Gå til innhold

''Jeg har nok til å klare meg''-uttalelsen = provoserende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du ikke objekt for penger, eller?

Anonymkode: 8d650...1ab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Som sagt skjønner jeg ikke at folk lar deg holde på slik, når det er utrolig uhøflig å bringe privatøkonomi på banen i enhver samtale. Det er rett og slett bare ikke greit.

Anonymkode: 8d650...1ab

Ja, nei fysj. La nå ikke min omgangskrets ha økonomi, privat forbruk, privatøkonomi, finans, og investeringer som interesse og samtaleemner, nei. Fysj! Så ekkelt, ja! :) Haha :)

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor bruke ordet "konfrontere" om noen som har god økonomi? Ikke rart folk svarer så sparsomt de kan når folk viser sånne holdninger. For ikke å snakke om det å spørre folk om de virkelig fortjener pengene de tjener. Jeg har faktisk aldri hørt sånn frekkhet i det virkelige liv. Men det er jo en grunn til at folk snoker i skattelistene, nysgjerrigheten vil ingen ende ta. 

Anonymkode: fade8...e00

Eh... jeg har aldri nevnt at jeg har konfrontert folk om øk.?

Jeg har derimot digresjonert meg et eksempel for når jeg hører f.eks. i intervjuer med andre i overklassen/upper class eller hva du vil kalle det.

Anonymkode: 7e072...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nei fysj. La nå ikke min omgangskrets ha økonomi, privat forbruk, privatøkonomi, finans, og investeringer som interesse og samtaleemner, nei. Fysj! Så ekkelt, ja! :) Haha :)

Eh... jeg har aldri nevnt at jeg har konfrontert folk om øk.?

Jeg har derimot digresjonert meg et eksempel for når jeg hører f.eks. i intervjuer med andre i overklassen/upper class eller hva du vil kalle det.

Anonymkode: 7e072...b7a

Det er jo tydelig at de ikke har en interesse av å prate med deg om det temaet når de svarer deg slik de gjør.

Anonymkode: 8d650...1ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo tydelig at de ikke har en interesse av å prate med deg om det temaet når de svarer deg slik de gjør.

Anonymkode: 8d650...1ab

Uff: enda en misforståelse: i VENNEKRETSEN min prater vi finans.

Jeg nevner EKSEMPLER generelt i hovedinnlegg. Takk.

Anonymkode: 7e072...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff: enda en misforståelse: i VENNEKRETSEN min prater vi finans.

Jeg nevner EKSEMPLER generelt i hovedinnlegg. Takk.

Anonymkode: 7e072...b7a

Finans er da ikke det samme som privatøkonomi.

Anonymkode: 8d650...1ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2018 den 10.50, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg vet at mange med over gjennomsnittlig høy lønn: om det så er over 1 M i året til 1 mrd. i uka (uavhengig av relativitetsgraden mtp. på geografiske lønnsforskjeller og levevilkår/priser), når de blir ''konfrontert'' om de ''fortjener'' å tjene så mye, hva de faktisk bruker pengene til, og om de føler seg genuint privilegerte og vet hvor heldige de er: så svarer de alltid svar av typen: ''Jeg har nok til å greie meg fint, foruten det tenker jeg ikke så mye på det...''.

Jeg personlig tilhører overklassen i Norge (sett relativt sett fra norsk standard) og syns en sånn uttalelse ikke er et ydmykt svar: som jeg forstår at er intensjonen. Hva er egentlig definisjonen på at noe er ''nok'' til å ''greie seg/klare seg''? Er det å ha evne til å spise ute 7 dager i uka til frokost, lunsj og middag?

Jeg kunne fint spist frokost på Aker Brygge, lunsj ved Sørenga, og middag på Tjuvholmen: men for meg er ikke det å ''såvidt greie seg''.

Er evne til å ''greie seg fint'' å få kjøpt morgenkaffen hos Baker Hansen hver dag, uten å ha bonuskort: for du trenger ingen 10-kaffe gratis, for du har råd til å betale?

Og ja: selvfølgelig er det ingenting de ''tenker så mye over'': for de vet at uansett om de handler på impuls på Rema, Meny eller Jacob's, så merkes det ikke på lommeboka: de har alltid et disponibelt beløp.

Jeg vet at det er mange rike i Norge som ikke lever luksus og faktisk ser på luksus som å leve minimalistisk. Men jeg ville aldri nevnt til en i f.eks. arbeiderklassen at jeg i overklassen ''har nok til å greie meg''? Det ville vært en direkte hån mot de mindre heldige?

Anonymkode: 7e072...b7a

Nå henger jeg meg opp i kun en setning. Unyansert av meg..men likevel.

Alle jeg kjenner, har kaffekort. På Baker Hansen, Kaffebrenneriet, Joe & the Juice osv.

Alle jeg kjenner har en årslønn på over kr 700.000,- , (700.000-1.500.000,-) 

Ja, de er 40 år og har 6 års høyere utdannelse osv., eier sin egen leilighet i Oslo vest, er single, har bil, har råd til gode ferier osv.

Men de bruker altså alle sine kaffekort. 

👏🏻🙂

Anonymkode: b42f5...412

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå henger jeg meg opp i kun en setning. Unyansert av meg..men likevel.

Alle jeg kjenner, har kaffekort. På Baker Hansen, Kaffebrenneriet, Joe & the Juice osv.

Alle jeg kjenner har en årslønn på over kr 700.000,- , (700.000-1.500.000,-) 

Ja, de er 40 år og har 6 års høyere utdannelse osv., eier sin egen leilighet i Oslo vest, er single, har bil, har råd til gode ferier osv.

Men de bruker altså alle sine kaffekort. 

👏🏻🙂

Anonymkode: b42f5...412

Men TS har sans for kvalitet på sånne ting, skjønner du. Han drikker bare kaffe hvis han har adressen til bonden hvor kaffebønnene kommer fra.

Anonymkode: c1331...5e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Finans er da ikke det samme som privatøkonomi.

Anonymkode: 8d650...1ab

Nei. Hvem har sagt noe annet?

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå henger jeg meg opp i kun en setning. Unyansert av meg..men likevel.

Alle jeg kjenner, har kaffekort. På Baker Hansen, Kaffebrenneriet, Joe & the Juice osv.

Alle jeg kjenner har en årslønn på over kr 700.000,- , (700.000-1.500.000,-) 

Ja, de er 40 år og har 6 års høyere utdannelse osv., eier sin egen leilighet i Oslo vest, er single, har bil, har råd til gode ferier osv.

Men de bruker altså alle sine kaffekort. 

👏🏻🙂

Anonymkode: b42f5...412

Jeg har også egen leilighet på Oslo vest og råd til f.eks. cruise når jeg vil.

Jeg har ikke behov (BEHOV) for kaffekort.

Anonymkode: 7e072...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hvem har sagt noe annet?

 

Anonymkode: 7e072...b7a

Altså selv om dere har interesse av å prate om finans sammen, så betyr ikke det at de har en interesse av å fortelle deg om sin privatøkonomi, noe du også hadde skjønt ved å tolke svaret du får, dersom du hadde hatt litt sosiale antenner. 

Anonymkode: 8d650...1ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2018 den 10.50, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg vet at mange med over gjennomsnittlig høy lønn: om det så er over 1 M i året til 1 mrd. i uka (uavhengig av relativitetsgraden mtp. på geografiske lønnsforskjeller og levevilkår/priser), når de blir ''konfrontert'' om de ''fortjener'' å tjene så mye, hva de faktisk bruker pengene til, og om de føler seg genuint privilegerte og vet hvor heldige de er: så svarer de alltid svar av typen: ''Jeg har nok til å greie meg fint, foruten det tenker jeg ikke så mye på det...''.

Jeg personlig tilhører overklassen i Norge (sett relativt sett fra norsk standard) og syns en sånn uttalelse ikke er et ydmykt svar: som jeg forstår at er intensjonen. Hva er egentlig definisjonen på at noe er ''nok'' til å ''greie seg/klare seg''? Er det å ha evne til å spise ute 7 dager i uka til frokost, lunsj og middag?

Jeg kunne fint spist frokost på Aker Brygge, lunsj ved Sørenga, og middag på Tjuvholmen: men for meg er ikke det å ''såvidt greie seg''.

Er evne til å ''greie seg fint'' å få kjøpt morgenkaffen hos Baker Hansen hver dag, uten å ha bonuskort: for du trenger ingen 10-kaffe gratis, for du har råd til å betale?

Og ja: selvfølgelig er det ingenting de ''tenker så mye over'': for de vet at uansett om de handler på impuls på Rema, Meny eller Jacob's, så merkes det ikke på lommeboka: de har alltid et disponibelt beløp.

Jeg vet at det er mange rike i Norge som ikke lever luksus og faktisk ser på luksus som å leve minimalistisk. Men jeg ville aldri nevnt til en i f.eks. arbeiderklassen at jeg i overklassen ''har nok til å greie meg''? Det ville vært en direkte hån mot de mindre heldige?

Anonymkode: 7e072...b7a

Der er en talemåte i det norske språk. Motsetningen er jeg sliter med å få endene til å møtes, eller vi får det skjeldent til å gå rundt. 

Tilhører du overklassen uten å ha forstått såpass? :sjokkert:

Anonymkode: f7346...b5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor orker dere å svare? Hele tråden er en tulletråd,  han har flere tulletråder her inne på KG.  TS er ikke rik, han tilhører ikke overklassen, alt han skriver er løgn, men dere hopper på som noen sauer ;) .

Anonymkode: d6ad5...d44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor orker dere å svare? Hele tråden er en tulletråd,  han har flere tulletråder her inne på KG.  TS er ikke rik, han tilhører ikke overklassen, alt han skriver er løgn, men dere hopper på som noen sauer ;) .

Anonymkode: d6ad5...d44

Nei, det gjør vi ikke. 

Anonymkode: 8d650...1ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor orker dere å svare? Hele tråden er en tulletråd,  han har flere tulletråder her inne på KG.  TS er ikke rik, han tilhører ikke overklassen, alt han skriver er løgn, men dere hopper på som noen sauer ;) .

Anonymkode: d6ad5...d44

At jeg svarte ganske generelt betyr ikke at jeg hoppet på som en sau. Det er mange som svarer her uten å gi inntrykk av at de faktisk tror på det TS skriver, og det er mulig å svare likevel.

Anonymkode: c4b96...65c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At jeg svarte ganske generelt betyr ikke at jeg hoppet på som en sau. Det er mange som svarer her uten å gi inntrykk av at de faktisk tror på det TS skriver, og det er mulig å svare likevel.

Anonymkode: c4b96...65c

Ved å svare, gir dere bare ham blod på tann. Det er tydelig at han lever livet sitt her inne siden han har opprettet flere tulletråder som han bruker mye tid på å holde "nye".

Anonymkode: d6ad5...d44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ved å svare, gir dere bare ham blod på tann. Det er tydelig at han lever livet sitt her inne siden han har opprettet flere tulletråder som han bruker mye tid på å holde "nye".

Anonymkode: d6ad5...d44

Noen liker å "diskutere" og krangle litt, og en slik tråd er jo egentlig den beste muligheten til å gjøre nettopp det uten å plage andre. Derfor svarer i alle fall jeg. 

Anonymkode: 8d650...1ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ved å svare, gir dere bare ham blod på tann. Det er tydelig at han lever livet sitt her inne siden han har opprettet flere tulletråder som han bruker mye tid på å holde "nye".

Anonymkode: d6ad5...d44

Du svarer jo i denne tråden du og, og hjelper til med å holde den i live

Anonymkode: c4b96...65c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 hours ago, AnonymBruker said:

Altså selv om dere har interesse av å prate om finans sammen, så betyr ikke det at de har en interesse av å fortelle deg om sin privatøkonomi, noe du også hadde skjønt ved å tolke svaret du får, dersom du hadde hatt litt sosiale antenner. 

Anonymkode: 8d650...1ab

Jeg har aldri fått noe slikt svar tilbake?

Du vet hva en digresjon er?

Du vet hva et eksempel er?

I min omgangskrets diskuterer vi økonomi uten å fordomme.

-

Til dere som ikke tror jeg er rik. Greit: da lar jeg dere tro det. Good! :)

Eller enda bedre! Jeg kan GI dere rett: så blir dere fornøyd! :) Bra!

Anonymkode: 7e072...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri fått noe slikt svar tilbake?

Du vet hva en digresjon er?

Du vet hva et eksempel er?

I min omgangskrets diskuterer vi økonomi uten å fordomme.

-

Til dere som ikke tror jeg er rik. Greit: da lar jeg dere tro det. Good! :)

Eller enda bedre! Jeg kan GI dere rett: så blir dere fornøyd! :) Bra!

Anonymkode: 7e072...b7a

Den eneste som fordømmer her er jo du, med den overskriften og det åpningsinnlegget.

Anonymkode: 8d650...1ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolletråd eller ei, gøy å diskutere.

Det er jo du som provoserer når du konfronterer dem med hvor mye de tjener og hvordan de bruker sine egne penger. Det er bare en fin måte å si "det er ikke din sak" på. Kanskje derfor det irriterer deg så mye, du prøver å passe inn med overklassen men kan ikke kodene og blir tatt i det hele tiden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Trolletråd eller ei, gøy å diskutere.

Det er jo du som provoserer når du konfronterer dem med hvor mye de tjener og hvordan de bruker sine egne penger. Det er bare en fin måte å si "det er ikke din sak" på. Kanskje derfor det irriterer deg så mye, du prøver å passe inn med overklassen men kan ikke kodene og blir tatt i det hele tiden. 

:Nikke:

 

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri fått noe slikt svar tilbake?

Du vet hva en digresjon er?

Du vet hva et eksempel er?

I min omgangskrets diskuterer vi økonomi uten å fordomme.

-

Til dere som ikke tror jeg er rik. Greit: da lar jeg dere tro det. Good! :)

Eller enda bedre! Jeg kan GI dere rett: så blir dere fornøyd! :) Bra!

Anonymkode: 7e072...b7a

Antall kroner på konto er ikke ensbetydende med "overklasse".

Den definisjonen krever mer enn bare penger, noe du har blitt tipset om tidligere i tråden ;)

 

Anonymkode: 34508...765

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...