Gå til innhold

Hva var det ingen fortalte deg om fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ikke lov til å reise meg opp (besvimte på do 1 time etter fødsel). Dusjet ikke før et døgn etter fødsel.

Anonymkode: a1aa1...683

I slike situasjoner kan de ikke bare stelle i senga da? De kan jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor fint det faktisk kan være ! Jeg hadde en fantastisk fødsel. Vondt som bare det, men jeg ble ikke redd og stolte helt på kroppen min. Man vet aldri hva man går til og jeg føler meg så heldig som fikk en så fin opplevelse. Jeg har troa på at menta forberedelse kan ha mye og si 🤗

Anonymkode: ad740...c71

Kjenner jeg blir misunnelig. Følte jeg ikke fikk med meg hva som skjedde. Jeg pressa og kjente smerter og plutselig var ungen der. Fikk ikke med meg en ting 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At epidural ikke fungerer ved styrtfødsel.

At morkaken kan sitte fast (min ble bokstavelig talt revet ut av gynekolog uten narkose/fungerende epidural, når den slapp dro hun så hardt at hun fløy i veggen og fikk morkaken sprettende i ansiktet) Jeg besvimte på grunn av smertene, gynekologen var dekket av morkake (det skulle seriøst vært filmet).

At et barn kan komme ut på bokstavelig talt 2 press (ingen rifter).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slapp og dusje før jeg hadde fått sove. Det er jeg glad for 

Anonymkode: bf050...b87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk heller ikke dusjet før dagen etter fødsel. Jeg var virkelig ikke i stand til å stå opp av sengen før da og å bli stelt av sykepleiere i sengen hadde virkelig vært helt uaktuelt (nå var det ingen som foreslo det heller da, SÅ viktig er det ikke å dusje straks man har født). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2018-05-08 den 20.59, Maleficenta skrev:

Sydde de ikke på nytt på deg?

Nei. De gikk opp. Det ble oppdaget 13 dager etterpå, tydeligvis ikke aktuelt å sy om igjen.

Anonymkode: f12ed...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.5.2018 den 10.19, Bøff Eløff skrev:

At de insisterer på at du skal dusje rett etterpå selv om du er så sliten at du egentlig ikke vil.

Hæ? Jeg fikk ikke engang lov å gå på toalettet når jeg sa jeg måtte. Sykepleieren måtte ringe og ringe for å få en sykepleier til for å komme, da de var redd for at jeg ville besvime og at en ikke ville klare å ta meg imot. Enda jeg sa at samboer kunne hjelpe henne hvis det skjedde, da han var sterkere enn begge de spinkle sykepleieren tilsaman. Var ikke snakk om å dusje engang, det kunne jeg bare drømme om. 

Anonymkode: 09397...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2018 den 20.58, Maleficenta skrev:

Ks er ikke et alternativ iallefall. Vil ikke ha sting på magen. 

Du kan få stifter i steden :fnise:

Anonymkode: be4cf...ddf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir overrasket over å lese denne tråden, over hvor forskjellig behandling man får fra sykehus til sykehus. Er storfornøyd med sykehuset jeg fødte på. 

Det om overrasket meg mest var: 

- hvor ensom og forlatt jeg følte meg når eg lå på sykehuset, på tross av skikkelig hyggelige jordmødre, sykepleiere og barnepleiere. Jeg ville bare hjem. 

- barseltårene som kom dag 3 og ikke ville gi seg. Jeg er en person som aldri gråter til vanlig.

- hvor sinnsykt vondt det var å sy innvendig og utvendig 

- hvor sliten, rar og trøtt man blir når man har blitt skikkelig blodfattig av fødsel. Nå skal det sies at jeg måtte ha flere poser blod i flere dager etter fødsel. Tok over ett halvt år før jeg kunne gå en trapp alene pga dette. Fikk ikke opp blodprosenten. 

Anonymkode: 09397...8ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ante ikke at det gikk an å sovne imellom riene, men det gjorde jeg jammen fra 7-9 cm. Da hadde jeg hatt rier i 1,5-2 døgn da, så jeg var bittelitt sliten kan man si. 

At brødskive med leverpostei kan være det beste som finnes. 

Har funnet ut i etterkant at man egentlig ikke skal forlates av jordmor under aktiv fødsel. Hun var stort sett ut og inn hos meg, mest ute. Det er travelt på føden om sommeren. 

At en fødsel kan være fryktelig lang, men fortsatt være en fin opplevelse. Eller - en rå opplevelse jeg ikke ville vært foruten, er vel en bedre beskrivelse. 

Jeg fant ut at jeg ikke liker å bli tatt på når jeg har vondt og vil helst bare konsentrere meg selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg ikke visste (min fødsel var keisersnitt da): at kirurger har forskjellige preferanser hvordan de lukker ytterste lag av såret. Min likte å stifte istedet for bruke tråd. Det oppdaget jeg ikke før om 3 dager senere. Jeg dusjet jo men bandasjen skiftet sykepleier, jeg turte ikke røre eller se på såret.

At ungen ikke nødvendigvis er den peneste på jord, til tross for at han ikke hadde skeivt hode eller bar preg av å være sammenklemt i flere timer. Jeg snudde faktisk hode da sykepleier ville holde babyen ved kinnet mitt. Var sikkert litt medisiner og som fikk meg å tenke slik, men jeg syntes det var sååå ekkelt med den hvite verniksen. Mannen min ble flau over min reaksjon og tok babyen i armene.

At renselen spesielt på første dagen kan være intensiv. Jeg gjorde deal med sykepleier at de tok kateter dersom jeg klarte gå på do alene. Er visst mange ks-mødre som ikke klarer men det var bare 10 skritt. Da jeg var ferdig gjorde jeg tabben å se på doskåla og jeg måtte snu meg til vasken og spy. Blod er en ting, men faen hva som kom ut i tillegg. Og enorme mengder. Dette kun med nr 1. Med nr 2 tørket det omtrent ut hele livmor før de sydde, den renselen var som en lett mens.

At jeg følte meg følte meget alene på barsel. Var nesten bare familierom og 3 rom for 2 pasienter. Iom jeg har 2 vinterbarn med lite fødsler lå jeg alene. Greit for nattesøvn men lite sosialt. Måltidene var jeg også alene da fedrene hentet mat på buffeten. Det var et mellomstort sykehus med rundt 1.000 fødsler per år.

At man ikke klarer tenke så bra etter noen netter med lite søvn. Jeg kalte barnepleier kl 3 om natten da jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre. Ungen hikket. :fnise: Det så så fælt ut med brystkassa som klemtet til ryggraden (så sånn ut for meg). Tror de som var på vakt fikk seg en god latter.

Min søster som fødte vaginalt opplevde 2 nødstilfeller i samme fødsel. Babyens hode var ute men skulderen satt fast. Da ble det hektisk på fødestua. Da ungen var ute kom ikke morkaka ut. De prøvde massasje, sprøyter men ingenting hjalp. De måtte tilkalle anestesilege som satt epidural og gjør-meg-blid-jeg-driter-i-alt. Mannen ble sendt ut (dette kommer til å være en blodig affære, noe trenger en pappa visst ikke se). Så løsnet jordmor morkaka. Manuelt. :sjokkbla: Søstra lurte på hvorfor i helsike de puttet babyen tilbake.... Jaja. Hun syntes ikke det var så ille da.

Anonymkode: 83a0d...134

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2018 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Det går kjeeeempe fint med de fleste ks barn du ;). Ks er supert! Synes du det er så rart at mange ikke har lyst å føde etter å ha lest andres erfaringer i feks denne tråden?. Ikke F om jeg skal igjennom noe sånt.  

Men ikke la oss spore av denne trådens tema

Anonymkode: be4cf...ddf

Ikke rart de med fødselsangst ikke blir trodd eller møter mye motstand, når folk som deg nærmest reklamerer for KS.

Anonymkode: f12ed...8bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fortalte hvor JÆVLIG det var å bli massert i mellomkjøttet av legen for å unngå rifter! 

Anonymkode: f12ed...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.5.2018 den 14.54, Maleficenta skrev:

I slike situasjoner kan de ikke bare stelle i senga da? De kan jo det.

Det kunne de sikkert gjort, men tanken om stell forsvant i grunn ganske fort. Var så fokusert på babyen 😍❤

Anonymkode: a1aa1...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen fortalte hvor JÆVLIG det var å bli massert i mellomkjøttet av legen for å unngå rifter! 

Anonymkode: f12ed...8bc

Av legen? Mener du på svangerskapskontroll eller hadde du gynekolog under selve fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man føler seg SÅ slank og lekker etterpå, mens bilder senere beviser at det var man ikke 😂 spradet rundt på barsel og syns jeg var så heldig som hadde fått så liten mage så fort. Hallois virkelighet. Det hadde jeg ikke 🙈

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 6.5.2018 den 17.11, AnonymBruker skrev:

Deg om det. Jeg bare anbefaler ikke å bæsje ned seng, gulv, mann, meg selv, baby og jm. 

Anonymkode: 80382...6a1

Har født uten klyster to ganger. Har sikkert bæsjet litt, men ikke så mye at jeg vet om det selv. Og ikke på min mann i allefall 😂😂😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bøff Eløff skrev:

Av legen? Mener du på svangerskapskontroll eller hadde du gynekolog under selve fødselen?

Lege under fødsel.

Anonymkode: f12ed...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lege under fødsel.

Anonymkode: f12ed...8bc

Leger pleier ikke å være med på fødsler annet enn når det er noe spesielt som behov for vakuum eller babyen blir stresset, og når det er den typen situasjon ville aldri legen tatt seg tid til å massere mellomkjøttet, da er fokus på at babyen skal klare seg. Høres usannsynlig ut. 

Anonymkode: 53330...25e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leger pleier ikke å være med på fødsler annet enn når det er noe spesielt som behov for vakuum eller babyen blir stresset, og når det er den typen situasjon ville aldri legen tatt seg tid til å massere mellomkjøttet, da er fokus på at babyen skal klare seg. Høres usannsynlig ut. 

Anonymkode: 53330...25e

For en detalj å henge seg opp i :rolleyes: 

Anonymkode: 4c1c6...140

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...