Gå til innhold

Endelig ja til eggdonasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, T-Rex skrev:

Hva er det egentlig sagt ja til - at eggdonasjon skal være tillatt eller at eggdonasjon skal tilbys av det offentlige helsevesenet til de som ønsker det, gratis (med en liten egenandel)? For meg er dette to nokså forskjellige ting.

Høyre har stemt for at høyre er for eggdonasjon. Det blir opp til Stortinget å avgjøre det hele. Men jeg antar at resultatet blir at eggdonasjon likestilles med sæddonasjon.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, Guppy88 skrev:

Burde vel ikke vært rom for medisiner heller, vel? Kan ikke kroppen lege seg selv, kan den ikke det. 

Ser argumentasjonen din, men er for naturlige barn. Ikke kunstige, slik som ved surrogati, egg-/sæddonasjon, fertilitetsbehandlinger og lignende. Barn skal lages naturlig, ikke i en lab.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Jolene skrev:

Ser argumentasjonen din, men er for naturlige barn. Ikke kunstige, slik som ved surrogati, egg-/sæddonasjon, fertilitetsbehandlinger og lignende. Barn skal lages naturlig, ikke i en lab.

Barna blir akkurat like ekte, vet du. De blir akkurat like mye verdt. De får foreldre som virkelig har gått inn for å få barn, de er SÅ ønsket. Det kan man virkelig ikke si om alle "naturlig skapte" barn.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Jolene skrev:

Så da synes du mine to prøverørsbarn er andre rangs mennesker da? Er det ett årleit menneskesyn å promotere synes du?

Anonymkode: 0b837...f81

• Liker 14
Skrevet
19 minutter siden, Jolene skrev:

Enig. Det skulle ikke vært rom for verken sæd- eller eggdonasjon.Kan man ikke få barn, kan man ikke få barn. Sånn er livet.

Er du også mot adopsjon til foreldre som ikke fra før har naturlige barn? For det var jo ikke meningen fra naturens side at disse to skulle få barn.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er folk imot? Jeg forstår virkelig ikke, kan noen forklare bakdelene ved dette som har gjort at de har stemt nei så lenge? 

Jeg er ufrivillig barnløs pga sykdom, jeg kan prøve å få barn, men alle fraråder det pga kroppen min vil ikke takle det. Jeg har friske egg og et eventuelt barn kan ikke arve min dårlige helse. Jeg ville med glede ha gitt mine egg til et par som ønsket seg barn, men ikke kunne få uten eggdonasjon. Hvorfor skulle jeg ikke ønske det? 

Anonymkode: 98920...5c1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er helt feil, helt, helt feil.  Det er feil etisk, men det er også feil å bruke enda mer penger fra helsepotten på folk som på død og liv må gå gravide selv.

Og så har de sagt ja til assistert befruktning for enslige, så nå kan KG se frem til enda flere tråder om alenemødre med dårlig råd, manglende barnepass, vil ikke jobbe jul, må ha fri med barnehagen om sommeren, stakkars barn som ikke får ferie som alle andre, og buhu jeg er alene og har mindre penger bør ikke staten har plikt til å betale alt jeg vil for meg.

Anonymkode: b5041...1ab

De som velger donasjon er ressurssterke mennesker som har tenkt nøye igjennom det de gjør.

Anonymkode: 90ab1...9a6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette er da ikke noe å juble over? Dette betyr at barn bare vil bli enda mer forvirret over hvem som faktisk er deres mor og far. 

Anonymkode: a02ac...c06

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På høy tid.

Anonymkode: d3f03...c5d

Det er forskjell på et ja, på Høyres landsmøte og et endelig ja i Regjeringen. Så overskriften din er misvisende og direkte feil.

Anonymkode: 3fd83...82b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Guppy88 skrev:

Høyre har stemt for at høyre er for eggdonasjon. Det blir opp til Stortinget å avgjøre det hele. Men jeg antar at resultatet blir at eggdonasjon likestilles med sæddonasjon.

Jeg tror de har vedtatt at kostnader skal dekkes på samme måte som ved IVF, altså at man må dekke medisiner selv opptil en viss grense. Mulig at det da blur en økning i egenandl for de som øndker IVF med eggdonor for å dekke denne utgiften, da jrg umulig kan se at eggdonor er gillig til å betale flere tusen for å gi bort eggene sine.

De har vedtatt at eggdonasjon ikke skal være kommersielt, dvs donor skal ikke tjene på donasjon. De har også vedtatt at det ikke vil være mulig å bruke kvinne i nær familie som donor, samt at det kun skal åpnes for kjent donor, slik at barnet kan oppsøke donor når det npr en viss alder (har lest forslag om 15 år).

Anonymkode: 063ce...9c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de har vedtatt at kostnader skal dekkes på samme måte som ved IVF, altså at man må dekke medisiner selv opptil en viss grense. Mulig at det da blur en økning i egenandl for de som øndker IVF med eggdonor for å dekke denne utgiften, da jrg umulig kan se at eggdonor er gillig til å betale flere tusen for å gi bort eggene sine.

De har vedtatt at eggdonasjon ikke skal være kommersielt, dvs donor skal ikke tjene på donasjon. De har også vedtatt at det ikke vil være mulig å bruke kvinne i nær familie som donor, samt at det kun skal åpnes for kjent donor, slik at barnet kan oppsøke donor når det npr en viss alder (har lest forslag om 15 år).

Da tror du feil. Høyres lansdmøte bestemmer hvilket standpunkt partiet Høyre skal ha til denne skaen. Emn det kan også skje at politikerne på stortingen fristilles slik at de kan stemme i tråd med sin egen overbevisning i skaen, og dermed blir saken stemt ned mår den blir fremmet for politisk votering og lovendring i stortinget. 

Du har svart på en måte som viser med all tydelighet at du ikke forstå politikk, forskjellen på et lansdsstyremøtevetak og et stortingsvedtak. Tror du virkelig at Høyre alene kan bestemme en lovendring på et landsstyremøte? Hvilken skole har du gått på? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke flertall på stortinget, så selv om høyre sier ja til det på sitt program betyr det ikke at det blir slik.

Høyre er fremdeles partiet for de rike som vil ha mer, ikke for enhver mann i gata...

Anonymkode: 7b8f2...5ce

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tror du feil. Høyres lansdmøte bestemmer hvilket standpunkt partiet Høyre skal ha til denne skaen. Emn det kan også skje at politikerne på stortingen fristilles slik at de kan stemme i tråd med sin egen overbevisning i skaen, og dermed blir saken stemt ned mår den blir fremmet for politisk votering og lovendring i stortinget. 

Du har svart på en måte som viser med all tydelighet at du ikke forstå politikk, forskjellen på et lansdsstyremøtevetak og et stortingsvedtak. Tror du virkelig at Høyre alene kan bestemme en lovendring på et landsstyremøte? Hvilken skole har du gått på? 

Å, herregud.

Dette er det Høyre har vedtatt på Landsmøtet. Noe som betyr at det er dette det nå vil være flertall for i Stortinget når saken kommer opp til behandling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glad for andre, men for meg ville det vært helt uaktuelt. Sæd er jo i millioner, men egg er vanskeligere å få ut og noen få av de, er det også. Ville bety at jeg har et barn, som ikke vil være en del av livet mitt. 

MEN de eneste som jeg vil vurdert å gi eggene mine til er barna mine, hvis behov. Har kun jenter. Men innen det er aktuelt så er det nesten forsent, da er jo eggene for gamle. 

Anonymkode: f6972...11d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på noe. Og dette har jeg lurt på med sæddonering også.

Først: om det blir lov med eggdonor kan en singel dame da både få et egg OG sperm? Kan ikke da I TEORIEN to som er søsken bli kjærester da? To forskjellige damer får egg fra samme dame og bruker sperm fra samme mann - får hver sitt kjønn barn, de begynner i samme klasse/ skole (forskjellig alder) og «har seg» med hverandre - da blir dette genetiske søsken. Og om de bare er halvsøsken (samme eggdonor eller sæddonor).

Dette er vel bare «relevant» om single damer kan få egg OG sperm. Men med all spermdonasjon (og nå muligens eggdonasjon) - kan ikke dette resultere i flere som vokser opp og treffer og dater og div med halvsøsken? Leste om en app på Island der du kunne sjekke om du var i slekt med daten eller crushen din.

Leste en artikkel da jeg var liten hos bestemor (Allers eller norsk ukeblad eller noe slik, «en del av livet» reportasje med sann historie) og den satte seg, det handlet om et par som viste seg å være halvsøsken for de hadde felles far. Husker ikke hele artikkelen, men de måtte gå fra hverandre.

Hvem skal ha «kontrollen» på disse scenarioene og tingene?

Som sagt, jeg vet lite om dette, men vet om genetikk og defekter på grunn av slikt, har da hatt biologi på skolen :P 

Anonymkode: 3662b...e0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke hvem som gir bort eggene sine til andre.

Anonymkode: ed275...1ad

Jeg ville med glede donert eggene mine, om noen ville ha de :) 

men ikke uten kontakt med familien etterpå. 

Det må jo være noe av det fineste jeg kunne gjort for andre? 

Anonymkode: f08a3...ad7

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er da ikke noe å juble over? Dette betyr at barn bare vil bli enda mer forvirret over hvem som faktisk er deres mor og far. 

Anonymkode: a02ac...c06

Forvirringen vil da ikke være større enn for adopterte, eller andre som har foreldre som ikke er deres biologiske foreldre. Jeg føler at du prøver å lage et problem utav noe som ikke er det.

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på noe. Og dette har jeg lurt på med sæddonering også.

Først: om det blir lov med eggdonor kan en singel dame da både få et egg OG sperm? Kan ikke da I TEORIEN to som er søsken bli kjærester da? To forskjellige damer får egg fra samme dame og bruker sperm fra samme mann - får hver sitt kjønn barn, de begynner i samme klasse/ skole (forskjellig alder) og «har seg» med hverandre - da blir dette genetiske søsken. Og om de bare er halvsøsken (samme eggdonor eller sæddonor).

Dette er vel bare «relevant» om single damer kan få egg OG sperm. Men med all spermdonasjon (og nå muligens eggdonasjon) - kan ikke dette resultere i flere som vokser opp og treffer og dater og div med halvsøsken? Leste om en app på Island der du kunne sjekke om du var i slekt med daten eller crushen din.

Leste en artikkel da jeg var liten hos bestemor (Allers eller norsk ukeblad eller noe slik, «en del av livet» reportasje med sann historie) og den satte seg, det handlet om et par som viste seg å være halvsøsken for de hadde felles far. Husker ikke hele artikkelen, men de måtte gå fra hverandre.

Hvem skal ha «kontrollen» på disse scenarioene og tingene?

Som sagt, jeg vet lite om dette, men vet om genetikk og defekter på grunn av slikt, har da hatt biologi på skolen :P 

Anonymkode: 3662b...e0d

Såkalt kryssdonasjon (å motta både egg og sperm) vil være en del av rammeregelverket som skal diskuteres videre.

Men risikoen for å støte på et halvsøsken vil uansett være større hos resten av befolkningen, enn blant barn fra donoregg eller -sæd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom dette får gjennomslag synes jeg utrolig synd på fremtidens barn som får et såpass "splittet" opphav. 

Det er eksperiment med mennesker og ufattelig egoistisk. 

Anonymkode: 0e59f...ada

• Liker 1
Gjest N-Nøff
Skrevet
3 timer siden, Guppy88 skrev:

Fordi jeg ønsker meg ikke barn selv. Samtidig vet jeg at ufrivillig barnløshet er helt forferdelig for mange. Så det kan være mitt altruistiske bidrag i denne verden.

Og dersom barnet på ett eller annet tidspunkt oppsøkte meg, så ville jeg ha fått en arving, og om jeg er heldig, et forhold til det resten av livet mitt.

Ja, lag unger uten å ta ansvar. Du ønsker deg ikke barn? Da donerer du ikke egg, for gjør du det er det NETTOPP barn du får. 

Hvordan sørger du for at dine barn ikke havner hos fosterforeldre som slår dem?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...