Gå til innhold

Den savnede studenten i Sør-Afrika


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Ifølge kystvakten gikk noen av studentene en tur på stranden i 18-tiden. Østbø ble sist sett på stranden klokken 19. Hun var ikledd blå jeans og en hvit skjorte."https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/7lggBB/norske-marie-20-savnet-i-soer-afrika

Da  er det andre vitner som har sett henne da?

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kvinne forteller om været den  kvelden Marie forsvant:
"En kvinne som var på stranda i Sedgefield i går kveld  forteller Dagbladet at alle løp inn da været plutselig skiftet brått.

- Kort tid etter det hørte vi at en av kvinnene i ei gruppe var forsvunnet. Vi så de bekymrede vennene hennes, sier kvinnen og fortsetter: - Sedgefield er en trygg liten by, og hele samfunnet er i sjokk over det som har skjedd. Vi håper hun blir funnet i god behold så snart som mulig. Alle ber for det, og leter etter henne."https://www.dagbladet.no/nyheter/norske-marie-20-savnet-i-sor-afrika/69724637

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamerabildene fra overvåkingskameraet som viste en person på vei NED til stranden kl 18:45 (?) var så uklare at  de ikke kunne si sikkert at det var den savnede, leste jeg.

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter de etter henne fortsatt?! Håper de finner henne!

Endret av Monky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Monky skrev:

Leter de etter henne fortsatt?! Håper de finner henne!

"Sør-Afrika har de avsluttet den koordinerte leteaksjonen.   Leteaksjonen er nå trappet kraftig ned – både til havs og på land.  

– Det vil fortsatt bli gjort søk i området hvor hun sist ble sett, men færre personer vil være involvert, sier Malcolm Pojie, talsmann for politiet i Sedgefield.

Det er også på nåværende tidspunkt slutt på søk med helikopter og båter.

Søkene vil nå hovedsakelig bli gjort av folk til fots, sier han."https://www.nrk.no/rogaland/maries-_20_-far_-_-vi-lever-i-hapet-1.14024475

 

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor avsluttet de leteaksjonen i vann så tidlig? Skal man ikke lete til man finner, spesielt når man er så sikker på sin teori at hun har druknet? Eller tror de at det er vanskelig å finne henne igjen i vannet om hun har druknet?

Anonymkode: 63ebb...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er rart at mobiltelefonen og skoene lå på stranda ca 100 meter fra vannet, og at hun skal ha gått ned til vannet for å bade når det i tillegg var dårlig vær og sola gikk ned (kl 18:00 gikk sola ned der den kvelden, om jeg husker rett).

Anonymkode: 7b12c...999

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor avsluttet de leteaksjonen i vann så tidlig? Skal man ikke lete til man finner, spesielt når man er så sikker på sin teori at hun har druknet? Eller tror de at det er vanskelig å finne henne igjen i vannet om hun har druknet?

Anonymkode: 63ebb...87b

Jeg vet ikke. De lette veldig grundig over et større område fra helikopter der de kunne se flere meter under vannoverflaten, og i tillegg undersøkte de et område der det er naturlig å skylles i land dersom man drukner i det området den savnede forsvant.
Hvis hun er druknet, så hadde de kanskje funnet henne ved hjelp av likhunder i båt (slik som likhundene som fant stedet der likdelene av Kim Wall var).

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de likhundene: "

Svenske likhunder spilte ifølge BT en avgjørende rolle for å finne levningene etter den svenske journalisten.

Hundene markerte omlag en kilometer fra funnstedet, noe som ga dykkere et godt utgangspunkt for å gjøre funnet av Walls levninger.

Likhunder spesialtrente til å lukte seg frem til lik eller steder hvor det har ligget lik."https://www.tv2.no/a/9412117/

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt kan en sporhund lukte på land? 

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hans mannskaper har iført våtdrakter lett fra gummibåter for fjerde dagen på rad i jakten på spor etter den norske tyveåringen.

Lørdag ble dykkere og sporhunder satt inn i leting i Zwartvlei-elven som munner ut i havet ikke langt fra stranden ved backpackerstedet Afrovibe der Sæther Østbø bodde da hun forsvant på stranden.

– Vi leter her fordi tidevannet fører vannmasser fra havet inn i denne elven, men vi har ikke funnet noe, sa en av NSRI-frivillige som deltok i søket lørdag."https://www.tv2.no/a/9814161/

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"To teorier. Faren Atle Østbø fortalte torsdag kveld at de har fått opplyst at politiet jobber med utgangspunkt i to teorier.

– Den ene er at hun har lagt fra seg sko, caps og mobil på stranda og tatt seg et bad, og blitt tatt av strøm. Men det velger vi å ikke tro, ettersom Marie har vokst opp med båt og lært at sjø er farlig, sier han til TV 2.

– Den andre teorien er at hun har blitt tatt derfra ufrivillig, fortsetter Østbø."https://www.tv2.no/nyheter/9810013/

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har sett at mange har spekulert i om hun kanskje har vasset ut i vannet for å ta bilder, men at strømmen da har blitt for sterk og dratt henne med seg... 

Anonymkode: d6ec4...8c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett at mange har spekulert i om hun kanskje har vasset ut i vannet for å ta bilder, men at strømmen da har blitt for sterk og dratt henne med seg... 

Anonymkode: d6ec4...8c5

Jeg vet ikke. Men jeg ville ikke lagt fra meg mobiltelefonen 100 meter fra vannkanten om jeg gikk ned til vannet for å ta bilder.

Anonymkode: 7b12c...999

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett at mange har spekulert i om hun kanskje har vasset ut i vannet for å ta bilder, men at strømmen da har blitt for sterk og dratt henne med seg... 

Anonymkode: d6ec4...8c5

Kameraet lå dessuten på rommet på det hotellet der hun bodde. Hva "tok hun bilder" med ved vannkanten da, når mobiltelefonen lå 100 meter fra vannkanten og kameraet lå på rommet?

Anonymkode: 7b12c...999

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke samsvar mellom all  informasjonen fra alle artiklene.

"Marie Sæther Østbø (21) fra Stavanger ble sist sett på stranden i Sedgefield - hundre meter fra der hun bodde. Hun studerer statsvitenskap i Toulouse og var på tur med en gruppe internasjonale studenter.

De hadde gått tur på stranden. Det ble dårlig vær og de andre gikk tilbake til hotellet, men Marie skal ha blitt igjen for å ta bilder, sier faren hennes, Atle Østbø, til Stavanger Aftenblad.

Da de andre studentene gikk til middag en halvtime senere, var Marie ikke kommet. De gikk for å lete og varslet raskt politi og letemannskaper, ifølge Østbø."https://www.aftenposten.no/norge/i/l1kkO7/Marie-Sather-Ostbo-21-fra-Stavanger-er-savnet-i-Sor-Afrika

På savnet-plakaten står det at hun ble sist sett på stranden kl 18:15 den dagen https://www.nrk.no/rogaland/norsk-politi_-sorafrikanerne-har-festet-seg-til-en-teori-1.14026530

Anonymkode: 7b12c...999

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett at mange har spekulert i om hun kanskje har vasset ut i vannet for å ta bilder, men at strømmen da har blitt for sterk og dratt henne med seg... 

Anonymkode: d6ec4...8c5

Om du ser i det innlegget sitert over ditt, så har noen sett henne fotografere (med mobilen, ettersom kameraet lå på rommet?): "De hadde gått tur på stranden. Det ble dårlig vær og de andre gikk tilbake til hotellet, men Marie skal ha blitt igjen for å ta bilder"

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...