Gå til innhold

Er jeg "slem" dersom jeg krever bidrag av far ved 50/50 deling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 12.5.2018 den 8.44, AnonymBruker skrev:

Leste et sted at det er vanlig å ikke kreve bidrag ved 50/50 deling. Er dette riktig?

For meg vil det ifølge NAVs bidragskalkulator utgjøre 2500kr, som vil bety at jeg får råd til å ha bil, noe som selvfølgelig vil være en enorm hjelp i hverdagen med små barn, spesielt vintertid. 

Er redd at det kan bety at far ikke kan beholde huset, og at dette kan gjøre samarbeidet vårt dårlig. Tror ikke han har regnet med noe bidrag til meg når vi har snakket om fordeling på 50/50, har ihvertfall ikke nevnt noe.

Er jeg egoistisk om jeg ber om bidrag? Det vil jo unektelig komme barna til gode når de er hos meg og jeg mener de er for unge til å ha noe spesielt forhold til huset. (Vi er uansett begge enige om å bo i nabolaget pga bhg, skole og jobb.

Anonymkode: 8fca0...e9a

Så du er inneforstått med at han kan miste huset, og stedet for dine barn? Selv da vurderer du bidrag? Hva er det som bor i deg? Da vil det si at du har bedre råd enn han, siden det er bil det står på. 

Faen noen kvinner er som igler

Anonymkode: 293c7...488

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er altså viktigere for barna at du har bil enn at far har et sted å bo? Wow. Bare wow.

Anonymkode: ca9e9...729

Nå er det vel snakk om at han ikke lenger har råd til huset, fordi han må betale på det alene, mens de tidligere var to om det. Det er helt vanlig ved et brudd at huset må selges, og at de som skiller lag kjøper seg hver sin leilighet.

Hvis han er veldig ivrig på å beholde huset, kan han sikkert skaffe seg en samboer, som kan dele på boutgiftene. Det er ikke veldig vanlig for en enslig å bo i hus i et høykostområde.

Anonymkode: bf66e...cb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, tirben said:

Det virker som at du synes at 500000 i året er fryktelig mye? Da lurer jeg virkelig på hva slags jobb du har, som gjør at du synes det er en svimlende sum! 

Jeg tjener noe over det, og synes ikke selv jeg har spesielt god råd. De fleste jeg kjenner, tjener godt over det. 

Jeg tjener ca 480 000 i året med min 100% stilling og kan kjøpe det jeg vil når jeg vil. Jeg trenger aldri bekymre meg for økonomien og på toppen av det sparer jeg ca 10.000 i månden.

Anonymkode: c3477...415

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener ca 480 000 i året med min 100% stilling og kan kjøpe det jeg vil når jeg vil. Jeg trenger aldri bekymre meg for økonomien og på toppen av det sparer jeg ca 10.000 i månden.

Anonymkode: c3477...415

Har du boliglån? studiegjeld? eller eier bil? Hvor mange barn har du?

Anonymkode: d2977...2a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2018 den 9.38, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal han betale mer enn mor bare fordi han har høyere inntekt? Hva om han velger å ta en jobb med lavere lønn? Skal TS betale bidrag til han da?

Anonymkode: 713b6...c20

Ja, det skal hun. Slutt å se på dette som en kjønnskamp. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2018 den 9.46, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor er det opp til far å skulle dekke slik at mor kan bo i nærheten i et dyrt strøk? Mor får ta ansvar for seg selv her fremfor å skulle utnytte en hun ikke lengre er sammen med.

Anonymkode: 64195...d12

Det kan jo være lurt at foreldrene bor så nær hverandre at barna kan gå i samme barnehage/skole og leke med de samme vennene uavhengig av om de bor hos mor eller far.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel snakk om at han ikke lenger har råd til huset, fordi han må betale på det alene, mens de tidligere var to om det. Det er helt vanlig ved et brudd at huset må selges, og at de som skiller lag kjøper seg hver sin leilighet.

Hvis han er veldig ivrig på å beholde huset, kan han sikkert skaffe seg en samboer, som kan dele på boutgiftene. Det er ikke veldig vanlig for en enslig å bo i hus i et høykostområde.

Anonymkode: bf66e...cb0

Les HI en gang til, det var ikke det som sto der. Det kom tydelig frem at det var bidraget som kunne være avgjørende for om far kunne beholde huset.

Anonymkode: 87056...268

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2018 den 8.57, AnonymBruker skrev:

Far har vesentlig høyere inntekt enn meg og det er et dyrt hus i et dyrt område...

Ja i teorien kan jeg søke meg en ekstrajobb, men nå var det ikke det som var tanken her.

ts

Anonymkode: 8fca0...e9a

Da jeg bodde alene, før barna, jobbet jeg ekstra for å få ting til å gå rundt med 3 ekstrajobber hver eneste uke. Du har 14 dager i mnd til å tjene inn 2500, og det burde du klare uten å belaste andre!! Å skille seg, betyr nettopp det - skulle seg. Hvorfor i hel.... skal han betale mer for barna enn deg? Seriøst....

Anonymkode: a9de4...ef1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel snakk om at han ikke lenger har råd til huset, fordi han må betale på det alene, mens de tidligere var to om det. Det er helt vanlig ved et brudd at huset må selges, og at de som skiller lag kjøper seg hver sin leilighet.

Hvis han er veldig ivrig på å beholde huset, kan han sikkert skaffe seg en samboer, som kan dele på boutgiftene. Det er ikke veldig vanlig for en enslig å bo i hus i et høykostområde.

Anonymkode: bf66e...cb0

Bedre at han skaffer en stemor uten å være forelsket, enn at stakkars mammaen, som har 14 dager fri(!) hver mnd må gjøre noe ekstra for sin egen økonomi? Det er et hån mot dem som bor alene! Hvis hun mangler 2500 for å få kabalen til å gå opp, har hun hundrevis av muligheter! Det er ikke synd i henne. 

Anonymkode: a9de4...ef1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2018 den 8.44, AnonymBruker skrev:

Leste et sted at det er vanlig å ikke kreve bidrag ved 50/50 deling. Er dette riktig?

For meg vil det ifølge NAVs bidragskalkulator utgjøre 2500kr, som vil bety at jeg får råd til å ha bil, noe som selvfølgelig vil være en enorm hjelp i hverdagen med små barn, spesielt vintertid. 

Er redd at det kan bety at far ikke kan beholde huset, og at dette kan gjøre samarbeidet vårt dårlig. Tror ikke han har regnet med noe bidrag til meg når vi har snakket om fordeling på 50/50, har ihvertfall ikke nevnt noe.

Er jeg egoistisk om jeg ber om bidrag? Det vil jo unektelig komme barna til gode når de er hos meg og jeg mener de er for unge til å ha noe spesielt forhold til huset. (Vi er uansett begge enige om å bo i nabolaget pga bhg, skole og jobb.

Anonymkode: 8fca0...e9a

Ja, det er egoistisk. Ta ansvar for din egen økonomi selv. 

Anonymkode: 8212d...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gikk hun fra deg da? Gadd du ikke å bidra hjemme? Var du utro? Kjeftet på henne hele tiden? Man kan da virkelig ikke mene at din partner skal fortsette å være sammen med deg av medlidenhet! 

Anonymkode: fead8...91b

Det var da voldsomt til spekulasjoner da! Ja, jeg kjeftet mye. Fordi hun ikke gadd å rydde etter seg, ikke gadd å vaske, brukte altfor mye penger på tull, og til slutt da jeg fant ut at hun var utro. Da kjeftet jeg. Hun stakk. Jeg må betale. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, det er du. 

Dere har barna 50/50. Dere er to likestilte mennesker, hvorfor skal ikke du betale han 2500 så han kan dra ut å spise på en fin restaurant med barna en gang i mnd i steden?

Skal han straffes eller måtte betale for seg fordi han jobber hardere og tjener mer enn deg? 

Hilsen kvinne som er for likestilling mellom kjønn 

Anonymkode: 5dca5...0f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier at den som går og splitter familien må straffes. Mange mener det samme, at man må holde sammen på grunn av barna. Derfor blir jeg i helvete. 

Anonymkode: fead8...91b

Er du helt koko?

Jeg kan fortelle deg at jeg hater moren min dypt og inderlig fortsatt, selv om hun nå har vært død i flere år fordi hun gjorde som deg. Å bli i et slikt forhold er det verste du kan gjøre mot barna dine.

Anonymkode: 713b6...c20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener ca 480 000 i året med min 100% stilling og kan kjøpe det jeg vil når jeg vil. Jeg trenger aldri bekymre meg for økonomien og på toppen av det sparer jeg ca 10.000 i månden.

Anonymkode: c3477...415

Jeg tjener 510 000 i året og får det akkurat til å gå rundt. Huslån, studielån, tre barn med det det innebærer av aktiviteter, bursdager etc., ferie i høysesongen. Å spare 10 000 i måneden er helt i la-la-land for mange med helt vanlige, ikke-ekstravagante utgifter. Inntekten er bare halve historien, man må jo se på utgiftssiden også.

Anonymkode: 33711...962

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2018 den 8.56, AnonymBruker skrev:

Og noe man gjerne glemmer er at mor som regel jobber deltid eller dropper karriereklatring for å følge opp barna hjemme, mens mannen fortsetter sin yrkeskarriere. Skulle bare mangle at dette kompenseres. Slik ER det faktisk når man får barn sammen, da er man låst til hverandre til barnet er 18 år. Bruk kondom folkens.

Anonymkode: 2eb73...376

Det du glemmer her er at vi diskuterer50-50.. hvordan kan du da si at mor dropper karriere og følger opp barna?? 

 

Anonymkode: 9a065...2eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvis 2500 kr er avgjørende for om far kan beholde eneboligen, burde han selge uansett. Det kan komme store uforutsette og forutsette utgifter ved vedlikehold av et hus.

2. Har du rett til disse pengene, så er det ganske enkelt. Du må velge.

3. Det beste er selvsagt hvis dere begge kjøper leiligheter i nærheten av hverandre et rimeligere sted. 

4. Er det mulig at du flytter litt lenger vekk, skaffer deg bil og kjører litt rundt på ungene dine?

5. Faen så mange bitre, ekle folk her som mener at TS snylter.

6. 500k er en helt OK lønn. Hvis noen velger å bli sykepleier eller lærer betyr ikke det at de har tatt et dårlig valg. Vi trenger faktisk masse folk i disse yrkene og de har lov til både å få barn og å skille seg.

7. Det åpenbare problemet er her at dere bor utover evne. Er barna under kanskje 12-13 burde dere helt klart flytte til et annet sted med en gang. Nå er det snart ferie, så det passer fint å flytte i sommer.

Anonymkode: 1a035...b68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Hvis 2500 kr er avgjørende for om far kan beholde eneboligen, burde han selge uansett. Det kan komme store uforutsette og forutsette utgifter ved vedlikehold av et hus.

Anonymkode: 1a035...b68

Dette tenkte jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...