Gå til innhold

Den savnede studenten i Sør-Afrika

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aner ikke, dessverre. Det er det som kommer opp når man velger satellittbilde i stedet for kart på Google Maps. Er det noen måte å finne det ut på?

Anonymkode: e83af...1b9

Takk. Jeg vet ikke.

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var det en arrangert tur med lærere, eller var det bare studenter? Skjønner ikke helt opplegget eller tidene i saken. Ikke at det forandrer noe uansett, da. Veldig trist sak. Blir litt uvel av å se på de bildene over her. Jeg har selvsagt alltid visst at havet har sterke krefter, men visste faktisk ikke at man stod i fare, også på land.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke, dessverre. Det er det som kommer opp når man velger satellittbilde i stedet for kart på Google Maps. Er det noen måte å finne det ut på?

Det satelittbildet tror jeg at må være tatt på dagtid, ettersom det er lyst  og man ser fargene og alt så godt. Jeg studerte også et bilde fra samme område på google maps, og valgte 3D, og så på området på stranda ved Pii Pii Xstreme SportCentre and bar (det var der de skulle spise?) Og ettersom det ser ut til å  være stor avstand fra vannkanten og til der vegetasjonen starter, kan det være lavvann da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Saken med det bildet ble publisert kl. 12:59, så det er naturlig å anta at bildet ble tatt en time eller to før. Da er tidevannet på sitt laveste (laveste punkt er ca kl 12 på dagen), mens da Marie gikk tilbake til stranden på kvelden var det på det høyeste. 

Og om du ser på det øverste bildet i saken er det ganske kraftige bølger i bakgrunnen og det ser man også på dette satellittbildet fra Google Maps også. Der ser man også "rip tidene" tydelig. Det er VELDIG heftig sjø, mye heftigere enn vi er vant med i Norge, selv sjøen rundt Stavanger kan ikke måle seg med sjøen på sørkysten av SA. Å være sjøvant i Norge betyr ikke at man kan takle sjøen der nede.Skjermbilde_2018-04-29_kl._00_13_53.thumb.png.64e2a1b726d2ae4b6a8eb6e0973a9d5f.png 

Om du beveger deg til venstre i kartet på det bildet du fant, finner du  området på stranda ved Pii Pii Xstreme SportCentre and bar

(der de var, om jeg husker rett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, KillerKitty skrev:

Var det en arrangert tur med lærere, eller var det bare studenter? Skjønner ikke helt opplegget eller tidene i saken. Ikke at det forandrer noe uansett, da. Veldig trist sak. Blir litt uvel av å se på de bildene over her. Jeg har selvsagt alltid visst at havet har sterke krefter, men visste faktisk ikke at man stod i fare, også på land.

Det vet jeg ikke. Marie kjente kun en av de som var i reisefølget (en venninne) fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, KillerKitty skrev:

Det står ikke nevnt noen lærere. Kun studenter: "Hun studerer statsvitenskap i Toulouse og var på tur med en gruppe internasjonale studenter."https://www.aftenposten.no/norge/i/l1kkO7/Marie-Sather-Ostbo-21-fra-Stavanger-er-savnet-i-Sor-Afrika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skyggene fra husene kan vel gi svar på når på dagen satelittbildet er tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fant noen bilder jeg tok da jeg var i Cape Town for et par år siden. Bildene er tatt på Camps Bay beach og langs veien langs kysten på vei til hotellet på V&A Waterfront.

Solnedgang:

IMG_2897.jpg.d0114a8b889efae36a0cb9fcac0c3f44.jpg

Ca 15 minutter etter solnedgang:

IMG_2898.jpg.13f4e9eca55f04d8460677ff4b0064c2.jpg

Ca 20 minutter etter solnedgang:

IMG_2903.jpg.145b415b16413e7e20b959e0082adffe.jpg

Ca 25 minutter etter solnedgang:

IMG_2904.jpg.a0480cbaa313b1ad8deacc4ae249c698.jpg

Ca 40 minutter solnedgang:

IMG_2914.jpg.f071be9a878b60e594333590d16199e0.jpg

Det tar litt tid før det er bekmørkt, men allerede 20 minutter etter at sola gikk ned var det betydelig mørkere og 40 minutter etter solnedgang (altså ca da Marie gikk tilbake til stranda) nærmet det seg helt mørkt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tar litt tid før det er bekmørkt, men allerede 20 minutter etter at sola gikk ned var det betydelig mørkere og 40 minutter etter solnedgang (altså ca da Marie gikk tilbake til stranda) nærmet det seg helt mørkt.

Takk for at du delte av dine erfaringer med hvor mørkt det er til forskjellige tidspunkt etter solnedgang, med tekst  og bilder :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Saken med det bildet ble publisert kl. 12:59, så det er naturlig å anta at bildet ble tatt en time eller to før. Da er tidevannet på sitt laveste (laveste punkt er ca kl 12 på dagen), mens da Marie gikk tilbake til stranden på kvelden var det på det høyeste. 

Og om du ser på det øverste bildet i saken er det ganske kraftige bølger i bakgrunnen og det ser man også på dette satellittbildet fra Google Maps også. Der ser man også "rip tidene" tydelig. Det er VELDIG heftig sjø, mye heftigere enn vi er vant med i Norge, selv sjøen rundt Stavanger kan ikke måle seg med sjøen på sørkysten av SA. Å være sjøvant i Norge betyr ikke at man kan takle sjøen der nede.Skjermbilde_2018-04-29_kl._00_13_53.thumb.png.64e2a1b726d2ae4b6a8eb6e0973a9d5f.png 

Jeg tok feil av stedsnavnene. Det satelittbildet du postet her viser det stedet Marie var og det stedet hun bodde (Afrovibe). " backpackerstedet Afrovibe der Sæther Østbø bodde da hun forsvant på stranden" https://www.tv2.no/a/9814161/

(Jeg skjønner ikke hvorfor jeg tenkte på stedet  Pii Pii Xstreme SportCentre and bar, som nevnt her, og som er et godt stykke unna Afrovibe)

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du beveger deg til venstre i kartet på det bildet du fant, finner du  området på stranda ved Pii Pii Xstreme SportCentre and bar

(der de var, om jeg husker rett) Jeg husket feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er en av grunnene (i tillegg fra bilder fra stranden på dagtid da det var fjære) til jeg forsto det slik at en av teoriene var at Marie la telefonen 100 meter fra vannkanten, og jeg ikke tenkte over flo og fjære, ettersom det tydelig sto skrevet slik som dette: "I tillegg har man funnet mobilen hennes, skoene og capsen hennes 100 meter fra vannet, og Marie ville aldri lagt det igjen der."https://www.dagbladet.no/nyheter/savnede-marie-dukket-opp-pa-overvakningsbilder---hun-gikk-aleine-mot-stranda/69727455

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om overvåkningsbildene:  "Sporene er få for politiet. Østbø skal ha blitt sett bare hundre meter fra hotellet der hun bodde med flere studiekamerater. Politiinspektør Malcolm Pojie i Sedgefield-politiet opplyser til Dagbladet at de har fått den savnede norske studenten på film. - Hun forlot stedet og gikk i retning stranda. Dette ble fanget på overvåkningsbilder fra hotellets restaurant mellom 18.00 og 19.00 onsdag kveld. Det var siste gangen hun ble sett, og da gikk hun aleine mot stranda, sier Pojie til Dagbladet."

Maries far: " Vi har ikke fått noe info om dette og jeg klamrer meg til håpet at hun ikke har tatt et bad, sier Østbø. Ifølge informasjon han har skal videoen ha vært av så dårlig kvalitet at den ikke var brukbar."https://www.dagbladet.no/nyheter/savnede-marie-dukket-opp-pa-overvakningsbilder---hun-gikk-aleine-mot-stranda/69727455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Undersøker politiet mobildata fra de telefonene som befant seg i området på den tiden? Hva med biler?  Er det flere overvåkningskamera i nærområdet som kan ha fanget opp  biler og mennesker?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor sa hun ingenting om hva hun skulle til de andre da hun gikk alene ned til stranden?  Det synes jeg er veldig merkelig. Hvis hun hadde mistet noe og skulle lete etter det, hvorfor ikke si det til venninnen og de andre? 

Anonymkode: a98af...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sa hun ingenting om hva hun skulle til de andre da hun gikk alene ned til stranden?  Det synes jeg er veldig merkelig. Hvis hun hadde mistet noe og skulle lete etter det, hvorfor ikke si det til venninnen og de andre? 

Jeg tenker som deg at det er naturlig å si fra eller å be noen om å bli med, om man er redd for at noen kan skje på veien. Men i den alderen er  man ofte  ikke redd for at noe skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker som deg at det er naturlig å si fra eller å be noen om å bli med, om man er redd for at noen kan skje på veien. Men i den alderen er  man ofte  ikke redd for at noe skal skje.

Jeg synes det er naturlig å si fra uansett når man er på et sted og skal gjøre noe på egenhånd. F.eks. " Jeg tar en liten tur ned på stranden for å ta noen bilder, blir ikke lenge". Bare å forsvinne synes jeg ikke er ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er naturlig å si fra uansett når man er på et sted og skal gjøre noe på egenhånd. F.eks. " Jeg tar en liten tur ned på stranden for å ta noen bilder, blir ikke lenge". Bare å forsvinne synes jeg ikke er ok. 

Du har rett i det. Men allikevel, når man er på den alderen og eventuelt ikke er redd for at noe skal skje, og kanskje tenker "jeg skal bare ned og hente xxx og er tilbake om 10 minutter" og kanskje hun hadde det travelt  for å rekke å hente noe på stranden før avtalen med de andre om å treffes for å spise, så kanskje hun ikke tok seg tid til å si i fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skremmende hvis det faktisk ikke er sikkert at det er hun som er fanget opp av overvåkingskameraet, da kan hun jo i teorien ha forsvunnet i en helt annen retning... 

Men samtidig fant de jo både sko og telefon som tilhørte henne på stranden, så det utelukker vel mer eller mindre at hun har gått en annen vei? 

Anonymkode: aa042...53b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leste at det er en stille og fredelig by der alle  kjenner alle. Men var det  mange andre turister i området på den tiden? Er det flere hoteller og andre overnattingssteder  i den byen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...