Gå til innhold

Hva var det ingen fortalte deg om fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Leger pleier ikke å være med på fødsler annet enn når det er noe spesielt som behov for vakuum eller babyen blir stresset, og når det er den typen situasjon ville aldri legen tatt seg tid til å massere mellomkjøttet, da er fokus på at babyen skal klare seg. Høres usannsynlig ut. 

Anonymkode: 53330...25e

Helt enig, høres veldig rart ut. Det sagt husker jeg hvor jævelig det var når jm klemte på livmorhalsen for å få den til å åpne seg siste cm. Så noe massasje kan hun jo ha fått. 

Anonymkode: bf050...b87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leger pleier ikke å være med på fødsler annet enn når det er noe spesielt som behov for vakuum eller babyen blir stresset, og når det er den typen situasjon ville aldri legen tatt seg tid til å massere mellomkjøttet, da er fokus på at babyen skal klare seg. Høres usannsynlig ut. 

Anonymkode: 53330...25e

Helt enig, høres veldig rart ut. Det sagt husker jeg hvor jævelig det var når jm klemte på livmorhalsen for å få den til å åpne seg siste cm. Så noe massasje kan hun jo ha fått. 

Men herregud AB25e og b87....

JO, legen tok seg tid til det for å prøve å unngå rifter. Du kan ikke dra ut ungen uten rier, og det er faktisk tid mellom riene, der legen bruker tiden på å massere mellomkjøttet. 

Så utrolig komisk å mistro noen andres fødselserfaring fordi dere tror noe annet. Pinlig.

Anonymkode: f12ed...8bc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud AB25e og b87....

JO, legen tok seg tid til det for å prøve å unngå rifter. Du kan ikke dra ut ungen uten rier, og det er faktisk tid mellom riene, der legen bruker tiden på å massere mellomkjøttet. 

Så utrolig komisk å mistro noen andres fødselserfaring fordi dere tror noe annet. Pinlig.

Anonymkode: f12ed...8bc

Poenget var nok at dette ikke er vanlig under en fødsel i Norge, altså at en lege er tilstede under utdrivningen og masserer mellomkjøttet. 

Anonymkode: e2cc4...04c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Poenget var nok at dette ikke er vanlig under en fødsel i Norge, altså at en lege er tilstede under utdrivningen og masserer mellomkjøttet. 

Anonymkode: e2cc4...04c

Jeg sier jo bare at jeg syns det var rart?

Anonymkode: bf050...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget var nok at dette ikke er vanlig under en fødsel i Norge, altså at en lege er tilstede under utdrivningen og masserer mellomkjøttet. 

Anonymkode: e2cc4...04c

Jeg fikk også slike tøyeøvelser gjort på meg under pressfasen, og til stede var det to jordmødre, barnelege og overlege på gyn. Det er som en annen bruker sier, tid i mellom riene. Dette ble gjort både for å unngå store rifter og for at babyen tok seg god tid på vei ut, så de ville hjelpe tøyingen av vevet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lumos skrev:

Jeg fikk også slike tøyeøvelser gjort på meg under pressfasen, og til stede var det to jordmødre, barnelege og overlege på gyn. Det er som en annen bruker sier, tid i mellom riene. Dette ble gjort både for å unngå store rifter og for at babyen tok seg god tid på vei ut, så de ville hjelpe tøyingen av vevet. 

Men vanligvis er det jo ikke barnelege og overlege tilstede. 

Anonymkode: e2cc4...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget var nok at dette ikke er vanlig under en fødsel i Norge, altså at en lege er tilstede under utdrivningen og masserer mellomkjøttet. 

Anonymkode: e2cc4...04c

Å si at noe er usannsynlig er ikke det samme som det du sier...

Anonymkode: f12ed...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vanligvis er det jo ikke barnelege og overlege tilstede. 

Anonymkode: e2cc4...04c

Og hva så?  Det skjedde jo med den som skrev om det. Og hun synes det var vondt. Du kverulerer jo på noe som er helt uvesentlig, nemlig hvem som masserte mellomkjøttet. 

Anonymkode: 4c1c6...140

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men vanligvis er det jo ikke barnelege og overlege tilstede. 

Anonymkode: e2cc4...04c

Men det betyr ikke at folk trenger å kverulere på slike utsagn fordi de selv kanskje ikke har hørt om det. Og hva er «vanligvis»? Trykker man feks lenger enn en time er det policy på sykehuset her iallfall, at en lege kommer inn for å sjekke om den fødende kanskje trenger hjelp til å få ut ungen. I mitt tilfelle var det tilfeldigvis overlegen som hadde mulighet til å komme. Kunne like godt vært en «vanlig» lege. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to jordmødre, en barnepleier, en lege og en gynekolog tilstedet under min fødsel. Burde blitt studert under et mikroskop si :fnise: 

Anonymkode: 51916...9cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig at en førstegangsfødende føder på under en time heller, men plutselig skjer det.. Var foressten fullt hos meg og pga setefødsel. Hadde fødselen tatt lengre tid skal man ikke se bort i fra at legene hadde kunnet bidratt slik på meg og, men sånn med tanke på at hun var ute en halvtime etter jeg ble trillet inn på fødestua, rakk vi aldri slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasket meg å bli blyg overfor samboer, selv før aktiv fødsel og noe særlig nakenhet var aktuelt. Jeg tror jeg skulle skifte eller noe, jeg husker ikke helt, og plutselig ble jeg sjenert og visste liksom ikke helt hvordan jeg skulle forholde meg. Det fikk heldigvis raskt over da.

 

Jeg ble også litt paff da de skulle lukte på bindene jeg hadde brukt, da jeg ble lagt inn, for å sjekke at det virkelig var fostervann. (Fødselen startet med vannavgang.)

Anonymkode: bf059...bea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff

Jeg lurer på hva dere definerer som lege? LIS? Siden overlege tydeligvis er noe annet. 

Gynekolog kommer ofte innom ved lang pressfase, det samme med LIS. Dog ingen som bare heter «lege». 

Endret av Bøff Eløff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan dere som er veldig opptatt av hva som er vanlig at leger gjør under fødsel (som om det har noe å si for den ene fødselshistorien) og hva definisjonen på en slik lege er kanskje ordne en egen tråd dere kan kverulere på? Noe dere åpenbart har et eller annet ubeskrivelig behov for? Denne tråden handler om fødsel og hvilke opplevelser folk har hatt, og den er super for oss førstegangsfødende å lese. Å ta en liten bisetning og bruke den for å kuppe hele tråden er unødvendig og barnslig. 

Anonymkode: f3bd6...13a

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2018 den 15.56, Jegskulleønskeat skrev:

Må man få klyster? Blir man undersøkt mye der nede? Er det mange som ser en naken? Får alle kateter? 

Huff og huff... Blir det tatt hensyn til om man sliter med angst for slike ting?

Det er bedre å få klyster, og føle en større trygghet gjennom fødselen på at en ikke bæsjer på seg. Det er verre enn å sette klyster for de fleste i hvert fall. Jeg hadde også et anstrengt forhold til kropp den tiden jeg skulle føde, men det skjer noe med deg under en fødsel. Under undersøkelsene en får med jordmødrene når en kommer inn på fødestuen ble i hvert fall jeg gradvis mer og mer avslappet i forhold til nakenhet, filteret forsvant på en måte og så gjorde det meg ingenting. Tilslutt var jeg mer eller mindre naken med tre jordmødre og en barnepleier. Barnepleieren trengte ikke være der, men hun hadde så lyst til å se en fødsel for hun hadde ikke opplevd det før, og jeg sa ja til det for jeg kjente at det var helt greit. Fokuset mitt var på ungen jeg snart skulle få se og kun det. Tror du også vil oppleve at du får et annet fokus når du skal føde, at det ligger mer på barnet i magen og at du kanskje også gjennom graviditeten også blir mer avslappet til kropp. Ikke engste deg for mye over slike ting. Gled deg til det underet det er å få et barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anna Maria said:

Det er bedre å få klyster, og føle en større trygghet gjennom fødselen på at en ikke bæsjer på seg. Det er verre enn å sette klyster for de fleste i hvert fall. Jeg hadde også et anstrengt forhold til kropp den tiden jeg skulle føde, men det skjer noe med deg under en fødsel. Under undersøkelsene en får med jordmødrene når en kommer inn på fødestuen ble i hvert fall jeg gradvis mer og mer avslappet i forhold til nakenhet, filteret forsvant på en måte og så gjorde det meg ingenting. Tilslutt var jeg mer eller mindre naken med tre jordmødre og en barnepleier. Barnepleieren trengte ikke være der, men hun hadde så lyst til å se en fødsel for hun hadde ikke opplevd det før, og jeg sa ja til det for jeg kjente at det var helt greit. Fokuset mitt var på ungen jeg snart skulle få se og kun det. Tror du også vil oppleve at du får et annet fokus når du skal føde, at det ligger mer på barnet i magen og at du kanskje også gjennom graviditeten også blir mer avslappet til kropp. Ikke engste deg for mye over slike ting. Gled deg til det underet det er å få et barn.

Jeg er kjempeglad ingen snakket om klyster til meg sist og håper jeg slipper det denne gangen og. Skjønner ikke hva jeg skal med det annet enn mer magesmerter enn det som naturlig kommer med en fødsel

Anonymkode: bf050...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bøff Eløff
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere som er veldig opptatt av hva som er vanlig at leger gjør under fødsel (som om det har noe å si for den ene fødselshistorien) og hva definisjonen på en slik lege er kanskje ordne en egen tråd dere kan kverulere på? Noe dere åpenbart har et eller annet ubeskrivelig behov for? Denne tråden handler om fødsel og hvilke opplevelser folk har hatt, og den er super for oss førstegangsfødende å lese. Å ta en liten bisetning og bruke den for å kuppe hele tråden er unødvendig og barnslig. 

Anonymkode: f3bd6...13a

Tja, kan noen bruke tråden til å behandle egen fødselsangst kan vi andre vel diskutere hva man kaller lege under fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Lumos skrev:

Jeg fikk også slike tøyeøvelser gjort på meg under pressfasen, og til stede var det to jordmødre, barnelege og overlege på gyn. Det er som en annen bruker sier, tid i mellom riene. Dette ble gjort både for å unngå store rifter og for at babyen tok seg god tid på vei ut, så de ville hjelpe tøyingen av vevet. 

Tror ikke de gjorde det med meg. Vet bare at de klipte. Ellers visste jeg ikke hva de styrte med der nede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2018 den 13.09, yabbadoo skrev:

At man føler seg SÅ slank og lekker etterpå, mens bilder senere beviser at det var man ikke 😂 spradet rundt på barsel og syns jeg var så heldig som hadde fått så liten mage så fort. Hallois virkelighet. Det hadde jeg ikke 🙈

Haha, JAAA! Akkurat den følelsen hadde jeg også! Så feil kan man ta!:fnise:

Anonymkode: 92e12...d29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte om fødselen, men rett etter; at man burde sjekke om man har presset på seg hemorider, så man slipper å ha unødvendig vondt:icon_lol: jeg klarte nesten ikke gå eller sitte det første døgnet etter fødsel (og jeg hadde en rask og enkel fødsel), men jeg trodde det bare var sånn det var siden understellet får kjørt seg rimelig godt. Så oppdaget jeg tilfeldigvis at det hadde poppet ut noen heftige hemorider. Fikk piller og krem og ble raskt mye bedre. Hadde jeg ikke oppdaget det ville jeg bare gått rundt med smerter og trodd at det var sånn det var når man har født:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...