Gå til innhold

Slutt med lekser, nå!


AnonymBruker

?  

82 stemmer

  1. 1. ?

    • Ja
      37
    • Nei
      45


Anbefalte innlegg

Kan like godt kutte ut skolen også da. Foreldre med eksamen fra LHS er jo de beste lærerne :ironi:

Anonymkode: 7123c...9a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ewzp0xo3hlgove
2 minutter siden, Camlon skrev:

Du mener vi bør gjøre de sterkere elevene svakere, sånn at forskjellene blir mindre?

Og det er en risiko at de flinke elevene lager sine egne lekser, og de svake elevene bruker den ekstra fritiden på dataspill og sosiale medier. Hvordan løser du det?

Jeg sier ikke at vi burde fjerne lekser, men at lekser er med på å øke klasseforskjellen, noe vi som samfunn ønsker å redusere. Personlig mener jeg at den norske skolen burde la flinke elever holde på med det de er gode på uten å måtte vente på at resten av klassen. Poenget er at vi må ta hensyn til hvordan lekser påvirker ulike elevgrupper. Om det faktisk er slik at barn med høyt utdannede foreldre tjener mest på lekser mener jeg at dette må tas med i utformingen av skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte gjøre lekser, selv om jeg sjelden gjorde det,  så da kan dagens unger også få lekser. Det har de ikke vondt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Camlon said:

Du mener vi bør gjøre de sterkere elevene svakere, sånn at forskjellene blir mindre?

Og det er en risiko at de flinke elevene lager sine egne lekser, og de svake elevene bruker den ekstra fritiden på dataspill og sosiale medier. Hvordan løser du det?

Svake og sterke elever i skolen blir faktisk ikke alltid svake og sterke individer i samfunnet. For de barna som har andre ferdigheter enn rent faglige, som fagene er i norsk skole i dag, så vil ikke løsningen være å øke mengden med fag som gjøres så tidlig i livet. Kanskje burde heller elever som opplever seg som "sterke" på skolen bli oppmuntret til å fortsette læringen hjemme - samtidig som andre muligheter finnes for elever som opplever dette vanskelig? Jeg tror faktisk veldig mange barn hadde likt å gjøre lekser hvis det var for eksempel frivillig og ikke pålagt (selv om det faktisk per i dag ER frivillig og ikke pålagt). Det er kanskje presset som gjør det vanskelig for andre. Elever i Norge i dag opplever ofte et ekstremt studiepress fra tidlig alder og selv om mange har godt nytte av gode ferdigheter for selvstendig læring når de kommer på universitetsnivå så er det også en fare for at mange andre elever faller bort fordi presset og mengden blir for stor for tidlig. Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Camlon said:

Selv med lekser kommer det mange studenter til universitet som ikke klarer å jobbe selvstendig og får derfor elendige karakterer.

Å fjerne lekser kommer til å gjøre situasjonen enda verre.

Så lekser er jo derfor ikke nødvendigvis løsningen er det jeg leser ut av det der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnimasjonMSK said:

Så lekser er jo derfor ikke nødvendigvis løsningen er det jeg leser ut av det der.

Selv om en situasjon er dårlig, så er det fortsatt mulig å gjøre situasjonen verre.

Å fjerne lekser betyr at de elevene som tidligere gjorde alt for lite lekser gjør nå ingen lekser, og de er ikke vant til å gjøre skolearbeid uten å bli passet på.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Camlon said:

Selv om en situasjon er dårlig, så er det fortsatt mulig å gjøre situasjonen verre.

Å fjerne lekser betyr at de elevene som tidligere gjorde alt for lite lekser gjør nå ingen lekser, og de er ikke vant til å gjøre skolearbeid uten å bli passet på.

 

At de ikke gjør lekser betyr ikke at de ikke lærer. Så vi fjerner lekser og gir kanskje tilbake litt gleden av å lære? Og kanskje fler ser skolen mer positivt hvis presset av å lære hjemme blir borte. Mitt barn i barnehagen har jo ikke lekser. Men hver dag så spør jeg "hva har du gjort i dag?" så begynner hun å fortelle. Og unasett hva hun har gjort så fortsetter hun jo med det, stolt av det hun har lært. Hun skriver navnet sitt hele dagen lang og det er noe de har lært i barnehagen. Barn elsker å lære. Ikke alltid matte eller alltid steinrasene i norge, men de liker å lære det de er interessert i. Så hvis de får utdannelse på skolen og kan bruke dagen hjemme til å lære ting de har lyst til å lære, kanskje de liker litt bedre å sitte på skolen de timene de er der. Hvordan vi utdanner elevene er jo en helt annen diskusjon, men det har kanskje en del med saken å gjøre også :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
1 hour ago, ewzp0xo3hlgove said:

Jeg er helt enig i at det er bra at du lærer barna dine mest mulig. I og med at vi ønsker å ha en skole som jevner ut sosiale forskjeller må vi se om lekser er den beste måten å få barna til å lære på.

Da ser vi svært forskjellig på skolens rolle. Den beste måten å utjevne sosiale forskjeller på er at ingen går på skole. Da forfaller samfunnet og alle er like i sin jakt etter mat og husly.

Jeg tenker imidlertid at skolens oppgave er å forberede barn og unge på at de en gang skal ha noe å tilby samfunnet. Da behøver de faktisk fagkunnskap og de som er mest verdifulle for samfunnet, ingeniører og leger, kan faktisk ikke sulle gjennom 12 års skolegang for deretter å skru på en knapp og lære fryktelig mye pensum på 5-6 korte år. De må faktisk trene på å lære fra de er ganske unge.

Kanskje en løsning er at foreldre som ikke har ambisjoner for barna sine eller ork til å følge dem opp melder på barna sine en litt lettere skole som tar sikte på at de kan bli fagarbeidere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
2 hours ago, AnimasjonMSK said:

Det er veldig mye jeg får lyst til å si om dette. Men nei, vi trenger på ingen måte 13 år med opplæring i selvstendig arbeid for å mestre universitetet. Da har vi i så fall veldig liten tiltro til nordmenns tilpassningsevner over hele fjøla. 

Det kommer selvsagt an på hva du studerer, men skal du bli lege eller sivilingeniør (du vet, sånne yrker som Norge trenger) så kan du ikke skru på en knapp idet du er ferdig på 12-13 års sulle-skole og plutselig lære vanvittig mye på 5-6 år. 

Uansett, dersom dette av en eller annen grunn blir standarden i norsk skole så kommer våre barn til å gå på private skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2018 den 10.51, Peaches skrev:

Lekser har aldri vært et problem før nyere tid.

Det var aldri fysisk mishandling heller, men ting forandrer seg over tid vet du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, GiftMann38 said:

Det kommer selvsagt an på hva du studerer, men skal du bli lege eller sivilingeniør (du vet, sånne yrker som Norge trenger) så kan du ikke skru på en knapp idet du er ferdig på 12-13 års sulle-skole og plutselig lære vanvittig mye på 5-6 år. 

Uansett, dersom dette av en eller annen grunn blir standarden i norsk skole så kommer våre barn til å gå på private skoler.

Men er det ikke på skolen vi lærer? Det er da ikke snakk om å hoppe over skolen til du er 12 år? Jeg tror du klarer å lære deg det som læres på barneskolen uten lekser. Jeg tror du kan bli lege selv om du ikke hadde lekser i 2. klasse matte. Det er bare det jeg tror. Private skoler kan være helt topp det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
16 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Da ser vi svært forskjellig på skolens rolle. Den beste måten å utjevne sosiale forskjeller på er at ingen går på skole. Da forfaller samfunnet og alle er like i sin jakt etter mat og husly.

Jeg tenker imidlertid at skolens oppgave er å forberede barn og unge på at de en gang skal ha noe å tilby samfunnet. Da behøver de faktisk fagkunnskap og de som er mest verdifulle for samfunnet, ingeniører og leger, kan faktisk ikke sulle gjennom 12 års skolegang for deretter å skru på en knapp og lære fryktelig mye pensum på 5-6 korte år. De må faktisk trene på å lære fra de er ganske unge.

Kanskje en løsning er at foreldre som ikke har ambisjoner for barna sine eller ork til å følge dem opp melder på barna sine en litt lettere skole som tar sikte på at de kan bli fagarbeidere?

Det er et mål for norsk skole å utjevne forskjeller.

Tror du jeg mener at ingeniører skal "sulle" gjennom 12 års skolegang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, GiftMann38 said:

Da ser vi svært forskjellig på skolens rolle. Den beste måten å utjevne sosiale forskjeller på er at ingen går på skole. Da forfaller samfunnet og alle er like i sin jakt etter mat og husly.

Jeg tenker imidlertid at skolens oppgave er å forberede barn og unge på at de en gang skal ha noe å tilby samfunnet. Da behøver de faktisk fagkunnskap og de som er mest verdifulle for samfunnet, ingeniører og leger, kan faktisk ikke sulle gjennom 12 års skolegang for deretter å skru på en knapp og lære fryktelig mye pensum på 5-6 korte år. De må faktisk trene på å lære fra de er ganske unge.

Kanskje en løsning er at foreldre som ikke har ambisjoner for barna sine eller ork til å følge dem opp melder på barna sine en litt lettere skole som tar sikte på at de kan bli fagarbeidere?

https://www.aftenposten.no/norge/i/8qGr/Leksefri-skole-gir-storre-kunnskap

https://www.dagsavisen.no/innenriks/blir-ikke-flinkere-av-lekser-1.473479

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/o09VB/Fremtidsskolen-er-uten-lekser

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/pa-denne-skolen-har-de-ikke-hatt-lekser-pa-tolv-ar/3512269.html

Siden Vågan kommune ikke har hatt lekser siden 2001 - betyr det da at ingen fra denne kommunen har blitt utdannet leger eller ingeniører siden den gang? For hvis det er det, så stemmer jo ikke denne teorien overhode! (den skolen ikke kommunen)

Endret av AnimasjonMSK
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er pedagogen fra helvete! Jeg er utålmodig, har ikke kunnskaper om hvordan ting gjøres på skolen nå, og jeg har 1000 andre ting som står på vent. Jeg er flink og effektiv når det gjelder mye, men lekser... jeg hater det! Jeg har to barn med læringsvansker mens jeg selv surfet gjennom skolen. Jeg kan støtte dem i så mye, oppmuntre og veilede... men jeg er en ELENDIG leksehjelp! 

Jeg er "verdens beste mamma" når det kommer til å støtte og oppmuntre mine barn. Jeg er åpen og ærlig, og de vet at jeg aldri ville lyve for dem, og at jeg er der for dem i forhold til alt som skjer i livet. Jeg følger opp alle fritidsaktiviteter, og jeg passer på at de har alt de trenger, og husker alle avtaler. Men jeg er likevel verdens verste pedagog når det gjelder å løse ligninger og pugge gloser! 

Det er en grunn til at jeg ikke ble lærer, for å si det slik. Jeg hadde hatet det. Like mye som jeg hater hver eneste ettermiddag med lekser. 

De regner på andre måter enn jeg lærte. Hvem pokker har lært MEG det? Ingen! Jeg kan det ikke! Jeg er ikke til hjelp, jeg forvirrer barna! 

Ettermiddager er travle! Ungene skal ha mat og komme seg avgårde på trening. Jeg skal vaske og rydde, og helst komme meg avgårde til trening jeg og. Ungene trenger hjelp og støtte ja... til det som opptar og bekymrer dem. Jeg strekker ikke til! De### leksene tar den tiden jeg skulle laget mat, spise mat SAMMEN med barna mine, og snakket med dem om det de er opptatt av. Det er så kort tid, før de skal på trening og helst jeg og. 

Jeg HATER lekser! Dypt og intenst! Lekser stjeler tiden jeg har med barna, som skulle vært brukt på noe viktig! Til å være MAMMA! Istedenfor blir det en time frustrasjon. Før vi alle iler ut døren igjen. Før trening, kjapp kveldsmat, og et altfor kjapt godnattkyss, som ikke kompenserer for alt jeg burde ha tid til å spørre barna om, og alt de burde ha delt med meg. 

Jeg er ingen pedagog, jeg er mamma! At vi ennå og fremdeles har et system som medfører at ettermiddag skal brukes på å tvinge frustrere foreldre og barn gjennom lekser, det er over min forståelse. 

La dem som er flinke til å lære fra seg slikt lære fra seg slikt! Jeg trenger tiden med barna til annet! 

 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
17 minutter siden, Trolltunge said:

Jeg er pedagogen fra helvete! Jeg er utålmodig, har ikke kunnskaper om hvordan ting gjøres på skolen nå, og jeg har 1000 andre ting som står på vent. Jeg er flink og effektiv når det gjelder mye, men lekser... jeg hater det! Jeg har to barn med læringsvansker mens jeg selv surfet gjennom skolen. Jeg kan støtte dem i så mye, oppmuntre og veilede... men jeg er en ELENDIG leksehjelp! 

Jeg er "verdens beste mamma" når det kommer til å støtte og oppmuntre mine barn. Jeg er åpen og ærlig, og de vet at jeg aldri ville lyve for dem, og at jeg er der for dem i forhold til alt som skjer i livet. Jeg følger opp alle fritidsaktiviteter, og jeg passer på at de har alt de trenger, og husker alle avtaler. Men jeg er likevel verdens verste pedagog når det gjelder å løse ligninger og pugge gloser! 

Det er en grunn til at jeg ikke ble lærer, for å si det slik. Jeg hadde hatet det. Like mye som jeg hater hver eneste ettermiddag med lekser. 

De regner på andre måter enn jeg lærte. Hvem pokker har lært MEG det? Ingen! Jeg kan det ikke! Jeg er ikke til hjelp, jeg forvirrer barna! 

Ettermiddager er travle! Ungene skal ha mat og komme seg avgårde på trening. Jeg skal vaske og rydde, og helst komme meg avgårde til trening jeg og. Ungene trenger hjelp og støtte ja... til det som opptar og bekymrer dem. Jeg strekker ikke til! De### leksene tar den tiden jeg skulle laget mat, spise mat SAMMEN med barna mine, og snakket med dem om det de er opptatt av. Det er så kort tid, før de skal på trening og helst jeg og. 

Jeg HATER lekser! Dypt og intenst! Lekser stjeler tiden jeg har med barna, som skulle vært brukt på noe viktig! Til å være MAMMA! Istedenfor blir det en time frustrasjon. Før vi alle iler ut døren igjen. Før trening, kjapp kveldsmat, og et altfor kjapt godnattkyss, som ikke kompenserer for alt jeg burde ha tid til å spørre barna om, og alt de burde ha delt med meg. 

Jeg er ingen pedagog, jeg er mamma! At vi ennå og fremdeles har et system som medfører at ettermiddag skal brukes på å tvinge frustrere foreldre og barn gjennom lekser, det er over min forståelse. 

La dem som er flinke til å lære fra seg slikt lære fra seg slikt! Jeg trenger tiden med barna til annet! 

 

Andre foreldre synes kvalitetstid er å hjelpe barna med å lære og se at de gjør fremgang. Vi er alle forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
29 minutter siden, AnimasjonMSK said:

https://www.aftenposten.no/norge/i/8qGr/Leksefri-skole-gir-storre-kunnskap

https://www.dagsavisen.no/innenriks/blir-ikke-flinkere-av-lekser-1.473479

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/o09VB/Fremtidsskolen-er-uten-lekser

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/pa-denne-skolen-har-de-ikke-hatt-lekser-pa-tolv-ar/3512269.html

Siden Vågan kommune ikke har hatt lekser siden 2001 - betyr det da at ingen fra denne kommunen har blitt utdannet leger eller ingeniører siden den gang? For hvis det er det, så stemmer jo ikke denne teorien overhode! (den skolen ikke kommunen)

Så du poster 3 partsinnlegg som støtter ditt syn og en presentasjon av forskning som viser at lekser har positiv effekt på elevers prestasjoner (om enn mangelfull forskning) og vil frem til hva nøyaktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest GiftMann38
31 minutter siden, ewzp0xo3hlgove said:

Det er et mål for norsk skole å utjevne forskjeller.

Tror du jeg mener at ingeniører skal "sulle" gjennom 12 års skolegang?

Det er også et mål for skolen at barn skal lære mest mulig og være godt rustet for voksenlivet. Nå har vi heldigvis ikke en sosialistisk regjering så jeg har en mistanke om hva som er mest prioritert for øyeblikket. Måtte det vare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Andre foreldre synes kvalitetstid er å hjelpe barna med å lære og se at de gjør fremgang. Vi er alle forskjellige.

Ja det er vi, og derfor kan det ikke forventes at alle foreldre egner seg til å hjelpe med lekser. Ergo er det urettferdig for barna, og innlæring burde kun skje med folk som er egnet. På skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
1 minutt siden, Trolltunge said:

Ja det er vi, og derfor kan det ikke forventes at alle foreldre egner seg til å hjelpe med lekser. Ergo er det urettferdig for barna, og innlæring burde kun skje med folk som er egnet. På skolen. 

Det er ikke urettferdig at foreldre ønsker det beste for sine barn. Alle har mulighet til å hjelpe barna sine, det er foreldrenes ansvar dersom de er for late til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, GiftMann38 said:

Så du poster 3 partsinnlegg som støtter ditt syn og en presentasjon av forskning som viser at lekser har positiv effekt på elevers prestasjoner (om enn mangelfull forskning) og vil frem til hva nøyaktig?

Jeg poster ingenting som støtter mitt syn. Jeg har ikke engang begynt å gå inn på hva jeg syntes her. Jeg tror det er veldig rart hvis noen kan ta et 100% standpunkt her og mene at en løsning vil være 100% riktig for alle elever og vil lede til et bestemt resultat. Det viktige er at vi diskuterer saken frem og tilbake til vi ser et større bilde. Jeg tror at hvis lekser KAN være skadelig for noen - enten det er familien og deres kjernetid, om det er barnets vilje til å gå på skolen, redsel for mestring og feiling, uansett - hvis det KAN være en negativ ting vi prakker på barna, så burde vi ikke ha en 100% mening for noen andre enn oss selv eller våre egne barn. JEG mener forsåvidt at lekser er flott nok, jeg elsket å gjøre lekser når jeg var liten. De av oss som gjorde det hadde fortsatt med det om leksene var frivillig. Og jeg kunne mer i matte enn mange i klassen, uavhengig av om jeg gjorde leksene eller ikke. Så jeg tror ikke spørsmålet egentlig er  - lekser eller ikke lekser - jeg tror det er mer spørsmål om hva slags lekser barna får og hvilke konsekvenser som barnet får hvis de ikke har gjort eller fikk til leksene. 

Poenget med sistnevnte er at jeg ønsker å finne ut av om noen av barna på denne skolen har vokst opp til å bli leger eller ingeniører. Hvis de har det, så stemmer det jo ikke at de som vil bli leger MÅ ha hjemmelekser eller så er det umulig. 

Endret av AnimasjonMSK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...