Gå til innhold

Liker du uanmeldt besøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det gjør ikke jeg!

Har en ganske travel hverdag, så det passer sjelden at folk plutselig står på døra. Med tre unger som driver med fritidsaktiviteter, er ingen hverdager ledige og det er som oftest noe i helgene også. Liker å disponere min egen tid som ikke er låst i jobb og aktiviteter for ungene. Liker også at huset er sånn noenlunde presentabelt når vi skal ha gjester og det er det nødvendigvis ikke alltid midt i uka. Og så liker jeg på et vis å være psykisk forberedt på å være vertinne. Besøk er derimot veldig hyggelig når jeg er forberedt. Det må absolutt ikke være full oppdekking og invitasjoner i papirform, kaffebesøk er helt topp. Men altså hvis vi avtaler det først. 

Lurer litt på hvorfor folk tror det er ok å dukke opp uanmeldt hos andre også.. Det er jo relativt stor sjanse for at det passer dårlig når man har jobb og barn. Koster veldig lite å sende en sms i forkant og høre i det minste. 

 

Anonymkode: a59b7...380

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke uanmeldt besøk, synes det er en uting. Jeg har ikke barn, og bor alene. Har forsåvidt tid på ettermiddagen/kvelden, men jeg trives i eget selskap, ser på serier, tar meg en løpetur, vasker leiligheten ol. Så det passer ikke at det plutselig dukker opp noen. Åpner ikke døra når det ringer på uten at det er avtalt. 

Anonymkode: c805d...080

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er virkelig noe av det verste jeg vet. Send en melding i det minste så jeg vet at du tenker å svippe innom.. Jeg liker å kunne forberede meg litt mentalt på ting. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker uanmeldt besøk. Har også en travel hverdag, med 3 barn, krevende jobb og mann som er borte store deler av året. Passer det ikke, må de jo bare komme igjen  en annen dag.

Heldigvis kjenner jeg mest folk som er som meg på dette området. Ting behøver ikke å være så perfekt hele tiden, godt å ha folk rundt seg både i gode og dårlige tider.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør ikke jeg!

Har en ganske travel hverdag, så det passer sjelden at folk plutselig står på døra. Med tre unger som driver med fritidsaktiviteter, er ingen hverdager ledige og det er som oftest noe i helgene også. Liker å disponere min egen tid som ikke er låst i jobb og aktiviteter for ungene. Liker også at huset er sånn noenlunde presentabelt når vi skal ha gjester og det er det nødvendigvis ikke alltid midt i uka. Og så liker jeg på et vis å være psykisk forberedt på å være vertinne. Besøk er derimot veldig hyggelig når jeg er forberedt. Det må absolutt ikke være full oppdekking og invitasjoner i papirform, kaffebesøk er helt topp. Men altså hvis vi avtaler det først. 

Lurer litt på hvorfor folk tror det er ok å dukke opp uanmeldt hos andre også.. Det er jo relativt stor sjanse for at det passer dårlig når man har jobb og barn. Koster veldig lite å sende en sms i forkant og høre i det minste. 

 

Anonymkode: a59b7...380

Det kommer helt an på hvem det er. De jeg liker å få uanmeldte besøk av synes også det er helt greit om jeg sier det ikke passer. Men ofte er det jo tid til en prat og evt. en kaffekopp.Venninner er gjerne i denne kategorien.

 

Har noen fjerne slektninger som har det med å dukke opp uanmeldt som jeg definitivt ikke liker å få besøk av. De bor et stykke unna så det er vanskelig å avvise dem. De kommer bestandig når det passer minst og har evig mye tid - de har hverken hatt barn eller krevende jobber og vet ikke hva tidsklemme er. Har de først kommet innenfor blir de gjerne et par timer og kvelden er spolert for min del.

Anonymkode: 4feb1...507

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei! Hater det. Blir nesten engstelig hvis det plutselig ringer på døra.  Liker ikke uanmeldte besøk fordi huset ikke alltid et presentabelt, jeg har sjelden noe å servere og at jeg som regel har noe jeg holder på med hjemme. Men jeg er veldig glad i å ha gjester når jeg inviterer.  

Endret av tirben
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står plutselig i dusjen dersom det ringer på. Mao, hørte aldri at det ringte på.

 

Som regel sitter jeg bare i soffaen, stille som en mus til de går vekk. (For å svare på spørsmålet; nei, så absolutt ikke)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vil ikke ha uanmeldte besøk. Og siden alle jeg omgås vet dette så er det ikke noe problem :)   

Anonymkode: 57af2...0c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei HATER det😭 blir uvel av hele greia. Bor på gård også, og her er folk innom i tide og utide. Heldigvis har mannen forstått at hvis noen kommer uanmeldt så tar han de imot i kaffistua i fjoset. Det er helst andre bønder som kommer innom for å snakke.

De slipper ikke inn her i hvertfall.

svigermor som bor like i nærheten har alltid sluppet inn alt og alle og må bestandig dandere for uanmeldt kaffebesøk. Jeg planla tidlig at om jeg skulle bli kone på gården her så blir det andre boller! Ikke noe fastsatt kjønnsrollestyr.

Mannen er bare best. Han tar besøket inn i kaffistua og ordner alt selv. Svigermor kommer ofte innom meg da, men akkurat hennes uanmeldte besøk gjør meg ingenting, hun vet jo hvordan det er og hun blir bare litt og tar en kaffe, har ofte med vafler osv:)

Anonymkode: d42c7...884

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater det. Har fire barn,de tre eldste har en del fritidsaktiviteter som tar mye tid,helger er fulle med cup osv. 

Liker også som ts at huset er i ok stand når noen kommer på besøk. 

Jeg har en kollega som godt kan finne på å stå på døra og trampe inn. Brøler bare hallo og setter skoene i gangen. Har med barna sine også. Jeg blir sprø,hun spør aldri på forhånd om det er greit. Tre ganger har vi måtte be dem dra fordi vi har vært på vei ut.

Skjønner ikke at folk ikke spør først om det passer! At ungenes venner ringer på er selvfølgelig noe helt annet,det samme med familie og nære venner. Ikke bekjente som forventer jeg slipper det jeg har i hendene for dem. 

Anonymkode: cc1af...a41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hater det. Eller, det går greit hvis det er "utvalgte" familie og noen venninner, for de vet jeg aldri planlegger en lang visitt om de ikke gir beskjed i forkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater det, og i dagens tider er det ikke vanskelig å sende en sms eller ringe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser over at alle hater uanmeldte besøk, er det ingen som liker at gode venner stikker innom, må alt avtales og tidfestes i forkant? Eller er det en annen skål?

Anonymkode: 4feb1...507

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det er en uting! Jeg bor alene, men liker å være forberedt på å få besøk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på gård (nedlagt) med hele svigerfamilien rundt. De har alltid gått inn og ut, og med fullt av unge inn og ut i tillegg, bryr jeg meg svært lite om det. Det er kun når jeg er alene på dagtid, når mann og barn er på skole, jeg ilke liker uanmeldte besøk. Da låser jeg ofte døra, slik at de i det minste må ringe på. 

Men heldigvis er dette slekt som går inn og ut hver dag. Eller naboer. De kommer gjerne for å si noen ord også går de igjen. De forventer ikke kaffe og kaker. Synes også det er mange som stresser mye med dette. Hvorfor tror dere uanmeldte besøk MÅ serveres noe? Jeg tenker ikke på det litt en gang.... Og rotete hus? Renger med de fleste ikke lever om griser.

De eneste som går noe, er planlagte besøk, klubb osv. 

Anonymkode: 961d5...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stusser over at alle hater uanmeldte besøk, er det ingen som liker at gode venner stikker innom, må alt avtales og tidfestes i forkant? Eller er det en annen skål?

Anonymkode: 4feb1...507

Enig med deg! 

Anonymkode: 961d5...f4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stusser over at alle hater uanmeldte besøk, er det ingen som liker at gode venner stikker innom, må alt avtales og tidfestes i forkant? Eller er det en annen skål?

Anonymkode: 4feb1...507

Med dagens teknologi er det litt frekt å bare dukke opp. Det går an å være fleksibel og samtidig ta litt hensyn. For eksempel

-jeg tenkte kanskje å stikke innom i dag, passer det?

- så koselig, vi er opptatt med X men kom gjerne etter kl 2

Det er vinn vinn, bare fordi man ikke liker uanmeldt besøk betyr ikke at man krever to ukers varsel og «besøket er velkomment fra 14:12 til 15:03.»

Anonymkode: 5b5d5...314

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...