Gå til innhold

Folk som går rundt i joggebukse på 17.Mai


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da hadde jo denne mannen pyntet seg litt, og alle skjønte jo at han ikke hadde forutsetninger for mer? At folk stirrer og kommenterer er en uting og absolutt ikke greit! Men normalt oppegående folk klarer å pynte seg bittelitt! 

 

Anonymkode: d48dd...573

Men hva om normalt oppegående folk overhodet ikke er interessert i 17. mai? Foreldrene mine er slik, og som regel drar de da også utenlands på den dagen. Hvis de er hjemme holder de seg naturlig nok langt unna tog og festivitas, men de pynter seg ikke for å gå fra A til B i byen, liksom, i tilfelle noen skulle bli støtt av å se en olabuks på 17. mai. 

Det ligger faktisk ikke noen pyntetvang over noen, oppegående eller ei. De fleste synes det er hyggelig å pynte seg, andre gjør det fordi det er forventet, men det står ikke i noen lov at man er pokka nødt til å pynte seg på 17. mai. Det er en dag som betyr mye for noen, litt for mange, og faktisk ikke noe særlig for en del andre. Man kan sette pris på landet sitt og historien sin uten å like tog og bunader.

Anonymkode: 664a2...64c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Neseklype kan trenges for de fleste. :P Mange bunadskledde folk som lukter svette fordi de ALDRI vasker bunadskjorta. Lin kan fint vaskes på 30-40 grader med ullvask. At man ikke vasker selve bunaden er en selvfølge, men lin er ikke selvrensende! Kvalmt å ikke vaske bunadskjorta etter å ha rekt rundt halve byen i 30 varmegrader. :spy::kvalm: 

Anonymkode: 97957...605

Helt enig med deg. Dette gjelder så klart alle, ikke bare de med joggebukse. Det er som sagt stor forskjell på det å være skitten fordi man var uheldig å søle litt is eller ketsjup på buksa og på det å være møkkete fordi klærne ikke er vasket. Bunadsskjorta kan helt fint vaskes ja. Jeg har ikke bunad selv, men flere i familien min har og de vasker den etter hvert bruk. Finvask/ullvask 30-40 grader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sirah skrev:

Helt enig med deg. Dette gjelder så klart alle, ikke bare de med joggebukse. Det er som sagt stor forskjell på det å være skitten fordi man var uheldig å søle litt is eller ketsjup på buksa og på det å være møkkete fordi klærne ikke er vasket. Bunadsskjorta kan helt fint vaskes ja. Jeg har ikke bunad selv, men flere i familien min har og de vasker den etter hvert bruk. Finvask/ullvask 30-40 grader.

Ikke alle som er interessert i 17 mai da, man har lov til å vandre ut for di om ;)

Anonymkode: 59ba9...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om normalt oppegående folk overhodet ikke er interessert i 17. mai? Foreldrene mine er slik, og som regel drar de da også utenlands på den dagen. Hvis de er hjemme holder de seg naturlig nok langt unna tog og festivitas, men de pynter seg ikke for å gå fra A til B i byen, liksom, i tilfelle noen skulle bli støtt av å se en olabuks på 17. mai. 

Det ligger faktisk ikke noen pyntetvang over noen, oppegående eller ei. De fleste synes det er hyggelig å pynte seg, andre gjør det fordi det er forventet, men det står ikke i noen lov at man er pokka nødt til å pynte seg på 17. mai. Det er en dag som betyr mye for noen, litt for mange, og faktisk ikke noe særlig for en del andre. Man kan sette pris på landet sitt og historien sin uten å like tog og bunader.

Anonymkode: 664a2...64c

Men da er jo ikke foreldrene dime på arenaer der de "trenger" å pynte seg? 

Man har ulike sosiale koder for ulike arenaer.  Hvordan man kler seg sender signaler, sånn er det bare.

Hvilke signaler man sender velger man jo da etter hvordan man kler seg. 

 

Anonymkode: d48dd...573

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er respektløst er å kritisere andre for hva de velger å ha på seg på 17. mai. 17. mai er en folkefest for alle typer mennesker, uansett om man har på seg bunad, dress, kjole, hverdagslige klær, joggebukse eller burka. Det blir for teit å irritere seg over andres valg på denne måten.

En annen ting:

 

 

B8C7DA76-E390-4CCD-A165-2F333E0EC50D.jpeg

Anonymkode: 23e52...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier ikke gå i tog på 17. mai, vi reiser bort på hytta. Jeg pyntet meg litt fordi jeg liker å pynte meg (riktognok med thermolongs under kjolen), mens min ujålete samboer valgte joggebukse og regn/vindtette klær fordi han skulle utpå havet og fiske. Herlig måte å feire nasjonaldagen på, langt borte fra folkehavet og all skrålingen :)

Hvis man synes det er respektløst å gå med joggebukse i 17.mai-toget bør man kanskje reflektere litt over hva dagen står for. Det er ingenting som tilsier at man må være stivpyntet for å feire grunnloven og landet vårt. At noen synes det er mindre lekkert å se på er en helt annen ting.

Anonymkode: 475cf...380

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er respektløst er å kritisere andre for hva de velger å ha på seg på 17. mai. 17. mai er en folkefest for alle typer mennesker, uansett om man har på seg bunad, dress, kjole, hverdagslige klær, joggebukse eller burka. Det blir for teit å irritere seg over andres valg på denne måten.

En annen ting:

 

 

B8C7DA76-E390-4CCD-A165-2F333E0EC50D.jpeg

Anonymkode: 23e52...3d7

Å irritere seg over klær er for teit, men skrivefeil er greit å irritere seg over? Jaja...

Anonymkode: d48dd...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Sirah skrev:

Ser veldig mange argumenterer for joggebukse ved at både den ene og den andre traumatiske tingen kan ha hendt i forkant og dette kan så klart være reelt. Derfor skal vi være ufattelig forsiktige med å dømme. Det er STOR forskjell på om jeg hever øyenbrynene litt for meg selv og på om jeg forteller om den "slasken" i joggebukse til alle rundt meg. Det finnes ingen regel uten unntak. Ta eksempelet med mannen med knukket bein, tror de aller, aller fleste har forståelse for at joggebukse var det eneste han fikk trukket over gipsen. 

Det er det som er poenget mitt også. Og som du sier er der stor forskjell på hva man tenker i sitt stille sinn, og hva man ytrer høyt.  

Men i tillegg synes jeg man bør holde seg for god til å mene så mye om dette offentlig. Enkelte tanker er det best aldri blir uttalt.  Man vet aldri hvem man sårer ved å uttale seg så krast som enkelte i denne tråden gjør. 

 

Anonymkode: 07a96...797

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik fyr i familien. Han pynter seg hverken på 17.mai eller julaften.  

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er det som er poenget mitt også. Og som du sier er der stor forskjell på hva man tenker i sitt stille sinn, og hva man ytrer høyt.  

Men i tillegg synes jeg man bør holde seg for god til å mene så mye om dette offentlig. Enkelte tanker er det best aldri blir uttalt.  Man vet aldri hvem man sårer ved å uttale seg så krast som enkelte i denne tråden gjør. 

 

Anonymkode: 07a96...797

Man velger selv om man vil pynte seg da får man tåle at andre reagerer på bekledningen man går med. Om noe så kan en slik tråd som dette hjelpe de som sliter med de sosiale kodene. Nå ser de jo hva svært mange tenker om det å gå rundt som en slask på nasjonaldagen. 

Anonymkode: 65b4d...e25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. mai, dagen da vi feirer vår rett til å se ned på andre som ikke velger det samme som oss. Det er ikke måte på hvor deilig det er å vrenge ut av seg nedlatende ord om dem som ikke føler for å gå i bunad og pentøy på nasjonaldagen, ikke sant? Prepubertale, white trash og respektløse mennesker faktisk... Sladrekjerringa sitter dypt i den norske folkesjela og på nasjonaldagen kommer hun virkelig til sin rett! Hurra for Norge, dere!

h7DFA02A1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en slik fyr i familien. Han pynter seg hverken på 17.mai eller julaften.  

Man velger selv om man vil pynte seg da får man tåle at andre reagerer på bekledningen man går med. Om noe så kan en slik tråd som dette hjelpe de som sliter med de sosiale kodene. Nå ser de jo hva svært mange tenker om det å gå rundt som en slask på nasjonaldagen. 

Anonymkode: 65b4d...e25

99.9 % av alle du ser utendørs på 17. Mai har pyntet seg.

Hvorfor bruke tid og energi på å mene så mye om de 0.1 % som ikke gjør det?  Som jeg, og flere andre sier, vet du ikke årsaken til at de går i joggebukse denne dagen.

Anonymkode: 07a96...797

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil vel si at historiene bekrefter fordommene mine. 

Hvem tror egentlig at gutten som nekter å kle seg pent og går som den eneste i toget med juggebukse faktisk har gode sosiale antenner?  Han har jo vist til alle at han hverken følger de sosiale kodene eller er i samme fellesskap som resten av de han går i tog med. 

Og småbarnsmoren som henter ungene sine fra 17.maifeiring i joggebukse?  Her virker det jo som om hun har dårligere sosiale antenner enn sine egne barn. 

Folk får gjøre som de vil, men som de over sier så sender klærne man går med signaler. Og om man ikke forstår disse sosiale kodene så kan man ikke samtidig si man har velutviklet sosial intelligens. 

Anonymkode: 8ad07...ab3

Tror du forveksler å følge sosiale koder og å ha sosiale antenner. 

Den med velutviklede sosiale antenner vil forstå situasjonen både for deg som fremstår firkanta og dømmende og for den utslitte småbarnsmora. 

Anonymkode: ddbbe...089

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle som er interessert i 17 mai da, man har lov til å vandre ut for di om ;)

Anonymkode: 59ba9...4b2

Om man ikke syntes 17. mai er stas så oppsøker man vel neppe sentrum frivillig denne dagen heller og dermed er det et ikke-problem.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det som er poenget mitt også. Og som du sier er der stor forskjell på hva man tenker i sitt stille sinn, og hva man ytrer høyt.  

Men i tillegg synes jeg man bør holde seg for god til å mene så mye om dette offentlig. Enkelte tanker er det best aldri blir uttalt.  Man vet aldri hvem man sårer ved å uttale seg så krast som enkelte i denne tråden gjør. 

 

Anonymkode: 07a96...797

Nemlig. Det er stor forskjell på å rynke litt på øyenbryna og gå videre med livet sitt og på å lage en scene. Det sistnevnte kunne aldri falt meg inn og det er skikkelig frekt og ufint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Sirah skrev:

Om man ikke syntes 17. mai er stas så oppsøker man vel neppe sentrum frivillig denne dagen heller og dermed er det et ikke-problem.

Nemlig. Det er stor forskjell på å rynke litt på øyenbryna og gå videre med livet sitt og på å lage en scene. Det sistnevnte kunne aldri falt meg inn og det er skikkelig frekt og ufint.

Fritt land. 

Anonymkode: 59ba9...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fritt land. 

Anonymkode: 59ba9...4b2

Jepp, det er det vi feirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sirah skrev:

Jepp, det er det vi feirer.

👏

Anonymkode: 59ba9...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Bryr meg ikke. Det kan være mange grunner til at en person går i joggebukse i tog. Alle har lov å være med å feire dagen og få gå i tog. 

Jeg jobber i bolig for psykisk utviklingshemmede og den ene beboeren vår klarer ikke gå i noe annet enn joggebukser.  Vi passer på at det er en fin og ren joggebukse. Mener du for alvor at han ikke skal få lov å gå i tog?

Anonymkode: 06716...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vitner om manglende sosiale antenner. 

Anonymkode: 835ef...179

Hvordan finner du slike tråder? Googlet du "joggebukse 17.mai"? 

Anonymkode: f9d52...0af

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har knukket beinet og pga hevelser og gips er joggebukser det eneste jeg får på meg akkurat nå. Skal gjennom en operasjon til som mest sannsynlig «krasjer» med 17 mai. Håper jeg «får lov» til å være med på feiringen selv om jeg ikke kler meg korrekt. Bunad har jeg ikke og her i landet hvor jeg bor er det sjeldent kjolevær på 17-mai. 

Jeg har gått til innkjøp av noen «penere» joggebukser og skal så klart pynte meg. Det hører med på en festdag som dette.

Anonymkode: e6f97...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...