Gå til innhold

Små monstre og viltre feer

hecuba

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er den nye avataren min godkjent? ;)

Vil ikke at du skal bli minnet på eksen hver gang du "ser" meg!

Jeg ser overhodet ingen likhet. ;) Avataren er mer enn godkjent! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Hecuba hun er hot

av henne får jeg aldri nok

hun er het som ild

i senga er hun vill

hun hjemsøker mine drømmer

jeg ligger og stønner

hun er et flott syn

den peneste snuppa i by'n

:ler::sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysikkboka mi(som jeg tilbringer mye tid med om dagen, fordi det er en stor prøve til mandag og jeg er ikke forberedt i det heletatt. Har 3 kapitler jeg ikke har jobbet noe med.. Fy, meg!) er en smule grotesk synes jeg. Nå leser jeg om astrofysikk(som jeg synes er kjempegøy) og om stjerner(fine varme saker). Men den morer seg med å komme med humoristiske kommentarer om at Sirius sin tvillingstjerne har tatt kvelden før lillesøster! :overrasket:

Dette er ikke morsomt, bare groteskt og trist! :grine:

I tillegg til dette, fant jeg ut av sola ikke kommer til å holde liv på denne planeten i 5 milliarder år til. Om ca 1 milliard år kommer den store gule saken(som egentlig ikke er så stor likevel) til å sluke hvertfall et par planeter i en heliumeksplosjon. Ikke nok med det, men etter noen millioner år igjen, kommer den til å sluke hele solsystemet vårt! Så det så! Slemme Sola, jeg liker Sirius bedre. :sur:

For en evne jeg har til å leve meg inn i ting(fysikkboka av alle ting!).. Se for dere meg på kino.. :ler:

Ellers fortjener kg-dama mi en :dagens-rose::blomst::smilyblomst::dagens-rose: (eller to eller tre eller fire) i dag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei:)

Du har blitt rene dommedagsprofeten du! ;)

Skumle greier å lese om egentlig .. hmm. Men en milliard år er leeeenge til da, heldigvis!

Ha en fin uke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Sirius er ikke noe bedre enn sola. alle soler på ca vår størrelse kommer til å blusse opp til å bli røde kjemper, før de blir hvite dverger også dør - ev blir svarte hull.

Har alltid vært intr i astronomi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirius er ikke noe bedre enn sola. alle soler på ca vår størrelse kommer til å blusse opp til å bli røde kjemper, før de blir hvite dverger også dør - ev blir svarte hull.

Har alltid vært intr i astronomi.  :)

De kan også bli nøytronstjerner. Og disse kan eksplodere med en kraft som tilsvarer 100 ganger den energien Sola stråler ut i hele sin levetid...

Men jeg synes likevel synd på Sirius som er helt alene! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes likevel synd på Sirius som er helt alene!  :tristbla:

ååå, så søtt! Nesten så jeg blir trist jeg også ... hihi

Men tror nok det går bra med Sirius da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den lille, men ikke så veldig lille, stjernen

Det var en gang for mange mange mange år siden, at en liten støvsky et sted langt ute i verdensrommet begynte å trekke seg sammen. Etterhvert som alle støvpartiklene la seg tettere sammen, begynte de å føle seg varme. Det var deilig etter å ha hutret siden tidenes morgen i 260 minusgrader.

Temperaturen i den lille(egentlig store skyen) fortsatte å øke. Det var visst noe som hette gravitasjon som førte til dette. Ganske snart(etter noen hundre tusen til milliarder av år) hadde støvskyen fått form som en kule, og den var blitt veldig varm. Så varm og så rund var den blitt at den nå ikke regnes som en sky mere, men en protostjerne.

Siden den lille protostjernen hadde en masse større en vår kjente sol sin, skjedde det til slutt noe rart i kjernen. Den hadde blitt så varm at noen av partiklene i gassen begynte å slå seg sammen. Hydrogen, som partiklene het, begynte å smelte sammen til helium. Protostjernen var nå blitt en ekte stjerne, og den var stolt og glødende og varm.

Så, etter noen milliarder år, var det ikke mer helium igjen å fusjonere(som det heter blant fintfolket). I begynnelsen gjorde ikke dette noe for stjeren, men så begynte den å kjenne et voldsomt press utenifra! Den ble presset innover! ”Hvordan kan dette skje?”, tenkte sen lille stakkaren. Det viste seg at når fusjonsprosessene stoppet, så hadde ikke stjernen nok krefter til å stå imot gravitasjonen.

Temperaturen i kjernen til stjeren var veldig høy nå. Faktisk 100 millioner grader! Det kjentes veldig rart ut inni ”magen” til stjernen nå. Hva i alle dager var det som skjedde? Det dannet seg karbon inni magen? Og så jern?? Jaja.. Så lenge den rare følelsen holdt på ble stjernen hvertfall ikke presset mer innover.

Men så, før den stakkars stjernen skjønte hva som skjedde, forsvant den rare følelsen og i løpet av et sekund ble stjernen stykt så hardt sammen at alt av elektroner og protoner den hadde hatt inni seg smeltet inn i hverandre. Dette føltes rart. Helt nøytralt, ganske fredelig, ingen spenning ingenting.

Men, akk, dette ”nirvanaet” varte ikke lenge. Før lille stjernegutt visste ord av det, eksploderte den. Denne eksplosjonen var kjempekraftig! Den tilsvarer 100 millioner ganger den kraften vår sol klarer å levere i hele sin levetid!

Nå var det bare en rest igjen av den lille stjernen vår. Men denne resten var faktisk ikke så veldig liten. Den har masse som er større enn 3 ganger vår egen sol, faktisk! I slike tilfeller, skjer noe merkelig. Gravitasjonen er så stor at den trekker til seg all massen til det er samlet i et lite veldig lite punkt. Rundt dette punktet danner det seg et gravitasjonsfelt som suger til seg alt som kommer i nærheten, tilogmed lys! Dette skjedde med vår lille stjerne, og nå er den ikke en liten stjerne lenger, men et sort hull.

Levde stjernen lykkelig i resten av sine dager? Det vet jeg sannelig ikke..

Endret av hecuba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det 8 timer og 5 minutter til alt braker løs.. Burde egentlig sove nå, men klarer ikke.

Jeg savner faktisk farmor. Har tenkt mye på henne nå som våren nærmer seg. Kikket på neglene mine istad(som begynner å bi lange) og tenkte på neglene til farmor som vokste så mye da hun lå på sykehuset.. Tidliggere i dag, da linærlene sang ute, tenkte jeg også på farmor. Det var så mange av dem der hvor hun bodde før(jeg pleide å være hos henne mens mamma og pappa var på jobb). Vi pleide å mate alle fuglene der. Farmor var skikkelig dyremenneske. Savner henne, jeg. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å savne. Savner selv min bestefar så jeg vet hva du snakker om. Må bare tenke på alle de fine minnene og sette pris på at man har opplevd dem.

En stor :klem: til deg i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei:)

Det var veldig interessant å lese det du skrev om "Den lille, men ikke fullt så lille stjernen". Du virker veldig kreativ og sprudlende!

Så jeg antar det gikk bra på prøva? Det er jo kjempebra da! :)

Hva slags skole går du på ? *nysgjerrig*

Ha en fortsatt fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei:)

Det var veldig interessant å lese det du skrev om "Den lille, men ikke fullt så lille stjernen". Du virker veldig kreativ og sprudlende!

Så jeg antar det gikk bra på prøva? Det er jo kjempebra da! :)

Hva slags skole går du på ? *nysgjerrig*

Ha en fortsatt fin dag :)

Nå var det annet enn astrofysikk på prøven. Var elektromagnetisme og induksjon også. Var bare en av 7 oppgaver som handlet om stjerner.. :sur:

Akkurat nå tar jeg 3KJ og 3FY, pga sykdom klarte jeg ikke videregående på 3 år, så jeg tar de to siste fagene i år.. :sjenert: Litt flaut å være så "reativ og sprudlende" men ikke klare vgs på 3 år.. :ler:

Endret av hecuba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå holder jeg på å skrive søknader til skoler. Kommer til å søke to folkehøyskoler og to universitet. Da blir det musikk eller medisin til neste år, tror jeg.

Kommer til å søke medisin og journalistikk. Får se hva jeg kommer inn på. Men hadde vært gøy med et moro-år også. :)

I morgen er det fremføring av et utplasseringsprosjekt vi hadde i kjemien. Gruer meg litt til det. Etter dette er det den siste samtalen med folka fra sf-klinikken. De skal visst ha 2 samtaler før man eventuelt tar en avgjørelse.

Det var alt nytt jeg hadde å komme med nå, men kan minne om at kjæresten og jeg har vært sammen i ett år til helgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...