Gå til innhold

Slutt med lekser, nå!


AnonymBruker

?  

82 stemmer

  1. 1. ?

    • Ja
      37
    • Nei
      45


Anbefalte innlegg

48 minutter siden, Trolltunge skrev:

Jeg er pedagogen fra helvete! Jeg er utålmodig, har ikke kunnskaper om hvordan ting gjøres på skolen nå, og jeg har 1000 andre ting som står på vent. Jeg er flink og effektiv når det gjelder mye, men lekser... jeg hater det! Jeg har to barn med læringsvansker mens jeg selv surfet gjennom skolen. Jeg kan støtte dem i så mye, oppmuntre og veilede... men jeg er en ELENDIG leksehjelp! 

Jeg er "verdens beste mamma" når det kommer til å støtte og oppmuntre mine barn. Jeg er åpen og ærlig, og de vet at jeg aldri ville lyve for dem, og at jeg er der for dem i forhold til alt som skjer i livet. Jeg følger opp alle fritidsaktiviteter, og jeg passer på at de har alt de trenger, og husker alle avtaler. Men jeg er likevel verdens verste pedagog når det gjelder å løse ligninger og pugge gloser! 

Det er en grunn til at jeg ikke ble lærer, for å si det slik. Jeg hadde hatet det. Like mye som jeg hater hver eneste ettermiddag med lekser. 

De regner på andre måter enn jeg lærte. Hvem pokker har lært MEG det? Ingen! Jeg kan det ikke! Jeg er ikke til hjelp, jeg forvirrer barna! 

Ettermiddager er travle! Ungene skal ha mat og komme seg avgårde på trening. Jeg skal vaske og rydde, og helst komme meg avgårde til trening jeg og. Ungene trenger hjelp og støtte ja... til det som opptar og bekymrer dem. Jeg strekker ikke til! De### leksene tar den tiden jeg skulle laget mat, spise mat SAMMEN med barna mine, og snakket med dem om det de er opptatt av. Det er så kort tid, før de skal på trening og helst jeg og. 

Jeg HATER lekser! Dypt og intenst! Lekser stjeler tiden jeg har med barna, som skulle vært brukt på noe viktig! Til å være MAMMA! Istedenfor blir det en time frustrasjon. Før vi alle iler ut døren igjen. Før trening, kjapp kveldsmat, og et altfor kjapt godnattkyss, som ikke kompenserer for alt jeg burde ha tid til å spørre barna om, og alt de burde ha delt med meg. 

Jeg er ingen pedagog, jeg er mamma! At vi ennå og fremdeles har et system som medfører at ettermiddag skal brukes på å tvinge frustrere foreldre og barn gjennom lekser, det er over min forståelse. 

La dem som er flinke til å lære fra seg slikt lære fra seg slikt! Jeg trenger tiden med barna til annet! 

 

Hvis det er så stressende med fritidsaktiviteter, så skjønner jeg ikke hvorfor dere velger det. :) Ville det ikke vært bedre med rolige ettermiddager der dere kan fokusere på skolegangen og slappet av litt? Spesielt om barna har lærevansker så vil det jo være viktig for deg å støtte dem gjennom skolegangen så de vil klare å fullføre grunnskolen. :) Det er viktig å engasjere seg i barna sine. 

Anonymkode: c34ac...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, GiftMann38 said:

Det er ikke urettferdig at foreldre ønsker det beste for sine barn. Alle har mulighet til å hjelpe barna sine, det er foreldrenes ansvar dersom de er for late til å gjøre det.

Det handler jo ikke alltid om at foreldre nødvendigvis i noen tilfeller er  for late til å gjøre det. Dette argumentet handler vel heller om at det ikke er alle foreldre som er egnet til det. Personlig vet jeg ikke, men jeg tviler på at mine barn kan lære bedre faglige ting fra meg enn fra en lærer. Likevel så er det jo jeg som lærer barna mine alle de andre viktige tingene i livet forhåpentligvis som også kan være viktig for å fungere som voksen :) I tillegg har jeg min utdannelse som jeg alltid kan bidra med, men den dekket dessverre ikke alle fag barna har på barneskolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så veldig for lekser jeg heller. Det tar lang tid å lage ukeplaner, og mye tid brukes til å oppmuntre elevene til faktisk å gjøre dem hjemme. I tillegg bruker vi også mye tid til å gjennomgå dem på skolen.. Kunne godt droppet alt det der og hatt en mer behagelig hverdag med en gang.. 

Kanskje det er en grunn til at vi har lekser? Til og med flere grunner? 

1. Vi har læreplaner å forholde oss til. Vi rekker ikke å gjøre alt på skolen dessverre, så vi må bruke tiden der til å lære nye ting, og gi repetering, pugging og automatisering som lekse hjemme.

2. Lesing, skriving og regning er ferdigheter man ikke bare lærer seg. Man må øve mye for å bli god! Lekser i disse tre områdene bør bestå uansett om man slutter med lekser

3. Sist, men ikke minst: Kanskje lekser også gis for å gi foresatte en mulighet til å holde seg orientert om podens ståsted? Hvor mange ville lest daglig eller jobbet med skriving med barna sine om de ikke "måtte"? Og hvor mye ville de visst om utvikling og ståsted? 

Jeg er ikke for mye lekser som sagt, av ulike grunner, men jeg vet at enkelte lekser er helt nødvendig slik det er nå. Mange som snakker om at barn ikke bør måtte sitte en ekstra time om dagen med lekser, men likevel mener at de godt kan ha en time ekstra på skolen, sier vel det for å slippe å bruke tiden og energien på det selv...

Foreldre er mer opptatte av at barna skal rekke ørten fritidsaktiviteter og at den korte tiden de tilbringer sammen etter skolen skal være hyggelig. Skjønner det, men det er ansvarsfraskrivelse etter min mening. 

Fjern deler av læreplanmålene, og vi kan gi lekser i lesing, skriving og regning. Foreldre og barn må prioritere skole fremfor aktiviteter når det trengs, så ville mye vært gjort.. 

Anonymkode: 5b7ea...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnimasjonMSK said:

Poenget med sistnevnte er at jeg ønsker å finne ut av om noen av barna på denne skolen har vokst opp til å bli leger eller ingeniører. Hvis de har det, så stemmer det jo ikke at de som vil bli leger MÅ ha hjemmelekser eller så er det umulig. 

Konklusjonen din er hakkende gal. Om det finnes én skole der man ikke har gitt lekser, og noen elever derfra har klart noen vanlige norkse utdannelser, sier det ingen verdens ting om hvorvidt leksefri er bra eller ikke. Man må se på de store tallene for å kunne trekke konklusjoner. Logikken du bruker for å stadfeste om dette er vellykket eller ikke, bygger ikke på gyldige premisser.

Jeg tror du kunne hatt godt av litt mere lekser selv, for du tenker veldig ensporet, og tar ikke hensyn til at det er veldig mange faktorer som avgjør hva som gir vellykede læringsprosesser som setter folk i stand til å tilegne seg varig kunnskap og organisere sin egen læring.

Jeg tror rett og slett du overvurderer barns evne til å strukturere seg selv, samtidig som du misforstår intensjonen med leksearbeid. I utgangspunktet har ikke foreldre noe ansvar for leksehjelp. At noen elever allikevel kan få hjelp med lekser hjemme, er ikke noe argument for at lekser skal bortfalle. Selv uten lekser, vil det finnes foreldre som involverer srg i barns læreprosesser, og hjelper dem med læringen. Det burde ikke være et mål å utviske disse forskjellene, men heller finne ut hvordan man kan hjelpe de elevene som ikke disponerer gode ressurser hjemme. men leksene er elevens ansvar, og skal kunne gjennomføres uten foreldres hjelp. Skolen skal sette elevene i stand til å løse oppgaver. Passiv fôring med faktakunnskap gir ingen gevinst. elevene må settes i stand til strukturert problemløsning. da må de lære å jobbe selvstendig. Å ta fra dem ansvaret for å klare å organisere seg selv ved å lukke læringsprosessene inn i skoletiden er ondskapsfullt, og skaper et kunstig skille som ikke vil finnes senere i livet. Hvorfor skal vi undervurdere elevenes evner til å skape gode læreprosesser for seg selv? Lekser skal stimulere til dette. Hvorfor er det så vanskelig å se?

Kall meg gjerne gammeldags, men jeg mener helt bestemt at fritidsaktiviteter og trening er bonusaktiviteter som kommer når plikter er utført. Har man ikke tid til skolearbeidet, må disse faktisk vike.

Det virker som en del her tror at løsningen på at noen har stôrre ressurser enn andre, er å bremse de flinke slik at alle blir like dårlige. Det er ikke rart at andre land produserer bedre resultater enn oss. Se bare på raseringen av realfagene. Norske elever er blitt systematisk undervurdert i over førti år.

Anonymkode: e360a...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Det er ikke urettferdig at foreldre ønsker det beste for sine barn. Alle har mulighet til å hjelpe barna sine, det er foreldrenes ansvar dersom de er for late til å gjøre det.

Den trykket jeg faktisk liker på, for jeg måtte smile litt. Den som oppriktig kaller meg lat kan få gifteringen min. :)

De fleste ønsker det beste for sine barn. Jeg også. Derfor er jeg bevisst på at jeg ikke er den beste læreren for mine barn, når det kommer til ligninger og diktanalyse. Det er flott at du synes det er fint å gjøre lekser med barn. Jeg synes ikke det, fordi jeg vet at jeg ikke er den som er best egnet. Da er det litt urettferdig at noen har foreldre som deg, og noen har foreldre som meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GiftMann38 skrev:

Så du poster 3 partsinnlegg som støtter ditt syn og en presentasjon av forskning som viser at lekser har positiv effekt på elevers prestasjoner (om enn mangelfull forskning) og vil frem til hva nøyaktig?

Lekser har liten eller ingen positiv effekt, spesielt når man ser det opp mot hvor mye tid som brukes på det. Det er bortkastet tid når skolen kunne vært lagt opp annerledes, uten lekser, og med bedre resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, GiftMann38 skrev:

Det er ikke urettferdig at foreldre ønsker det beste for sine barn. Alle har mulighet til å hjelpe barna sine, det er foreldrenes ansvar dersom de er for late til å gjøre det.

Det hjelper lite for barna som ikke får nok hjelp. At du sitter og peker fingeren på foreldrene deres gjør ikke situasjonen bedre for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
8 minutter siden, jabx said:

Det hjelper lite for barna som ikke får nok hjelp. At du sitter og peker fingeren på foreldrene deres gjør ikke situasjonen bedre for dem.

Mulig det. Jeg bryr meg først og fremst om mine egne barn og heldigvis har de mulighet til å utnytte private alternativer dersom denne sosialistiske drømmen blir oppfylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette om lekser er bra eller ikke, er en vanskelig sak.

Jeg skjønner at det kan være et problem hvis barnet ikke er motivert for lekser eller hvis man har foreldre som føler seg utrilstrekkelige som hjelpelærere hjemme. For hva skal egentlig barnet gjøre hvis han eller hun ikke får til leksene hjemme og ikke har noen til å hjelpe seg?

Samtidig er det motiverte barn som syns lekser er greit. Personlig tror jeg ikke at jeg ville hatt den gode, faglige utviklingen på skolen som jeg hadde - hvis jeg ikke hadde lekser hjemme. For å bli god, så må man øve og slik jeg ser det er det ikke tilstrekkelig med tid til å bare øve på skolen. 

Anonymkode: dd052...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ang. leksehjelp så er det kommunen selv om bestemmer når og hvordan dette skal legges opp. Her er det leksehjelp fra kl 07.30 til 08.15. Mine barn tar buss til skolen og bussen går ikke så tidlig. Så i realiteten så kan ikke de få leksehjelp. Og i tillegg så er det en SFO assistent på 60 elever, det går jo bare ikke. Et helt elendig dårlig tilbud. Så da må barna gjøre lekser hjemme.

Og jeg er ikke utdannet lærer. Jeg synes faktisk det er vanskelig å lære bort. I tillegg så lærer de på en annen måte enn  hva jeg gjorde, særlig i matten. Så jeg klarer ikke å lære de hvordan regne ut forskjellige stykker, for jeg vet ikke hvordan de gjør det. Og alt som er av lekser er ikke repetisjon, ikke her ihvertfall. Jeg har dyskalkuli og har derfor alltid slitt med matte. Så min femteklassing må klare seg uten meg som hjelp neste år, for jeg sliter allerede nå med mye i matte. 

Anonymkode: e1b8c...187

Er du utredet for dyskalkuli? Hvor da? Og hva gikk utredningen ut på? Spør fordi jeg lurer på om jeg har det sel og hvordan kan jeg finne det ut.

Anonymkode: 5a926...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, jabx skrev:

Det var aldri fysisk mishandling heller, men ting forandrer seg over tid vet du.

Det et ikke noe argument, fysisk mishandling var og er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en klasse på 30 elever har læreren mindre enn 2 min pr elev pr skoletime. Mye av de 45 min forsvinner på få kontroll på klassen.

Og selvsagt er det enkelte elever så krever mye mer tid enn andres. 

Så lenge leksene er relevante, hvis du som foreldrer bryr deg om barnet ditt så hjelper du det med leksene.

Norsk skole er elendig fordi lærerne må bruke tiden sin på helt andre ting enn læring.

 

Anonymkode: 445d2...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Konklusjonen din er hakkende gal. Om det finnes én skole der man ikke har gitt lekser, og noen elever derfra har klart noen vanlige norkse utdannelser, sier det ingen verdens ting om hvorvidt leksefri er bra eller ikke. Man må se på de store tallene for å kunne trekke konklusjoner. Logikken du bruker for å stadfeste om dette er vellykket eller ikke, bygger ikke på gyldige premisser.

Jeg tror du kunne hatt godt av litt mere lekser selv, for du tenker veldig ensporet, og tar ikke hensyn til at det er veldig mange faktorer som avgjør hva som gir vellykede læringsprosesser som setter folk i stand til å tilegne seg varig kunnskap og organisere sin egen læring.

Jeg tror rett og slett du overvurderer barns evne til å strukturere seg selv, samtidig som du misforstår intensjonen med leksearbeid. I utgangspunktet har ikke foreldre noe ansvar for leksehjelp. At noen elever allikevel kan få hjelp med lekser hjemme, er ikke noe argument for at lekser skal bortfalle. Selv uten lekser, vil det finnes foreldre som involverer srg i barns læreprosesser, og hjelper dem med læringen. Det burde ikke være et mål å utviske disse forskjellene, men heller finne ut hvordan man kan hjelpe de elevene som ikke disponerer gode ressurser hjemme. men leksene er elevens ansvar, og skal kunne gjennomføres uten foreldres hjelp. Skolen skal sette elevene i stand til å løse oppgaver. Passiv fôring med faktakunnskap gir ingen gevinst. elevene må settes i stand til strukturert problemløsning. da må de lære å jobbe selvstendig. Å ta fra dem ansvaret for å klare å organisere seg selv ved å lukke læringsprosessene inn i skoletiden er ondskapsfullt, og skaper et kunstig skille som ikke vil finnes senere i livet. Hvorfor skal vi undervurdere elevenes evner til å skape gode læreprosesser for seg selv? Lekser skal stimulere til dette. Hvorfor er det så vanskelig å se?

Kall meg gjerne gammeldags, men jeg mener helt bestemt at fritidsaktiviteter og trening er bonusaktiviteter som kommer når plikter er utført. Har man ikke tid til skolearbeidet, må disse faktisk vike.

Det virker som en del her tror at løsningen på at noen har stôrre ressurser enn andre, er å bremse de flinke slik at alle blir like dårlige. Det er ikke rart at andre land produserer bedre resultater enn oss. Se bare på raseringen av realfagene. Norske elever er blitt systematisk undervurdert i over førti år.

Anonymkode: e360a...fc6

Jeg vet ikke helt hva dette har med min "teori" å gjøre. Dette er ikke på noen måte min "teori" Jeg argumenterer bare for at GiftMann38 sin teori om at for å bli lege eller ingeniør så MÅ man ha lekser fra barneskolen av - hvis ikke er det umulig for dem å bli det. Det er dette jeg sier at ikke stemmer. og denne skolen er et bevis på det. For hvis noen av deres elever har blitt lege eller ingeniør så stemmer det ikke at man MÅ ha lekser på barneskolen for å bli lege. Hvorvidt lekser er bra eller dårlig var på ingen måte det jeg diskuterte! Så jeg vet ikke hva du prater om her!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Konklusjonen din er hakkende gal. Om det finnes én skole der man ikke har gitt lekser, og noen elever derfra har klart noen vanlige norkse utdannelser, sier det ingen verdens ting om hvorvidt leksefri er bra eller ikke. Man må se på de store tallene for å kunne trekke konklusjoner. Logikken du bruker for å stadfeste om dette er vellykket eller ikke, bygger ikke på gyldige premisser.

Jeg tror du kunne hatt godt av litt mere lekser selv, for du tenker veldig ensporet, og tar ikke hensyn til at det er veldig mange faktorer som avgjør hva som gir vellykede læringsprosesser som setter folk i stand til å tilegne seg varig kunnskap og organisere sin egen læring.

Jeg tror rett og slett du overvurderer barns evne til å strukturere seg selv, samtidig som du misforstår intensjonen med leksearbeid. I utgangspunktet har ikke foreldre noe ansvar for leksehjelp. At noen elever allikevel kan få hjelp med lekser hjemme, er ikke noe argument for at lekser skal bortfalle. Selv uten lekser, vil det finnes foreldre som involverer srg i barns læreprosesser, og hjelper dem med læringen. Det burde ikke være et mål å utviske disse forskjellene, men heller finne ut hvordan man kan hjelpe de elevene som ikke disponerer gode ressurser hjemme. men leksene er elevens ansvar, og skal kunne gjennomføres uten foreldres hjelp. Skolen skal sette elevene i stand til å løse oppgaver. Passiv fôring med faktakunnskap gir ingen gevinst. elevene må settes i stand til strukturert problemløsning. da må de lære å jobbe selvstendig. Å ta fra dem ansvaret for å klare å organisere seg selv ved å lukke læringsprosessene inn i skoletiden er ondskapsfullt, og skaper et kunstig skille som ikke vil finnes senere i livet. Hvorfor skal vi undervurdere elevenes evner til å skape gode læreprosesser for seg selv? Lekser skal stimulere til dette. Hvorfor er det så vanskelig å se?

Kall meg gjerne gammeldags, men jeg mener helt bestemt at fritidsaktiviteter og trening er bonusaktiviteter som kommer når plikter er utført. Har man ikke tid til skolearbeidet, må disse faktisk vike.

Det virker som en del her tror at løsningen på at noen har stôrre ressurser enn andre, er å bremse de flinke slik at alle blir like dårlige. Det er ikke rart at andre land produserer bedre resultater enn oss. Se bare på raseringen av realfagene. Norske elever er blitt systematisk undervurdert i over førti år.

Anonymkode: e360a...fc6

 

Det her er så utrolig barnselig måte å diskutere på. For det første så forstår du ikke hva du kommenterer på, i og med at du tydeligvis ikke leste resten av samtalen som dette bare var en liten del av. I tillegg, bare fordi du TROR jeg mener noe annet enn jeg gjør eller du gjør så skal du begynne å være frekk "Jeg tror du kunne hatt godt av litt mere lekser selv, for du tenker veldig ensporet" veldig personlig og frekk kommentar. Har du lest alle mine tråder i denne samtalen? For jeg er kanskje den eneste som har gjort det veldig tydelig at jeg IKKE har gjort meg opp en mening om denne saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er så stressende med fritidsaktiviteter, så skjønner jeg ikke hvorfor dere velger det. :) Ville det ikke vært bedre med rolige ettermiddager der dere kan fokusere på skolegangen og slappet av litt? Spesielt om barna har lærevansker så vil det jo være viktig for deg å støtte dem gjennom skolegangen så de vil klare å fullføre grunnskolen. :) Det er viktig å engasjere seg i barna sine. 

Anonymkode: c34ac...0f3

Vi synes fysisk aktivitet også er viktig å prioritere, og det å drive med sport lærer dem ting som også er viktig. 

Selvfølgelig støtter vi dem gjennom skolegangen, og engasjerer oss i barna. Å følge opp både skole og sport krever ikke mindre engasjement, det krever mer. 

Jeg opplever ikke fritidsaktiviteter som stress. Lekser er derimot ofte stress. Fordi jeg ikke alltid kan hjelpe dem, og ikke er den som er best egnet til det. Vi har derfor betalt for leksehjelp privat i perioder. For at stress og frustrasjon ved lekser ikke skal bli en ting som blir liggende mellom meg og barna. Gå utover vår relasjon. For det har det gjort i perioder. Barna er flinke til å jobbe på skolen, men at de har lærevansker krever mye av dem i skoledagen, og når skoledagen da er over er de sliten av å konsentrere seg. Når jeg da skal pushe dem videre på slikt på ettermiddagen har det fort blitt frustrasjon og sinne. Det er ikke den beste læresituasjonen! 

Barna trenger å gjøre noe helt annet på ettermiddagen! For å bli motivert til neste skoledag, og for å få leve ut sider ved seg der de føler større mestring og glede. Når man har lærevansker er det desto viktigere for selvtillit og selvfølelse å også oppleve mestring. Den selvtillit og selvfølelse som bygges opp angående andre ting hjelper også når det gjelder skolegang. Å hele tiden måtte stå kun i det som føles vanskelig bryter barn ned, så å bygges opp ved andre aktiviteter er viktig for ALT. Også skolegang!

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, GiftMann38 skrev:

Mulig det. Jeg bryr meg først og fremst om mine egne barn og heldigvis har de mulighet til å utnytte private alternativer dersom denne sosialistiske drømmen blir oppfylt.

Med tanke på at man får bedre resultater uten lekser så vil du bare plage barna dine for dårligere resultateer. Typisk liberalistisk tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Peaches skrev:

Det et ikke noe argument, fysisk mishandling var og er et problem.

Lekser var og er også et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, jabx skrev:

Lekser var og er også et problem.

Du sammenligner fysisk vold med lekser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
53 minutter siden, jabx said:

Med tanke på at man får bedre resultater uten lekser så vil du bare plage barna dine for dårligere resultateer. Typisk liberalistisk tankegang.

Man skulle nesten tro at du finner på dine egne fakta. Ser du på lenkene postet tidligere i tråden så vil du se at lekser faktisk har en positiv effekt på resultatene til elevene.

i tillegg har både jeg og min kone fullført to veldig krevende studier, så vi vet hva som kreves på toppnivå. Gode arbeidsvaner er ekstremt viktige og da holder det ikke om barna er vant til at arbeidsdagen er over klokken 15:00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...