Gå til innhold

Det er ikke min feil at du giftet deg med en ubrukelig mann - og fire andre dårlige motargument om tredeling av permisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hos oss får ikke far tatt permisjon ettersom han jobber på havet. Dvs at vi mister de 15 ukene og barnet må i bhg ved 7 mnd alder. Aner ikke hvordan jeg skal løse det fordi bhg har minstealder på 9 mnd, så vi må vel bruke dagmamma i de to mnd før barnet begynner i bhg. Har ikke råd til ulønnet permisjon.

Anonymkode: 07d42...258

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, er du morsom? Tror du virkelig at lenger tid hjemme med babyen på mirakuløst vis får fedre til å senere bli den som husker nisselua i barnehagen, langpannekaka som skal leveres til sommerfesten osv? Hvor er egentlig forskningen som viser at dette stemmer? Det «tredje skiftet», altså planleggingen og organiseringen av arbeidet i hjemmet er, og kommer mest sannsynligvis til å forbli, mors oppgave i de fleste hjem. Og det er biologisk betinget. Far husker ikke på slike ting, det er det mor som gjør. Og noen uker ekstra med bleieskift og gulpetørking er da ikke relevant i denne sammenhengen, og utgjør da absolutt ingen forskjell ift. å huske å kjøpe bursdagsgave til Ole fra klassen 7 år senere. 

 

Anonymkode: 8c676...74d

Hvorfor i alle dager er det tredje skiftet biologisk betinget? Kan du forklare meg hvorfor det å huske å ta med en kake til en skoleavslutning er så utrolig mye enklere å huske for en dame enn en mann?

 

Hvem som sitter igjen med det tredje skiftet kommer av tre ting

  • Hvordan folk er vant med det hjemmefra (har de faktisk bodd alene og fikset/tatt ansvar for ting selv noensinne eller har de blitt curlet fremover av mødre og utslitte samboere hele livet?)

  • Mors “egetinitiativ”. Det er ikke enkelt å overta ansvar noen tviholder på

  • Om man faktisk er villig til å ta den kampen

 

Dette handler om en enkelt ting og det er at det er digg å lene seg tilbake og la noen andre ta ansvaret, og cruise på dette selv. Det er ikke nødvendigvis gjort med vond vilje, men det er det det hander om.

Anonymkode: 78ddd...c79

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
47 minutter siden, Mnjah said:

Brukeren jeg siterte påstod at man ikke kom unna biologien. L

Ja og hvorfor tror du da (eller later som du tror) at biologien er annerledes i land med langt dårligere ordninger, hvor ammeraten er langt dårligere enn i Norge, hvor kvinner ofte faller ut av arbeidslivet når de får barn og hvor likestillingen står svakere enn i Norge? 

Biologien er jo ikke annerledes, men de har helt klart en god del negative konsekvenser av dårlige ordninger nettopp fordi de ikke tar hensyn til biologien. Det er ikke akkurat noe å skryte av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager er det tredje skiftet biologisk betinget? Kan du forklare meg hvorfor det å huske å ta med en kake til en skoleavslutning er så utrolig mye enklere å huske for en dame enn en mann?

 

Hvem som sitter igjen med det tredje skiftet kommer av tre ting

  • Hvordan folk er vant med det hjemmefra (har de faktisk bodd alene og fikset/tatt ansvar for ting selv noensinne eller har de blitt curlet fremover av mødre og utslitte samboere hele livet?)

  • Mors “egetinitiativ”. Det er ikke enkelt å overta ansvar noen tviholder på

  • Om man faktisk er villig til å ta den kampen

 

Dette handler om en enkelt ting og det er at det er digg å lene seg tilbake og la noen andre ta ansvaret, og cruise på dette selv. Det er ikke nødvendigvis gjort med vond vilje, men det er det det hander om.

Anonymkode: 78ddd...c79

Det er jo bare å spørre de som er vokst opp med kun far. Slik som meg. Det er så absolutt biologisk betinget. Min far hadde meg fra jeg var 4 mnd - 17 år. 

Han tok kampen, han hadde alt ansvar, men alt ble lettere når jeg fikk en stemor i alder av 11-12. Først da ble det alltid husket å kjøpe youghurt fordi jeg ikke spiser brød på morgnen og det ble laget kake til skoleavslutning. 

Menn er rett og slett ikke skapt for å huske slikt, ikke engang i det lange løp. 

Anonymkode: 07d42...258

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss får ikke far tatt permisjon ettersom han jobber på havet. Dvs at vi mister de 15 ukene og barnet må i bhg ved 7 mnd alder. Aner ikke hvordan jeg skal løse det fordi bhg har minstealder på 9 mnd, så vi må vel bruke dagmamma i de to mnd før barnet begynner i bhg. Har ikke råd til ulønnet permisjon.

Anonymkode: 07d42...258

Det var en dårlig unnskyldning for hvorfor far ikke kan ta permen, all den tid jeg ikke har vært borti tilsvarende for kvinner som jobber på havet. 

Her har jeg virkelig null sympati, og fire uker fra eller til hadde ikke hjulpet stort for dere. Du hadde fortsatt måtte tatt ulønnet eller funnet barnepass. 

Anonymkode: 8fe4a...90f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en dårlig unnskyldning for hvorfor far ikke kan ta permen, all den tid jeg ikke har vært borti tilsvarende for kvinner som jobber på havet. 

Her har jeg virkelig null sympati, og fire uker fra eller til hadde ikke hjulpet stort for dere. Du hadde fortsatt måtte tatt ulønnet eller funnet barnepass. 

Anonymkode: 8fe4a...90f

Fire uker? 15 mener du vel? Og ettersom du ikke kjenner vår økonomiske situasjon aner du jo ikke hvor stor konsekvensene av at far skulle tatt ut permisjon blir for oss. 

Anonymkode: 07d42...258

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Fire uker? 15 mener du vel? Og ettersom du ikke kjenner vår økonomiske situasjon aner du jo ikke hvor stor konsekvensene av at far skulle tatt ut permisjon blir for oss. 

Anonymkode: 07d42...258

Han kan jo ta perm i friperioden og få lønn og permisjon samtidig. Så økonomien bør dere vel klare å planlegge 

Anonymkode: 736e0...9a9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han kan jo ta perm i friperioden og få lønn og permisjon samtidig. Så økonomien bør dere vel klare å planlegge 

Anonymkode: 736e0...9a9

Økonomien må jo planlegges FØR barna i det hele tatt blir laget. Blir økonomien for trang hvis får skal få bli kjent med barnet i permisjon, så får de vente med barn.

Anonymkode: 83d31...c40

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk amming som argument -  flere norske mødre enn noensinne har begynt med mme, enten fra starten, eller veldig kjapt etter.  

2 hours ago, AnonymBruker said:

Blir ulønnet permisjon på meg. Er trist at alle disse endringene i permisjon skal trøkkes ned over hodene på folk hele tiden. Folk må få velge selv. 

Anonymkode: ebcbd...06a

Det er ditt valg ...men betyr ikke at barnet har det dårligere fordi moren er i jobb ved 7/8 måneder og faren hjemme.  Det er bare at DU tåler ikke det. 

Anonymkode: aada1...c6a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet godt hvilke rettigheter jeg har. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke familien kan få X uker til fri fordeling. Denne endringen kommer bare til å føre til at kvinner går mer i ulønnet permisjon - uten pensjonsopptjening og sykelønnsrettigheter. Har mine tvil om likestillingen der altså. 

Anonymkode: badab...b29

Hvorfor kan dere ikke gå ned i stillingsbrøk begge to i stede for å forvente at samfunnet skal betale for deres barn? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare å spørre de som er vokst opp med kun far. Slik som meg. Det er så absolutt biologisk betinget. Min far hadde meg fra jeg var 4 mnd - 17 år. 

Han tok kampen, han hadde alt ansvar, men alt ble lettere når jeg fikk en stemor i alder av 11-12. Først da ble det alltid husket å kjøpe youghurt fordi jeg ikke spiser brød på morgnen og det ble laget kake til skoleavslutning. 

Menn er rett og slett ikke skapt for å huske slikt, ikke engang i det lange løp. 

Anonymkode: 07d42...258

Pissprat, hvorfor i all verden skulle stemor lage kake til deg, forresten når du var 11-12 år så kunne du jo fint passet på dette selv og lagd det sammen med faren din. At du ikke liker / tåler brød medfører jo at du selv fikk passe på at du hadde nok av din spesialdiett i huset. 

 

Endret av RoH
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RoH skrev:

Hvorfor kan dere ikke gå ned i stillingsbrøk begge to i stede for å forvente at samfunnet skal betale for deres barn? 

Nattammingen tar ikke hensyn til hvilke dager jeg jobber og ikke ;) Kan ikke akkurat si til babyen at ''i natt får du ikke mat, for jeg skal på jobb i morgen''. 

1 minutt siden, RoH skrev:

Pissprat 

Kaller du virkelig en personlig erfaring for pissprat? Er du så desperat etter argumenter? 

Anonymkode: badab...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nattammingen tar ikke hensyn til hvilke dager jeg jobber og ikke ;) Kan ikke akkurat si til babyen at ''i natt får du ikke mat, for jeg skal på jobb i morgen''. 

Kaller du virkelig en personlig erfaring for pissprat? Er du så desperat etter argumenter? 

Anonymkode: badab...b29

At menn ikke egner seg som omsorgpersoner fordi de ikke klarer å ivareta skoleavsluttning og huske yogurt er umulig å betrakte som noe annet enn en personlig erfaring. Om du ikke ser dette som en generalisering mot menn får du lese en gang til. 

Ungen mine har reine klær som passer, to like sokker, sko som ikke er skeivgåtte, sykler og ski som passer, badebusker, kan svømme, kommer med kake på skoleavslutning (eller loddpresang), gjør lekser og leverer disse, dette ordener jeg med pluss en million andre greier. Har klart det helt fint. 

Mor nektet å gå ned i stilling men ønsket og plassere 10 mnd gammel unge i BH. Men jeg er ikke så kort at jeg tror dette er representativt for alle kvinner. 

Meg bekjent er det ingen påviselig helsegevinst i amming ut over 6 mnd. Så dette argumentet er relativt uinteressant i forhold til permisjonfordeling  

Endret av RoH
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet godt hvilke rettigheter jeg har. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke familien kan få X uker til fri fordeling. Denne endringen kommer bare til å føre til at kvinner går mer i ulønnet permisjon - uten pensjonsopptjening og sykelønnsrettigheter. Har mine tvil om likestillingen der altså. 

Anonymkode: badab...b29

Fordi da vil familien velge at mor går hjemme hele perioden og det er flott for familien men dritt for samfunnet. Om motr vil være lenger hjemme, så må man akseptere å leve på en inntekt. 

Anonymkode: 5e226...19d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han kan jo ta perm i friperioden og få lønn og permisjon samtidig. Så økonomien bør dere vel klare å planlegge 

Anonymkode: 736e0...9a9

Han kan ikke ta permisjon skriver jeg jo. Skal kollegaene hans stå uten penger fordi båten må stå ved kai i måneder når han er i perm? Det får jo fatale konsekvenser for flere enn kun oss. Han jobber ikke 14 dager av og på, dette er liten båt og de er ute nesten hver dag. 

Anonymkode: 07d42...258

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har du ulike ordninger på de ulike arbeidsplassene. Noen får «normal» lønn fra arbeidsstedet og noen får det via nav.  Hos oss får jeg det første og min mann det siste. Min manns grunnlønn er lav og hans tillegg er høy (ugunstig arbeidsmiljø/sted/pendling osv) ergo så sitter vi i økonomisk ukjøre om han må ta ut en så lang permisjon uten å ha spart opp midler til dette god tid på forhånd. Vi fikk beskjed om at vi ikke kunne få barn, men venter nå barn temmelig uplanlagt, er selvsagt lykkelig, men en kan ikke argumentere for at en skal planlegge alt til den minste detalj i henhold til økonomi osv før barnet kommer, ikke alle barn er planlagt rett og slett.

jeg skulle gjerne latt far være hjemme med barnet, men jeg ønsker å følge ammeveiledningen samt ikke havne i økonomisk ukjøre i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han kan ikke ta permisjon skriver jeg jo. Skal kollegaene hans stå uten penger fordi båten må stå ved kai i måneder når han er i perm? Det får jo fatale konsekvenser for flere enn kun oss. Han jobber ikke 14 dager av og på, dette er liten båt og de er ute nesten hver dag. 

Anonymkode: 07d42...258

Ikke samfunnets problem. Deres og kollegaene problem. Så får kan ikke ta sin permisjon. Neivel. Da blir det ikke noen permisjon i den perioden Som er tiltenkt får. Mor må da ta ulønnet permisjon, eller finne en annen løsning. 

Anonymkode: 5e226...19d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, RoH skrev:

Pissprat, hvorfor i all verden skulle stemor lage kake til deg, forresten når du var 11-12 år så kunne du jo fint passet på dette selv og lagd det sammen med faren din. At du ikke liker / tåler brød medfører jo at du selv fikk passe på at du hadde nok av din spesialdiett i huset. 

 

Elendig svar fra deg. Jeg spiser brød hver dag men liker noe lett på morgen. Om barn på 5-6-7 år selv må stå til ansvar for slikt er verden på vei i helt feil retning. Og ang kake så har man skoleavslutning hvert år. Dvs at jeg som førsteklassing skulle bake selv og ta ansvar for gymtøy, skoleavslutning og utflukter selv? 

Jeg håper ikke du er seriøs. 

Når jeg fikk stemor valgte HUN å ta ansvar. Og ja, jeg hjalp ofte til på kjøkkenet. Laget faktisk middag 1-2 ganger i uken alene fra jeg var åtte år. 

Anonymkode: 07d42...258

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke samfunnets problem. Deres og kollegaene problem. Så får kan ikke ta sin permisjon. Neivel. Da blir det ikke noen permisjon i den perioden Som er tiltenkt får. Mor må da ta ulønnet permisjon, eller finne en annen løsning. 

Anonymkode: 5e226...19d

Jævla kjipt av samfunnet og bare ekskludere enkelte grupper pga slikt. Blir ikke mange selvstendig næringsdrivende som kan få barn da. 

Men de får vel bare la være å få barn ? At det skal være slik er jo helt feil. 

Ikke rart at tallene på barn som fødes av nordmenn går ned hvert år. Kjempe bra utvikling for Norge 😑

Anonymkode: 07d42...258

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elendig svar fra deg. Jeg spiser brød hver dag men liker noe lett på morgen. Om barn på 5-6-7 år selv må stå til ansvar for slikt er verden på vei i helt feil retning. Og ang kake så har man skoleavslutning hvert år. Dvs at jeg som førsteklassing skulle bake selv og ta ansvar for gymtøy, skoleavslutning og utflukter selv? 

Jeg håper ikke du er seriøs. 

Når jeg fikk stemor valgte HUN å ta ansvar. Og ja, jeg hjalp ofte til på kjøkkenet. Laget faktisk middag 1-2 ganger i uken alene fra jeg var åtte år. 

Anonymkode: 07d42...258

Var ikke du 12 når du fikk stemor? 

 

Endret av RoH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...