Ambivalent Skrevet 26. mai 2018 #41 Del Skrevet 26. mai 2018 49 minutter siden, stan skrev: Nei. Den mest fundamentale rettigheten er retten til liv. Hvis det å dø er bedre enn å leve et uverdig liv hvorfor ser vi ikke flere selvmord? Når det gjelder abort se mitt forrige innlegg. Flere selvmord? Utallige mennesker i alle aldre begår selvmord hvert år verden over av ulike grunner, og mange lar nok også være blant annet på grunn av at det enda ikke finnes en verdig måte å ende sitt eget liv på, når og om det skulle være ønskelig. Dette blir avsporing, men jeg legger merke til at det ofte er menn som har disse sterke følelsene rundt abort. Jeg tror det kan ha noe med at menn slipper å forholde seg til at noe slik skjer med deres egen kropp, og at de derfor har anledning til å distansere seg fra den delen. Det er veldig synd at noen mener en celleklumps/et fosters rettigheter skal gå foran en levende kvinnes rettigheter, og det kun basert på føleri og en idé om et potensielt menneske. Menn må nesten sitte på bedre argumenter enn "et liv er et liv" når de først drister seg til å uttale seg om kvinners rettigheter og kvinners rett til å bestemme over sin egen kropp. Abort brukes heller ikke som et prevensjonsmiddel, den setningen blir vel uansett for et oksymoron å regne. Abort terminerer en uønsket graviditet, den hindrer ikke graviditeten i å oppstå. Gratulerer til Irlands kvinner. ✊ 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambivalent Skrevet 26. mai 2018 #42 Del Skrevet 26. mai 2018 4 timer siden, Linaria skrev: Alt handler om religion. Svigermor er sterk abortmotstander. Der er fordi når folk blir eldre i Irland, er de redde for at de havner i Helvete om de går mot gud, og presten forteller dem hver eneste søndag at de må stemme Nei og gjøre alt de kan for at resultatet blir Nei, ellers vil både dem og deres barn havne i Helvete og alt det der. Katolisismen har fortsatt ekstrem kontroll i Irland, de styrer omtrent alle skoler, men som man ser stemmer 18-åringer i hovedsak Ja, selv om de får høre nesten hver dag på skolen av lærerne sine at abort er synd. Seksualundervisning er også forferdelig der borte. Prevensjon var forbudt lenge. Jeg kjenner folk i 40-årene som måtte smugle kondomer fra England da de var unge. Om man vil ha pass i Irland, må en respektert person i lokalsamfunnet, helst en prest, gå godt for at du er den du er. Om du ikke har med legitimasjon når du skal stemme, kan du sverge på en bibel at du er den du er. Skilsmisse ble så vidt lovlig i 1996 og det tar i dag fem år separasjon og koster ekstremt mye å bli skilt, men i praksis er man aldri ordentlig skilt. Det er generelt utrolig mye religiøst press i lokalsamfunnet, men de unge finner seg ikke lenger i det. Nå stemte Irland for homofilt ekteskap for tre år siden og for abort i dag, så det er helt tydelig at de er jævla lei av all kontrollen kirken har hatt. De unge i Irland ser til resten av Europa og ønsker en mer progressiv fremtid. Forhåpentligvis blir det bare bedre og bedre. Takk for innsikten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 26. mai 2018 #43 Del Skrevet 26. mai 2018 Just now, Ambivalent said: Flere selvmord? Utallige mennesker i alle aldre begår selvmord hvert år verden over av ulike grunner, og mange lar nok også være blant annet på grunn av at det enda ikke finnes en verdig måte å ende sitt eget liv på, når og om det skulle være ønskelig. Dette blir avsporing, men jeg legger merke til at det ofte er menn som har disse sterke følelsene rundt abort. Jeg tror det kan ha noe med at menn slipper å forholde seg til at noe slik skjer med deres egen kropp, og at de derfor har anledning til å distansere seg fra den delen. Det er veldig synd at noen mener en celleklumps/et fosters rettigheter skal gå foran en levende kvinnes rettigheter, og det kun basert på føleri og en idé om et potensielt menneske. Menn må nesten sitte på bedre argumenter enn "et liv er et liv" når de først drister seg til å uttale seg om kvinners rettigheter og kvinners rett til å bestemme over sin egen kropp. Abort brukes heller ikke som et prevensjonsmiddel, den setningen blir vel uansett for et oksymoron å regne. Abort terminerer en uønsket graviditet, den hindrer ikke graviditeten i å oppstå. Gratulerer til Irlands kvinner. ✊ Nesten alle de irske mennene jeg kjenner mener alle at dette er valg kvinner selv må få ta, og at kvinner har rett til å bestemme over egen kropp. Det var nesten like mange menn som stemte Ja i Irland i dag som kvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tuxy Skrevet 26. mai 2018 #44 Del Skrevet 26. mai 2018 Kan anbefale filmen Vera Drake for den som er interessert i temaet. https://www.imdb.com/title/tt0383694/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambivalent Skrevet 26. mai 2018 #45 Del Skrevet 26. mai 2018 1 minutt siden, Linaria skrev: Nesten alle de irske mennene jeg kjenner mener alle at dette er valg kvinner selv må få ta, og at kvinner har rett til å bestemme over egen kropp. Det var nesten like mange menn som stemte Ja i Irland i dag som kvinner. Så flott. Jeg er nok litt farget av KG på generell basis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hind Skrevet 26. mai 2018 #46 Del Skrevet 26. mai 2018 1 hour ago, stan said: Nei. Den mest fundamentale rettigheten er retten til liv. Hvis det å dø er bedre enn å leve et uverdig liv hvorfor ser vi ikke flere selvmord? Når det gjelder abort se mitt forrige innlegg. Mange av disse ville blitt født inn i familier eller av enslige som allerede sliter og som av ulike grunner selv ikke anser seg i stand til å bære fram eller beholde et barn. Du mener at deres egen mening ikke bør telle her, altså? At kvinner skal tvinges til å føde barn de ikke vil ha? Det ligger med andre ord ikke akkurat an til å bli et supert og problemfritt liv for disse uønskede barna enten de vokser opp med en eller to foreldre eller ender opp som adoptivbarn, og det gjør livet til mødrene deres enda tyngre enn det var fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sitronmelisse Skrevet 26. mai 2018 #47 Del Skrevet 26. mai 2018 Dette er veldig elementært. Kvinnen har skapt fosteret. Kvinnen velger om det skal bæres fram. Det er en menneskerett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønn Frosk Skrevet 26. mai 2018 #48 Del Skrevet 26. mai 2018 På VG+ står det en hjerteskjærende historie som virkelig viser hvor vanskelig det irske systemet har vært til nå. Gravid tobarnsmor får på ultralyd vite at fosteret ikke er levedyktig. Lungene har ikke utviklet seg. Ved fødsel vil babyen kveles. Den kan kun ta til seg oksygen mens den er i magen. Det er ingenting som kan gjøres for å redde fosteret, ikke før fødsel, og ikke etter. Men...mor kan ikke få abort. Eneste muligheten til å få innvilget abort i Irland er dersom morens liv er i fare. Det er det ikke. Hun må bære fram barnet. Moren må derfor reise til England for å ta aborten. Hun har i ettertid da fortalt at det føltes om fosteret fikk en verdigere død ved å gjøre det, enn ved at barnet skal kveles ved fødsel. Det er for meg uforståelig at man skal tvinge noen til å gå gjennom dette. Tenk hva dere vil om abort, men vær klar over hvor firkantet og vondt dette systemet har vært i Irland. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 26. mai 2018 #49 Del Skrevet 26. mai 2018 14 minutter siden, hind skrev: problemfritt liv Hvem er det forunt å ha et problemfritt liv? Det er ikke en grunn til å ta abort. Den eneste grunnen er at svangerskapet er uønsket. Det jeg tar til orde for er at det er bedre måter å unngå uønskede barn på enn abort. Prevensjon feks. 19 minutter siden, Ambivalent skrev: Abort brukes heller ikke som et prevensjonsmiddel, den setningen blir vel uansett for et oksymoron å regne. Abort terminerer en uønsket graviditet, den hindrer ikke graviditeten i å oppstå. Nå er vi inne på hva ord betyr. Jeg vet at abort ikke teknisk sett er som prevensjonsmiddel å regne. Men som prevensjon hindrer abort at uønskede barn blir født. Med 15 000 aborter i året tror jeg det er noen som slurver med bruken av nettopp prevensjonsmiddel. Det er 15 000 damer som blir satt på et valg på liv og død. Men jeg skjønner nå at det er en bra ting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 26. mai 2018 #50 Del Skrevet 26. mai 2018 3 minutter siden, stan skrev: Hvem er det forunt å ha et problemfritt liv? Det er ikke en grunn til å ta abort. Den eneste grunnen er at svangerskapet er uønsket. Det jeg tar til orde for er at det er bedre måter å unngå uønskede barn på enn abort. Prevensjon feks. Nå er vi inne på hva ord betyr. Jeg vet at abort ikke teknisk sett er som prevensjonsmiddel å regne. Men som prevensjon hindrer abort at uønskede barn blir født. Med 15 000 aborter i året tror jeg det er noen som slurver med bruken av nettopp prevensjonsmiddel. Det er 15 000 damer som blir satt på et valg på liv og død. Men jeg skjønner nå at det er en bra ting. Nå husker jeg ikke hvor lenge forbud om prevensjon og sånt gjaldt i Irland, men når det først åpnet opp for litt var det kun for gifte folk. Idag får man tak i alt mulig, men lenge var det jo ikke slik, så man kan heller ikke snakke om å slurve med prevensjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 26. mai 2018 #51 Del Skrevet 26. mai 2018 Akkurat nå, visp skrev: Nå husker jeg ikke hvor lenge forbud om prevensjon og sånt gjaldt i Irland, men når det først åpnet opp for litt var det kun for gifte folk. Idag får man tak i alt mulig, men lenge var det jo ikke slik, så man kan heller ikke snakke om å slurve med prevensjonen. Jada. Lovgivningen i Irland er og har vært ganske rar. Ser jo det også i forhold til medisinske grunner for abort. Men det er i Norge det er 15 000 aborter pr år, ca hvert fjerde svangerskap. Men tallet er synkende. Prevensjonsmiddel som virker er jo en relativt ny greie. Drøyt hundre år siden de første fungerende kondomer. Og 50 år siden P-pillen. Holdningene våre vil hele tiden formes av hva som er mulig, medisinsk og teknisk. En praktisk konsekvens er jo at det fødes mange færre barn med Downs nå. Om det er bra eller ikke overlater jeg til andre å vurdere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hind Skrevet 26. mai 2018 #52 Del Skrevet 26. mai 2018 13 minutter siden, stan said: Hvem er det forunt å ha et problemfritt liv? Det er ikke en grunn til å ta abort. Den eneste grunnen er at svangerskapet er uønsket. Det jeg tar til orde for er at det er bedre måter å unngå uønskede barn på enn abort. Prevensjon feks. Mennesker er nå en gang menneskelige, så det vil neppe noen gang skje at alle som ikke kan ta seg av et barn bruker prevensjon eller avstår fra sex. Drifter er kraftfulle saker, og hvis vi legger til litt alkohol kan tabber lett skje. Det er veldig mange kvinner som ikke tåler hormonpreparater, undertegnede inkludert. Hvis jeg hadde vært en av de kvinnene som manglet ressurser til å ta meg av et barn ville jeg vært prisgitt at mannen jeg lå med var villig til å bruke kondom. Alternativet ville vært sølibat. Jeg stusser når du og andre sier at mange bruker abort som prevensjon. Det er i så fall snakk om et lite fåtall kvinner. Tror du at medisinsk abort er en filleting på nivå med å få mensen? Det er feil. Det er for mange svært smertefullt og kan gi sterke kramper og blødninger. Det er langt ifra en filleting man gjør med jevne mellomrom for at kjæresten skal slippe å bruke kondom. Det er stor forskjell på å bevisst sette et barn til verden vel vitende om at det vil få en langt hardere ferd enn alle andre og å føde et der det i alle fall ser ut til å kunne bli et ålreit liv. Et uønsket barn som skal vokse opp hos en fattig mor med psykiske problemer har små sjanser til et lykkelig liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 26. mai 2018 #53 Del Skrevet 26. mai 2018 2 minutter siden, hind skrev: Jeg stusser når du og andre sier at mange bruker abort som prevensjon. Det er i så fall snakk om et lite fåtall kvinner. Hvordan forklarer du 15000 aborter i året? Det er jo selvfølgelig et lite tall i forhold til antall samleier. Så kanskje du har rett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KimKamTang Skrevet 26. mai 2018 #54 Del Skrevet 26. mai 2018 6 timer siden, Linaria skrev: Akkurat når et foster blir et menneske er jo et etisk dilemma som det er nesten umulig å ha et skikkelig godt svar på. Hvis noen mener at fosteret er et menneske i Uke 1 er det veldig vanskelig å overbevise dem om at det ikke er det, og motsatt. Derfor har vi et demokrati som gjør at folket kan ta slike beslutninger, og demokratiet i Irland har talt. Akkurat. Det er absurd at noen teoretisk sett kan sitte med en klokke, og et sekund kan skille et drap og en lovlig "abort". Livet starter ved unnfangelsen. At noen har blitt hjernevasket til å tro noe annet er en tragedie. Spesielt for det uskyldige barnet som mister livet sitt. Å dehumanisere barnet ved å kalle det en celleklump f.eks, er semantikk for å rettferdiggjøre noe som aldri kan rettferdiggjøres. 5 timer siden, klompi skrev: Skal gi deg et lite dilemma. Du befinner deg på en fertilitetsklinikk og bygningen står i brann. I ett rom ligger det nedfryst et befruktet egg, som kommer til å gå tapt i brannen om du ikke redder det. I et annet rom, sitter en femåring og gråter, og kommer seg ikke ut uten din hjelp. Du kan kun redde en av de. Hvilket liv ville du reddet? Det befruktede egget eller det LEVENDE menneskebarnet? Kan du begrunne valget ditt? Du kan f.eks overføre det eksemplet til et medlem av din egen familie, og en afrikaner. Bare fordi man vil redde sine egne så betyr ikke det at man er en rasist. Og bare fordi man redder femåringen så betyr ikke det at et ufødt barn ikke fortjener å leve. 4 timer siden, Tuxy skrev: Det flotte med demokrati er at du har rett til å mene dette i motsetning til i et tankens diktatur som fundamentalistiske og konservative religiøse forfekter. Jeg mener dette går langt forbi demokrati. At en så sykelig praksis har blitt normalisert er skremmende nok i seg selv. Selv om "demokratiet" bestemmer at alle jøder skal drepes, så betyr ikke det at det er ok. Jeg tror denne endeløse drepingen av det ufødte liv vil gå ned i historiebøkene som den drøyeste forbrytelsen mot menneskeheten som noen gang har blitt gjort. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PaN Skrevet 26. mai 2018 #55 Del Skrevet 26. mai 2018 3 timer siden, stan skrev: Hvordan forklarer du 15000 aborter i året? Det er jo selvfølgelig et lite tall i forhold til antall samleier. Så kanskje du har rett. Sitat I 2017 vart det sendt inn 13 892 begjæringar om svangerskapsavbrot og utført 12 733 svangerskapsavbrot i Noreg. Dette er 435 (3 %) færre svangerskapsavbrot enn i 2016.https://www.fhi.no/publ/2018/rapport-om-svangerskapsavbrot-for-2017/ Avbrotsrata er høgast i aldersgruppa 25-29 år Aldersgruppa 20-24 år har lenge hatt den høgaste førekomsten av svangerskapsavbrot, men den har vore fallande dei siste åra, og har no vorte lågare enn avbrotsrata i aldersgruppa 25-29 år. I 2015 var rata 21,1 svangerskapsavbrot per 1 000 kvinner både i alderen 20-24 og 25-29 år mot 18,0 og 19,1 i 2017. Tallet har altså gått ned betraktelig, denne statistikken din er fra 2006. Sitat I 2005 ble det utført 13 989 svangerskapsavbrudd mot 14 071 i 2004. Regnet per 1 000 kvinner var det 12,9 aborter i aldersgruppen 15-49 år i 2005 og 13,1 i 2004. Tallene er med andre ord stabile og har endret seg lite fra 2004 til 2005. https://www.ssb.no/abort Skal du komme med fakta gi linker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginavn Skrevet 26. mai 2018 #56 Del Skrevet 26. mai 2018 12 minutter siden, KimKamTang skrev: Akkurat. Det er absurd at noen teoretisk sett kan sitte med en klokke, og et sekund kan skille et drap og en lovlig "abort". Livet starter ved unnfangelsen. At noen har blitt hjernevasket til å tro noe annet er en tragedie. Spesielt for det uskyldige barnet som mister livet sitt. Å dehumanisere barnet ved å kalle det en celleklump f.eks, er semantikk for å rettferdiggjøre noe som aldri kan rettferdiggjøres. Du kan f.eks overføre det eksemplet til et medlem av din egen familie, og en afrikaner. Bare fordi man vil redde sine egne så betyr ikke det at man er en rasist. Og bare fordi man redder femåringen så betyr ikke det at et ufødt barn ikke fortjener å leve. Jeg mener dette går langt forbi demokrati. At en så sykelig praksis har blitt normalisert er skremmende nok i seg selv. Selv om "demokratiet" bestemmer at alle jøder skal drepes, så betyr ikke det at det er ok. Jeg tror denne endeløse drepingen av det ufødte liv vil gå ned i historiebøkene som den drøyeste forbrytelsen mot menneskeheten som noen gang har blitt gjort. Ja, helt klart. Var det bedre før i tida da, når kvinner risikerte liv og helse bare for at barnet ble drept etter fødsel? Sparta, sier jeg bare. Og voldtekt, tortur og drap (på allerede fødte mennesker) er ikke like ille? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klompi Skrevet 26. mai 2018 #57 Del Skrevet 26. mai 2018 7 minutter siden, KimKamTang skrev: Du kan f.eks overføre det eksemplet til et medlem av din egen familie, og en afrikaner. Bare fordi man vil redde sine egne så betyr ikke det at man er en rasist. Og bare fordi man redder femåringen så betyr ikke det at et ufødt barn ikke fortjener å leve. Selv om man er for fri abort, betyr ikke det at man mener at et ufødt barn ikke fortjener å leve. Det betyr bare at kvinner skal få ha et valg, både for sitt eget beste, men også i enkelte tilfeller for det ufødte barnets beste. Om man har sjansen til å hjelpe et menneske i en vanskelig situasjon, hvorfor skal man da ikke gjøre det? Du kan si det du vil om at et befruktet egg er i live allerede ved unnfangelsen, men når du i møte med dilemmaet jeg kom med velger å redde femåringen, så betyr jo det i bunn og grunn at femåringens liv er mer verdt, også i dine øyne. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hahalvors Skrevet 26. mai 2018 #58 Del Skrevet 26. mai 2018 Nå tillater de barnedrap i Irland og. Verden går fremover!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 26. mai 2018 #59 Del Skrevet 26. mai 2018 4 timer siden, Ambivalent skrev: Menn må nesten sitte på bedre argumenter enn "et liv er et liv" når de først drister seg til å uttale seg om kvinners rettigheter og kvinners rett til å bestemme over sin egen kropp. Bør kvinners rett til å bestemme over egen kropp være ubegrenset? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PaN Skrevet 26. mai 2018 #60 Del Skrevet 26. mai 2018 (endret) 3 minutter siden, Hahalvors skrev: Nå tillater de barnedrap i Irland og. Verden går fremover!!! Synd at ditt første innlegg skulle være en alvorlig anklage som ikke baserer seg i virkeligheten. Endret 26. mai 2018 av PaN Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå