Gå til innhold

Barn som bruker hijab i Norge

Barn og hijab   

104 stemmer

1. 1. Synes du det er greit at barn bruker hijab før de ha nådd puberteten?

• Ja
      10
    • Nei
      90
    • Vet ikke/kommer an på
      4

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Cambria said:

Det finnes mange norske muslimer som velger å bruke hijab selv om foreldrene ikke gjør det. Det finnes mange som velger å bruke det, på tross av at de blir mer utsatt for rasisme og mobbing av det. Disse blir altså ikke fryst ut av familien om de ikke bruker hijab, men de møter mer motstand i samfunnet av sitt valg. 

Du gjør dette alt for anekdotisk. Forstår du graden av sosialt press som opererer i et større definerende fenomen? Det virker som at du helst bare vil leve i din egen boble, og ikke forstå konsekvensen av hvordan dette er kronisk kvinnediskriminerende.

Anonymkode: 917c1...a83

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Cambria said:

Jeg vet at flere norske muslimske kvinner velger å bruke hijab noen dager og gå uten andre dager. Jeg kjenner personer som gjør det. Dette er kvinner som velger samboer selv, har full frihet på byen og kan gjøre det samme som guttene. 

Jeg har aldri sagt at dette gjelder alle, men å tro at alle som velger hijab blir diskriminert er direkte feil.

Har aldri sett noen menn som går med hijab. Det er et kvinnediskriminerende plagg som er en del av en lovreligion med klare regler for menn og helt andre regler for kvinner. Har heller aldri sett kvinner som går rundt på byen, danser med menn og drikker alkohol samtidig som de har hijab på. 

Anonymkode: 68438...74b

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Det er jo slik at foreldrene ofte er mer liberale enn barna som er født i Norge og jevnaldrende er svært viktige for disse menneskene. Foreldrene har smakt kvinnekontrollen på kroppen, mens barna vokser opp i miljøer med barn fra enda mer konservative kulturer og det blir dermed et gruppepress om å være "ærbar" og "ta avstand fra vestlig kultur". Imamer oppfordrer jo norske barn og jevnaldrende å hylle og rose jenter som går med hijab som en del av en taktikk for å få flere jenter til å begynne med det. Imamene er alltid menn. Kvinner har ikke lov til å være imamer. Imamene er jo ikke dumme. For moskeer er det viktig å være relevante, og jo mer konservative og jo mer "oss og dem" som skapes, jo mer innflytelse får moskeene.

Det er tydeligvis veldig vanskelig for deg å se at det er fullt mulig å bruke hijab uten å bli undertrykt.

Jeg forstår motstanden din mot plagget, men jeg er ikke enig. Jeg mener det er holdningene som må endres. Vi kan ikke nekte mennesker å kle seg på en viss måte, men vi kan arbeide med holdninger og kvinnesyn i eget land. Det er ikke bare muslimer som ser på kvinner som mindreverdige i Norge. Gjennom å ta opp denne kampen, lære kvinner egenverd og å være gode venner for hverandre har vi kommet lenger. På denne måten kan vi gi muslimske kvinner (og kvinner)  som faktisk tvinges til å bruke hijab (eller generelt tvinges til noe) midler til å si ifra. De har folk rundt seg som de kan støtte seg på. De vet hva de er verdt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen kan komme med noen eksempler på land hvor hijabbruk er utbredt og samtidig er et bra land for kvinner og høy grad av likestilling. Selvsagt ikke. For hijab handler jo nettopp om kvinnekontroll, uansett hvor mye noen forsøker å late som noe annet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Cambria said:

Det er tydeligvis veldig vanskelig for deg å se at det er fullt mulig å bruke hijab uten å bli undertrykt.

Jeg forstår motstanden din mot plagget, men jeg er ikke enig. Jeg mener det er holdningene som må endres. Vi kan ikke nekte mennesker å kle seg på en viss måte, men vi kan arbeide med holdninger og kvinnesyn i eget land. Det er ikke bare muslimer som ser på kvinner som mindreverdige i Norge. Gjennom å ta opp denne kampen, lære kvinner egenverd og å være gode venner for hverandre har vi kommet lenger. På denne måten kan vi gi muslimske kvinner (og kvinner)  som faktisk tvinges til å bruke hijab (eller generelt tvinges til noe) midler til å si ifra. De har folk rundt seg som de kan støtte seg på. De vet hva de er verdt.

Hvordan i huleste vet du hvem som gjør det av fri vilje?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er stort sett de som forsvarer hijab som bruker ordet "undertrykt", altså at det ikke er kvinneundertrykkende. De bruker ikke "diskriminert". Fordi det er så utrolig vanskelig å mene at et plagg som kun skal brukes av kvinner for å beskytte "æren", mens mennene går i helt vestlige klær ikke er kjønnsdiskriminerende. 

Jeg har fortsatt til gode å se at det er utbredt blant norske gutter å true søstrene sine dersom de ikke er "ærbare". Man kan jo gjerne hevde at norske gutter og menn oppdras omtrent likt som i kulturer fra Midt-Østen, men jeg er uenig der. Du kan jo ta en titt på filmen på første side hvor man får et fint innblikk i de kulturene som så mange i Norge kommer fra. Det er et hav av forskjell på norsk oppdragelse og kvinnesyn.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du hvem som gjør det av tvang? 

Selv velger jeg å stole på venner og andre jeg kjenner når de snakker om hvorfor de bruker hijab. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du hvem som gjør det av tvang? 

Selv velger jeg å stole på venner og andre jeg kjenner når de snakker om hvorfor de bruker hijab. 

Du bruker ord som tvang og undertrykking, men det handler ikke om tvang og undertrykking. Det handler om en mentalitet hvor kvinnene og jentene er brødrenes og fedrenes eiendom og må kontrolleres og "beskyttes" fordi deres ære påvirker hele familiens eksistens. Dette påvirker hele kulturen i hjemlandet og subkulturer i Norge. Man behøver ingen trussel om vold om man jevnlig får servert historier om at man kommer til helvete eller risikerer å bli utsatt for hva norske kvinner blir utsatt for dersom man ikke går med hijab og er ærbar. Det er ikke TILFELDIG at det er nettopp kvinnene som skal pakkes inn mens guttene har full frihet. Det tror jeg du ser selv også dersom du er villig til det. Det handler om kvinnekontroll enten man liker det eller ikke. Også for de som velger å gå med det "frivillig" bidrar til denne mentaliteten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har definitivt et strandpoliti i Norge. Utallige norske gutter banker opp sine norske søstre fordi de gikk toppløse på stranda og truet med at de kommer til helvete. Akkurat slik vi ser fra den filmen på første side hvor guttene helt uten skam beskriver foran den 13 år gamle jenta hvordan de ville ha torturert henne dersom hun var deres søster og gikk uten hijab. Det er mye verre i Norge.

Nå overdriver du noe voldsomt. Det var riktignok noe av dette på sekstitallet i Norge men det er ikke et særlig aktuelt problem i dag. I dag foregår det ikke fysisk og voldelig men det er sosiale reaksjoner fra miljøet rundt som er sterkt bestemmende for hva folk tør og ikke tørr.

Anonymkode: e721a...948

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå overdriver du noe voldsomt. Det var riktignok noe av dette på sekstitallet i Norge men det er ikke et særlig aktuelt problem i dag. I dag foregår det ikke fysisk og voldelig men det er sosiale reaksjoner fra miljøet rundt som er sterkt bestemmende for hva folk tør og ikke tørr.

Helt uenig. Trusselen om vold er overhengende for norske jenter dersom de ikke gjør som brødrene sier og går kledd slik brødrene sier. Hvorfor tror du nesten ingen norske jenter tør å ha kjæreste i 2018? Det er fordi de er kontrollert av sine norske brødre. Derfor er det i norske miljøer den viktigste likestillingskampen står, ikke i innvandrermiljøer fra Midt-Østen som i stor grad har oppnådd full likestilling og har lite å klage på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt. Det er jo slik at foreldrene ofte er mer liberale enn barna som er født i Norge og jevnaldrende er svært viktige for disse menneskene. Foreldrene har smakt kvinnekontrollen på kroppen, mens barna vokser opp i miljøer med barn fra enda mer konservative kulturer og det blir dermed et gruppepress om å være "ærbar" og "ta avstand fra vestlig kultur". Imamer oppfordrer jo norske barn og jevnaldrende å hylle og rose jenter som går med hijab som en del av en taktikk for å få flere jenter til å begynne med det. Imamene er alltid menn. Kvinner har ikke lov til å være imamer. Imamene er jo ikke dumme. For moskeer er det viktig å være relevante, og jo mer konservative og jo mer "oss og dem" som skapes, jo mer innflytelse får moskeene.

Ved å skape en forestilling om at det er en "oss og dem" konflikt så vil de som kjøper dette velge en av aktørene som er tydelige. Man forsøker da å presse folk til å ta parti. Det er derfor f.eks. i FRP sin interesse å skape et inntrykk av at det er en stor konflikt mellom hvite nordmenn og innvandrere. Det tjener de ytterliggående på begge sider på mens de i midten taper på det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt uenig. Trusselen om vold er overhengende for norske jenter dersom de ikke gjør som brødrene sier og går kledd slik brødrene sier. Hvorfor tror du nesten ingen norske jenter tør å ha kjæreste i 2018? Det er fordi de er kontrollert av sine norske brødre. Derfor er det i norske miljøer den viktigste likestillingskampen står, ikke i innvandrermiljøer fra Midt-Østen som i stor grad har oppnådd full likestilling og har lite å klage på. 

Du lever helt avgjort i en hel annen verden enn den jeg lever i. Hvor er det du bor og vanker?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du noen gang hatt venner som ble med i en sekt? De gjør det også av "fri vilje". Hijab er et verktøy som det muslimske patriarkiet bruker for å undertrykke og kontrollere kvinner. Du har ingen anelse om de gjør det "frivillig". Og mest sannsynlig hadde de ikke fortalt deg om at de følte seg tvunget. Er du imot likestilling?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ved å skape en forestilling om at det er en "oss og dem" konflikt så vil de som kjøper dette velge en av aktørene som er tydelige. Man forsøker da å presse folk til å ta parti. Det er derfor f.eks. i FRP sin interesse å skape et inntrykk av at det er en stor konflikt mellom hvite nordmenn og innvandrere. Det tjener de ytterliggående på begge sider på mens de i midten taper på det.

Islam er en "oss og dem" religion. Det er jo hele poenget med religion. En lovreligion med strenge regler for hva kvinner skal kunne foreta seg og et klart og viktig skille mellom de troende og de ikke-troende, mellom kvinner og menn, homofile og heterofile, de rettroende og blasfemikere osv osv. Og kvinnene kan selvsagt ikke få lov til å gifte seg med de ikke-troende. Eller ha lov til å være religiøs leder. Dersom religionen går vekk fra "oss og dem" tankengangen så vil jo religionen miste innflytelse og mennene på toppen miste makt! Det er ikke ønskelig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det jeg skriver eller mener så jeg er sterkt uenig med deg. Kvinneundertrykkingen i disse landene er vesentlig verre enn i Norge generelt sett. Men her er er det snakk om klær. Da er presset for at norske kvinner skal dekke seg til på stranden vesentlig sterkere enn kravet om at muslimske kvinner skal dekke seg til på hodet. Jeg ser langt flere muslimske kvinner som ikke dekker til hodet enn jeg ser norske kvinner som er toppløse der menn er det på stranden.

Når kom dette presset med at kvinner ikke kan gå toppløse på stranda, da? Det var veldig vanlig da jeg var barn. Da jeg var barn var det heller ikke vanlig å se en som var mørk i huden heller. Pussig sammentreff det der!

Anonymkode: c56da...e18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i vårt vakre land er det du er bosatt? Dette er et ikke-eksisterende problem blant norske. 

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Grunnen til at jeg reagerer på at enkelte barn bruker hijab er pga at plagget i utgangspunktet skal brukes til for å forhindre seksuell oppmerksomhet hos det motsatte kjønn. Jeg synes at det virker feil å gi det ansvaret til et barn og lære det såpass tidlig at det må kontrollere seksualiteten sin. 
Jeg googlet litt og fant noen muslimske forum og der var det utrolig mange muslimske kvinner som var imot hijab på barn og mente at det var et voksenplagg og at man ikke skulle seksualiseres. Dette er jo sterk kontrast til hva man ser på jodel og f.eks. i denne tråden her :klo:

TS

Anonymkode: db7eb...01b

Det er fordi de du fikk svar av på Jodel er liberale norske kvinner som skal være overinkluderende og snille. Det er farlig å bli kalt rasist vet du.

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har definitivt et strandpoliti i Norge. Utallige norske gutter banker opp sine norske søstre fordi de gikk toppløse på stranda og truet med at de kommer til helvete. Akkurat slik vi ser fra den filmen på første side hvor guttene helt uten skam beskriver foran den 13 år gamle jenta hvordan de ville ha torturert henne dersom hun var deres søster og gikk uten hijab. Det er mye verre i Norge.

Igjen, hvor bor du? Det finnes ikke noe slikt i Norge. Ingen banker opp norske kvinner for å gå toppløse på stranda, om de gjør noe som helst er det i så fall å glo, og kanskje snike seg til noen bilder når de tror ingen ser de.

52 minutter siden, Cambria skrev:

Jeg snakker om holdningsskapende arbeid i Norge. Det var tross alt i Norge dette var snakk om. Ellers finnes det land hvor mange muslimer velger å bruke hijab og andre velger å ikke bruke det. Hvis man skal nekte kvinner å bruke hijab undertrykker man like mye som ved å tvinge dem til å bruke det. 

Hijab brukes av mange i Norge for å vise sin religiøse tilknytning, slik som mange bruker smykker med kors. Det er ogs flere kvinner i Norge som bare bruker den noen ganger. Ei venninne av meg velger å bruke den under ramadan, men ikke ellers. Andre igjen bruker den de dagene de føler for det. Hvordan kan det være undertrykking? 

Hijaben har en historie med undertrykking av kvinner, men hijab er ikke bare et symbol på kvinneundertrykkelse. Jeg mener det er viktig å se saken fra flere sider, hvis ikke går man rett i fella og starter å undertrykke selv også.

Jeg vil tro at iranske kvinner hadde det veldig mye bedre i Iran på 70-tallet enn de har i dag.

http://www.dailymail.co.uk/travel/travel_news/article-4148684/Stunning-photos-reveal-life-Iran-revolution.html

• Liker 1
Skrevet

Hijab på barn er en uting fra A til Å. 

Hijab seksualiserer barna.

Hijab blir påtvunget på dem.

Den er ekskluderende.

Den lærer barna at de er ''renere'' og bedre enn de uten hijab.

Barna blir ofre for den politiske siden i islam.

Barn blir hjernevasket.

Barn blir påtvunget et symbol for kvinneundertrykkelse.

Alle foreldre som setter hijab på barnas hoder må anmeldes og Barnevernet må kobles inn med tanke på grov omsorgsvikt. Hijab og omskjæring må være tilgjengelige for de som vil det og selv velger det fra 18 år og etter å ha fått all nødvendig informasjon om hva de to innebærer.

Det er det jeg mener om saken.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Når kom dette presset med at kvinner ikke kan gå toppløse på stranda, da? Det var veldig vanlig da jeg var barn. Da jeg var barn var det heller ikke vanlig å se en som var mørk i huden heller. Pussig sammentreff det der!

Det kom på slutten av 80-tallet. Tidligere (begynnelsen av 60-tallet) kunne barn leke nakne på stranda inntil puberteten. I Finland og Japan var kvinner og menn nakne sammen i sauna/badstu. I småskolen var det mange steder at gutter og jenter delte garderobe og dusj. Barn kunne leke nakne i hagen og kvinner kunne amme på offentlig sted. Det som endret dette var amerikansk påvirkning gjennom filmer, blader, musikk og holdninger. I Japan var det f.eks. amerikanerne som fortalte Japanske styresmakter at naken fellesbading førte til seksuelle utskeielser, orgier og umoral. Det viste ikke Japanerne. De hadde holdt på med de i flere hundre år uten å ha oppdaget dette. Det er amerikanerne som har lært resten av verden at sivilisasjon innebære å vise drap på TV men ikke kvinnelige brystvorter. Dette skjedde før det ble innvandring av betydning. De første innvandrerne krevde forøvrig lite av det norsk samfunnet men tilpasset seg i stor grad vår kultur. Det at du har sett mørke mann samtidig som amerikansk påvirkning dominerte på alle arenaer er opplagt en tilfeldighet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det kom på slutten av 80-tallet. Tidligere (begynnelsen av 60-tallet) kunne barn leke nakne på stranda inntil puberteten. I Finland og Japan var kvinner og menn nakne sammen i sauna/badstu. I småskolen var det mange steder at gutter og jenter delte garderobe og dusj. Barn kunne leke nakne i hagen og kvinner kunne amme på offentlig sted. Det som endret dette var amerikansk påvirkning gjennom filmer, blader, musikk og holdninger. I Japan var det f.eks. amerikanerne som fortalte Japanske styresmakter at naken fellesbading førte til seksuelle utskeielser, orgier og umoral. Det viste ikke Japanerne. De hadde holdt på med de i flere hundre år uten å ha oppdaget dette. Det er amerikanerne som har lært resten av verden at sivilisasjon innebære å vise drap på TV men ikke kvinnelige brystvorter. Dette skjedde før det ble innvandring av betydning. De første innvandrerne krevde forøvrig lite av det norsk samfunnet men tilpasset seg i stor grad vår kultur. Det at du har sett mørke mann samtidig som amerikansk påvirkning dominerte på alle arenaer er opplagt en tilfeldighet.

Det er nettopp derfor det er så viktig å få frem at det er etnisk norske kvinner som er mest diskriminert. Ikke kvinner fra Midt-Østen og Afrika som har det veldig bra sammenliknet med norske kvinner som enda ikke har mulighet for felles offentlig nakendusj i alle offentlige garderober i Norge. Det er en skam. Hijab og burka er ingenting sammenliknet med det marerittet som du beskriver og som vi må ta tak i umiddelbart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Drizzt said:

Hijab på barn er en uting fra A til Å. 

Hijab seksualiserer barna.

Hijab blir påtvunget på dem.

Den er ekskluderende.

Den lærer barna at de er ''renere'' og bedre enn de uten hijab.

Barna blir ofre for den politiske siden i islam.

Barn blir hjernevasket.

Barn blir påtvunget et symbol for kvinneundertrykkelse.

Alle foreldre som setter hijab på barnas hoder må anmeldes og Barnevernet må kobles inn med tanke på grov omsorgsvikt. Hijab og omskjæring må være tilgjengelige for de som vil det og selv velger det fra 18 år og etter å ha fått all nødvendig informasjon om hva de to innebærer.

Det er det jeg mener om saken.

Synes du vi skal gjøre det samme med småjenter som blir tvunget til å bruke bikinitopp?

En gang da min datter var 8-9 år så fant vi ut at vi ville besøkte en tekstilstrand for å se hvordan det var. Hun løp naken rundt som hun pleier. Hun fikk blikk og vi voksne fikk kommentarer som gjorde at vi ikke fikk lyst til å besøke en tekstilstrand igjen. Det var ingen tvil om at mange hadde et veldig seksualisert forhold til at hun var naken selv om hun var langt unna puberteten. Det var et ganske så sterkt sosialt press om at vi med vår kultur var uønsket og mindreverdig i forhold til andre.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...