Gå til innhold

Slutt med lekser, nå!


AnonymBruker

?  

82 stemmer

  1. 1. ?

    • Ja
      37
    • Nei
      45


Anbefalte innlegg

Just now, AnimasjonMSK said:

"Jeg kan fortelle deg at mange norske studenter sliter med studier i utlandet, fordi de mangler arbeidsdisiplin og struktur. Hvor tror du de burde ha lært det?" Men her snakker du om NORSKE studenter som sliter med studier i utlandet - så hvis de gikk på skole i norge så burde de jo ikke slite med arbeidsdisiplin - dette er jo noe du mener kommer med hjemmelekser, noe vi har i Norge? Så hvis hjemmelekser leder til god arbeidsdisiplin og struktur så burde da ingen norske studenter slite med studier i utlandet?

 

Det kan virke som om du ikke helt forstår hvilke krav som stilles utenfor norges grenser. Det jeg har observert av studenter som kommer fra norske skoler, er at de er blitt for slapt fulgt opp, og er blitt stilt for lite til ansvar for sin egen læreprosess. Jeg har selv sett gjennom min egen skolegang (selv om det er lenge siden), at det blir tatt for lett på leksearbeidet. I stedet for å fjerne lekser, bør man heller styrke hvordan man jobber med lekser. Det er ingen ting som tyder på at dette er blitt bedre siden mine skoledager, snarere tvert imot. Norske elever blir stilt alt for lite krav til. Det er egentlig en fornærmelse mot dem, og de får ikke utløst sitt potensiale, eller lært seg gioe arbeidsvaner. Dette er et problem som omfatter mer enn lekser, men leksene er en optimal arena for å lære seg å jobbe disiplinert og strukturert på egen hånd. De symptomene vi allerede ser, vil bli drastisk forverret om leksene tas vekk.

Anonymkode: e360a...fc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnimasjonMSK said:

"Det er usaklig fordi man ikke kan vektlegge enkeltfaktorer på den måten," Det var jo nettopp dette jeg prøvde å fortelle deg - du kan ikke si at lekser er grunnen til at mennekser fungerer i samfunnet. Derfor er det usaklig av deg å spørre meg om hva som er viktigere enn å sette barn i stand til å fungere i samfunnet i forhold til ja eller nei til hjemmelekser. 

Nei, det var det ikke. Du prøvde å tillegge meg en påstand om at dette alene var den store faktoren for å lykkes. Den strategien feilet, og det får du ta innover deg. Dette er ÉN av mange viktige faktorer, og det burde du ha forstått.

Anonymkode: e360a...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan virke som om du ikke helt forstår hvilke krav som stilles utenfor norges grenser. Det jeg har observert av studenter som kommer fra norske skoler, er at de er blitt for slapt fulgt opp, og er blitt stilt for lite til ansvar for sin egen læreprosess. Jeg har selv sett gjennom min egen skolegang (selv om det er lenge siden), at det blir tatt for lett på leksearbeidet. I stedet for å fjerne lekser, bør man heller styrke hvordan man jobber med lekser. Det er ingen ting som tyder på at dette er blitt bedre siden mine skoledager, snarere tvert imot. Norske elever blir stilt alt for lite krav til. Det er egentlig en fornærmelse mot dem, og de får ikke utløst sitt potensiale, eller lært seg gioe arbeidsvaner. Dette er et problem som omfatter mer enn lekser, men leksene er en optimal arena for å lære seg å jobbe disiplinert og strukturert på egen hånd. De symptomene vi allerede ser, vil bli drastisk forverret om leksene tas vekk.

Anonymkode: e360a...fc6

Nå studerte jeg selv Journalistikk på Rohampton University i London, jeg har også studert i Brasil. Jeg vet veldig godt hva som kreves av Norske studenter i utlandet og har mange personlige erfaringer å bygge på. Det er så utrolig mye i det norske skolesystemet som er en fornærmelse for norske elever, det er er jeg helt enig med deg i. Men lekser - det har veldig lite med det å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det var det ikke. Du prøvde å tillegge meg en påstand om at dette alene var den store faktoren for å lykkes. Den strategien feilet, og det får du ta innover deg. Dette er ÉN av mange viktige faktorer, og det burde du ha forstått.

Anonymkode: e360a...fc6

Jeg spurte deg om et spørsmål. Jeg har ikke tillagt deg noe som helst. Og jeg er ganske sikker på at du forstå forskjellen mellom å stille et spørsmål og å legge ord i munnen på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove

Diskusjonen om norske universitetsstudenter i utlandet kommer litt på siden av den generelle diskusjonen da det trolig er typisk skoleflinke elever som drar til utlandet for å studere. De som blir "rammet" av lekser er de som er skolesvake med foreldre med lav utdanning som gjerne ikke kan nok norsk. 

Vi må også vurdere hvor lenge det er realistisk å forvente at barn på barneskolealder klarer å konsentrere seg om skolearbeid. For meg virker det ikke opplagt at mer lekser betyr mer læring. Hvis man er for dagens leksenivå må man også argumentere for hvorfor vi ikke burde øke leksemengden til det dobbelte, da dette vil gi enda bedre vaner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove

Diskusjonen om norske universitetsstudenter i utlandet kommer litt på siden av den generelle diskusjonen da det trolig er typisk skoleflinke elever som drar til utlandet for å studere. De som blir "rammet" av lekser er de som er skolesvake med foreldre med lav utdanning som gjerne ikke kan nok norsk. 

Vi må også vurdere hvor lenge det er realistisk å forvente at barn på barneskolealder klarer å konsentrere seg om skolearbeid. For meg virker det ikke opplagt at mer lekser betyr mer læring. Hvis man er for dagens leksenivå må man også argumentere for hvorfor vi ikke burde øke leksemengden til det dobbelte, da dette vil gi enda bedre vaner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, ewzp0xo3hlgove said:

Diskusjonen om norske universitetsstudenter i utlandet kommer litt på siden av den generelle diskusjonen da det trolig er typisk skoleflinke elever som drar til utlandet for å studere. De som blir "rammet" av lekser er de som er skolesvake med foreldre med lav utdanning som gjerne ikke kan nok norsk. 

Vi må også vurdere hvor lenge det er realistisk å forvente at barn på barneskolealder klarer å konsentrere seg om skolearbeid. For meg virker det ikke opplagt at mer lekser betyr mer læring. Hvis man er for dagens leksenivå må man også argumentere for hvorfor vi ikke burde øke leksemengden til det dobbelte, da dette vil gi enda bedre vaner?

 

Helt enig! Bortsett fra at: De som blir "rammet" av lekser er de som er skolesvake med foreldre med lav utdanning som gjerne ikke kan nok norsk. Dette føles også veldig ut som synsing. Det er lite som tilsier at det er nettopp disse som sliter med lekser. Personlig opplevde jeg blant venner i klasserommet at de som fikk mest hjelp til lekser hjemme var barn med foreldre av lavere utdannelse. Man trenger jo ikke akkurat universitetsutdannelse for å hjelpe en 2. klassing med mattelekser, gjør man vel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å starte litt sånn usaklig, så tenker jeg at den dagen foreldrene begynner å oppdrag ungene siden slik at vi slipper å gjøre dette på skolen, så får vi så mye tid til overs at vi kanskje slipper å sende skolearbeid hjem :P

Neida. 

 

Ang lekser så synes ikke jeg det er et spørsmål om for eller mot, men om hva og hvordan. Man skal ikke gi lekser bare for å gjøre det, men for at elevene kan få fortsette og øve og repetere det de allerede har lært sånn at de også trener opp evnen til å jobbe selvstendig. 

 

Kanskje lekser burde gå tilbake til å være sånn det var før, hvor man har en lesebok og skriver ned leksene hver dag ut i fra hva man må øve på til neste dag,  istedenfor en ferdig utfylt lekseplan produsert for to uker om gangen, hvor det ikke alltid henger så godt sammen med det man har gjort på skolen?

Problemet med den første løsningen, er jo gjerne at mange familier er mer avhengig av en fleksibel plan hvor alt skal være ferdig til en viss dag, for å få hverdagen til å gå opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er usaklig fordi man ikke kan vektlegge enkeltfaktorer på den måten, og dermed er det uredelig debattskikk. Lekser er én av mange faktorer som er viktige for å etablere seg i et velfungerende liv.

Når du spør meg om jeg kjenner til skoleverket i utlandet, må jeg fortelle deg om det jeg kjenner til. Jeg kjenner dessuten godt til universitetsstudier internasjonalt, fordi jeg tidligere var vitenskapelig ansatt ved en høyere norsk utdanningsinstitusjon med utstrakt internasjonalt samarbeide. Jeg kan fortelle deg at mange norske studenter sliter med studier i utlandet, fordi de mangler arbeidsdisiplin og struktur. Hvor tror du de burde ha lært det? Jeg så også de siste årene jeg foreleste at studentene kom med en forventning om å få alt servert i fanget, med klart definerte oppgaver og referanser til avgrensede sidetall i konkrete bøker som grunnlag for eksamenskrav. De manglet simpelthen evne til å forstå hvordan de skulle tilegne seg kunnskap og bruke den til å sette inn i en faglig og læremessig kontekst. DET er et resultat av den dillingen de driver med i grunnskolen i våre dager, og det gjør meg oppriktig bekymret.

Anonymkode: e360a...fc6

Det tror jeg heller er et resultat av at i dag skal "alle" studere, mens det for en generasjon eller to siden kun var de flinkeste som gikk videre til høyere utdanning. Alle bør ikke studere, men i dag er det nærmest forventet at alle ungdommer skal det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at dette skal være så veldig gunstig for alle elever. 

For elever som er sterk faglige og klarer å konsentrere seg lenge i klassen så kan det kanskje fungere.  Og hvis læreren er erfaren og faglig dyktig så elevene forstår alt i timen. 

Jeg klarte aldri å konsentrere meg i klassen og foreldrene mine måtte pushe meg veldig for å få gjort lekser. Hvis jeg hadde gått på en leksefri skole så er jeg redd for at foreldrene mine hadde mistet oversikten over hva jeg holdt på med på skolen.  Da er det tvilsomt om jeg hadde klart artium.  I dag er jeg pedagog selv.

For ikke å snakke om å lære gode arbeidsvaner. Er det ikke bra at de setter av tid hver dag til å enten repetere eller skrive tekster?  Akkurat hvor mye som skal gjøre kan diskuteres. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnimasjonMSK skrev:

Helt enig! Bortsett fra at: De som blir "rammet" av lekser er de som er skolesvake med foreldre med lav utdanning som gjerne ikke kan nok norsk. Dette føles også veldig ut som synsing. Det er lite som tilsier at det er nettopp disse som sliter med lekser. Personlig opplevde jeg blant venner i klasserommet at de som fikk mest hjelp til lekser hjemme var barn med foreldre av lavere utdannelse. Man trenger jo ikke akkurat universitetsutdannelse for å hjelpe en 2. klassing med mattelekser, gjør man vel?

Nå finnes det også mange tilbud til ungdom hvor de kan få hjelp til leksene. Har selv jobbet på en ungdomsklubb hvor de fikk den hjelpen. Det var spesielt bra for innvandrerelever som ikke kunne få hjelp hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnimasjonMSK said:

Spørsmål: Dette er kanskje en gammel artikkel, men er det ikke fortsatt tilfelle? https://www.aftenposten.no/norge/i/8BQoA/--Dropp-leksene-med-loven-i-hand

5ad0b08136f2a_ScreenShot2018-04-13at15_27_52.png.57bc14a9d1ba602d653bf5d96c141b1f.png

Akkurat denne fant jeg også nettopp. Satt og lurte på om jeg kanskje bare skulle gi beskjed om at dem kan glemme å gi lekser til mine barn. Dem får heller kjøre skikkelig undervisning;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnimasjonMSK said:

Jeg spurte deg om et spørsmål. Jeg har ikke tillagt deg noe som helst. Og jeg er ganske sikker på at du forstå forskjellen mellom å stille et spørsmål og å legge ord i munnen på noen.

Her er innlegget du konkluderte ut fra:

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det farlig å stille krav til barna? De utvikler seg ikke hvis man ikke fordrer noe av dem. Hva er det som er viktigere enn å sette barn i stand til å fungere godt i samfunnet?

Anonymkode: e360a...fc6

Ut fra dette mener du at jeg anser lekser som den enkeltfaktoren som setter barn i stand til å fungere i samfunnet som voksne. Ser du ikke at dette mildest talt favner litt bredere? Lekser er en del av det, ja - men jeg skrev ikke det du tillegger meg.

Anonymkode: e360a...fc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er innlegget du konkluderte ut fra:

Ut fra dette mener du at jeg anser lekser som den enkeltfaktoren som setter barn i stand til å fungere i samfunnet som voksne. Ser du ikke at dette mildest talt favner litt bredere? Lekser er en del av det, ja - men jeg skrev ikke det du tillegger meg.

Anonymkode: e360a...fc6

Kjære vene, jeg stilte deg et spørsmål, jeg tillegger deg ingenting, OK? jeg skjønner at du ønsker å vinne denne diskusjonen her. Men dette er det jeg spurte deg om: " Tror du hjemmelekser er årsaken til at mennesker fungerer godt i samfunnet?" Fortell meg på hvilken måte dette spørsmålet tillegger deg noen ting? Jeg spurte deg dette spørsmålet fordi jeg genuint lurte på om du mente det. jeg hadde ingen formeninger om hva du kom til å svare. Så hva er det du egentlig henger deg opp i her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnimasjonMSK said:

Kjære vene, jeg stilte deg et spørsmål, jeg tillegger deg ingenting, OK? jeg skjønner at du ønsker å vinne denne diskusjonen her. Men dette er det jeg spurte deg om: " Tror du hjemmelekser er årsaken til at mennesker fungerer godt i samfunnet?" Fortell meg på hvilken måte dette spørsmålet tillegger deg noen ting? Jeg spurte deg dette spørsmålet fordi jeg genuint lurte på om du mente det. jeg hadde ingen formeninger om hva du kom til å svare. Så hva er det du egentlig henger deg opp i her?

 

Du ber meg forsvare en påstand jeg ikke har fremsatt, og som ikke er relevant for diskusjonen. Jeg er ikke opptatt av å vinne noe. Nå får du gi deg.

Anonymkode: e360a...fc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Du ber meg forsvare en påstand jeg ikke har fremsatt, og som ikke er relevant for diskusjonen. Jeg er ikke opptatt av å vinne noe. Nå får du gi deg.

Anonymkode: e360a...fc6

Jeg har aldri bedt deg forsvare noe som helst. Jeg har kun stilt deg et spørsmål som du helt tydelig misforstod - jeg er litt lei av å måtte forklare det så da lar jeg det være med det. Jeg har aldri bedt deg forsvare noe som helst og jeg har heller aldri tillagt deg noe som helst. Burde ikke ditt svar da være: Så fint, det er bra. Og ikke: Jo, det gjorde du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Èn lærer har ikke sjans til å følge opp 28 barn fullt innenfor alle fag, og særlig lesing.  

Anonymkode: 50a51...a8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, ts. Hvis barn skal ha lekser må jo alle som jobber få lekser også. Men man skal visst ikke ta med seg jobben hjem...

Syns foreldre burde organisere seg for å få bort denne meningsløse uetiske plagen som lekser er. Det ga mening før i tiden da de hadde veldig lite undervisningstid, men nå er det bare en forhistorisk dinosaur som bør dø en gang for alle.

Anonymkode: e8e1b...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
3 timer siden, AnimasjonMSK skrev:

Helt enig! Bortsett fra at: De som blir "rammet" av lekser er de som er skolesvake med foreldre med lav utdanning som gjerne ikke kan nok norsk. Dette føles også veldig ut som synsing. Det er lite som tilsier at det er nettopp disse som sliter med lekser. Personlig opplevde jeg blant venner i klasserommet at de som fikk mest hjelp til lekser hjemme var barn med foreldre av lavere utdannelse. Man trenger jo ikke akkurat universitetsutdannelse for å hjelpe en 2. klassing med mattelekser, gjør man vel?

Det er mange som vil slite med å hjelpe barna sine med lekser når barna blir eldre, hvor dette punktet er vil variere. 

At fattige barn med foreldre med dårlig norskkunnskap vil få mindre/dårligere hjelp til leksene mener jeg er ganske opplagt. 

Her er et par linker:

https://www.ssb.no/forskning/offentlig-okonomi/utdanningsokonomi/lekser-oeker-sosiale-forskjeller

https://forskning.no/sosiale-relasjoner-sosiologi/2008/02/lekser-er-urettferdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...