Gå til innhold

Slutt med lekser, nå!


AnonymBruker

?  

82 stemmer

  1. 1. ?

    • Ja
      37
    • Nei
      45


Anbefalte innlegg

2 minutter siden, ewzp0xo3hlgove said:

Det er mange som vil slite med å hjelpe barna sine med lekser når barna blir eldre, hvor dette punktet er vil variere. 

At fattige barn med foreldre med dårlig norskkunnskap vil få mindre/dårligere hjelp til leksene mener jeg er ganske opplagt. 

Her er et par linker:

https://www.ssb.no/forskning/offentlig-okonomi/utdanningsokonomi/lekser-oeker-sosiale-forskjeller

https://forskning.no/sosiale-relasjoner-sosiologi/2008/02/lekser-er-urettferdig

Jeg er også enig i at det er opplagt at foreldre med dårlig norskkunnskap kan ha vanskeligere for å for eksempel bidra med nynorsk leksene, men det betyr ikke at det er de barna som er "ofre" for lekser. Jeg mener at dette er veldig variert og egentlig også et unødvendig poeng i diskusjonen. De som vil fjerne hjemmelekser vil jo ikke bare det fordi noen barn sliter med å få hjelp til lekser hjemme, det er det helt andre grunner til som regel. 

Jeg som mor vil fjerne hjemmelekser fordi jeg mener at barna gjør nok jobb i skolen og at undervisningen burde forekomme i klasserommet. Jeg lærer også barna mine kjempe masse, så bare fordi vi ikke har lekser så betyr ikke det at barn slutter å lære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Foreldrene har hovedansvaret for sine egne barn. Skolen skal hjelpe dem i arbeidet med oppdragelse og opplæring. Det skal legges vekt på å skape gode samarbeidsformer mellom skole og hjem og mellom lærere og elever."  https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/ufd/bro/2003/0008/ddd/pdfv/195312-brosj_rettigheter.pdf

Jeg håper foreldre som vurderer å nekte å gjøre lekser tenker seg om to ganger. Hva skjer hvis barnet for eksempel leser under hva som er forventet og skolen kan vise til at de har lagt opp til individuell lesetrening hjemme, men at foreldrene aktivt har valgt å ikke følge det opp hjemme?

Hvis det er så ille at skolen lager tiltaksplan så kan jeg nærmest garantere at det blir stilt krav til at foreldrene følger opp arbeid hjemme og at skolen dokumenterer det dersom det ikke blir gjort. Da er det ikke enkelt å prøve å klage på opplæringen dersom skolen sitter på en bunke dokumentasjon over at foreldrene har nektet å gjøre noe hjemme ...

Anonymkode: 7a3b2...664

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange nevne lekser som repetisjon av ting elevene alt har lært. Men jeg tror det fungerer i veldig varierende grad, kanskje spesielt hos noe svakere elever. Faktisk er det en del forsøk som tyder på at omvendt læring, altså at elevene feks ser en film om et tema hjemme, er mye bedre bruk av hjemmearbeid. Så kan læreren veilede i repetisjon, og dermed få mer kvalitet i selvstendig arbeid. 

Jeg vet det bl.a. er blitt gjort i matte. Læreren har filmet en veiledning på hvordan man skal regne på en bestemt måte, så har elevene fått dette i hjemmelekse. Da kan de også se filmen flere ganger hvis det er noe de ikke forstår. Så får de veiledning av lærer på skolen ved repetisjon, og oppklare ev. uklarheter der. 

Mye tyder på at dette er bedre bruk av tiden. Og ikke minst, kanskje foreldrene lærer noe også. Jeg har slitt veldig med å hjelpe barna med matteleksene, de løser oppgaver på helt andre måter enn de vi ble opplært til å bruke. 

Anonymkode: 48b32...f45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
28 minutter siden, AnimasjonMSK skrev:

Jeg er også enig i at det er opplagt at foreldre med dårlig norskkunnskap kan ha vanskeligere for å for eksempel bidra med nynorsk leksene, men det betyr ikke at det er de barna som er "ofre" for lekser. Jeg mener at dette er veldig variert og egentlig også et unødvendig poeng i diskusjonen. De som vil fjerne hjemmelekser vil jo ikke bare det fordi noen barn sliter med å få hjelp til lekser hjemme, det er det helt andre grunner til som regel. 

Jeg som mor vil fjerne hjemmelekser fordi jeg mener at barna gjør nok jobb i skolen og at undervisningen burde forekomme i klasserommet. Jeg lærer også barna mine kjempe masse, så bare fordi vi ikke har lekser så betyr ikke det at barn slutter å lære. 

De er "ofre" (i hermetegn) fordi de vil få mindre nytte av leksene enn andre elever med høyere utdannede foreldre. Det er et poeng i den norske skolen at vi prøver å redusere betydningen av foreldrenes bakgrunn på barnets læring, så om lekser bidrar til å øke forskjellene kan dette være et argument imot lekser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt kan barna som ikke klarer det få frislipp. Men følelsene til disse barna så mye at alle skal med i dragsuget. 

Alle skal være like dårlige. Jippi. 

Anonymkode: 62b7f...63d

Hva mener du med barna som ikke klarer det? At de ikke klarer å gjøre leksene av hvilke grunner? Jeg ser for meg kun veldig få gyldige grunner som for eksempel sykdom eller tilstand som er til hinder, men ellers? Hvis man ikke klarer det fordi man ikke gidder å lære og tilegne seg kunnskap, da blir det galt med frislipp. Disse elevene bør heller få mer lekser og stilles flere krav til. Er det ikke tid til lekser, da må man kutte noe på fritidsaktivitetene fra 3 til 2 eller 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ewzp0xo3hlgove said:

De er "ofre" (i hermetegn) fordi de vil få mindre nytte av leksene enn andre elever med høyere utdannede foreldre. Det er et poeng i den norske skolen at vi prøver å redusere betydningen av foreldrenes bakgrunn på barnets læring, så om lekser bidrar til å øke forskjellene kan dette være et argument imot lekser. 

Jeg skjønner det veldig godt. jeg syns likevel at foreldrenes evner og hjemmelekser er to vidt forskjellige temaer. Hvis foreldre må hjelpe barna sine til å gjøre lekser så betyr det at elevene ikke har lært det de skal for å mestre leksene. Jeg fikk aldri hjelp av mine foreldre til å gjøre lekser selv om de er veldig høyt utdannet. Likevel fikk min vennine alltid det som hadde en hjemmeværende mor. Hennes mor hadde langt mer tid til å hjelpe til med leksene enn det mine foreldre har. Så jeg vet ikke. Derfor jeg mener at dette er litt urelevant og alt for variert til å kunne ta med i diskusjonen. Men dette er bare min personlige mening så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ewzp0xo3hlgove
10 minutter siden, AnimasjonMSK skrev:

Jeg skjønner det veldig godt. jeg syns likevel at foreldrenes evner og hjemmelekser er to vidt forskjellige temaer. Hvis foreldre må hjelpe barna sine til å gjøre lekser så betyr det at elevene ikke har lært det de skal for å mestre leksene. Jeg fikk aldri hjelp av mine foreldre til å gjøre lekser selv om de er veldig høyt utdannet. Likevel fikk min vennine alltid det som hadde en hjemmeværende mor. Hennes mor hadde langt mer tid til å hjelpe til med leksene enn det mine foreldre har. Så jeg vet ikke. Derfor jeg mener at dette er litt urelevant og alt for variert til å kunne ta med i diskusjonen. Men dette er bare min personlige mening så klart.

Men du er enig i at noen foreldre er bedre egnet enn andre til å hjelpe barna sine med lekser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Helt enig, ts. Hvis barn skal ha lekser må jo alle som jobber få lekser også. Men man skal visst ikke ta med seg jobben hjem...

Syns foreldre burde organisere seg for å få bort denne meningsløse uetiske plagen som lekser er. Det ga mening før i tiden da de hadde veldig lite undervisningstid, men nå er det bare en forhistorisk dinosaur som bør dø en gang for alle.

Anonymkode: e8e1b...ff0

Det er helt vanlig for voksne å måtte gjøre arbeid hjemme, spesielt blant selvstendig næringsdrivende. Det er også mye ubetalt arbeid som må gjøres, f.eks. søknader, skatter, regninger og ting man ønsker å lære. Og er man student, bør man gjøre lekser hver dag. Om elever aldri lærer å jobbe selvstendig vil de være dårlig foreløpig forberedt til livet som voksen.

Faktisk i gamle dager var det ikke vanlig med lekser, i USA var lekser forbudt til 1950. Det betyr, du ønsker ikke å fjerne en forhistorisk dinosaur, du ønsker å reintrodusere en dinosaur.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ewzp0xo3hlgove said:

Men du er enig i at noen foreldre er bedre egnet enn andre til å hjelpe barna sine med lekser? 

Ja definitivt. Jeg mener at jeg var bedre egnet til å hjelpe barna mine med lekser før jeg ble alenemor. Nå har jeg mindre tid. Jeg mener at foreldre med google search kunnskap er bedre egnet til å hjelpe til med lekser enn for eksempel de som ikke har brukt interenett før. Jeg mener også at min bror som har veldig lav utdannelse men ekstremt lang erfaring i arbeidslivet er like godt egnet til å hjelpe sine barn med lekser som meg som har høyere utdannelse enn han. Så ja, det er garantert noen foreldre som er bedre egnet enn andre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
10 minutter siden, ewzp0xo3hlgove said:

Men du er enig i at noen foreldre er bedre egnet enn andre til å hjelpe barna sine med lekser? 

Selvsagt er noen bedre enn andre. Er det ikke flott at jeg kan bidra med min utdanning til at mine barn lærer mest mulig? Det må jo være vinn-vinn for hele samfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GiftMann38 said:

Synes ikke vi skal fjerne lekser bare fordi enkelte unger har late foreldre.

Jeg syns heller ikke foreldre burde være en del av denne diskusjonen. hvis vi skal diskutere ja eller nei til lekser så burde det heller handle om hvorvidt lekser bidrar positivt til barnets utvikling eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Camlon said:

Det er helt vanlig for voksne å måtte gjøre arbeid hjemme, spesielt blant selvstendig næringsdrivende. Det er også mye ubetalt arbeid som må gjøres, f.eks. søknader, skatter, regninger og ting man ønsker å lære. Og er man student, bør man gjøre lekser hver dag. Om elever aldri lærer å jobbe selvstendig vil de være dårlig foreløpig forberedt til livet som voksen.

Faktisk i gamle dager var det ikke vanlig med lekser, i USA var lekser forbudt til 1950. Det betyr, du ønsker ikke å fjerne en historisk dinosaur, du ønsker å reintrodusere en dinosaur.

Voksne i arbeid og barn i utdanning. Jeg syns bare ikke det er samme sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GiftMann38
Just now, AnimasjonMSK said:

Jeg syns heller ikke foreldre burde være en del av denne diskusjonen. hvis vi skal diskutere ja eller nei til lekser så burde det heller handle om hvorvidt lekser bidrar positivt til barnets utvikling eller ikke. 

Det er så enkelt at dersom man skal studere på universitetsnivå så må man være vant til å jobbe og finne ut av ting på egenhånd. Da har lekser en viktig funksjon for å lære elevene nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser mange nevne lekser som repetisjon av ting elevene alt har lært. Men jeg tror det fungerer i veldig varierende grad, kanskje spesielt hos noe svakere elever. Faktisk er det en del forsøk som tyder på at omvendt læring, altså at elevene feks ser en film om et tema hjemme, er mye bedre bruk av hjemmearbeid. Så kan læreren veilede i repetisjon, og dermed få mer kvalitet i selvstendig arbeid. 

Jeg vet det bl.a. er blitt gjort i matte. Læreren har filmet en veiledning på hvordan man skal regne på en bestemt måte, så har elevene fått dette i hjemmelekse. Da kan de også se filmen flere ganger hvis det er noe de ikke forstår. Så får de veiledning av lærer på skolen ved repetisjon, og oppklare ev. uklarheter der. 

Mye tyder på at dette er bedre bruk av tiden. Og ikke minst, kanskje foreldrene lærer noe også. Jeg har slitt veldig med å hjelpe barna med matteleksene, de løser oppgaver på helt andre måter enn de vi ble opplært til å bruke. 

Anonymkode: 48b32...f45

Jeg støtter denne læremetoden, men da er man jo avhengige av at man faktisk ser disse videoene og setter av tid. En annen ting er at man må ha tilgang til en pc, ikke alle barn på barneskolen har dette (foreldrene har jo, men når man ikke gidder å bruke tid til å se gjennom leksene til barna så gidder man vel ikke å låne bort egen pc heller). 

 

Anonymkode: a5171...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, GiftMann38 said:

Det er så enkelt at dersom man skal studere på universitetsnivå så må man være vant til å jobbe og finne ut av ting på egenhånd. Da har lekser en viktig funksjon for å lære elevene nettopp dette.

Det er veldig mye jeg får lyst til å si om dette. Men nei, vi trenger på ingen måte 13 år med opplæring i selvstendig arbeid for å mestre universitetet. Da har vi i så fall veldig liten tiltro til nordmenns tilpassningsevner over hele fjøla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnimasjonMSK said:

Det er veldig mye jeg får lyst til å si om dette. Men nei, vi trenger på ingen måte 13 år med opplæring i selvstendig arbeid for å mestre universitetet. Da har vi i så fall veldig liten tiltro til nordmenns tilpassningsevner over hele fjøla. 

Selv med lekser kommer det mange studenter til universitet som ikke klarer å jobbe selvstendig og får derfor elendige karakterer.

Å fjerne lekser kommer til å gjøre situasjonen enda verre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
9 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Selvsagt er noen bedre enn andre. Er det ikke flott at jeg kan bidra med min utdanning til at mine barn lærer mest mulig? Det må jo være vinn-vinn for hele samfunnet?

Jeg er helt enig i at det er bra at du lærer barna dine mest mulig. I og med at vi ønsker å ha en skole som jevner ut sosiale forskjeller må vi se om lekser er den beste måten å få barna til å lære på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
18 minutter siden, AnimasjonMSK skrev:

Ja definitivt. Jeg mener at jeg var bedre egnet til å hjelpe barna mine med lekser før jeg ble alenemor. Nå har jeg mindre tid. Jeg mener at foreldre med google search kunnskap er bedre egnet til å hjelpe til med lekser enn for eksempel de som ikke har brukt interenett før. Jeg mener også at min bror som har veldig lav utdannelse men ekstremt lang erfaring i arbeidslivet er like godt egnet til å hjelpe sine barn med lekser som meg som har høyere utdannelse enn han. Så ja, det er garantert noen foreldre som er bedre egnet enn andre!!

Poenget er at foreldre med høyere utdanning vil gi bedre hjelp til barna sine, og dermed vil klasseforskjellene øke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ewzp0xo3hlgove said:

Poenget er at foreldre med høyere utdanning vil gi bedre hjelp til barna sine, og dermed vil klasseforskjellene øke.

Du mener vi bør gjøre de sterkere elevene svakere, sånn at forskjellene blir mindre?

Og det er en risiko at de flinke elevene lager sine egne lekser, og de svake elevene bruker den ekstra fritiden på dataspill og sosiale medier. Hvordan løser du det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...