Gå til innhold

Liker du uanmeldt besøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stusser over at alle hater uanmeldte besøk, er det ingen som liker at gode venner stikker innom, må alt avtales og tidfestes i forkant? Eller er det en annen skål?

Anonymkode: 4feb1...507

Kanskje folk ikke lenger har gode venner? 

Men med mobiltelefon er det jo sjeldent det skjer at noen kjente kommer uanmeldt. Det kommer som oftest en melding litt i forkant. Praktisk for begge parter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg hater det jeg også. Det koster så lite å si fra på forhånd. Det gjør sjansen større for at jeg har mulighet, og det gjør meg mer komfortabel. Jeg skal alltids klare å hive meg rundt om jeg må, men jeg synes det er en uting og temmelig frekt å bare dukke opp fremfor å ta seg bryet med å si fra. Jeg forstår at det ikke er ment frekt, at det heller skal være ekstra hyggelig, men de som først kjenner meg godt nok til å tenke at de bare stikker bortom uten bruke fire sekunder på å si fra bør samtidig også kjenne meg godt nok til å vite at jeg ikke er typen som vil sette pris på det. Jeg er faktisk ingen sær einstøing, jeg er rimelig sosial og har sosiale ting på programmet de aller fleste dager, men jeg foretrekker at jeg får være det på egne premsiser og når jeg er innstilt på det og forberedt på det. 

At jeg ser på det som frekt betyr selvfølgelig ikke at det alltid må være frekt: Mellom folk som vet med sikkerhet at de begge liker uanmeldte besøk er det nå bare hyggelig. Men jeg synes det er frekt å bare gå ut fra at alle setter pris på det en selv liker, når det er rimelig godt kjent at dette er lite populært hos mange, og det er det man i praksis gjør. Jeg vil anta man ikke går hjem til en man en gang satt ved siden av på kino og har søkt opp på Gule Sider på overraskelsesbesøk, man gjør det til folk man kjenner rimelig godt, og da bør man også ha klart å danne seg et inntrykk av om de er av typen som setter pris på slikt eller ei. Er de ikke det lar man, som et ok hensynsfullt menneske, være. Og her jeg bor ville det vært ganske pussig å bare dukke helt plutselig opp (foruten en nabo som trengte å låne noe e.l.), noe jeg personlig synes er kjempefint.

Anonymkode: 60b1d...124

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stusser over at alle hater uanmeldte besøk, er det ingen som liker at gode venner stikker innom, må alt avtales og tidfestes i forkant? Eller er det en annen skål?

Anonymkode: 4feb1...507

Kan man ikke f.eks sette pris på alenetid, hvis man er gode venner? Er ikke mindre glad i dem fordet. Bare liker å være forberedt. 

Anonymkode: b6e21...113

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stan skrev:

Kanskje folk ikke lenger har gode venner? 

Men med mobiltelefon er det jo sjeldent det skjer at noen kjente kommer uanmeldt. Det kommer som oftest en melding litt i forkant. Praktisk for begge parter. 

Om folk må si fra i forkant er det jo også vanskeligere å avvise besøket, man sitter i saksa. Om folk bare ringer på er det helt legitimt å si at det dessverre ikke passer akkurat nå.

Anonymkode: 4feb1...507

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker uanmeldt besøk jeg, men alle andre har tydeligvis angst for det, så får det jo aldri lenger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, asterix skrev:

Elsker uanmeldt besøk jeg, men alle andre har tydeligvis angst for det, så får det jo aldri lenger.

Samme her.

Skulle ønske flere hadde kommet innom bare for å skravle litt sånn helt ut av det blå fordi de hadde lyst til å besøke meg, framfor å "søke om audiens" i forveien. 

De jeg kjenner til syns det er litt frekt å invitere seg selv, tror jeg, og jeg syns det blir masete av meg om jeg hele tiden skal spørre om de har lyst til å ta seg en tur. Og sånn blir det ikke mye besøk av. 

Skulle vært venner, asterix, så hadde det blitt uanmeldte besøk på oss begge to. :) 
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om folk må si fra i forkant er det jo også vanskeligere å avvise besøket, man sitter i saksa. Om folk bare ringer på er det helt legitimt å si at det dessverre ikke passer akkurat nå.

Anonymkode: 4feb1...507

Å jeg klarer fint å avvise besøk om det er det som gjelder. Et travelt liv og kreative unnskyldninger ordner det meste 😂

Men det er sjelden jeg ikke vil ha besøk, det er jo helst at det ikke passer akkurat der og da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om folk må si fra i forkant er det jo også vanskeligere å avvise besøket, man sitter i saksa. Om folk bare ringer på er det helt legitimt å si at det dessverre ikke passer akkurat nå.

Anonymkode: 4feb1...507

Ikke alle har travle liv. Jeg har ikke barn og har ingen travel hverdag (ikke i jobb for tiden), og har egentlig ikke noen god unnskyldning for at det ikke passer. Men jeg har et stort behov for alenetid og en god hvil på sofaen når det måtte passe meg. Derfor liker jeg ikke uanmeldt besøk. Mange mener jeg ikke har noen grunn til å si at det ikke passer, for jeg har jo "allverdens tid". Da føler jeg det blir vanskelig å avvise folk som kommer på døra. Men nå skal jeg bruke "sto i dusjen"-unnskyldningen og late som jeg ikke hører klokka. 

Anonymkode: 11bd2...5ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir snart slik at vi må sende sms før vi snakker med bekjente på gata..... Tenk om det ikke passer.... Trist utvikling. 

Anonymkode: 961d5...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir snart slik at vi må sende sms før vi snakker med bekjente på gata..... Tenk om det ikke passer.... Trist utvikling. 

Anonymkode: 961d5...f4c

Nei,nå drar du ting ut av sammenheng.

Anonymkode: cc1af...a41

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk var ikke glad i uanmeldt besøk før i tiden heller. Da ringte man, eller sendte brev og ventet på svar før man dro. De eneste som kom uanmeldt var nabokjerringer, barn, politi, prest, postmann og selgere.

Vi hadde sosiale koder den gang også. 

Og i daghar vi all verdens teknologi der vi kan avklare om et besøk er ok på under noen minutter. Folk generelt har og en mye travlere hverdag med henting, bringing og større avstander til og fra jobb/shopping. 

Tror dere virkelig at impulsive og uanmeldte besøk var så likt før? Det er vel bare barna og knapt  dem som likte slike avbrekk i hverdagen. Og menn som ikke gadd å jobbe med ekteskapet sitt.

Anonymkode: 51d84...844

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei!!! Jeg har angst også, så blir sinnsykt skvetten og skjelven av ringeklokka. Hvorfor driver folk å ringer på dagtid? Jeg synes det vrimler av dørselgere osv. 

Anonymkode: 874f9...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hater uanmeldte besøk. Det er så enkelt å gi beskjed i dagens samfunn, en SMS, en snap, en facebookmelding, ett eller annet. Blir faktisk sur når noen plutselig bare står på døra. 

Anonymkode: 132f0...972

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er leit at det blir oppfattet som frekt og ufint å stikke innom venner eller familie. Jeg er glad for at jeg kjenner folk som husker på meg og som vil tilbringe litt tid med meg. Nei, det passer ikke alltid. Men det sier jeg fra om, helt uproblematisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De aller fleste jeg kjenner som kommer innom, hører enten i forveien om jeg har tid, eller jeg har invitert dem selv. Ringer det uanmeldt på døra, er det da ganske sikkert noen som skal selge noe. Strøm, alarm, idrettslag, skoler etc. Jeg har så vanskelig for å si nei til folk, så åpner jeg, sitter jeg fort igjen med nytt dyrt internettabonnement eller en pall med dasspapir. Lister meg ut i gangen og tar en titt i kikkehullet, og nesten uten unntak er det noen med en eller annen form for registreringspapirer i hånda. Så lister jeg meg tilbake til sofa'n igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Synes det er leit at det blir oppfattet som frekt og ufint å stikke innom venner eller familie. Jeg er glad for at jeg kjenner folk som husker på meg og som vil tilbringe litt tid med meg. Nei, det passer ikke alltid. Men det sier jeg fra om, helt uproblematisk. 

Nettopp fordi det ikke alltid passer, så er det jo mye bedre å sende en melding i forkant, så slipper de som vil komme bomtur, og du slipper å måtte sende dem ut igjen. De husker jo like mye på deg og vil tilbringe tid med deg selv om de spør først. Ellers ville de ikke spurt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg blir stresset av at folk bare kommer på døra. Synes folk i det minste kan sende en sms minst en halvtime før de kommer...

Anonymkode: 0c7c2...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er mildt sagt ubehagelig. Jeg bor alene, og det hender derfor jeg lar oppvasken stå, går rundt i undertøyet, ligger i senga og ser netflix midt på dagen etc. (student), så om noen ringer på åpner jeg ikke. Bor i blokkleilighet i byen, ingen familie i nærheten, kjenner ingen av naboene.

Hadde vært noe annet om jeg hadde hatt familie og barn, bodd på bygda der alle kjenner alle etc.

Anonymkode: 4c3ee...aee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...