Gå til innhold

''Jeg har nok til å klare meg''-uttalelsen = provoserende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, stan skrev:

Dette er ihvertfall slik det er i Norge. Det er vel et element i likhets tanken her til lands. 

Men feks i Kina er det mye større åpenhet om dette. Det er jo selvfølgelig fint å tjene mye, men heller ikke flaut å tjene mindre. 

Det høres egentlig veldig fint ut. 

Anonymkode: 8d650...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er mer provoserende med folk som fisker etter sympati ved å hinte om at de har dårlig økonomi ved å si sånne ting som "Joda... Har ikke så mye penger, men nok til å klare meg... Heldigvis... :(".

Anonymkode: c4b96...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Isambard skrev:

Det korrekte er alltid å svare ærlig.

De eneste som krav på et ærlig svar om økonomien min er skattemyndighetene. At noen (og hvorvidt det er fremmede eller venner har faktisk ikke noe med saken å gjøre) har så dårlige sosiale antenner at de spør og graver om ting de ikke har noe med, betyr ikke at jeg har noen plikt til å svare.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Så man må alltid ha saldoen tilgjengelig, samt kunne vise til hva man har brukt pengene til? Bør man ha kopier av kontoutskrifter tilgjengelig til utdeling tilfelle noen spør? 

Anonymkode: fade8...e00

Nei.

12 hours ago, AnonymBruker said:

Ordet har aldri vært viktigere enn i dag, for vår tids største utfordring er sosiale ulikheter (ved siden av innvandring og miljøutfordringer).

Anonymkode: 07c3d...734

Jepp. Helt enig! Drømmen min er å kunne få brukt litt av økonomien min til å hjelpe fattige: men da må jeg vite at pengene faktisk går til prosjektene de er satt til!

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva mener du selv er et godt svar på spørsmålet?

Anonymkode: 02bd3...720

Ærlighet. Men igjen: det er nå bare mine livssynsverdier.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men hvorfor i all verden går du rundt å stiller folk til veggs om hvor mye de tjener og om de har fortjent det? Det er da ekstremt ufint, og langt verre enn svaret om å ha "nok til å greie seg". Sistnevnte er jo bare en enkel måte å si fra at "dette har ikke du noe med, og dette har jeg ikke lyst til å snakke om. Hvis man nå først er veldig rik så ønsker man kanskje ikke å utbrodere dette noe større - både på grunn av frykt for misunnelse og av frykt for å oppfattes arrogant og skrytete.

Det er ikke normalt å spørre folk hvor mye penger de har, og det er definitivt ikke normalt å konfrontere em med om de fortjener å ha så mye penger, eller hva de bruker dem til. Hva feiler det deg? De HAR jo så de greier seg (og vel så det). De trenger absolutt ikke forsvare seg eller rettferdiggjøre det for deg. Og hva i all verden skal de svare? "Ja, jeg har jo utrolig mye penger, og det har jeg jo absolutt ikke fortjent"", "Jo, nå skal du høre her om hvordan jeg har organisert økonomien min... Vil du se regnskapet?" "Oj, jo, nå som du sier det.... Jeg skal jammen gå å gi alle pengene mine til Røde Kors med en gang." Det blir jo feil uansett. 

Jeg tipper at de aller fleste som har mye penger og er normalt oppegående og bryr seg om verden rundt seg er fullstendig klar over at de er privilegerte og heldige. 

Ja, det er himmelvid forskjell på de to utsagnene! Det første er jo gjerne en bekreftelse på at man har det ganske romslig, mens sistnevnte er noe ganske annet. 

 

Anonymkode: 112ec...4ef

Jeg sier bare: les 2 innlegg tilbake fra dette: der oppklarer jeg noe jeg trodde ikke kunne misforstås:

Og er dere seriøs? Jeg har prøvd nå for 3 gang å oppklare at i min omgangskrets er det helt LOGISK å diskutere økonomi, fordi det er vår interesse? Men vet dere hva? Helt rett: La oss bare endre tråden til at jeg går rundt og spørr randoms om pengene deres: men det er ikke MITT case, så da kan dere fortsette tråden uten meg, så starter jeg bare en ny en hvor jeg er mer tydelig på dette! Takk :)

1 hour ago, minister-mio said:

Finnes ikke noe mer lavklasse enn å diskutere penger

Nja... det spørs litt, da. Noen har en genuin interesse i å diskutere siste investeringsobjektet og avkastningen der, mens andre ikke vil diskutere penger.

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er mer provoserende med folk som fisker etter sympati ved å hinte om at de har dårlig økonomi ved å si sånne ting som "Joda... Har ikke så mye penger, men nok til å klare meg... Heldigvis... :(".

Anonymkode: c4b96...65c

Ja! Helt enig: den verste sorten!

20 minutter siden, Daria said:

De eneste som krav på et ærlig svar om økonomien min er skattemyndighetene. At noen (og hvorvidt det er fremmede eller venner har faktisk ikke noe med saken å gjøre) har så dårlige sosiale antenner at de spør og graver om ting de ikke har noe med, betyr ikke at jeg har noen plikt til å svare.

Vær så snill da!

DERE driver nå å endrer tema!

Dere driver nå å endrer på hva jeg faktisk spør om!

Leste dere det siste innlegget mitt forresten (2 innlegg tilbake)? Vær så snill: jeg ber dere: les!

Jeg går IKKE rundt til randoms og spør om økonomien deres.

Jeg har en omgangskrets som liker å DISKUTERE finans og økonomi: og personlig forbruk og arv osv. er samtaleemner da!

Anonymkode: 7e072...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går IKKE rundt til randoms og spør om økonomien deres.

Jeg har en omgangskrets som liker å DISKUTERE finans og økonomi: og personlig forbruk og arv osv. er samtaleemner da!

Men man har fortsatt ingen opplysningsplikt. Hvis noen i din omgangskrets i en diskusjon ikke ønsker å si noe mer konkret enn at hen har så hen klarer seg er det faktisk helt lovlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min husstand har vi til sammen litt over 3 mill i året i lønn. For å være ærlig tenker jeg at vi har nok til å greie oss. Sier også dette "vi har nok til å greie oss" til andre. Men jeg føler helt ærlig at jeg ikke kunne "klart" meg med mindre penger. Vi har en bolig til godt over 10 mill. Hytte med sjøen til et par mill. Drar på to ferier i året, og bruker gjerne hundre tusen på ferietur i sommerferien. Jeg vet at jeg teknisk sett kunne levd på mindre, men det hadde vært kjipt. 

Anonymkode: 099bb...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker said:

I min husstand har vi til sammen litt over 3 mill i året i lønn. For å være ærlig tenker jeg at vi har nok til å greie oss. Sier også dette "vi har nok til å greie oss" til andre. Men jeg føler helt ærlig at jeg ikke kunne "klart" meg med mindre penger. Vi har en bolig til godt over 10 mill. Hytte med sjøen til et par mill. Drar på to ferier i året, og bruker gjerne hundre tusen på ferietur i sommerferien. Jeg vet at jeg teknisk sett kunne levd på mindre, men det hadde vært kjipt. 

Anonymkode: 099bb...f7a

Hadde det virkelig vært kjipt å selge boligen og kjøpe en til BARE 5 mill og bo der i stedet? De færreste boliger til den prisen er jo kjipe.

Anonymkode: c4b96...65c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det virkelig vært kjipt å selge boligen og kjøpe en til BARE 5 mill og bo der i stedet? De færreste boliger til den prisen er jo kjipe.

Anonymkode: c4b96...65c

Nja, det hadde jo vært mulig, men jeg trives jo i huset jeg har nå. Synes det virker litt kjipt å bo i et billigere hus, og dra på ferie til Spania om sommeren. Men for all del, penger kan på ingen måte kjøpe lykke. Men jeg vil heller være ulykkelig i et fint hus, eller i Malaysia, i stedet for i et hus til 4 mill, eller på et 3 stjernes hotell i Spania. 

Anonymkode: 099bb...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og er dere seriøs? Jeg har prøvd nå for 3 gang å oppklare at i min omgangskrets er det helt LOGISK å diskutere økonomi, fordi det er vår interesse?

Nå må du bestemme deg, i en annen tråd sa du at du studerte atferd, og nå studerer du tydeligvis økonomi. Kom deg ut i solen,istedet for å opprette utallige trolletråder på et dumt forum!

Anonymkode: d6ad5...d44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det virkelig vært kjipt å selge boligen og kjøpe en til BARE 5 mill og bo der i stedet? De færreste boliger til den prisen er jo kjipe.

Anonymkode: c4b96...65c

Ts har startet flere trolletråder her inne på KG,med andre ord han lyver.

Anonymkode: d6ad5...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som jobber hardt, og gjør noe verdigfullt for samfunnet måler ikke sin "klasse" i penger. Du høres ut som en utsuger, de finnes hos alle folk uansett økonomi. 

Anonymkode: 04b1b...042

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts har startet flere trolletråder her inne på KG,med andre ord han lyver.

Anonymkode: d6ad5...d44

Det var da ikke TS som skrev det innlegget jeg siterte

Anonymkode: c4b96...65c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Jepp. Helt enig! Drømmen min er å kunne få brukt litt av økonomien min til å hjelpe fattige: men da må jeg vite at pengene faktisk går til prosjektene de er satt til!

Ærlighet. Men igjen: det er nå bare mine livssynsverdier.

Jeg sier bare: les 2 innlegg tilbake fra dette: der oppklarer jeg noe jeg trodde ikke kunne misforstås:

Og er dere seriøs? Jeg har prøvd nå for 3 gang å oppklare at i min omgangskrets er det helt LOGISK å diskutere økonomi, fordi det er vår interesse? Men vet dere hva? Helt rett: La oss bare endre tråden til at jeg går rundt og spørr randoms om pengene deres: men det er ikke MITT case, så da kan dere fortsette tråden uten meg, så starter jeg bare en ny en hvor jeg er mer tydelig på dette! Takk :)

Nja... det spørs litt, da. Noen har en genuin interesse i å diskutere siste investeringsobjektet og avkastningen der, mens andre ikke vil diskutere penger.

Ja! Helt enig: den verste sorten!

Vær så snill da!

DERE driver nå å endrer tema!

Dere driver nå å endrer på hva jeg faktisk spør om!

Leste dere det siste innlegget mitt forresten (2 innlegg tilbake)? Vær så snill: jeg ber dere: les!

Jeg går IKKE rundt til randoms og spør om økonomien deres.

Jeg har en omgangskrets som liker å DISKUTERE finans og økonomi: og personlig forbruk og arv osv. er samtaleemner da!

Anonymkode: 7e072...b7a

Og akkurat der meldte du deg ut av den overklassen du påstår å tilhøre.

Tenker du på wannabe'enes hemningsløse skryt over hvem som har skjorter som kostet mest? Eller håndsydde sko fra Deeasjer's eller Sanders?

Eller hvem som har den dyreste olivenoljen? :lur: 

Det er noe helt annet enn å diskutere finans og økonomi.

Du må gjøre mye bedre forarbeid når du skal lage slike tråder, for du vet aldri hvem du møter her inne.

Anonymkode: 34508...765

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor spør du andre mennesker om økonomien deres? Det er da utrolig frekt! 

Anonymkode: 8d650...1ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Daria said:

Men man har fortsatt ingen opplysningsplikt. Hvis noen i din omgangskrets i en diskusjon ikke ønsker å si noe mer konkret enn at hen har så hen klarer seg er det faktisk helt lovlig.

Nei, selvfølgelig. Helt enig der: jeg bare spør: hvem har sagt noe annet?

8 hours ago, AnonymBruker said:

I min husstand har vi til sammen litt over 3 mill i året i lønn. For å være ærlig tenker jeg at vi har nok til å greie oss. Sier også dette "vi har nok til å greie oss" til andre. Men jeg føler helt ærlig at jeg ikke kunne "klart" meg med mindre penger. Vi har en bolig til godt over 10 mill. Hytte med sjøen til et par mill. Drar på to ferier i året, og bruker gjerne hundre tusen på ferietur i sommerferien. Jeg vet at jeg teknisk sett kunne levd på mindre, men det hadde vært kjipt. 

Anonymkode: 099bb...f7a

Så utrolig enig!

Vi har sommerhytter, vinterhytter, og feriehus osv. man må da leve LITT hvis man faktisk har disponibelt beløp til det, ja!

6 hours ago, AnonymBruker said:

Nja, det hadde jo vært mulig, men jeg trives jo i huset jeg har nå. Synes det virker litt kjipt å bo i et billigere hus, og dra på ferie til Spania om sommeren. Men for all del, penger kan på ingen måte kjøpe lykke. Men jeg vil heller være ulykkelig i et fint hus, eller i Malaysia, i stedet for i et hus til 4 mill, eller på et 3 stjernes hotell i Spania. 

Anonymkode: 099bb...f7a

Nyere forskning viser at penger faktisk kan kjøpe lykke.

Hvis man bruker penger på opplevelser vs. materielle goder = lykkeøkning.

Hvis man bruker penger på andre vs. en selv = lykkeøkning.

Hvis man bruker penger på noe som matcher ens personlighet = lykkeøkning.

Sistnevnte er type: jeg er ganske utadvendt: da trives jeg bedre på restaurant enn på eget kjøkken: og ja: det gir faktisk verdi!

6 hours ago, AnonymBruker said:

Nå må du bestemme deg, i en annen tråd sa du at du studerte atferd, og nå studerer du tydeligvis økonomi. Kom deg ut i solen,istedet for å opprette utallige trolletråder på et dumt forum!

Anonymkode: d6ad5...d44

1. Tror du forveksler?

2. Hvem har sagt jeg STUDERER økonomi?

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ts har startet flere trolletråder her inne på KG,med andre ord han lyver.

Anonymkode: d6ad5...d44

Brukerdebatt ønskes dessverre ikke her.

5 hours ago, AnonymBruker said:

Folk som jobber hardt, og gjør noe verdigfullt for samfunnet måler ikke sin "klasse" i penger. Du høres ut som en utsuger, de finnes hos alle folk uansett økonomi. 

Anonymkode: 04b1b...042

Eh... ja, helt enig hvis det er dine verdier. Fint! :)

3 hours ago, AnonymBruker said:

Og akkurat der meldte du deg ut av den overklassen du påstår å tilhøre.

Tenker du på wannabe'enes hemningsløse skryt over hvem som har skjorter som kostet mest? Eller håndsydde sko fra Deeasjer's eller Sanders?

Eller hvem som har den dyreste olivenoljen? :lur: 

Det er noe helt annet enn å diskutere finans og økonomi.

Du må gjøre mye bedre forarbeid når du skal lage slike tråder, for du vet aldri hvem du møter her inne.

Anonymkode: 34508...765

Jepp: helt enig: der meldte jeg meg ut av ingenting ut av overklassen pga. at jeg nettopp har en interesse i å diskutere økonomi. Da sier vi oss good på den. Bra! :)

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor spør du andre mennesker om økonomien deres? Det er da utrolig frekt! 

Anonymkode: 8d650...1ab

Ja... der har vi enda en som ikke evner å lese mine forklaringer på nettopp den uttalelsen flere har kommet med og jeg har prøvd å forklare: men OKAY! :)

Anonymkode: 7e072...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Ja... der har vi enda en som ikke evner å lese mine forklaringer på nettopp den uttalelsen flere har kommet med og jeg har prøvd å forklare: men OKAY! :)

Anonymkode: 7e072...b7a

Dette må du virkelig slutte med altså! Som sagt er det utrolig frekt, og ikke noe man diskuterer annet enn med sin ektefelle. At det går an! 

Anonymkode: 8d650...1ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du svarer som en annen kverulant her inne Ts. Så jeg klarer ikke å ta deg seriøst. Misstenker at det er en og samme person som bare sitter å kjeder seg.

Anonymkode: 05b01...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette må du virkelig slutte med altså! Som sagt er det utrolig frekt, og ikke noe man diskuterer annet enn med sin ektefelle. At det går an! 

Anonymkode: 8d650...1ab

Ja, nei, - fysj! Sånn går ikke an! Helt enig!

 

Men bare...

 

Hm...

 

Bare synd DET ikke er caset. Men ja: jeg har prøvd å forklare tidligere i tråden den misforståelsen som er ute og går.

Fra nå av er det helt opp til deg å lete 2-3 innlegg tilbake der jeg nettopp beklager misforståelsen og retter opp spørsmålsformuleringen.

Anonymkode: 7e072...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nei, - fysj! Sånn går ikke an! Helt enig!

 

Men bare...

 

Hm...

 

Bare synd DET ikke er caset. Men ja: jeg har prøvd å forklare tidligere i tråden den misforståelsen som er ute og går.

Fra nå av er det helt opp til deg å lete 2-3 innlegg tilbake der jeg nettopp beklager misforståelsen og retter opp spørsmålsformuleringen.

Anonymkode: 7e072...b7a

Som sagt skjønner jeg ikke at folk lar deg holde på slik, når det er utrolig uhøflig å bringe privatøkonomi på banen i enhver samtale. Det er rett og slett bare ikke greit.

Anonymkode: 8d650...1ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruke ordet "konfrontere" om noen som har god økonomi? Ikke rart folk svarer så sparsomt de kan når folk viser sånne holdninger. For ikke å snakke om det å spørre folk om de virkelig fortjener pengene de tjener. Jeg har faktisk aldri hørt sånn frekkhet i det virkelige liv. Men det er jo en grunn til at folk snoker i skattelistene, nysgjerrigheten vil ingen ende ta. 

Anonymkode: fade8...e00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...