Gå til innhold

Fortvilet og rådvill. Sønn som stjeler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 11 år med adhd.

Han har de siste par årene stjålet både av småsøsken og oss. Av småsøsken tar han penger og av oss er det alt som er i skap/frys. Hver gang jeg har noe i skapet forsvinner det. Is, kjeks, chips, godter, kaker osv. Tar gjerne 3 kroneis i slengen, 1 chipspose, kjekspakke osv. Ikke bare en kjeks liksom...

Han har fått mye forskjellige konsekvenser som inndratt lørdagsgodt, ingen ukepenger, ingen spill og mobil ee noen eksempler. Men ingenting hjelper...

Jeg vet jeg kan slutte å handle slikt, men jeg liker å ha noe kjeks,chips, sjokolade eller is itilfelle besøk. I helger er det ment som kos for hele fam.

Hva kan jeg gjøre? Hvilke konsekvenser burde han få?

Anonymkode: 79a47...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lås det inn, gjem det, ikke la ham vite at dere har det i hus. 

Søsken må oppbevare penger slik at han ikke får tak i eller finner dem. Jeg måtte gjemme penger for at mitt søsken ikke skulle stjele, og brukte bl.a en konvolutt limt på baksiden av et bilde. 

Vi legger større pengesummer i våpenskapet, det er bare mannen og jeg som vet hvor nøkkelen er. Der vi bodde før var det en hemmelig skuff på vaskerommet.

Anonymkode: 4a6ca...c39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vist at du har blitt sint på han? Kjeftet litt? Hevet stemmen? Eller forklart hvorfor det ikke er lov og spurt han om hvordan han ville likt det om søsken hadde stjelt fra han? 

Anonymkode: a2a59...432

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å måtte ha alt i hus bortgjemt og innelåst, synes det blir for enkelt. 

Ønsker å få han til å slutte med stjeling og lære seg forskjell på mitt og ditt.

Noen råd?

Anonymkode: 79a47...dc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ikke å måtte ha alt i hus bortgjemt og innelåst, synes det blir for enkelt. 

Ønsker å få han til å slutte med stjeling og lære seg forskjell på mitt og ditt.

Noen råd?

Anonymkode: 79a47...dc7

Hvorfor stjeler han? Antar du har pratet med han om det? 

Anonymkode: 6ba2e...52b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stjel noe han verdsetter høyt da, så han får kjenne på åssen det er så kanskje han slutter?

Og nei, jeg har ikke barn selv om noen synes dette er et drøyt svar.

Anonymkode: e4244...6da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du vist at du har blitt sint på han? Kjeftet litt? Hevet stemmen? Eller forklart hvorfor det ikke er lov og spurt han om hvordan han ville likt det om søsken hadde stjelt fra han? 

Anonymkode: a2a59...432

Jada, snakket både rolig og bokstavelig talt brølt så huset rista når han hadde spist opp 5 av 12 godterposer til lillebrorens bursdag en søndag uten mulighet til å få laget nye.

Jeg har grått og tryglet, forklart og snakket. Gitt konsekvenser. Til ingen nytte.

Virker ikke som han verken angrer eller bryr seg og det er litt skummelt...

Hvor streng kan jeg være, egentlig?

Anonymkode: 79a47...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri klart å holde meg unna kjeks, godteri og is når det er i hus. Mamma var frustrert i mange år. Uansett hvor godt de gjemte det så fant jeg det. Jeg var like oppgitt, for jeg klarte ikke holde meg unna. Det endte med at jeg i frustrasjon sa til mamma at hun måtte slutte å kjøpe det, og si ifra hva det var kjøpt til når hun først kjøpte. På denne måten visste jeg hvorfor jeg ikke kunne ta det, og jeg slapp den daglige fristelsen av godteri i hus. 

Jeg har selv Adhd, og mulig dette er en av grunnene til at søtsaker er noe jeg ikke klarer å styre impulsene mine på (selv idag som voksen. Kjøper derfor aldri inn søtsaker for å ha det liggende).

 

Stjeling av penger derimot mener jeg er noe man må jobbe mer med slik at det ikke utvikler seg til å bli mer. Hva sier han selv? Kan dere lage avtaler som kan hjelpe han når impulsen for å stjele er der?

Anonymkode: 146ae...bcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor stjeler han? Antar du har pratet med han om det? 

Anonymkode: 6ba2e...52b

Han har bare lysst, sier han.

Eller så vet han ikke.

Anonymkode: 79a47...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stjel noe han verdsetter høyt da, så han får kjenne på åssen det er så kanskje han slutter?

Og nei, jeg har ikke barn selv om noen synes dette er et drøyt svar.

Anonymkode: e4244...6da

Har gjort det også. To ganger 😂

Og det var ikke populært, for å si det mildt. Men ingen effekt...

Anonymkode: 79a47...dc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ham med til lege. Både for å muligens få noen tips, men også slik at han får kjenne på ydmykelsen.

Anonymkode: 8ffd9...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha is og kaker i hjemmet. Du kan ha frukt som snacks om du får uventet besøk

Anonymkode: 1b822...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Ta ham med til lege. Både for å muligens få noen tips, men også slik at han får kjenne på ydmykelsen.

Anonymkode: 8ffd9...d46

Nei, ikke kast bort tiden til andre mennesker fordi du ikke klarer oppdra egne barn

Anonymkode: 1b822...a53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri klart å holde meg unna kjeks, godteri og is når det er i hus. Mamma var frustrert i mange år. Uansett hvor godt de gjemte det så fant jeg det. Jeg var like oppgitt, for jeg klarte ikke holde meg unna. Det endte med at jeg i frustrasjon sa til mamma at hun måtte slutte å kjøpe det, og si ifra hva det var kjøpt til når hun først kjøpte. På denne måten visste jeg hvorfor jeg ikke kunne ta det, og jeg slapp den daglige fristelsen av godteri i hus. 

Jeg har selv Adhd, og mulig dette er en av grunnene til at søtsaker er noe jeg ikke klarer å styre impulsene mine på (selv idag som voksen. Kjøper derfor aldri inn søtsaker for å ha det liggende).

 

Stjeling av penger derimot mener jeg er noe man må jobbe mer med slik at det ikke utvikler seg til å bli mer. Hva sier han selv? Kan dere lage avtaler som kan hjelpe han når impulsen for å stjele er der?

Anonymkode: 146ae...bcf

Jeg har skrevet opp liste over hva vi har og sier fra når jeg handler at jeg feks  har kjøpt 2 pakker kjeks til strandturen på fredag eller chips og sjokolade til lørdagskos. Så han vet at jeg har full oversikt over hva vi har.

Kan godt hende at det er vanskelig å kontrollere impulser, men synes det er skremmende både at han ikke viser noen anger og ikke bryr seg en døyt om konsekvenser.

Sa til han en dag at om dette fortsetter, må vi nok besøke han i fengsel etterhvert... 

Anonymkode: 79a47...dc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stjeling er vell ikke et symptom på ADHD vell? 

Anonymkode: 9a065...35a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Conduct disorder? 

Anonymkode: af941...5fa

Hva er det?

Anonymkode: 79a47...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Stjeling er vell ikke et symptom på ADHD vell? 

Anonymkode: 9a065...35a

Nei, men mangel på impulskonroll gjør det vel "lettere" for mange med adhd å stjele.

Anonymkode: 79a47...dc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg har skrevet opp liste over hva vi har og sier fra når jeg handler at jeg feks  har kjøpt 2 pakker kjeks til strandturen på fredag eller chips og sjokolade til lørdagskos. Så han vet at jeg har full oversikt over hva vi har.

Kan godt hende at det er vanskelig å kontrollere impulser, men synes det er skremmende både at han ikke viser noen anger og ikke bryr seg en døyt om konsekvenser.

Sa til han en dag at om dette fortsetter, må vi nok besøke han i fengsel etterhvert... 

Anonymkode: 79a47...dc7

Om han har impulsproblemer hjelper det ikke en dritt med trussler. Det er en del av hjernen hans som ikke setter grenser. Dere må nok begynne med medisiner. 

Anonymkode: 1b822...a53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...