Gå til innhold

Vil ha Tattovering, og foreldrene mine er uenige


Gjest Jegskulleønskeat

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at endel foreldre steiler, de vet tross alt hvordan verden egentlig funker. 

Hvis du vil stemple deg selv og behandles som sosioøkonomisk underklasse og du føler deg hjemme i harry-miljøet, go for it. 

 

Anonymkode: 434ee...238

Er du klar over at veldig mange av disse foreldrene har tatoveringer selv? 

Du snakker om å bli stemplet som Harry? Det er vel strengt talt du som er en av disse som stempler og setter mennesker i bås. Kanskje du skal se litt på hvilket menneskesyn du har? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at endel foreldre steiler, de vet tross alt hvordan verden egentlig funker. 

Hvis du vil stemple deg selv og behandles som sosioøkonomisk underklasse og du føler deg hjemme i harry-miljøet, go for it. 

 

Anonymkode: 434ee...238

Jeg kan ikke si annet en at jeg er veldig glad for at jeg ikke dømmer mennesker som tar andre valg en meg, på denne måten. 

Anonymkode: e8783...714

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2018 den 13.17, AnonymBruker skrev:

Er 47 år, er utrolig enig med foreldrene dine, og det eneste jeg kan råde deg til er: ikke gjør det. Og skal du tatovere deg, gjør det en plass som ikke syns. Men selv om du er en fremmed, så skjærer det meg i hjertet at unge mennesker gjør slikt og ødelegger seg selv slik. Ser det jo overalt nå. Hadde du vært min datter..... det hadde rett og slett vært en stor sorg. Hvis du ønsker å ta hensyn til dine foreldre, la vær. Hvis du ønsker å skåne dem lest mulig, fortell det til dem på forhånd. Om 30 år, tror du virkelig at et så synlig merke som symboliserer «en kamp du kjempet» da du var 20, er verdt det? Tenk på alle de kampene som kommer til å komme. Selv om denne situasjonen er altoverskyggende og viktig nå, kommer det ikke sekunder, men år og tiår og faktisk et halvt hundre pr som du skal leve i kroppen din, det kommer kamper og seire og symboler og levd liv du ikke har plass på kroppen til å markere. Vent fem år. Er den tatoveringen så viktig for deg, er den jo verdt å vente på. Du skal tross alt bære den i kanskje 70 år. 

Anonymkode: 81db2...3e3

Jeg er et par år eldre enn deg. Jeg har to barn, hvorav det ene har tatoveringer, og kommer til å få flere. H*n er oppegående, velfungerende, igang med utdanning, og stortrives med livet. Det andre barnet mitt har slitt i årevis, og gitt oss så enormt med bekymringer og sorg at det har føltes som om vi skulle gå til grunne. Det har virkelig vært vondt å stå på sidelinjen og se hvor vanskelig h*n har hatt det, uten at det vi har gjort for å hjelpe har vært nok. Om bare tatoveringer var den største sorgen og bekymringen man hadde overfor barna, du.. 

Jeg tenkte litt som deg, den gangen h*n tok sin første tatovering, og jeg skjønte det kom til å bli flere. Denne nydelige, plettfrie kroppen skulle skjemmes med blekk, liksom. Jeg ser ikke sånn på det lenger. H*n velger flotte motiver, alle med en tanke bak, og er så stolt av dem. Jeg har lært meg å se dem i nytt lys, og nå synes jeg de er fine. H*n er voksen, og bestemmer over sin egen kropp, så det er faktisk ikke min sak. Jeg velger å fokusere på de viktige tibgene, og glede meg over at h*n har det godt med seg selv og livet.

Anonymkode: 3917e...0cc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Snaskesnusken said:

Er du klar over at veldig mange av disse foreldrene har tatoveringer selv? 

Du snakker om å bli stemplet som Harry? Det er vel strengt talt du som er en av disse som stempler og setter mennesker i bås. Kanskje du skal se litt på hvilket menneskesyn du har? 

De foreldrene har enten skjønt tabben sin, eller opplever det ikke som noen tabbe fordi de føler seg hjemme i det likhet og den klassen som tatoveringen er en kode for. 

Jeg er selv idealist, dvs jeg møter folk med respekt og vet at hvilken sosiale klasse folk hører til ikke har det dugg å si for om de er gode mennesker.

Men jeg er også realist. Hvordan man kler seg, håret man har og bilen man kjører er koder for hvem du er.

Videre; folk er ulike mht utdannelse, iq, kulturell kapital og hard valuta. Enig i det, eller mener du dette er likt distribuert?

Ser du forskjell på en flyvertinne fra Bærum og en Hells Angels-berte fra Kløfta eller vil det være vill gjetning for deg?

Hvor man føler at man «hører hjemme» er opp til den enkelte, men om man ikke har fått med seg at tatoveringer er en sosial kode som sier noe om det (at man sannsynligvis tilhører lavere sosioøkonomisk klasse, har begrenset kulturell og økonomisk kapital, lavere utdannelse), kan det fort bli noe en angrer på. Det er et faktum at tatoveringer er myyye vanligere i dette segmentet.

Man bør altså vurdere; hva sier tattisen om meg til omverdenen og er jeg fortrolig med det? Altså; gir det meg det imaget jeg ønsker å ha resten av livet? 

Anonymkode: 434ee...238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De foreldrene har enten skjønt tabben sin, eller opplever det ikke som noen tabbe fordi de føler seg hjemme i det likhet og den klassen som tatoveringen er en kode for. 

Jeg er selv idealist, dvs jeg møter folk med respekt og vet at hvilken sosiale klasse folk hører til ikke har det dugg å si for om de er gode mennesker.

Men jeg er også realist. Hvordan man kler seg, håret man har og bilen man kjører er koder for hvem du er.

Videre; folk er ulike mht utdannelse, iq, kulturell kapital og hard valuta. Enig i det, eller mener du dette er likt distribuert?

Ser du forskjell på en flyvertinne fra Bærum og en Hells Angels-berte fra Kløfta eller vil det være vill gjetning for deg?

Hvor man føler at man «hører hjemme» er opp til den enkelte, men om man ikke har fått med seg at tatoveringer er en sosial kode som sier noe om det (at man sannsynligvis tilhører lavere sosioøkonomisk klasse, har begrenset kulturell og økonomisk kapital, lavere utdannelse), kan det fort bli noe en angrer på. Det er et faktum at tatoveringer er myyye vanligere i dette segmentet.

Man bør altså vurdere; hva sier tattisen om meg til omverdenen og er jeg fortrolig med det? Altså; gir det meg det imaget jeg ønsker å ha resten av livet? 

Anonymkode: 434ee...238

Hva er dette for et menneskesyn du innehar? Det er ingen klasse over denne type nedlatenhet.

Hva sier holdningene dine om deg? 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 48 og syns tatoveringer for det meste kan være veldig fint. Jeg hadde ikke giddet å kritisere eller bestemme over egne barn når det gjelder det. Så lenge de holder seg unna typiske kriminelle tatoveringer på hender, ansikt og hals. 

Jeg ser stadig noen med slike tatoveringer og dessverre blir jeg forutinntatt av fingertatoveringer. Vedkommende kan være lovlydig for alt jeg vet, men.. 

Leste og et sted at mange med mye tatoveringer anbefaler at man holder det innenfor skjorte/tskjorte og shorts/bukse, slik at det ikke synes med festklær/dress. 

 

Anonymkode: 7761f...706

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Snaskesnusken said:

Hva er dette for et menneskesyn du innehar? Det er ingen klasse over denne type nedlatenhet.

Hva sier holdningene dine om deg? 

Dette er ikke min holdning. Det er fakta - det er bare slik det er. Merk St jeg ikke bruker ord som over- eller underklasse (noe det synes som du gjør, siden di bare skriver «klasse».. du er vel den mest dømmende sv oss to).

Jeg synes det er dumt, men det blir ikke bedre - der endrer seg ikke - av å fornekte det. Mener du seriøst at tatoveringer er spredt på ikke sosioøkonomiske klasser? 

Anonymkode: 434ee...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Dette er ikke min holdning. Det er fakta - det er bare slik det er. Merk St jeg ikke bruker ord som over- eller underklasse (noe det synes som du gjør, siden di bare skriver «klasse».. du er vel den mest dømmende sv oss to).

Jeg synes det er dumt, men det blir ikke bedre - der endrer seg ikke - av å fornekte det. Mener du seriøst at tatoveringer er spredt på ikke sosioøkonomiske klasser? 

Anonymkode: 434ee...238

Nei, dette er ikke fakta. Dette er ditt menneskesyn og holdninger som snakker. 

Jeg har en tatovering og har høyere utdanning. De fleste i klassen min hadde også tatoveringer. 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Nei, dette er ikke fakta. Dette er ditt menneskesyn og holdninger som snakker. 

Jeg har en tatovering og har høyere utdanning. De fleste i klassen min hadde også tatoveringer. 

Du har en utdanning der du gikk i "en klasse". Altså neppe en PhD. Jeg jobber et sted (forskning), der majoriteten har doktorgrad, og ingen har tatoveringer så vidt jeg vet. Det betyr ikke at de ikke har, eller at forskere med tattiser ikke finns, men når jeg er på stranda i disse dager, kan jeg ikke annet enn å trekke slutningen av at forskere har færre tatoveringer enn "alle andre"( igjen, det kan være at noen jeg ser på badeplassen har doktorgrad OG er tatovert, men jeg, forutinntatt som jeg er, er mindre tilbøyelig til å anta det, og mer tilbøyelig til å anta at a), personen har lav utdanning; eller b) personen angrer (fordi det er stygt). 

Anonymkode: 81db2...3e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har en utdanning der du gikk i "en klasse". Altså neppe en PhD. Jeg jobber et sted (forskning), der majoriteten har doktorgrad, og ingen har tatoveringer så vidt jeg vet. Det betyr ikke at de ikke har, eller at forskere med tattiser ikke finns, men når jeg er på stranda i disse dager, kan jeg ikke annet enn å trekke slutningen av at forskere har færre tatoveringer enn "alle andre"( igjen, det kan være at noen jeg ser på badeplassen har doktorgrad OG er tatovert, men jeg, forutinntatt som jeg er, er mindre tilbøyelig til å anta det, og mer tilbøyelig til å anta at a), personen har lav utdanning; eller b) personen angrer (fordi det er stygt). 

Anonymkode: 81db2...3e3

Her kommer virkelig holdningene dine frem: Du har en utdanning og gikk i en klasse. Altså neppe PhD.  Vet du, jeg gidder ikke å bli fornærmet en gang.

Tidene har endret seg og veldig mange tatoveringer i dag uavhengig av utdannelse og yrke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har en utdanning der du gikk i "en klasse". Altså neppe en PhD. Jeg jobber et sted (forskning), der majoriteten har doktorgrad, og ingen har tatoveringer så vidt jeg vet. Det betyr ikke at de ikke har, eller at forskere med tattiser ikke finns, men når jeg er på stranda i disse dager, kan jeg ikke annet enn å trekke slutningen av at forskere har færre tatoveringer enn "alle andre"( igjen, det kan være at noen jeg ser på badeplassen har doktorgrad OG er tatovert, men jeg, forutinntatt som jeg er, er mindre tilbøyelig til å anta det, og mer tilbøyelig til å anta at a), personen har lav utdanning; eller b) personen angrer (fordi det er stygt). 

Anonymkode: 81db2...3e3

Jeg synes du har en bakstreversk og ignorant holdning. Det var nok sånn en gang i tiden at det bare var bikere og harrytasser som hadde tatoveringer. Før dem var det for det meste bare sjømenn. Tatoveringer er ikke hva det var, og i dag er det folk fra alle samfunnslag som tatoverer seg. Det har blitt veldig vanlig. I Australia, f.eks, er det nesten mer uvanlig å se et menneske uten tatovering enn med.Tatovering er kunst, og menneskekroppen er lerretet. 

Anonymkode: 3917e...0cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg synes du har en bakstreversk og ignorant holdning. Det var nok sånn en gang i tiden at det bare var bikere og harrytasser som hadde tatoveringer. Før dem var det for det meste bare sjømenn. Tatoveringer er ikke hva det var, og i dag er det folk fra alle samfunnslag som tatoverer seg. Det har blitt veldig vanlig. I Australia, f.eks, er det nesten mer uvanlig å se et menneske uten tatovering enn med.Tatovering er kunst, og menneskekroppen er lerretet. 

Anonymkode: 3917e...0cc

NEI!!

Tatovering er langt fra kunst! 

Anonymkode: 195bb...7cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri ansatt noen med tatoveringer som ikke hadde gått an å skjule

Anonymkode: 9a0c6...4cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEI!!

Tatovering er langt fra kunst! 

Anonymkode: 195bb...7cd

Det er ikke opp til deg å avgjøre hva andre synes er kunst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Snaskesnusken said:

Nei, dette er ikke fakta. Dette er ditt menneskesyn og holdninger som snakker. 

Jeg har en tatovering og har høyere utdanning. De fleste i klassen min hadde også tatoveringer. 

Jo, det er fakta, selv om det finnes endel unntak etterhvert - det er fortsatt dominerende blant folk med lav utdanning. 

Synd du oppdaget det nå, for det virker som du tar det som en personlig fornærmelse. Jeg sier ingenting om min oppfatning av mennerskers verdi, og som skrevet lenger opp, møter jeg folk med respekt og vennlighet uansett samfunnsmessig tilhørighet. Men det er set ikke alle som gjør og tatoveringer bærer med seh endel konnotasjoner som det kan været greit å vite om. Det er vel derfor noen velger å ta tatoveringer som kan skjules, hvorfor skulle de ellers velge det?

Anonymkode: 434ee...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Snaskesnusken said:

Her kommer virkelig holdningene dine frem: Du har en utdanning og gikk i en klasse. Altså neppe PhD.  Vet du, jeg gidder ikke å bli fornærmet en gang.

Tidene har endret seg og veldig mange tatoveringer i dag uavhengig av utdannelse og yrke. 

Dette er en annen bruker, enn meg som påpekte at tatovering er en klasse-markør.

Anonymkode: 434ee...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes du har en bakstreversk og ignorant holdning. Det var nok sånn en gang i tiden at det bare var bikere og harrytasser som hadde tatoveringer. Før dem var det for det meste bare sjømenn. Tatoveringer er ikke hva det var, og i dag er det folk fra alle samfunnslag som tatoverer seg. Det har blitt veldig vanlig. I Australia, f.eks, er det nesten mer uvanlig å se et menneske uten tatovering enn med.Tatovering er kunst, og menneskekroppen er lerretet. 

Anonymkode: 3917e...0cc

Det har blitt vanligere, men det er fortsatt stor forskjell på utbredelse - majoriteten har blant lavere utdannede og belastede miljøer, minoriteten har tattis blant høyere utdannede og folk fra «møblerte hjem». 

Det har vel litt med behovet for å være rebell å gjøre. Men jeg er forøvrig enig i at det kan være kunst. Kommer an på motiv, symbolikk og utføring. Forskjell på et ferdig laget tribal bånd eller hodeskalle feks og en egenkomponert sak. 

Anonymkode: 434ee...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er fakta, selv om det finnes endel unntak etterhvert - det er fortsatt dominerende blant folk med lav utdanning. 

Synd du oppdaget det nå, for det virker som du tar det som en personlig fornærmelse. Jeg sier ingenting om min oppfatning av mennerskers verdi, og som skrevet lenger opp, møter jeg folk med respekt og vennlighet uansett samfunnsmessig tilhørighet. Men det er set ikke alle som gjør og tatoveringer bærer med seh endel konnotasjoner som det kan været greit å vite om. Det er vel derfor noen velger å ta tatoveringer som kan skjules, hvorfor skulle de ellers velge det?

Anonymkode: 434ee...238

Nei, det er ikke fakta selv om ønsker at det skal være fakta. 

Jeg liker ikke disse nedlatende holdningene som bla du viser her. Er du ikke vant med å få tilbakemeldinger? 

Endret av Snaskesnusken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en annen bruker, enn meg som påpekte at tatovering er en klasse-markør.

Anonymkode: 434ee...238

Vedkommende var nedlatende og fikk svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...