Gå til innhold

Cecilie ble skutt tre ganger på Utøya – fratas NAV-penger og må leve på sosialhjelp


rosevann

Anbefalte innlegg

Når NAV Fredrikstad greier å gjøre å sette en alvorlig skadd overlevende fra Utøya i en slik situasjon, vil jeg tro de har enda flere saker som er full av feil på andre borgere også. 

Jeg vil anta at de har dårlig ledelse ved NAV Fredrikstad om slik saksbehandling og holdning til mennesker får gro både i kommune og stat. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår det sånn ut fra artikkelen at det finnes unntak fra regelen om forlengelse men at de valgte å ikke bruke det i denne situasjonen. Hun er ikke for syk til å arbeide og er heller ikke under utredning (behandling)

Arbeidsministeren forsikret henne om alt hun kan få tiltakspenger, men det er jo et kortvarig tiltak! 

Når jeg leser slike saker, så håper jeg jo alltid alt det skyldes vanskelige klienter som ikke har villet samarbeide.  Men etter å ha stått i en slik situasjon selv  hvor nav ignorerte medisinske papirer og ikke ga meg forlengelse , så tror jeg dessverre alt det er Nav i et nøtteskall. Jeg synes ikke alt Utøya-ofre skal behandles mildere, men det kan være greit å bruke dem som et eksempel på hvordan reglene slår ut. 

Jeg koblet inn advokat til slutt, prosessen tok et halvannet år, men vant saken og har fått tilbakebetalt og forlenget AAP. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, roffe1 skrev:

Hun burde fått uføretrygd for lenge siden. Mangler en arm og lider av alvorlig pstd? Hvilken arbeidsgiver vil ansette slike «mangler»? Her er NAV skikkelig på bærtur og har ikke peiling på dagens tøffe krav i arbeidslivet. 

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg må si jeg er drittlei Utøyaoffre som klager... De er faktisk ikke eneste som har opplevd noe traumatisk i livet.

Herregud. Jeg vet ikke om noen som ble skutt på som 16-åring og måtte amputere armen eller har opplevd "tilsvarende". Absolutt ingen. Men jeg kjenner noen som lever på arbeidsavklaringspenger og uføretrygd hele livet, som absolutt ikke har vært i nærheten av dette. Og jeg kjenner mange som klager. På uføretrygda. På nav. På jobben. På regjeringa. På AP. På innvandringen. De er jeg absolutt mer lei av enn Utøya-ungdommene. Og jeg ville ikke ha ansatt henne, dessverre. Det har vi ikke budsjetter til.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Lou Salome skrev:

Herregud. Jeg vet ikke om noen som ble skutt på som 16-åring og måtte amputere armen eller har opplevd "tilsvarende". Absolutt ingen. Men jeg kjenner noen som lever på arbeidsavklaringspenger og uføretrygd hele livet, som absolutt ikke har vært i nærheten av dette. Og jeg kjenner mange som klager. På uføretrygda. På nav. På jobben. På regjeringa. På AP. På innvandringen. De er jeg absolutt mer lei av enn Utøya-ungdommene. Og jeg ville ikke ha ansatt henne, dessverre. Det har vi ikke budsjetter til.

Ok

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Prinsesse788 said:

Viste seg at NAV hadde overprøvd diagnosen om PTSD fra hennes psykolog. 

Det er dessverre sånn at om man får diagnosen PTSD avhenger av hvem man har som psykolog.  

Endret av Snillingen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Snillingen skrev:

Det er dessverre sånn at om man får diagnosen PTSD avhenger av hvem man har som psykolog.  

I dette tilfellet har hun fått diagnosen men Nav har ikke godkjent den. Jeg vet ikke om det har betydning _hvem_ behandleren er og hvor hn jobber for om den blir godkjent. 

Dette er det rådgivende lege ved Nav som bestemmer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 25.6.2018 den 16.31, Pipaluk skrev:

I dette tilfellet har hun fått diagnosen men Nav har ikke godkjent den. Jeg vet ikke om det har betydning _hvem_ behandleren er og hvor hn jobber for om den blir godkjent. 

Dette er det rådgivende lege ved Nav som bestemmer

Synes jo det er noe spesielt om NAV skal stille spørsmålstegn ved diagnosen. I tilfelle de var tilstede alle døgnets tider og så hvordan hun hadde det? Det er nok en del de ikke vet om henne. Sånn vil det alltid være. Hun kan forklare så mye hun vil, men før de ser reaksjonsmønstret, samhandlingen med andre osv kan de faktisk ikke vite dette. Når man ikke er rundt en person 24 timer i døgnet kan man ikke få mer enn et innblikk. Man får aldri helt innsyn i andres liv.

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Synes jo det er noe spesielt om NAV skal stille spørsmålstegn ved diagnosen. I tilfelle de var tilstede alle døgnets tider og så hvordan hun hadde det? Det er nok en del de ikke vet om henne. Sånn vil det alltid være. Hun kan forklare så mye hun vil, men før de ser reaksjonsmønstret, samhandlingen med andre osv kan de faktisk ikke vite dette. Jeg har en sammensatt diagnose av samme art, og det tar mange år å bli kjent med meg. Det er så mye jeg ikke engang vet om meg selv. Jeg har venninner som har kjent meg i 4 år (som jeg er med ukentlig) som fortsatt ikke vet alt om meg. Det virker som om at behandleren min i psykiatrien også stadig lærer noe nytt om meg (som jeg eller foreldrene mine forteller), og jeg har gått til han i over 1 år nå. Når man ikke er rundt en person 24 timer i døgnet kan man ikke få mer enn et innblikk. Man får aldri helt innsyn i andres liv.

Nei det er det som er så trist. De danner seg en mening ut fra det de velger å fokusere på.

Råder Cecilie til å skaffe seg en advokat. Det er for komplisert å styre med det alene. 

Hun må først komme over på tiltakspenger. Når det har gått ett år kan hun søke AAP på nytt. 

Endret av Pipaluk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
14 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg må si jeg er drittlei Utøyaoffre som klager... De er faktisk ikke eneste som har opplevd noe traumatisk i livet.

Men de har opplevd noe helt spesiellt tragisk. Noe som trumfer å bli banket opp på byen, være utsatt for bilulykker, bli mobbet, slite med sykdommer, foreldre som skiller seg, og kjæledyr som dør. Den dagen du får skuldra di skutt og revet av etter du har blitt jaktet på av en psycho fyr utkledd som politi, og samtidig ser bestevennene dine få hodene sine blåst istykker foran trynet ditt. Da har du min fulle sympati om du forteller historien din på hvordan du i etterkant blir ræv voldtatt av selve staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Missfitness skrev:

Det bør og må ikke være statens oppgave å betale for alle som engang i livet har opplevd noe fælt eller grusomt, tragisk eller hva det måtte være.

Ja, men når man har mistet en arm i tillegg til det psykiske blir det jo hakket værre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majotix

Synes det blir feil om hun får særbehandling. Det er mange der ute som nå mister AAP og sliter økonomisk. Blir også feil å si at de fra Utøya fortjener mer enn andre. Det er mange som er fysisk og psykisk syk, folk som sliter med traumer og mye mer til. Det å si at de fra utøya har førsterett på ptsd og traume, blir helt feil. 

Det står jo at hun ikke er i noe tiltak. Det er et krav for å få aap. Tiltak og utredning for å finne ut hvor hun kan jobbe, kan hun jobbe, hvor mye kan hun jobbe og sist men ikke mist, hvordan kommer hun seg dit. Som i da omskolering, behandling, tilrettelegging på jobb osv. Eller om det blir ufør og da isåfall; hvor mye ufør, 50%? 100%?. Dette er likt for alle på aap. Hadde hun hatt en fremtidsplan med tiltak, arbeidsutprøving, behandling etc så hadde hun fått aap forlenget. Hjelper ikke å si at hun har prøvd ut 2 forskjellige yrker og de funket ikke. Det finnes mange forskjellige yrker der ute. 

Når det kommer til denne nye aap ordingen, så er den en gedigen flopp. Mange som kunne ha blitt frisk med 2-4 år ekstra over "kvoten", blir nå ufør eller evig sosialen og kasteball i systemet. De som sitter på sitt 8.år på overtid på aap, det er de man burde virkelig fokusere på. Se hva som har gått galt og hva som kan gjøres. De lever jo i limbo og mange går (eller gikk før) bare hjemme og drivet dank og sa "jeg kan ikke". Det er ikke sjeldent du leser på Kg f.eks at folk ikke har møtt saksbehandleren sin enda, og de har vært under NAV (aap) i 5 år.  

Det at hun mistet armen er ikke en god nok grunn. Kjenner ei som mistet armen som tenåring, hun jobber. Etter et par år med psykolog og arbeidsutprøving så fant hun noe som passer for henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie vil ikke noen gang være istand til å å gå i ordinær jobb pga det som skjedde, så her må det nok særbehandling til pga Uttøya ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Majotix skrev:



Det at hun mistet armen er ikke en god nok grunn. Kjenner ei som mistet armen som tenåring, hun jobber. Etter et par år med psykolog og arbeidsutprøving så fant hun noe som passer for henne. 

Fikk hun den skutt av mens hun ble jaktet ned av en galning samtidig som hun måtte se 85 andre ungdommer bli drept, uten mulighet til og komme seg vekk eller gjemme seg? 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majotix
14 minutter siden, Apis skrev:

Fikk hun den skutt av mens hun ble jaktet ned av en galning samtidig som hun måtte se 85 andre ungdommer bli drept, uten mulighet til og komme seg vekk eller gjemme seg? 

Skjerp deg, det er da traumatiserende å miste en arm. En dag er den der, neste dag, borte vekk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majotix
11 minutter siden, ilsep skrev:

Det er latterlig at de ikke benytter skjønn i dette tilfellet. Hun har helt klart rett på ung ufør.

Problemet er jo at hun ikke er ferdig avklart. Hun går ikke i behandling eller noe tiltak. Det står jo at om hun kommer seg ut i et tiltak, så vil hun få tiltakspenger. Det er ikke enkelt å få innvilget ufør. mange sliter i mange år før de får det. Selv om at det er innlysende for andre at de skal få det. De må ut i tiltak, prøve forskjellige yrker, prøve forskjellige behandlingsformer. 
Det står ingenting om behandling for traumene. Hadde hun aktivt gått til psykolog i dag for traumene, så hadde hun fått innvilget forlengelse. Fordi det er et tiltak med et mål om å kartlegge arbeidsevne. Dersom en psykolog mener hun kan bli frisk nok psykisk, så det jo håp for å komme seg uti arbeid. Skal hun da få ufør, bare fordi hun var på utøya? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...