AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #101 Skrevet 7. april 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eggdonasjon innebærer hormonbehandling og diverse helserisikoer for mor. Det et en komplisert prosess som de færreste vil begi seg ut på. Derfor er sjansen stor for at egg vil kunne bli en ‘vare’ — solgt av kvinner med dårlig råd. Dette vil være en SVÆRT uheldig utvikling. Indirekte utnytting av sårbare, ressurssvake kvinner er en nærliggende konsekvens. Anonymkode: 9ed3f...d25 22nd Anonymkode: d3f03...c5d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #102 Skrevet 7. april 2018 Hvordan dette med å gi egg blir lagt opp vites ikke enda. Kan være at det er først og fremst de som allerede får ivf som kan gi. Vet det har vært snakk om det før da ikke ekstra hormoner. Anonymkode: d3f03...c5d 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #103 Skrevet 7. april 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eggdonasjon innebærer hormonbehandling og diverse helserisikoer for mor. Det et en komplisert prosess som de færreste vil begi seg ut på. Derfor er sjansen stor for at egg vil kunne bli en ‘vare’ — solgt av kvinner med dårlig råd. Dette vil være en SVÆRT uheldig utvikling. Indirekte utnytting av sårbare, ressurssvake kvinner er en nærliggende konsekvens. Anonymkode: 9ed3f...d25 Jeg har hatt flere prøverørsbehandlinger selv, og kunne begitt meg ut på det for å hjelpe noen. Mange gjør langt mer for å hjelpe andre, risikerer liv og helse som hjelpearbeidere i risikosoner, forsvarer landet sitt i krig, donerer en nyre, tar på seg en tøff jobb som fosterforeldre til en utagerende tenåring osv. Jeg kunne ikke overlatt barnet mitt til noen andre, dog. Anonymkode: 50859...54e 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #104 Skrevet 7. april 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan dette med å gi egg blir lagt opp vites ikke enda. Kan være at det er først og fremst de som allerede får ivf som kan gi. Vet det har vært snakk om det før da ikke ekstra hormoner. Anonymkode: d3f03...c5d Det vil ikke være aktuelt for så mange. Egg brukes ferske for å gi best resultat, de befruktes samme dag som de tas ut. Man vet ikke hvor mange eller hvilke egg i en egghøsting som kan gi levedyktige embryo. Jeg fikk 11 befruktede egg i et forsøk, kun 1 viste seg å kunne bli et barn. Skulle noen vært donert kunne jeg lett ha mistet det gode egget til den andre kvinnen. Vi fikk også kun det ene barnet på 3 forsøk, selv om det ble mange egg, og det er ingen garanti for at 3 nye forsøk gir en ny klaff. Å bruke ivf-par som er til behandling selv mener jeg kan gi høy risiko for at kvinnen tar en for lite overveid beslutning basert på følelser rundt å være i samme båt som andre barnløse. Noen land vil også gå så langt som å gi rabatt til par som donerer egg, slik at et fattig par med mannlig problem kan få valget mellom å gi bort av hennes egg eller ikke ha råd til flere behandlinger selv. For et valg. Anonymkode: 50859...54e 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #105 Skrevet 7. april 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Adopterte ender jo stadig opp med depresjoner fordi de ikke vet hvem som egentlig er foreldrene deres. Tore på sporet har jo mange sekker med brev fra adopterte som ønsker å finne mammaene og pappaene sine. Hvis dette går gjennom på stortinget så vil det være et konstruert problem ja. Konstruert av umoralske politikere. Anonymkode: a02ac...c06 Hvor har du det fra at de fleste adopterte føler det slik? Baserer du meningene dine på at Tore på sporet har hjulpet en håndfull adoptivbarn som føler det slik? (Og produksjonen har klippet det til så det vises ekstra følsomt å dramatisk?) Jeg har aldri lett opp noen tall på dette selv, men har intrykk av at flertallet av adopterte ikke bryr seg. Min mann er adoptert og vi har et stort nettverk igjennom adoptivforeningen. Jeg har møtt ‘en eneste person som synes dette er sårt. Noen av de vi kjenner er interessert i sitt opprinnelses land og sin historie rund foreldre/adopsjon, men på en positiv måte hvor de synes det er spennede. Men de aller fleste (min mann inkludert) er totalt likegyldige, og identifiserer seg kun med sin norske (adoptiv)slekt og kultur. Derimot har jeg møtt flere «naturlig lagde» barn som synes det er sårt at far har valgt å ikke være i bildet. Jeg har som sagt ikke noe forskning på dette, bare min oppfatning etter å ha snakket med flere titalls adopterte, men om du har noe bedre forskning enn Tore på sporet vil jeg gjerne se det? I mine øyne er foreldre de som oppdrar deg, kysser deg godnatt, lærer deg å sykle, og blåser på såret når du har slått deg. Hva har egentlig DNA og si? Donorbarn burde vel heller bli mindre forvirret enn adoptiv barn..Her er det jo ingen som har valgt dem bort når de var babyer, kun en snill mann/dame som hjalp noen som ikke kunne få barn selv. Enkelt å forklare! Anonymkode: 33710...067 3
Guppy88 Skrevet 7. april 2018 #106 Skrevet 7. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eggdonasjon innebærer hormonbehandling og diverse helserisikoer for mor. Det et en komplisert prosess som de færreste vil begi seg ut på. Derfor er sjansen stor for at egg vil kunne bli en ‘vare’ — solgt av kvinner med dårlig råd. Dette vil være en SVÆRT uheldig utvikling. Indirekte utnytting av sårbare, ressurssvake kvinner er en nærliggende konsekvens. Anonymkode: 9ed3f...d25 Den risikoen du beskriver, vil være ekstremt lav. Vi har et ganske fantastisk velferdssamfunn i Norge. Sosialhjelp gis til dekning av husleie, livsopphold, barns aktiviteter, alle nødvendige utgifter. Husbanken gir boliglån til mange som får nei fra ordinær bank. En kvinne med dårlig råd går på NAV. Å begynne å selge egg på finn.no og bli utnyttet av rike nordmenn - det tror jeg ikke på. Prinsippet om minste motstands vei vil hindre det. Det blir litt som å si at det ville vært en risiko for meg å fortelle folk at jeg er organdonor, fordi sjansen for å bli myrdet er større enn for en ikke-organdonor. Det kan sikkert skje i denne verden, men høyst sannsynlig ikke i dette landet.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #107 Skrevet 7. april 2018 Jeg vil ha ditt, jeg vil ha datt. Egoismen er nåtidens «religion». Det er utrolig egoistisk bevisst å lage et barn som ikke skal få vokse opp med sin biologiske mor og biologiske far. Det er ikke et argument at barna ellers ikke ville vært født. Hvem ville meldt seg frivillig til å bli født inn i et slikt sosialt eksperiment, hvis alternativet er å vokse opp med gode biologiske foreldre? Og ja, det finnes dårlige biologiske foreldre, men nettopp derfor trengs det folk som kan adoptere, være fosterhjem osv. Verdien av å se/vite at man har øynene til farmor, ganglaget til farfar, sangstemmen til mormor og samme humor som morfar er så uendelig mye viktigere enn folk tenker. Anonymkode: a2c84...a51 3
Guppy88 Skrevet 7. april 2018 #108 Skrevet 7. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ha ditt, jeg vil ha datt. Egoismen er nåtidens «religion». Det er utrolig egoistisk bevisst å lage et barn som ikke skal få vokse opp med sin biologiske mor og biologiske far. Det er ikke et argument at barna ellers ikke ville vært født. Hvem ville meldt seg frivillig til å bli født inn i et slikt sosialt eksperiment, hvis alternativet er å vokse opp med gode biologiske foreldre? Og ja, det finnes dårlige biologiske foreldre, men nettopp derfor trengs det folk som kan adoptere, være fosterhjem osv. Verdien av å se/vite at man har øynene til farmor, ganglaget til farfar, sangstemmen til mormor og samme humor som morfar er så uendelig mye viktigere enn folk tenker. Anonymkode: a2c84...a51 Da er det vel ganske egoistisk å få barn i det hele tatt, med tanke på skillsmissestatistikken. Statistisk sett er sjansen svært stor for at barn i dag ikke vokser opp med både mor og far. Synes dere som hyler egoisme skulle være litt mer ydmyke. "Alle" som får barn har da et egoistisk utgangspunkt. Det begynner ikke å gjelde først for de som ikke klarer å få barn selv. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå