Gå til innhold

Endelig ja til eggdonasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Neinøff skrev:

Adopsjon er en trist nødvendighet, når det allerede finnes barn som ikke har foreldre. Men du skal ikke LAGE barn og bestemme at de ikke skal få vokse opp med foreldrene sine fra starten av. Det er ondskap.

For noe forbannet tull. Så mye ondskap det er i verden også klassifiserer du det der som ondskap. 

Å drukne barnet sitt er ondskap. Å legge nyfødte barn i fryseren er ondskap. Å slå i hæl ungen sin er ondskap. 

Å hjelpe barnløse som ønsker barn er ikke det.

Anonymkode: 0b837...f81

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er forskjell på å adootere ett egg og ett barn.

Tror det blir nei til embryoadopsjon.

Anonymkode: d3f03...c5d

Hadde det ikke vært forskjell hvis det var flere egg og flere barn? Jeg mener...siden du skriver ett istedefor et?

Jeg håper det blir lovlig.

Anonymkode: 90ab1...9a6

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde det ikke vært forskjell hvis det var flere egg og flere barn? Jeg mener...siden du skriver ett istedefor et?

Jeg håper det blir lovlig.

Anonymkode: 90ab1...9a6

🤣

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt delt når det gjelder eggdonasjon. Det er jo en mye større prosess med å gi egg fremfor sæd, så om det er noe som helst risiko så er jeg ikke for. Jeg har hørt om folk som har blitt infertil etter å ha gitt egg og fått medisinske problemer av ymse varianter. Når det gjelder andre ting så ligger det jo mer tilrettelagt for at man kan velge egg utfra utseende på moren og utdannelse etc. Har sett et par innlegg i amerikanske aviser der par setter opp ordentlige krav til eggdonor mht utseende og familiebakgrunn. Skal ikke se bort fra at man får noe slikt her og. En siste liten ting er jo at ei kan i teorien være mor til mange barn og alle disse vil jo være halvsøsken. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det, men det er jo opp til hva folk ønsker selv. 

Anonymkode: e6dfc...c8b

AnonymBruker
Skrevet

Å donere egg er vel en ganske omfattende prosess? Først flere uker med hormonbehandling, og deretter uthenting som ikke nødvendigvis er smertefri.

Må si jeg stusser veldig på hvem som vil ønske å utsette seg for dette, uten å få noe tilbake. Donor skal jo i følge Høyres forslag ikke tjene penger på dette, og skal heller ikke være i mottakers nære familie...

Anonymkode: 9b4fe...94c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å donere egg er vel en ganske omfattende prosess? Først flere uker med hormonbehandling, og deretter uthenting som ikke nødvendigvis er smertefri.

Må si jeg stusser veldig på hvem som vil ønske å utsette seg for dette, uten å få noe tilbake. Donor skal jo i følge Høyres forslag ikke tjene penger på dette, og skal heller ikke være i mottakers nære familie...

Anonymkode: 9b4fe...94c

Meg for eksempel. Jeg har to prøverørsbarn og rikelig med egg. Jeg vet hvor grusomt det er å prøve i årevis på å få barn uten å få det til pga mannen min sin sædkvalitet. Første barnet vårt tok fem år.

Jeg skal ikke ha flere barn og tar gjerne en runde til med horomoner for å hjelpe andre barnløse. Mine egg er sterke og friske og jeg hjelper gjerne andre om noen vil ha de. Fordi jeg har kjent fortvilelsen på kroppen. Og jeg har kjent gleden med å få ett utrolig ønsket barn.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke hvem som gir bort eggene sine til andre.

Anonymkode: ed275...1ad

Hvorfor ikke? Har du følelser for eggene dine? 

Du vet at minst ett egg dør hver måned .. 

Egget du gir bort blir en spire i en annen mors mage- det blir hennes barn - og du merker ingenting... bortsett fra at du vet du har oppfylt drømmen til en mor..

Anonymkode: 0754d...319

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel heller slik at vi som er imot sæd- og eggdonasjon er for adopsjon. Det er barn som får et bedre liv enn hva de ellers ville hatt. Det er noe helt annet enn å være mot egg- og sæddonasjon. 

Anonymkode: 55290...0c7

@Jolene (som innlegget ditt svarer på var rettet til) er faktisk mot adopsjon, og hun kaller det menneskehandel. ;) Hun mener barnehjem er bedre løsning. 

Anonymkode: 108fa...702

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, Guppy88 skrev:

Fordi jeg ønsker meg ikke barn selv. Samtidig vet jeg at ufrivillig barnløshet er helt forferdelig for mange. Så det kan være mitt altruistiske bidrag i denne verden.

Og dersom barnet på ett eller annet tidspunkt oppsøkte meg, så ville jeg ha fått en arving, og om jeg er heldig, et forhold til det resten av livet mitt.

Samme her. Vil ikke ha egne barn men hadde med glede donert egg til riktig familie

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenker jeg egentlig burde donere egg siden jeg har veldig gode gener og fordi jeg synes så ufattelig synd i de som ikke greier å få barn når de har ekstremt lyst til det, men samtidig ønsker jeg ikke at et barn som egentlig er på en måte MITT skal være i noen andres mage om det gir mening? 

Anonymkode: 2849a...09f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg for eksempel. Jeg har to prøverørsbarn og rikelig med egg. Jeg vet hvor grusomt det er å prøve i årevis på å få barn uten å få det til pga mannen min sin sædkvalitet. Første barnet vårt tok fem år.

Jeg skal ikke ha flere barn og tar gjerne en runde til med horomoner for å hjelpe andre barnløse. Mine egg er sterke og friske og jeg hjelper gjerne andre om noen vil ha de. Fordi jeg har kjent fortvilelsen på kroppen. Og jeg har kjent gleden med å få ett utrolig ønsket barn.

Beklager, jeg skjønner det bare ikke. Hvordan kan dette handle om hva du gjør for andre voksne, og ikke hvilke konsekvenser det får for ditt barn?

I 2014 ble en prøverørsgutt filleristet til døde, 10 uker gammel. Med alvorlige skader fra mishandling fra ulike tidspunkt. Ribbeinsbrudd, netthinneløsning, blødninger. Moren hadde googlet shaken baby for å vise til faren for å advare siden han var hardhendt mot barnet, og skal også ha uttalt at det var mishandling. De hadde prøvd i 6 år, og både foreldrene og deres omgangskrets bedyret hvor ønsket det lille barnet var.

Et barn født med donorceller er like mye ditt barn genetisk som hans/hennes søsken som får vokse opp hos deg. Hvordan kan du tenke at det er ok å totalt avskrive deg ansvaret for hvordan det går med ditt barn, om det får en kjærlig oppvekst, om det blir sett, forstått, veiledet og trøstet? Hvor mye skulle til før du hadde latt et fremmed par du ikke får treffe på forhånd passe et av barna dine en helg? Mens hele oppveksten skal være ok?

Hva betyr du, dine allerede eksisterende barn, dine foreldre, dine søsken, deres barn, som er så lite at det ikke betyr noe for ditt  bortgitte barn å få kjenne dere og høre til, identifisere seg med dere, se igjen sine fysiske trekk, interesser, talenter, personlighetstrekk, temperament osv?

Jeg var også ufrivillig barnløs. Har full forståelse for det sterke ønsket som gjør at noen vil ta imot donerte egg og sperm. Men at noen vil gi bort barna sine til ukjente, synes jeg rett og slett er riv ruskende galt. 

Altruisme er supert, når en er altruistisk med egne ressurser. Her er det ditt eget slekt som blir fratatt tilhørighet til sin slekt. Noen uker på hormoner og nåler i eggstokkene er ikke offeret her, det er barnet som gir offeret.

Anonymkode: 50859...54e

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Occulta skrev:

Samme her. Vil ikke ha egne barn men hadde med glede donert egg til riktig familie

Du får ingen innflytelse på hvem som får egg, og ingen kontakt før barnet kan velge om det vil hente ut identiteten din og evt oppsøke deg, eller ikke.

Skrevet
5 timer siden, Guppy88 skrev:

Barna blir akkurat like ekte, vet du. De blir akkurat like mye verdt. De får foreldre som virkelig har gått inn for å få barn, de er SÅ ønsket. Det kan man virkelig ikke si om alle "naturlig skapte" barn.

Nei, de blir unaturlig fremstilig i en lab. Det er ikke noe jeg er for.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så da synes du mine to prøverørsbarn er andre rangs mennesker da? Er det ett årleit menneskesyn å promotere synes du?

Nei, jeg mener ikke at barna har en annen rangering som mennesker. Jeg synes det derimot er unaturlig, og ikke noe som burde vært lov.

5 timer siden, Guppy88 skrev:

Er du også mot adopsjon til foreldre som ikke fra før har naturlige barn? For det var jo ikke meningen fra naturens side at disse to skulle få barn.

Ja.

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

@Jolene (som innlegget ditt svarer på var rettet til) er faktisk mot adopsjon, og hun kaller det menneskehandel. ;) Hun mener barnehjem er bedre løsning. 

Anonymkode: 108fa...702

Ja, jeg mener at ethvert land burde sørge for egne borgere. Å kjøpe seg barn er ikke noe jeg støtter. For når man adopterer, så kjøper man seg et menneske.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? Har du følelser for eggene dine? 

Du vet at minst ett egg dør hver måned .. 

Egget du gir bort blir en spire i en annen mors mage- det blir hennes barn - og du merker ingenting... bortsett fra at du vet du har oppfylt drømmen til en mor..

Anonymkode: 0754d...319

For min del handler det om den omfattende prosessen det er å gi egg. I tillegg til at jeg ville faktisk gått rundt å undret meg/bekymre meg over hvordan det evt. barnet det ble av det kom til å ha det i oppveksten. 

Anonymkode: a9a9b...60b

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, jeg skjønner det bare ikke. Hvordan kan dette handle om hva du gjør for andre voksne, og ikke hvilke konsekvenser det får for ditt barn?

I 2014 ble en prøverørsgutt filleristet til døde, 10 uker gammel. Med alvorlige skader fra mishandling fra ulike tidspunkt. Ribbeinsbrudd, netthinneløsning, blødninger. Moren hadde googlet shaken baby for å vise til faren for å advare siden han var hardhendt mot barnet, og skal også ha uttalt at det var mishandling. De hadde prøvd i 6 år, og både foreldrene og deres omgangskrets bedyret hvor ønsket det lille barnet var.

Et barn født med donorceller er like mye ditt barn genetisk som hans/hennes søsken som får vokse opp hos deg. Hvordan kan du tenke at det er ok å totalt avskrive deg ansvaret for hvordan det går med ditt barn, om det får en kjærlig oppvekst, om det blir sett, forstått, veiledet og trøstet? Hvor mye skulle til før du hadde latt et fremmed par du ikke får treffe på forhånd passe et av barna dine en helg? Mens hele oppveksten skal være ok?

Hva betyr du, dine allerede eksisterende barn, dine foreldre, dine søsken, deres barn, som er så lite at det ikke betyr noe for ditt  bortgitte barn å få kjenne dere og høre til, identifisere seg med dere, se igjen sine fysiske trekk, interesser, talenter, personlighetstrekk, temperament osv?

Jeg var også ufrivillig barnløs. Har full forståelse for det sterke ønsket som gjør at noen vil ta imot donerte egg og sperm. Men at noen vil gi bort barna sine til ukjente, synes jeg rett og slett er riv ruskende galt. 

Altruisme er supert, når en er altruistisk med egne ressurser. Her er det ditt eget slekt som blir fratatt tilhørighet til sin slekt. Noen uker på hormoner og nåler i eggstokkene er ikke offeret her, det er barnet som gir offeret.

Det er flere biologiske barn som blir utsatt for omsorgsvikt enn prøverørsbarn. Mener du da at alle burde forbli barnløse fordi det finnes gærninger der ute? Prøverør er svært kostbart og siste løsning før msn gir opp håpet. De barna er svært, svært ønsket. 

• Liker 5
Gjest Geirfuglen
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke hvem som gir bort eggene sine til andre.

Anonymkode: ed275...1ad

Jeg kunne godt ha gjort det.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Jolene skrev:

Nei, jeg mener ikke at barna har en annen rangering som mennesker. Jeg synes det derimot er unaturlig, og ikke noe som burde vært lov.

Ja.

Ja, jeg mener at ethvert land burde sørge for egne borgere. Å kjøpe seg barn er ikke noe jeg støtter. For når man adopterer, så kjøper man seg et menneske.

Så du sier at det faktisk finnes barn som er mindre verdt enn andre barn? Det er en ganske syk ting å si. Dette høres ut som en moderne form for antisemittisme egentlig. 

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ingen innflytelse på hvem som får egg, og ingen kontakt før barnet kan velge om det vil hente ut identiteten din og evt oppsøke deg, eller ikke.

Ja jeg vet det. Derfor blir ikke jeg eggdonor med det første. Sier bare at jeg kunne ha vært det, til riktig familie. Altså, jeg er ikke prinsippielt imot det :) 

Skrevet
8 minutter siden, Jolene skrev:

Ja.

Så du ønsker ikke at foreldreløse barn på fattige barnehjem skal få komme å bo hos voksne, ansvarlige mennesker som ønsker å ha et barn de kan elske og ta seg av? Det er bedre om de barna bare blir bortgjemt? Lovlig adopsjon er ikke handel av mennesker, det er ikke et barn som blir byttet for penger. Adopsjonsbarn er ikke kjøpt

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du sier at det faktisk finnes barn som er mindre verdt enn andre barn? Det er en ganske syk ting å si. Dette høres ut som en moderne form for antisemittisme egentlig. 

Vennligst vis meg hvor jeg skriver det du skriver? Og hva har dette med antisemittisme å gjøre?

1 minutt siden, Occulta skrev:

Så du ønsker ikke at foreldreløse barn på fattige barnehjem skal få komme å bo hos voksne, ansvarlige mennesker som ønsker å ha et barn de kan elske og ta seg av? Det er bedre om de barna bare blir bortgjemt? Lovlig adopsjon er ikke handel av mennesker, det er ikke et barn som blir byttet for penger. Adopsjonsbarn er ikke kjøpt

Nei, jeg ønsker ikke at barn skal kjøpes ut av landene sine. Dersom man ønsker barn så sterkt, doner penger til barnehjem slik at disse kan bli bedre enn hva de er i dag. Og jo, adopsjon er kjøp og salg av barn. Dersom det ikke hadde vært kjøp og salg, hadde det heller ikke vært utvekslet penger i prosessen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...