Gå til innhold

Liker du uanmeldt besøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg introvert hater det, min lille vennekrets sier ifra.

min mann ekstrovert og hand enorme vennekrets elsker det.

etter 10 år som samboere vet jeg at det ukentlig plutselig kan stå folk i stua, hater det med vet st for disse menneskene ( menn) så er det det mest naturlige i verden 😂

Anonymkode: 677ab...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NoDiablo

Nei, jeg liker faktisk ikke det. Jeg liker det mindre nå enn før den digitale alderen overtok, for nå kan man i det minste sende en sms eller message i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker det ikke. Har alltid planlagt uken, holder på med noe og sitter sjeldent og tvinner tommeltotter. Må da være mulig å avtale først. 

Anonymkode: ed222...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad for besøk uansett om det er avtalt eller ikke. Her er det hjerterom og husrom. Egentlig er jeg mest glad i uplanlagte besøk 🙂. Det er mest avslappende, og null stress på forhånd. Det ideelle for meg er en sms 5 minutt før 🙂

Anonymkode: 786dc...9c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ingenting, med mindre jeg er opptatt. Bare hyggelig ellers ❤

Anonymkode: fd98c...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker det som regel ikke, men det kommer an på hvem det er. Innimellom kan det være koselig, men ofte er jeg opptatt med noe og liker ikke å bli avbrutt. Så helst en melding i forkant.

Anonymkode: 6d9a7...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke fordra uanmeldt besøk. Gjør dog et unntak for de aller nærmeste, men selv de pleier å si i fra. Folk flest har jo mobil nå for tiden.

Grunnen til at jeg føler det sånn, er nok fordi jeg er oppdratt i et hjem hvor man alltid tilbød noe når noen kom på besøk. Besøkende satte seg gjerne ned og fikk kaffe og et lite kakestykke. Det sitter virkelig som støpt i meg ennå, og jeg liker derfor å være litt forberedt. Ha noe klart.

Pleier heller aldri å dukke opp helt uanmeldt hos andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er faktisk veldig sant. I min barndom, jeg er litt over 50, kom folk uten å melde sin ankomst. Mange hadde ikke tlf heller og brev gikk for tregt. Men da tok man med ei kake eller ei pakke kaffe og fikk alltid en god prat. Her jeg bor finns det noen slike damer enda, som har med kake og stikker innom. Og jeg setter pris på det, uansett hvordan det ser ut hjemme. Jeg skyver unna det verste, vasker bordet og legger på ren duk, koker kaffe og er klar for besøket. 

Anonymkode: 440d7...a43

Det er ikke bare i gamle dager. Noen steder litt "utafor folkeskikken" er dette fremdeles vanlig. 

Min mor er fra en liten øy i Nord-Norge. Huset der hun vokste opp, bruker vi og andre familiemedlemmer som feriebolig. Inntil i fjor sommer hadde vi ikke vært der på noen år, så jeg hadde nesten glemt (fortrengt?) skikkene og kulturen som gjelder der. 

Lang historie kort: Soverommene er i øverste etasje, kjøkken og stue nede. Jeg kom tuslende ned for å sette på kaffen. Jeg fungerer ikke og kan ikke snakke før jeg har fått i meg kaffe. Så kaffen er første prioritet. Jeg var trøtt og i ørska, og var ikke  kledd i så veldig mye. Kort t-skjorte og liten truse. Åpnet døra til kjøkkenet, og der satt 3 naboer benket rundt kjøkkenbordet og hilste hjertelig. 

Og joda, kaffen var klar. 

(og ja, døra var låst da vi gikk til sengs kvelden før. Men hele øya har visstnok en kopi av nøkkelen...) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Nei, jeg må ærlig innrømme at jeg ikke gjør det. Skulle gjerne vært sånn som hadde åpen dør for folk, men jeg er både sjenert og introvert. Sliter fortsatt litt med sosial angst. 

Jeg orker derfor ikke alltid å ha besøk, men jeg er kanskje litt ekstrem på det. Vil gjerne ha beskjed noen timer på forhånd og ikke folk som plutselig slenger innom. 

Det kommer litt an på hvem det er, men ikke alltid jeg har kapasitet eller overskudd. Jeg ser på det å være hjemme som et av de få stedene der jeg bestemmer om jeg vil være sosial eller ikke og et sted der jeg kan lade batteriene. 

Jeg liker jo å ha besøk, men flere ganger i uken? Nei, ikke alltid og egentlig svært sjeldent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2018 den 9.57):

Det gjør ikke jeg!

Har en ganske travel hverdag, så det passer sjelden at folk plutselig står på døra. Med tre unger som driver med fritidsaktiviteter, er ingen hverdager ledige og det er som oftest noe i helgene også. Liker å disponere min egen tid som ikke er låst i jobb og aktiviteter for ungene. Liker også at huset er sånn noenlunde presentabelt når vi skal ha gjester og det er det nødvendigvis ikke alltid midt i uka. Og så liker jeg på et vis å være psykisk forberedt på å være vertinne. Besøk er derimot veldig hyggelig når jeg er forberedt. Det må absolutt ikke være full oppdekking og invitasjoner i papirform, kaffebesøk er helt topp. Men altså hvis vi avtaler det først. 

Lurer litt på hvorfor folk tror det er ok å dukke opp uanmeldt hos andre også.. Det er jo relativt stor sjanse for at det passer dårlig når man har jobb og barn. Koster veldig lite å sende en sms i forkant og høre i det minste. 

 

Anonymkode: a59b7...380

Åpner ikke døren når det ringer på om det ikke skal komme noen 😂

Det er for mange selgere og jehovas vitner som går rundt til at jeg gidder å bli ståenes i døren med dem, bedre da å bare ikke åpne. Er det noen så vil meg noe får de sende en melding.

Anonymkode: 80449...9bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg liker ikke det noe særlig. Synes det er slitsomt når folk bare kommer uforberedt. Er folkeskikk å sende melding først i disse dager mener jeg. Men jeg har noen ganger vært litt sånn selv også. En ting som jeg ikke liker er at folk først er gjestfrie og synes det er hyggelig at man kommer for så å irritere seg mer og mer istedet for å si ifra med en gang.

Anonymkode: 615df...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke uanmeldt besøk jeg heller, er godt å høre vi er flere😄 Det kunne vært hyggelig hvis det tilfeldigvis passer sånn at både jeg og leiligheten så presentabel ut, og jeg hadde overskudd og tid til det. Men som regel er det ikke på sånne tider det evt ringer på døra.. nei, det skjer helst hvis jeg sitter der med fett hår og shabby koseklær (jeg ser alltid presentabel ut når jeg skal ut av døra eller får planlagt besøk, altså😅), eller når leiligheten ser skikkelig rotete ut og alt mulig ligger strødd utover, eller når jeg endelig har funnet roa i godstolen med en film, eller som en gang i sommer, når det ringte på når jeg hadde lagt meg rett ut på verandaen i sola i bare trusa, og svetten rant.. DA åpna jeg ihvertfall ikke. Men blir så stressa når det ringer på, på tider der jeg ikke orker å åpne. Heldigvis har de fleste av mine venner og familie skjønt at de skal si fra først😄

Anonymkode: 5af5b...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit samboeren får det, for da kan jeg fortsette med det jeg holder på med. Enten det er jobb, matlaging eller bare TV-titting. Verken jeg eller mine venninner liker uanmeldte besøk, så vi går ikke på sådanne.

Da jeg var barn fikk min mor slike besøk, og hun likte det ikke. Mange ganger ble middagen forsinket, og planer jeg og mamma hadde sammen ble utsatt. Hadde de ringt først, hadde hun sagt det ikke passet med besøk, og avtalt å treffes senere. Det er vanskeligere å avvise noen som står der ved døra. Og  mamma var redd for å såre folk. Slik jeg også er.

Anonymkode: 37480...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

On 6/25/2018 at 10:15 AM, dillyduzit said:

Som regel sitter jeg bare i soffaen, stille som en mus til de går vekk. (For å svare på spørsmålet; nei, så absolutt ikke)

Haha, husker en gang jeg gjorde dette. Etter en stund er det noen som sier "vi hører at du er der, altså....😌". Hørte meg sikkert rett før de banket på.

Anonymkode: b20bd...4ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...