi blod da.
vintage Skrevet 19. august 2018 #43 Skrevet 19. august 2018 Her er en grei oversikt: https://www.rodekors.no/gi-blod/a-gi-blod/hvem-kan-ikke-gi-blod/ 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #44 Skrevet 19. august 2018 Jeg får heller ikke gi blod pga hjertesykdom.😢 Anonymkode: 114f9...683
Thyra Skrevet 19. august 2018 #45 Skrevet 19. august 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen vet hvor lenge det kan sitte i, og det kan ikke alltid påvises, så derfor er det tryggest for mottakere av blodproduktet at risikopasienter i denne gruppen ekskluderes. Og helt ærlig, er det viktigere at du ikke føler deg krenket og får gi blod, enn at den som skal motta blodet er trygg på at det er fritt for smitte? Det er mange andre som også ekskluderes, f.eks adopterte fra andre deler av verden som kan ha med smitte de har mottatt før de kom til Norge. Anonymkode: 6100e...678 Jeg ville ihvertfall ikke følt meg krenket om jeg ikke fikk gitt blod. Har noen ganger vurdert å melde meg som blodgiver, men har begynt å tenke at det er best å la være. Er redd for å ha borelia i kroppen. Er ikke syk, men har blitt bitt av mange flått. Så kan jo ha smitten i blodet. Selv om man bare får 4 ukers karantene etter ukomplisert flåttbitt, så kan man jo bli syk etter mye lenger tid enn det. Endret 19. august 2018 av Thyra 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #46 Skrevet 19. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er HCG og finnes dette i blodet til kun de som er gravide og hva gjør denne HCG-en? Anonymkode: 3ca7f...782 HCG er et hormon som utskilles fra fosteret og senere morkaken, det gjør at det befruktede egget fester seg og ikke støtes ut. Det kan i sjeldne tilfeller skyldes sykdom. Anonymkode: fd35c...179 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #47 Skrevet 19. august 2018 Jeg får ikke gi blod fordi jeg er under 50 kg. Det har vel noe med at jeg trenger det lille blodet jeg har i kroppen selv 😂 Anonymkode: 62129...6d4 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #48 Skrevet 19. august 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da var det pga du var sliten, ikke pga jobbsituasjon. Som nevnt over har jeg gittxi flere tiår og vært arbeidsledig ved to anledninger, Arbeidsledighet er ikke en grunn tilmå ikke få gitt blod, utbrenthet derimot er det. Anonymkode: c94b3...2bc Nei, det var det ikke! Slitenhet var ikke et tema fra min side engang! Legen sa at så lenge jeg ikke kunne jobbe kunne jeg ikke gi blod fordi det var for fysisk krevende, dette sa han uten å vite noe som helst om hvordan min fysiske form var! Dessuten var jeg ikke arbeidsledig, jeg var på AAP og man havner ikke der bare pga arbeidsledighet, man er syk i tillegg enten i form av fysisk eller psykisk sykdom! Anonymkode: e148f...b6e
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #49 Skrevet 19. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det var det ikke! Slitenhet var ikke et tema fra min side engang! Legen sa at så lenge jeg ikke kunne jobbe kunne jeg ikke gi blod fordi det var for fysisk krevende, dette sa han uten å vite noe som helst om hvordan min fysiske form var! Dessuten var jeg ikke arbeidsledig, jeg var på AAP og man havner ikke der bare pga arbeidsledighet, man er syk i tillegg enten i form av fysisk eller psykisk sykdom! Anonymkode: e148f...b6e Me da er du jo syk, syke mennesker får ikke gitt blod, det har ingenting med at du ikke var i arbeid som du da sier over her. Anonymkode: c94b3...2bc 7
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #50 Skrevet 19. august 2018 3 hours ago, tirben said: Jeg får ikke gi blod fordi jeg bodde i Storbritannia på slutten av åtti-tallet!!! Skjønner jeg godt, de var jo gale i UK på den tiden, mye nark, lesbe og homsesex:p Var jo rett og slett en «sexual free for all» på den tiden. Anonymkode: f2859...e2e 1
Minya Skrevet 19. august 2018 #51 Skrevet 19. august 2018 2 hours ago, Thyra said: Har hørt at de som har tatt tatoveringer og piercingen i utlandet ikke kan gi blod. Men om du tar ut nesepiercingen, kan du gi blod i fremtiden? Ja, men da må piercingen taes ut og gro igjen i minimum seks måneder før jeg får lov å gi blod, og det synes jeg blir for dumt, særlig med tanke på at piercingen er mer enn ti år gammel og er helt grodd inni.
Trude.lutt Skrevet 19. august 2018 #52 Skrevet 19. august 2018 (endret) Dette gjør de for din skyld. Min mann var blodgiver i 20 år. Så fikk han kreft. Tok operasjon, ikke stråling eller cellegift. Erklært 100% frisk. Får ikke gi blod. Ikke fordi det er noe galt med blodet hans, men fordi legene ikke vet om det å gi blod kan være skadelig for han. Endret 19. august 2018 av Trude.lutt Feil 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #53 Skrevet 19. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er du i arbeid? Hvis du ikke er i arbeid og det er pga psykiske lidelser, eller fysiske for den saks skyld, så får du høyst sannligvis ikke lov! Når det er sagt så kan det hende de har forandret reglene siden jeg prøvde for noen år siden da! Medisiner kan også være en hindring til tross for at det er behovsmedisin! Du kan sende en mail til blodbanken din og høre da! Det gjorde jeg og så ble jeg oppringt av en koselig lege som byråkratisk fortalte om diverse regler om ditt og datt før han avsluttet med å beklage at de var så strenge! Han sa også at jeg var hjertelig velkommen tilbake når jeg var i jobb igjen! Anonymkode: e148f...b6e Hva i alle dager har arbeidskapasiteten å gjøre med kvaliteten på blodet????? Jeg spiser sunt, har en blodtype de trenger og er i normal fysisk form. Hadde diagnosene i seg selv vært i veien så er det noe annet, selv om jeg ikke forstår at det å være skakkjørt i hodet har noe å si for blodkvaliteten. Men at det å være i jobb er nødvendig er jo hinsides. Kommer hvertfall ikke til å ringe dem nå. Da kan de klare seg med det de har. Anonymkode: 7b2e4...b1c
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #54 Skrevet 19. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk sykdommer som kan ligge latent i kroppen i mange tiår før de bryter ut, Chagas f.eks eller sovesyke. Chagas overføres som mor-barn smitte, da hjelper det ikke hvor lenge du har bodd i Norge etterpå. Personer som har gjennomgått Malaria er også permanent ekskludert, og er man adoptert vet man ikke med sikkerhet om man har hatt en slik sykdom eller ikke. Det er derfor også krav om at seksulapartner skal ha 5 års karantene pga fare for smitte, det er jo en sikkerhet for dem som skal motta det blodet du vil gi. Hva syns du er viktigst, at du får lov å gi blod som i verste fall kan smitte noen, eller at det er trygt for andre å motta blodet selv om du da er i karantene? Anonymkode: 6100e...678 Men 5 år etter at vi først har startet å ha sex er drt tydelig vis alt grait🤷🏼♀️ Han kan også selv gi blod, det er jeg som har seksuell omgang med han som ikke får. Det gir ikke mening. Anonymkode: 5b7f3...c51 2
Gjest Reputation Skrevet 19. august 2018 #55 Skrevet 19. august 2018 1 time siden, Maleficenta skrev: Det var en merksnodig grunn for ikke å få gi blod da. Ikke egentlig. Når man gir blod så risikerer man også jern- og B12 mangel. Begge kan gi fysiske symptomer som trettet, svimmelhet osv og kan i tillegg spille inn på psyken. Kanskje det var dårig forklart på blodbanken, eller så var det en av grunnen hun selv husker.
Thyra Skrevet 19. august 2018 #56 Skrevet 19. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva i alle dager har arbeidskapasiteten å gjøre med kvaliteten på blodet????? Jeg spiser sunt, har en blodtype de trenger og er i normal fysisk form. Hadde diagnosene i seg selv vært i veien så er det noe annet, selv om jeg ikke forstår at det å være skakkjørt i hodet har noe å si for blodkvaliteten. Men at det å være i jobb er nødvendig er jo hinsides. Kommer hvertfall ikke til å ringe dem nå. Da kan de klare seg med det de har. Anonymkode: 7b2e4...b1c Det handler ikke om blodkvaliteten, men om det er bra for deg å gi blod. Du må ikke være i arbeid for å gi blod. Studenter, husmødre eller arbeidsledige kan da gi blod. Men om du ikke jobber av helsemessige grunner, er det noe annet. Og når det gjelder å gi blod, har de generelle regler som gjelder alle. De vurderer ikke hvert enkelt tilfelle. 7
Luckiness Skrevet 19. august 2018 #57 Skrevet 19. august 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan jeg gjøre ja🙂 Det virker som de hadde gravd i tidligere epikriser og lest hva som var blitt gjort da jeg var baby, så mulig leger har vurdert det der. Men kan ta det med fastlegen ja. Anonymkode: 58150...dae Det er blodbanken som tar vurderingen på om personer får gi blod eller ikke. Det er nyttesløst å gå til fastlegen for å få en erklæring på at man er frisk nok til å gi blod. Det er selvsagt veldig positivt at du ønsker å bidra, men du må nok dessverre bare godta avslaget fra blodbanken. 3
Trude.lutt Skrevet 19. august 2018 #58 Skrevet 19. august 2018 Kjempe bra at du vil bidra. Er det noe annet du kan gjøre? Noe frivillighets arbeid? 1
Gjest Reputation Skrevet 19. august 2018 #59 Skrevet 19. august 2018 Jeg har gitt blod i flere år. Noen ganger har jeg opplevd å få B12 mangel fordi det tar tid før lagrene fylles opp igjen. Selve blodgivingen er ikke slitsom, tar maks en time utav dagen din, men når jeg har blitt dårlig så kjenner man hvilken påkjenning prosessen har. Man trenger i utgangspunktet blodet man har selv, men kan gi bort en halvliter uten at det får en betydning. Alikevel tar man bort en halvliter fra systemet sitt, en halvliter som frakter oksygen, CO2 og andre næringsstoffer i kroppen. Det vil merkes. Jeg kan aldri se for meg å gi ved en eventuel sykdom eller graviditet, for blodet vi har er utrolig verdifullt for vårt system. Så har dere sykdommer eller andre grunner som gjør at de sier nei, da må man høre på dem. Kjipt når man ønsker å bidra, men det er mange andre ting man kan gjøre her i verden også.
Thyra Skrevet 19. august 2018 #60 Skrevet 19. august 2018 23 minutter siden, Minya skrev: Ja, men da må piercingen taes ut og gro igjen i minimum seks måneder før jeg får lov å gi blod, og det synes jeg blir for dumt, særlig med tanke på at piercingen er mer enn ti år gammel og er helt grodd inni. Ja, dersom du ønsker å beholde den. Men mange har jo også gamle piercingen de har blitt lei av og latt gro igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå