Gå til innhold

Fortvilet og rådvill. Sønn som stjeler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest SyrinAppelsin

Hvor er faren? Et slikt barn må få konsekvenser. Ingen iPad på en uke, ingen kamerater på besøk. Hvis han har ADHD så må han medisineres. Og da vil vel tjuvradderiet gå over etterhvert. Er mange med ADHD i norske fengsler, de mangler impulskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta ham med til lege. Både for å muligens få noen tips, men også slik at han får kjenne på ydmykelsen.

Anonymkode: 8ffd9...d46

Har hatt han med til butikk og politi når han stjal et par sjokolader på butikken. Hjalp ikke det heller 🤤

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke kast bort tiden til andre mennesker fordi du ikke klarer oppdra egne barn

Anonymkode: 1b822...a53

Hva har jeg gjort feil med denne da? For jeg har lykktes med de andre...

Anonymkode: 79a47...dc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere fått tilbud om foreldreveiledning ettersom barnet har ADHD?

Har selv et barn på 4 år (jada, jeg vet det er stor forskjell på alder), men vi har sett tidlige tegn til ADHD og tok det opp hos helsesøster. Det er for tidlig å stille diagnose, men vi fikk allikevel tilbud om 6 uker foreldreveiledning. Har ikke angret et sekund på at vi takket ja.

Anonymkode: 0d566...78b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mimoe
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om han har impulsproblemer hjelper det ikke en dritt med trussler. Det er en del av hjernen hans som ikke setter grenser. Dere må nok begynne med medisiner. 

Anonymkode: 

Endret av mimoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt 100% sikker på at han ikke stjeler av venner og bekjente også? Hvis du ikke greier å få kontroll over dette problemet ville jeg kontaktet helsesøster/Bup. En ting er å stjele mat, men du skriver også at han stjeler penger. Det er egentlig det verste. Selv om han har ADHD så er han fortsatt ansvarlig for handlingene sine. 

Stjeling av penger er alvorlig og må få store konsekvenser  

I verstefall ender du opp med en sønn som stjeler av venner, bekjente og på butikker. 

Anonymkode: 11bbc...5f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stjeling er vell ikke et symptom på ADHD vell? 

Anonymkode: 9a065...35a

Men lav impulskontroll er det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, SyrinAppelsin skrev:

Hvor er faren? Et slikt barn må få konsekvenser. Ingen iPad på en uke, ingen kamerater på besøk. Hvis han har ADHD så må han medisineres. Og da vil vel tjuvradderiet gå over etterhvert. Er mange med ADHD i norske fengsler, de mangler impulskontroll.

Faren er her, hvordan det?

Og medisiner har han fått fra han var 5... 

Anonymkode: 79a47...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at du skriver at han allerede er en butikktyv. Da trenger dere hjelp nå. Ta kontakt med helsesøster. Ring politiet, fortell de at sønnen din er ute av kontroll når det kommer til stjeling og spør om de har noen programmer for det (vet at politiet i Oslo har det). 

Anonymkode: 11bbc...5f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere fått tilbud om foreldreveiledning ettersom barnet har ADHD?

Har selv et barn på 4 år (jada, jeg vet det er stor forskjell på alder), men vi har sett tidlige tegn til ADHD og tok det opp hos helsesøster. Det er for tidlig å stille diagnose, men vi fikk allikevel tilbud om 6 uker foreldreveiledning. Har ikke angret et sekund på at vi takket ja.

Anonymkode: 0d566...78b

Han fikk diagnosen når han var 3, begynte med medisiner når han var 5.

Har fått foreldreveiledning, PMTO kurs, Cos kurs, Martemeo, tett oppfølging, ansvarsgruppe osv, 

Hjulpet på mye, men denne stjelingen står vi fast med.

Anonymkode: 79a47...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har hatt han med til butikk og politi når han stjal et par sjokolader på butikken. Hjalp ikke det heller 🤤

 

Hva har jeg gjort feil med denne da? For jeg har lykktes med de andre...

Anonymkode: 79a47...dc7

Jeg svarte AB som tydeligvis tror det er greit å ta med et barn til lege eller politi når de ikke klarer finne en bra løsning

Ellers så sa jeg at barnet ditt trenger medisiner når impulskontrollen fungerer så dårlig. Han har en hjerneskade som må medisineres. 

Anonymkode: 1b822...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SyrinAppelsin
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Faren er her, hvordan det?

Og medisiner har han fått fra han var 5... 

Anonymkode: 79a47...dc7

Be om økt dose, iallefall si fra til legen. Betyr nok at symptomene er tiltakende. Ang far så tenkte jeg at han kanskje kan være litt streng, menn er ofte strengere enn mødre. Men bra han er tilstede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at ADHD diagnosen har alt å si her. Det er jo akkurat dette mange sliter med. Barn med ADHD er styrt av impulsene sine, og det er jo ikke det at de ønsker å være slemme eller upopulære. De får lyst på noe, og da er det vanskelig å la være. 

Merker dere noe forskjell om stjelingen skjer rett før han skal få en ny dose medisiner? Er det forskjell på impulskontrollen hans når han akkurat er blitt medisinert? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser nå at du skriver at han allerede er en butikktyv. Da trenger dere hjelp nå. Ta kontakt med helsesøster. Ring politiet, fortell de at sønnen din er ute av kontroll når det kommer til stjeling og spør om de har noen programmer for det (vet at politiet i Oslo har det). 

Anonymkode: 11bbc...5f4

Han stjal på butikken en gang etter press fra eldre gutter. Da måtte han unnskylde seg der, itillegg til at jeg tok han med til en samtale hos politiet hvor de snakket litt sammen. 

Er ganske sikker på at det ikke har skjedd igjen, og tror ikke han stjeler fra venner. 

Men føler at noe må bli gjort for å stoppe dette, før det går for langt.

Og da er ikke det å gjemme bort eller låse inn ting en god løsning.

Av konsekvenser har han mista ipad, ps4, mobil i flere uker i strekk. Inndratt ukepenger. Ingen lørdagskos, han har fått frukt mens vi andre har hatt chips/snop og vi har forklart at han allerede har spist sin del når han stjal. Husarrest, ingen vennebesøk.

Anonymkode: 79a47...dc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tirben skrev:

Jeg tenker at ADHD diagnosen har alt å si her. Det er jo akkurat dette mange sliter med. Barn med ADHD er styrt av impulsene sine, og det er jo ikke det at de ønsker å være slemme eller upopulære. De får lyst på noe, og da er det vanskelig å la være. 

Merker dere noe forskjell om stjelingen skjer rett før han skal få en ny dose medisiner? Er det forskjell på impulskontrollen hans når han akkurat er blitt medisinert? 

Jeg har prøvd å se et mønster, men finner ingen, da det skjer på forskjellige tidspunkt.

Økt dose er ikke aktuellt, da han allerede står på en ganske høy dose.

Tror også dette har med adhd og gjøre og ikke at han ønsker å være slem. Men ønsker å ta han hardt HVER gang, slik at han ikke skal tro han slipper unna eller lærer at å stjele er en lettvindt måte å få tak i alt han vil ha.

Men vet liksom ikke hvor streng jeg kan være med en 11 åring før det liksom er over grensa til ikke ok...

Anonymkode: 79a47...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har adhd, og stjal alt jeg kom over av is og godteri som lita. Penger og hvis jeg trodde jeg kunne komme unna med det. Jeg prøvde meg også som butikktyv, men den banen tok en brå slutt da pappa fant det ut, og dro meg med til butikkene jeg hadde stjålet, hvor jeg måtte si hva jeg hadde gjort, levere tilbake det som kunne leveres tilbake, eller betale for det av sparepengene mine. Hjemme derimot, fortsatte jeg. Jeg så ikke på det som så farlig, eller som stjeling forsåvidt heller. For meg, var det som var i hus noe jeg kunne forsyne meg på lik linje som alle andre. Noen ganger var jeg bare tidligere ute enn andre. Kan være han ikke helt forstår sammenhengen med at det ikke er til han, selv om det er i hus. Jeg har heller aldri klart å beherske meg når det gjelder godteri, så mamma gjemte alt bakerst i klesskaper osv så jeg ikke skulle finne ting. Jeg merker jo at jeg har samme holdning overfor ungene her og. Om de åpner en kjekspakke eller tar en sjokolade eller noe som de finner, så er det liksom ikke så farlig, for er det i hus, så er det vårt. Er det noe jeg ikke vil de skal ta, så pakker jeg det vekk så de ikke finner det.

Anonymkode: 6beaf...584

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har prøvd å se et mønster, men finner ingen, da det skjer på forskjellige tidspunkt.

Økt dose er ikke aktuellt, da han allerede står på en ganske høy dose.

Tror også dette har med adhd og gjøre og ikke at han ønsker å være slem. Men ønsker å ta han hardt HVER gang, slik at han ikke skal tro han slipper unna eller lærer at å stjele er en lettvindt måte å få tak i alt han vil ha.

Men vet liksom ikke hvor streng jeg kan være med en 11 åring før det liksom er over grensa til ikke ok...

Anonymkode: 79a47...dc7

Går han til psykolog? Tenker at det trenger han

Anonymkode: 1b822...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går han til psykolog? Tenker at det trenger han

Anonymkode: 1b822...a53

Nei, men han har gått. Bup mener at det er ingen vits, da han er en oppegående, intelligent og trygg gutt som de sier..

Anonymkode: 79a47...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går han til psykolog? Tenker at det trenger han

Anonymkode: 1b822...a53

Jeg er ikke enig i det. Han er et barn som blir styrt av impulser, og kanskje må rett og slett familien fjerne fristelsene for ham! Gjem kjeks, godteri og penger bak en låst dør. En psykolog kan ikke hjelpe han med å kontrollere impulsene for han vet nok at det han gjør er galt, men han gjør det likevel! Men kanskje vil det hjelpe hvis han får en samtale med politiet? Hvor de forteller hva som skjer dersom han fortsetter å stjele? Jeg vet ikke om det hjelper, men kanskje kan foreldrene ta kontakt med politiet alene, fortelle hva som er problemet og spørre om de kan snakke alvorlig med han? Barn i den alderen pleier å stor respekt for politiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han stjal på butikken en gang etter press fra eldre gutter. Da måtte han unnskylde seg der, itillegg til at jeg tok han med til en samtale hos politiet hvor de snakket litt sammen. 

Er ganske sikker på at det ikke har skjedd igjen, og tror ikke han stjeler fra venner. 

Men føler at noe må bli gjort for å stoppe dette, før det går for langt.

Og da er ikke det å gjemme bort eller låse inn ting en god løsning.

Av konsekvenser har han mista ipad, ps4, mobil i flere uker i strekk. Inndratt ukepenger. Ingen lørdagskos, han har fått frukt mens vi andre har hatt chips/snop og vi har forklart at han allerede har spist sin del når han stjal. Husarrest, ingen vennebesøk.

Anonymkode: 79a47...dc7

Ser nå at dere har snakket med politiet, beklager da mitt forslag lenger ned her. 

Ser også dere har inndratt goder. Når dere har tatt bort mobil feks, hvordan greier han seg da , hvis dere sier at han får den igjen om en uke, hvis han ikke stjeler noe i mellomtiden ? Betyr denne mobilen så mye for han at han greier det? Eller kanskje er det bedre å ha et kortere tidsperspektiv, han får den igjen om to dager hvis han greier å ikke bryte reglene i de to dagene. 

Endret av tirben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...