Gå til innhold

Endelig ja til eggdonasjon

Fremhevede innlegg

Gjest N-Nøff
Skrevet
8 minutter siden, T-Rex skrev:

Forvirringen vil da ikke være større enn for adopterte, eller andre som har foreldre som ikke er deres biologiske foreldre. Jeg føler at du prøver å lage et problem utav noe som ikke er det.

Adopsjon er en trist nødvendighet, når det allerede finnes barn som ikke har foreldre. Men du skal ikke LAGE barn og bestemme at de ikke skal få vokse opp med foreldrene sine fra starten av. Det er ondskap.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Guppy88 said:

Er du også mot adopsjon til foreldre som ikke fra før har naturlige barn? For det var jo ikke meningen fra naturens side at disse to skulle få barn.

Det er vel heller slik at vi som er imot sæd- og eggdonasjon er for adopsjon. Det er barn som får et bedre liv enn hva de ellers ville hatt. Det er noe helt annet enn å være mot egg- og sæddonasjon. 

Anonymkode: 55290...0c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, T-Rex said:

Forvirringen vil da ikke være større enn for adopterte, eller andre som har foreldre som ikke er deres biologiske foreldre. Jeg føler at du prøver å lage et problem utav noe som ikke er det.

Ikke verdens beste argument dette. Vi trenger jo ikke å med viten og vilje bringe flere barn til verden som ikke får vokse opp med sine biologiske foreldre. Barna som blir adopterte bort eksisterer jo allerede. 

Skrevet

Det er vel ikke ja til eggdonasjon?

Høyre har bestemt på sitt landsmøte hvor de står i saken, og kommer nok til å stemme for det når det kommer opp i Stortinget. Om de andre på tinget er uenig, så ser det dårlig ut for de som håper at det blir tillatt i Norge.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke verdens beste argument dette. Vi trenger jo ikke å med viten og vilje bringe flere barn til verden som ikke får vokse opp med sine biologiske foreldre. Barna som blir adopterte bort eksisterer jo allerede. 

Jeg har vært så heldig å vokse opp med snille og gode biologiske foreldre. Men jeg ser virkelig ikke problemet med å skulle vokse opp med snille og gode foreldre, som ikke er ens biologiske. Dette må noen nesten forklare for meg.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, T-Rex skrev:

Adopterte ender jo stadig opp med depresjoner fordi de ikke vet hvem som egentlig er foreldrene deres. Tore på sporet har jo mange sekker med brev fra adopterte som ønsker å finne mammaene og pappaene sine. Hvis dette går gjennom på stortinget så vil det være et konstruert problem ja. Konstruert av umoralske politikere.

Anonymkode: a02ac...c06

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Adopterte ender jo stadig opp med depresjoner fordi de ikke vet hvem som egentlig er foreldrene deres. Tore på sporet har jo mange sekker med brev fra adopterte som ønsker å finne mammaene og pappaene sine. Hvis dette går gjennom på stortinget så vil det være et konstruert problem ja. Konstruert av umoralske politikere.

Anonymkode: a02ac...c06

Så vidt jeg har forstått, er det en forutsetning at eggdonorene ikke er anonyme, sånn at det vil være mulig å spore dem opp, uten å gå via Tore. For de som måtte ønske det.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, T-Rex said:

Så vidt jeg har forstått, er det en forutsetning at eggdonorene ikke er anonyme, sånn at det vil være mulig å spore dem opp, uten å gå via Tore.

For mange vil dette trolig ikke hjelpe så mye siden den som har gitt bort egget ikke akkurat ønsker å være en mamma for barnet. Det er jo det samme med de som donerer sæd. En kan gjerne finne ut av hvem sin sæd det var, men vedkommende har ikke noe lyst til å ha noe form for forhold med barnet. De som føler at de savner sine biologiske foreldre ønsker jo typisk nettopp det - et forhold - det holder da ikke å få vite et navn, en adresse og kanskje møte vedkommende for kaffe én gang i livet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er forskjell på å adootere ett egg og ett barn.

Tror det blir nei til embryoadopsjon.

Anonymkode: d3f03...c5d

AnonymBruker
Skrevet

Loven sier at den som føder deg er din biologiske mor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Greit nok det, men for mennesker ellers så er det DNA som bestemmer hvem som er ens biologiske mor.

• Liker 2
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker said:

For mange vil dette trolig ikke hjelpe så mye siden den som har gitt bort egget ikke akkurat ønsker å være en mamma for barnet. Det er jo det samme med de som donerer sæd. En kan gjerne finne ut av hvem sin sæd det var, men vedkommende har ikke noe lyst til å ha noe form for forhold med barnet. De som føler at de savner sine biologiske foreldre ønsker jo typisk nettopp det - et forhold - det holder da ikke å få vite et navn, en adresse og kanskje møte vedkommende for kaffe én gang i livet.

Her tror jeg at du rett og slett tar feil. Det er nok en del av oss som innser at vi ikke har mulighet til å bli en god forelder, men som gjerne er litt sånn halvveisforelder, om noen tar jobben med å oppfostre barna. Å bli kjent med noen i voksen alder, og eventuelt utvikle et vennskap/slektsforhold, er noe helt annet enn å ta jobben fra start.

Men det er klart at det kan ligge an til en skuffelse, hvis det viser seg at det er full skjæring mellom biologisk opphav og den som leter etter røtter.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eggdonasjon er lovlig i England og mens jeg bodde der hadde jeg en samtale med en klinikk som gjerne ville at jeg skulle donere egg. Som ung, blond og blåøyd med lys hud, god høyde og høyere utdannelse var eggene mine ettertraktet (det egalitære Norge vil nok insistere på at alle er like mye verdt utad, men når det er snakk om gener så kommer de virkelige preferansene på bordet og menneskers diskriminerende natur og det er ikke spesielt pent - men det er en annen diskusjon).

Klinikken var pålagt å ha flere lengre samtaler om meg om både de fysiske kostnadene samt de psykiske. Hva jeg ville gå igjennom av prøver og hormonbehandlinger. Hva jeg kunne tenke i fremtiden om barnet oppsøkte meg og hvordan jeg skulle forholde meg til det. Og om jeg egentlig hadde tenkt på mine egne foreldre, og det faktum at dette ville være deres genetiske barnebarn.

Jeg kan ærlig si at etter disse samtalene snudde jeg tvert om. Ikke bare mtp. å donere egg personlig, men hele konseptet. Jeg mistet faren min tidlig og vet derfor hvordan det er å ha en genetisk forelder jeg ikke har et forhold til, og derav savnet. Min situasjon var derimot en ulykke, ikke noe noen med viten og vilje hadde stelt i stand i et egoistisk behov for egne barn.

Anonymkode: 0e59f...ada

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, T-Rex skrev:

Her tror jeg at du rett og slett tar feil. Det er nok en del av oss som innser at vi ikke har mulighet til å bli en god forelder, men som gjerne er litt sånn halvveisforelder, om noen tar jobben med å oppfostre barna. Å bli kjent med noen i voksen alder, og eventuelt utvikle et vennskap/slektsforhold, er noe helt annet enn å ta jobben fra start.

Men det er klart at det kan ligge an til en skuffelse, hvis det viser seg at det er full skjæring mellom biologisk opphav og den som leter etter røtter.

Jeg ville absolutt ha hatt et forhold til barnet, hvis det oppsøkte meg. Som jeg skrev tidligere, ville jeg da også fått en arving. 

Skrevet
32 minutter siden, Neinøff skrev:

Adopsjon er en trist nødvendighet, når det allerede finnes barn som ikke har foreldre. Men du skal ikke LAGE barn og bestemme at de ikke skal få vokse opp med foreldrene sine fra starten av. Det er ondskap.

Nei, det er ikke ondskap. Gode og kjærlige foreldre er ikke ondskap. Å få et barn helt naturlig og deretter vanskjøtte det, det er ondskap. Og det er mange, mange flere barn av biologiske foreldre som har hatt en grusom oppvekst, enn barn av ikke-biologiske foreldre. Biologiske foreldre elsker ikke alltid barna sine. Det er ingen kontroll på biologiske foreldre. Blant de som må gjennom en lang, tung og dyr prosess for muligheten til å få et barn er sannsynligheten for at barnet blir elsket og tatt hånd om svært stor. Disse barna er så ønsket og så planlagt. Sannsynligheten etter et samleie, kanskje der barnet var en "ops"? Det kan være så mangt.

Så basert på sannsynlighet, føler jeg meg trygg på at mitt egg vil bli et barn som får gode foreldre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, Neinøff skrev:

Det er så ufattelig lett for deg å si, som har fått de barna du vil ha. 

Anonymkode: 12e3a...6c5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Guppy88 skrev:

Disse barna er så ønsket og så planlagt.

Jada, det er de, men kan vi ikke bare være ærlig om at dette sterke ønsket om egne barn i bunn og grunn er egoisme? Noen snakker om dette omtrent som om de gjør barna en tjeneste ettersom de er så ønsket. Barna ber ikke om å bli født, de er satt til verden av foreldrenes behov for en "mini-me", noen som knytter dem sammen som par, noen som tar vare på dem og gir dem påfyll. Før du har produsert barn er det ingen å ta vare på, ergo ingen problemstilling. Så at man kommer til å bli en god forelder er sådan ikke et argument, det er et minimum om man så har satt barn til verden. Om man adopterer et barn eller tar inne et fosterbarn som allerede er født, DA kan man snakke om omsorg og oppoffring. 

De fleste strekker seg ganske langt for å få barn som likner dem selv og som i hvert fall delvis har deres genetiske materiale, eller i det minste lys hud og som kan formes fra scratch. Hvis det bare handlet om noen å gi omsorg, så ville adopsjon vært helt greit.

Jeg forstår godt at flere støtter eggdonasjon, jeg skulle bare ønske at de kunne argumentere fra et redelig og ærlig ståsted.

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Juridiske mor mener du vel? Man kan ikke overstyre biologien.

Anonymkode: 12e3a...6c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom dette får gjennomslag synes jeg utrolig synd på fremtidens barn som får et såpass "splittet" opphav. 

Det er eksperiment med mennesker og ufattelig egoistisk. 

Hvordan er det mer egoistisk enn sæddonasjon? 

Anonymkode: 0b837...f81

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, det er de, men kan vi ikke bare være ærlig om at dette sterke ønsket om egne barn i bunn og grunn er egoisme? Noen snakker om dette omtrent som om de gjør barna en tjeneste ettersom de er så ønsket. Barna ber ikke om å bli født, de er satt til verden av foreldrenes behov for en "mini-me", noen som knytter dem sammen som par, noen som tar vare på dem og gir dem påfyll. Før du har produsert barn er det ingen å ta vare på, ergo ingen problemstilling. Så at man kommer til å bli en god forelder er sådan ikke et argument, det er et minimum om man så har satt barn til verden. Om man adopterer et barn eller tar inne et fosterbarn som allerede er født, DA kan man snakke om omsorg og oppoffring. 

De fleste strekker seg ganske langt for å få barn som likner dem selv og som i hvert fall delvis har deres genetiske materiale, eller i det minste lys hud og som kan formes fra scratch. Hvis det bare handlet om noen å gi omsorg, så ville adopsjon vært helt greit.

Jeg forstår godt at flere støtter eggdonasjon, jeg skulle bare ønske at de kunne argumentere fra et redelig og ærlig ståsted.

Ok... har du barn? Var det et 50/50 valg for deg mellom å adoptere eller å føde? Hvorfor snakker folk om egoisme i forhold til egne biologiske barn først når det er snakk om de som ikke kan? Hvorfor er det mindre egoistisk for de som kan få egne barn?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...