Gå til innhold

Fotball VM 2018


Gjest Catalina Culès

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg er vel relativt fornøyd med egne vurderingsevner. Jeg skrev tidligere i tråden at jeg kunne likt Belgia-England i finalen, så jeg holder på det. Dog vil jeg si at i realiteten har de gjenstående lagene mer eller mindre like stor sjanse til å vinne VM, og ingen soleklar favoritt peker seg ut. 

De som klager over dårlig fotball forstår jeg ikke. Disse fire lagene har tvert i mot spilt veldig bra.

Om Belgia møter England i finalen, får vi et møte i finalen mellom to lag som gikk videre fra gruppespillet fra samme gruppe. Har dette skjedd før? Noen som vet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket
6 minutter siden, Dr. A. Kula said:

Om Belgia møter England i finalen, får vi et møte i finalen mellom to lag som gikk videre fra gruppespillet fra samme gruppe. Har dette skjedd før? Noen som vet?

Ja, det blir nok ikke et enkeltstående tilfelle. Det har ikke skjedd i min levetid, men jeg vil tippe at dersom man går tilbake til 50/60-tallet så finner man nok et tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Overrasket skrev:

Ja, det blir nok ikke et enkeltstående tilfelle. Det har ikke skjedd i min levetid, men jeg vil tippe at dersom man går tilbake til 50/60-tallet så finner man nok et tilfelle. 

Måtte sjekke litt selv, og i 1954 møttes Ungarn og Tyskland hverandre både i gruppespillet og i finalen, så det har skjedd før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i 1962 mellom Brasil og Tjekkoslovakia

Endret av Dr. A. Kula
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroatia favoritt i semien, men bookmakerne har England som favoritt og ganske høy odds på at Kroatia går videre, hva faen?

Kroatia har møtt og slått Argentina, Nigeria, Island, Danmark og Russland.

England har møtt og slått Tunisia, Panama, Colombia uten James og Sverige. Tap mot Belgia (ubetydelig kamp).

Mulig jeg tipper mye på Kroatia seier, men det skremmer meg litt at bookmakerne har satt så lav odds på England, som om de vet noe alle andre ikke vet..

Frankrike - Belgia blir virkelig åpent. Mange tror Frankrike glatt går til finalen, men det er noe med Belgia i år som kan ødelegge for hvem som helst... Snudde 0-2 til 3-2 på 30 min i en åttendelsfinalen, forsvarte seg mot Brasil i 90 min med kun 1 baklengs av sikkert 30-35 sjanser, og Lukaku er rett og slett bare en stor og sterk neger som ingen kan forsvare seg mot, for en herlig type..

Belgia-Kroatia i finalen er mitt tips, men mest sannsynlig blir det Frankrike-Kroatia. 

Anonymkode: dbc1c...6b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Belgia-Kroatia i finalen er mitt tips, men mest sannsynlig blir det Frankrike-Kroatia. 

... Mest sannsynlig så blir det Belgia - England i finalen. 

Anonymkode: c5819...f66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2018 den 23.44, Example skrev:

"Mine" lag i samme gruppe i år, I England og Belgia. Får håpe begge går videre. Ellers håper jeg Danmark, Island og Colombia går videre. Spania og Tyskland håper jeg ryker ut tidlig :)

Kanskje greit at den minst interessante kampen, med de to kanskje dårligste lagene spilles først, i Russland - Saudi Arabia. Så får vi bra med fyrverkeri allerede fra dag to.

Gleder meg!

 

Kan vel si at jeg er rimelig happy med hvordan ting har utviklet seg i dette VM... 😁

Egentlig er vel en drømmefinale Belgia - England, men Frankrike - England hadde vel vært hakket mer episk.. Håper i alle fall England tar seg til finalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Javel. Men jeg synes at det var langt flere fotballspillere som skilte seg ut for 10, 20 eller 30 år siden enn hva det er i dagens fotball.

Anonymkode: c5819...f66

Men her diskuterer du jo to forskjellige ting! At flere skilte seg ut for 10-20-30 år siden er da vitterlig ikke synonymt med at spillerne var bedre på den tiden, det viser jo egentlig bare at det er vanskeligere å skille seg ut i dagens fotball.

Det samme går for stjerner under 20 år, det er langt vanskeligere å slå gjennom i ung alder i dag. Dette kommer av flere årsaker, men den største er nok at de store klubbene ikke har tid og råd til å satse på talentene i samme grad som tidligere, de bruker heller etablerte spillere for å vinne kamper her og nå. Når bunnlag i PL har råd til å kjøpe spillere fra gode lag i Spania, Italia, Frankrike osv så sier det seg selv at det går ut over talentene, spesielt i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, WCKD skrev:

Men her diskuterer du jo to forskjellige ting! At flere skilte seg ut for 10-20-30 år siden er da vitterlig ikke synonymt med at spillerne var bedre på den tiden, det viser jo egentlig bare at det er vanskeligere å skille seg ut i dagens fotball.

Det samme går for stjerner under 20 år, det er langt vanskeligere å slå gjennom i ung alder i dag. Dette kommer av flere årsaker, men den største er nok at de store klubbene ikke har tid og råd til å satse på talentene i samme grad som tidligere, de bruker heller etablerte spillere for å vinne kamper her og nå. Når bunnlag i PL har råd til å kjøpe spillere fra gode lag i Spania, Italia, Frankrike osv så sier det seg selv at det går ut over talentene, spesielt i England.

Jeg har ikke påstått at dagens fotballspillere holder et lavere nivå iforhold til tidligere generasjoner, Men at det er færre spillere i dagens fotball som er veldig,veldig,veldig gode og at det var vanskeligere for spillere og vinne gullballen før enn hva det er i dag. Og på hvilken måte skulle det være vanskeligere for fotballspillere og kunne skille seg ut i dag enn hva det var for enn 15-20 eller 30 år siden ?

Du tar feil, Det er i dag mer fokus på talentutvikling på elitenivå klubbene har i dag bedre akademier, anlegg, spillerutviklere og trenere enn hva det noensinne tidligere har vært og er spillerne talentfulle og gode nok så får de sjansen på a-laget til eliteklubbene uansett om det skulle være i OBOS-ligaen, Serie A eller PL. Og det at engelske klubber kjøper spillere fra utlandet fremfor og satse på engelske spillere har blitt brukt som en unnskyldning av britisk presse til hvorfor England gjør det svakt i internasjonale mesterskap siden midten av 80-tallet.

Det var flere gode spillere på hver enkelt posisjon før enn hva det er i dag, Den eneste posisjonen som jeg vil si at vi har flere gode spillere på i dag enn før er målvaktposisjonen.

Anonymkode: c5819...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er færre virkelig, virkelig, virkelig gode spillere er at det gjennomsnittlig er langt bedre spillere enn tidligere, nettopp på grunn av bl.a. talentutvikling, akademiet osv. Når konkurransen er større er det også vanskeligere å skille seg ut, det er elementært. Forstår du ikke dette avslutter vi diskusjonen her og nå, for du er da åpenbart ikke i stand til å forstå konseptene jeg omtaler.

De 20 beste spillerne i hver posisjon er langt bedre enn de 20 beste for 10-20-30 år siden. Det er bare at de neste 50 på lista også er jævlig mye bedre enn tidligere også. Altså, Panama anno 2018 hadde mest sannsynlig vunnet VM i 90 av den simple grunn at de løper 3 ganger så mye i dag som tidligere.

Du er rett og slett sentimental, og det er helt greit, men ikke bland det sammen med objektivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei nei nei - nei! Nå er jeg så lei av Frankrike altså. Hvert eneste lag de møter har flest angrep, men klarer for **** ikke score, og den ene gangen Frankrike får et angrep, så scorer dem! Greit, satt litt på spissen, men synes virkelig ikke de fortjener en finaleplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne vunnet med stil. Istedenfor oppførte noen av dem seg som tullinger mot slutten. 

Anonymkode: 53bf5...d96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

De kunne vunnet med stil. Istedenfor oppførte noen av dem seg som tullinger mot slutten. 

Anonymkode: 53bf5...d96

Burde lagt til et straffeminutt for han som stakk av med ballen. Evt delt ut et rødt kort istedenfor gult, så han måtte stå over finalen. 

Anonymkode: c68f2...f53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, WCKD skrev:

Altså, Panama anno 2018 hadde mest sannsynlig vunnet VM i 90 av den simple grunn at de løper 3 ganger så mye i dag som tidligere.

Norge slo Panama før VM, og var åpenbart er bedre lag. Likevel tviler jeg på at dagens norske landslag hadde lekt seg til VM-gull i 1990. Hvor mye mer man løper i dag skal jeg ikke si sikkert, neppe så mye mer, men det er heller ikke nødvendigvis noe kvalitetstegn at spillere løper mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Stella Rose skrev:

Barcelona spiller matchvinner denne gangen også :nordvesta:

Hvorfor er det noe å juble for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper vinner av morgendagens kamp vinner VM, uansett om det er England eller Kroatia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...