Gå til innhold

Barn som bruker hijab i Norge

Barn og hijab   

104 stemmer

1. 1. Synes du det er greit at barn bruker hijab før de ha nådd puberteten?

• Ja
      10
    • Nei
      90
    • Vet ikke/kommer an på
      4

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Synes du vi skal gjøre det samme med småjenter som blir tvunget til å bruke bikinitopp?

En gang da min datter var 8-9 år så fant vi ut at vi ville besøkte en tekstilstrand for å se hvordan det var. Hun løp naken rundt som hun pleier. Hun fikk blikk og vi voksne fikk kommentarer som gjorde at vi ikke fikk lyst til å besøke en tekstilstrand igjen. Det var ingen tvil om at mange hadde et veldig seksualisert forhold til at hun var naken selv om hun var langt unna puberteten. Det var et ganske så sterkt sosialt press om at vi med vår kultur var uønsket og mindreverdig i forhold til andre.

Anonymkode: e721a...948

For et mareritt. Grusomt! På 50-tallet var et helt normalt at kvinnene badet nakne sammen med mennene på offentlige strender. Bare se på bilder fra 50-tallet. Alle badet nakne. Så kom amerikanerne til Norge. på slutten av 80-tallet. Da ble det slutt!

Ikke rart at du prioriterer slike traumatiske opplevelser om en bikinitopp på en strand en gang i året, fremfor at alle jenter tilhørende en religion de ikke har valgt selv, skal pakkes inn til alle døgnets timer og sitte hjemme mens brødrene flyr på stranda og på byen. Jeg forstår deg godt!

Anonymkode: 68438...74b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nettopp derfor det er så viktig å få frem at det er etnisk norske kvinner som er mest diskriminert. Ikke kvinner fra Midt-Østen og Afrika som har det veldig bra sammenliknet med norske kvinner som enda ikke har mulighet for felles offentlig nakendusj i alle offentlige garderober i Norge. Det er en skam. Hijab og burka er ingenting sammenliknet med det marerittet som du beskriver og som vi må ta tak i umiddelbart.

Jeg vet ikke hva du holder på med men det er dessverre vanskelig å ta deg seriøst. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva du holder på med men det er dessverre vanskelig å ta deg seriøst. 

Det er ingen som tar deg seriøst uansett. Du forsøker alltid å kuppe tråder om grotesk kvinnediskriminering innen islam, med ditt tåpelige krav om offentlige felles nakendusjer for norske kvinner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

For et mareritt. Grusomt! På 50-tallet var et helt normalt at kvinnene badet nakne sammen med mennene på offentlige strender. Bare se på bilder fra 50-tallet. Alle badet nakne. Så kom amerikanerne til Norge. på slutten av 80-tallet. Da ble det slutt!

Ikke rart at du prioriterer slike traumatiske opplevelser om en bikinitopp på en strand en gang i året, fremfor at alle jenter tilhørende en religion de ikke har valgt selv, skal pakkes inn til alle døgnets timer og sitte hjemme mens brødrene flyr på stranda og på byen. Jeg forstår deg godt!

Hva er det egentlig du holder på med? Det var ikke vanlig at kvinner og menn badet nakne sammen på offentlig strender i Norge på 50-tallet. Kan du gi en link til disse bildene du snakker om? Amerikanerne kom ikke til Norge i store mengder på 80-tallet men amerikansk kultur gjorde det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det egentlig du holder på med? Det var ikke vanlig at kvinner og menn badet nakne sammen på offentlig strender i Norge på 50-tallet. Kan du gi en link til disse bildene du snakker om? Amerikanerne kom ikke til Norge i store mengder på 80-tallet men amerikansk kultur gjorde det.

Jo da, norske kvinner og menn badet nakne på offentlige strender før amerikanerne kom. Kvinner i Norge brukte også hijab og skaut på denne tiden blir vi fortalt. Derfor er hijab egentlig helt norsk og noe vi må omfavne! Så det var litt av et mangfold på denne tiden før amerikanerne kom på slutten av 80-tallet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingen som tar deg seriøst uansett. Du forsøker alltid å kuppe tråder om grotesk kvinnediskriminering innen islam, med ditt tåpelige krav om offentlige felles nakendusjer for norske kvinner.

Jeg har ikke krevd offentlige felles nakendusjer for norske kvinner. Hvor har du det fra? Dette blir mer og mer absurd. Kan du vise til hvor jeg har krevd det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jo da, norske kvinner og menn badet nakne på offentlige strender før amerikanerne kom. Kvinner i Norge brukte også hijab og skaut på denne tiden blir vi fortalt. Derfor er hijab egentlig helt norsk og noe vi må omfavne! Så det var litt av et mangfold på denne tiden før amerikanerne kom på slutten av 80-tallet. 

Litt av en rett med hummer og kanari du serverer i kveld. Sånne påstander må dokumenteres for å ha noen validitet. Linker/dokumentasjon takk?

Anonymkode: 917c1...a83

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jo da, norske kvinner og menn badet nakne på offentlige strender før amerikanerne kom.

Jeg er skeptisk til at dette var særlig vanlig i Norge på 50-tallet. Jeg vil setet stor pris på en referanse til dette!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo da, norske kvinner og menn badet nakne på offentlige strender før amerikanerne kom.

Hvis vi går minst 150 år tilbake før badedraktene kom så har du nok rett. Men da var det snakk om bading med kjønnene strengt adskilt. Unntaket var områder med finsk påvirkning hvor fellesbading var mer vanlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke krevd offentlige felles nakendusjer for norske kvinner. Hvor har du det fra? Dette blir mer og mer absurd. Kan du vise til hvor jeg har krevd det?

Det har du gjort i flere tråder om burka og hijab. Du ender opp med å kuppe tråden og kreve offentlig felles nakendusj og selvsagt bikinipraten din og.

Jeg er skeptisk til at dette var særlig vanlig i Norge på 50-tallet. Jeg vil setet stor pris på en referanse til dette!

Ironi er ikke din sterke side skjønner jeg. Det var mer heldekkende drakter på norske kvinner på offentlige badestrender på 50-tallet før amerikanerne kom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser ikke at det er en overdrivelse å sette likhetstegn mellom å bruke hijab og å pakkes inn til alle døgnets timer og sitte hjemme mens brødrene flyr på stranda og på byen? Jeg vet ikke hvor mange muslimske jenter og kvinner du kjenner med det er ingen beskrivelse jeg kjenner igjen for de jeg vet om. 

Anonymkode: 53a88...a96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du ser ikke at det er en overdrivelse å sette likhetstegn mellom å bruke hijab og å pakkes inn til alle døgnets timer og sitte hjemme mens brødrene flyr på stranda og på byen? Jeg vet ikke hvor mange muslimske jenter og kvinner du kjenner med det er ingen beskrivelse jeg kjenner igjen for de jeg vet om. 

Anonymkode: 53a88...a96

Nei, selvsagt kjenner du deg ikke igjen. Hijab handler om at man skal pakke inn jentene og ikke vise noe hud unntatt hendene og ansiktet. Ikke gå på byen, ikke drikke og feste, ikke ha kjæreste. Være ærbar. Til alle døgnets tider skal man pakkes inn unntatt når bare mannlige familiemedlemmer er til stede. Brødrene flyr på byen og stranda uten noen restriksjoner. Kan ha kjæreste, dra på ferie og gjør som de vil. Det ser man både i Midt-Østen og i Norge. Filmen på den første siden gir et veldig fint innblikk i tankegangen som dominerer i disse miljøene. Det er rett og slett realitetene, uansett hvor mye vi forsøker å prate det bort om mangfold og kompleksitet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror de fleste av oss ikke ser et hodeplagg som et stort problem.  Tror også at vi er mer tolerante enn tidligere generasjoner overfor mennesker med annen kultur, tro og holdning enn vår. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det har du gjort i flere tråder om burka og hijab. Du ender opp med å kuppe tråden og kreve offentlig felles nakendusj og selvsagt bikinipraten din og.

At jeg krever offentlig felles nakendusj vil jeg gjerne ha en link til.

At alle tråder om hijab blir kuppet av diskusjoner om kvinnesynet i politisk islam vil jeg si er langt mer tilbakeommende og et større problem.

Ironi er ikke din sterke side skjønner jeg. Det var mer heldekkende drakter på norske kvinner på offentlige badestrender på 50-tallet før amerikanerne kom. 

I debatter velger jeg å forholde meg saklig og ta mine meningsmotstandere på alvor. Å bruke ironi uten å varsle dette i en slik sammenheng er vel rimelig respektløst både mot meningsmotstandere og alle andre som forsøker å følge tråden.

Forøvrig når det kommer til badedrakter på 50-tallet så kom bikinien fra Frankrike i 1948 og hadde ikke noe med USA å gjøre. Før 1948 var de ikke heldekkende og hadde siden 1927 krøpet nedover på ryggen og oppover på lårene. Det er ingen liberal bekledning vi har fått fra USA, den har kun kommet fra mellom-Europa.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At man starter tidlig med å påkle småbarn i hijab, er ikke bra synes jeg da denne praksisen legger et lokk på barnet fra tidlig alder av. Jeg synes det bør innføres et forbud, hvertfall til fullført barneskole.  

Hijab er ikke noe annet et kulturelt befestet kontrollelement. Det er veldig mye dobbeltmoral i hvordan man skiller mellom kjønn i en del kulturer. Kjenner selv flere jenter som lever et dobbeltliv, hvor hijabbruken først og fremst ikke er noe annet enn en kleskode i tråd med reglene i husholdet. At mange av disse jentene fester, drikker og har sex, er det mange av foreldrene som ikke vet. 

Anonymkode: 172ab...72a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, selvsagt kjenner du deg ikke igjen. Hijab handler om at man skal pakke inn jentene og ikke vise noe hud unntatt hendene og ansiktet. Ikke gå på byen, ikke drikke og feste, ikke ha kjæreste. Være ærbar. Til alle døgnets tider skal man pakkes inn unntatt når bare mannlige familiemedlemmer er til stede. Brødrene flyr på byen og stranda uten noen restriksjoner. Kan ha kjæreste, dra på ferie og gjør som de vil. Det ser man både i Midt-Østen og i Norge. Filmen på den første siden gir et veldig fint innblikk i tankegangen som dominerer i disse miljøene. Det er rett og slett realitetene, uansett hvor mye vi forsøker å prate det bort om mangfold og kompleksitet.

Dette kjenner ikke jeg igjen for de muslimske jentene og kvinnene jeg kjenner. Det er min realitet.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kom på slutten av 80-tallet. Tidligere (begynnelsen av 60-tallet) kunne barn leke nakne på stranda inntil puberteten. I Finland og Japan var kvinner og menn nakne sammen i sauna/badstu. I småskolen var det mange steder at gutter og jenter delte garderobe og dusj. Barn kunne leke nakne i hagen og kvinner kunne amme på offentlig sted. Det som endret dette var amerikansk påvirkning gjennom filmer, blader, musikk og holdninger. I Japan var det f.eks. amerikanerne som fortalte Japanske styresmakter at naken fellesbading førte til seksuelle utskeielser, orgier og umoral. Det viste ikke Japanerne. De hadde holdt på med de i flere hundre år uten å ha oppdaget dette. Det er amerikanerne som har lært resten av verden at sivilisasjon innebære å vise drap på TV men ikke kvinnelige brystvorter. Dette skjedde før det ble innvandring av betydning. De første innvandrerne krevde forøvrig lite av det norsk samfunnet men tilpasset seg i stor grad vår kultur. Det at du har sett mørke mann samtidig som amerikansk påvirkning dominerte på alle arenaer er opplagt en tilfeldighet.

På 60tallet hadde faktisk ikke jenter og gutter gym sammen i det heletatt. Da delte man opp to klasser slik at guttene i de to klassene hadde gym sammen mens jentene hadde husstelllære, og mens jentene hadde gym hadde guttene sløyd. Slik var det iallefall der jeg gikk på skole. Det er nok lite sannsynlig at jenter og gutter har delt garderobe, i allefall i norsk skole.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At man starter tidlig med å påkle småbarn i hijab, er ikke bra synes jeg da denne praksisen legger et lokk på barnet fra tidlig alder av. Jeg synes det bør innføres et forbud, hvertfall til fullført barneskole.  

Hijab er ikke noe annet et kulturelt befestet kontrollelement. Det er veldig mye dobbeltmoral i hvordan man skiller mellom kjønn i en del kulturer. Kjenner selv flere jenter som lever et dobbeltliv, hvor hijabbruken først og fremst ikke er noe annet enn en kleskode i tråd med reglene i husholdet. At mange av disse jentene fester, drikker og har sex, er det mange av foreldrene som ikke vet. 

Anonymkode: 172ab...72a

Synes du den kroppsfikserte og seksualiserte moten for barn som vi aller mest ser rundt oss er bedre for barna?   Skinnbukser til ettåringer i plastmateriale, topper til toåringer, korte skjørt, magegensere, høye hæler, shortser som ikke rekker over rumpeballen og bikinier med overdel for 3-åringer.  

Vi protesterer mot hijab, men vi aksepterer at småjentene våre blir seksualisert? ...

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, Zienna skrev:

Synes du den kroppsfikserte og seksualiserte moten for barn som vi aller mest ser rundt oss er bedre for barna?   Skinnbukser til ettåringer i plastmateriale, topper til toåringer, korte skjørt, magegensere, høye hæler, shortser som ikke rekker over rumpeballen og bikinier med overdel for 3-åringer.  

Vi protesterer mot hijab, men vi aksepterer at småjentene våre blir seksualisert? ...

Er det nødvendigvis slik at ved å mislike et fenomen er man automatisk for eller mot et annet? Er det slik at når en ting er på grensen kan man likegjerne godta enda flere ting som er på grensen? Vestlig media og kultur seksualiserer barn (hvilket jeg er helt enig i og motstander av) og dermed er det da også helt legitimt å tvinge gjennom en æreskodeks av sosial kontroll over småbarns hoder (hijab)? (Hvilket jeg også er sterk motstander av).

Og dere som presterer si at barn har valgt selv... Uffda...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Gruselgrafs said:

På 60tallet hadde faktisk ikke jenter og gutter gym sammen i det heletatt. Da delte man opp to klasser slik at guttene i de to klassene hadde gym sammen mens jentene hadde husstelllære, og mens jentene hadde gym hadde guttene sløyd. Slik var det iallefall der jeg gikk på skole. Det er nok lite sannsynlig at jenter og gutter har delt garderobe, i allefall i norsk skole.

Det du skriver om jenter og gutter i gymen er nok riktig på tidlig 60-tallet. På 70-tallet var det ikke helt uvanlig at jenter og gutter delte garderobe og dusj i de aller laveste trinnene. Dette skjedde ved flere skoler rundt om i landet og man kan finne avisklipp som bekrefter dette. For ikke lenge siden var det en sak om en skole utenfor Stavanger som hadde fortsett med dette siden da og hvor nå en mor hadde klaget. i Danmark var dette langt mer vanlig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...